Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dat is heel wat anders. Als ouders ben je te allen tijde verantwoordelijk voor veiligheid en welzijn van je kinderen en diegenen in hun omgeving!
Sammy_xxs schreef:En dan heb ik toch wel liever iets pakkends, dan 10 keer alles moeten zeggen.
Chubby schreef:Maar Liljebo, jij beschrijft onopgevoede kinderenDat is heel wat anders. Als ouders ben je te allen tijde verantwoordelijk voor veiligheid en welzijn van je kinderen en diegenen in hun omgeving!
Om je voorbeeld van de weide met paarden aan te halen. Ik denk dat het beter is om een kind uit die situatie te halen en uit te leggen waaróm dat is, dan dat je het kind straft omdat het in de weide speelt. Of het voorbeeld van een hond pesten. Ik denk dat het (zeker op de lange termijn) beter is om uit te leggen wat het pesten doet met de hond en wat daarvan het risico is, dan dat je zegt 'dat mag niet' of dan een kind in de hoek te zetten.
Grenzen stellen is wat anders dan straffen
Evelijn schreef:Ik vraag me af of je daadwerkelijk ook het goede gedrag beloond... of dat je nu beloond dat het kind aanwezig was.
Je probleem is nu dat je de kinderen altijd al een sticker hebt gegeven dus bij deze leerlingen er ook niet vanaf komt... dat patroon kan je daar niet doorbreken.
In het onderwijs (ben invaller op basisonderwijs) worden stickers gebruikt om te tonen dat iets goed is gegaan... in schriften bij netjes schrijven, of bij het kennen van een tafel etc... maar merk dat als leerlingen buiten de klas gaan voor extra hulp dat ze eigenlijk altijd een sticker krijgen. De sticker is dan gekoppeld aan aanwezigheid niet aan een doel die behaald is.
Straffen is bijvoorbeeld in de hoek zetten, plezier ontnemen of zeggen dat je zo niet van je kind houdt. Quellian schreef:'Teleurgesteld in jou' vind ik heel heftige woorden. Ik kreeg ze als kind ook te horen, heeft zeer veel indruk gemaakt (én verdriet gedaan), dit zal ik nooit tegen mijn kind zeggen. Ik zeg ook nooit dat ik boos ben, ik zeg alleen dat ik het niet zo leuk vind én waarom ik het niet zo leuk vind en hoe hij het volgende keer kan aanpakken om te zorgen dat het wél leuk is voor alle partijen.
Moet ik zeggen dat ik een -over het algemeen- redelijk makkelijk kind heb, maar uiteraard heeft hij ook weleens z'n buien.
, maar altijd op het gedrag dat niet gewenst is. 
liljebo schreef:Onderzoek wijst dat uit, maar ik ben daarin ook een zg ervaringsdeskundige.
Citaat:Hier in zweden zijn ze weer meteen in het gewone traject terecht gekomen en werden ze veelal geprezen voor de dingen die ze goed deden. Complimenten, schouderklopjes... daar lag de nadruk Beloning dus. Momenteel zijn het gezonde gemotiveerde knapen die goed in het leven staan en studeren ze beiden aan de universiteit in Engeland. Ik bedoel maar.