Kinderen belonen met stickers.. Of toch liever niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:47

liljebo, met je uitgebreide verhaal hierboven ben ik het ook helemaal mee eens hoor!

Ik gebruik teleugesteld, om dat toch aangrijpender is inderdaad dan gewoon zeggen het mag niet.
Dat het een bepaalde druk op een kind heeft geloof ik best wel, maar ik ben ook niet met alles teleurgesteld hoor, alleen als ze echt iets ergs doet ( zoals kleuren op de muren,knuffels,beddengoed en ga maar door) Maar dan ben ik ook werkelijk teleurgesteld, omdat ze weet dat het niet mag maar ze doet het toch. Dan mag ze best weten dat ik het niet tolereer en dat ik dus teleurgesteld ben in haar.
Als ik zoiets zeg, snapt ze me wel gelijk.
Als ik zeg nee dat mag niet, heeft ze zoiets van ok ik zal het niet meer doen, maar vervolgens gaat ze gewoon door.
En dan heb ik toch wel liever iets pakkends, dan 10 keer alles moeten zeggen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:49

'Teleurgesteld in jou' vind ik heel heftige woorden. Ik kreeg ze als kind ook te horen, heeft zeer veel indruk gemaakt (én verdriet gedaan), dit zal ik nooit tegen mijn kind zeggen. Ik zeg ook nooit dat ik boos ben, ik zeg alleen dat ik het niet zo leuk vind én waarom ik het niet zo leuk vind en hoe hij het volgende keer kan aanpakken om te zorgen dat het wél leuk is voor alle partijen.

Moet ik zeggen dat ik een -over het algemeen- redelijk makkelijk kind heb, maar uiteraard heeft hij ook weleens z'n buien.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:54

Maar Liljebo, jij beschrijft onopgevoede kinderen :D Dat is heel wat anders. Als ouders ben je te allen tijde verantwoordelijk voor veiligheid en welzijn van je kinderen en diegenen in hun omgeving!

Om je voorbeeld van de weide met paarden aan te halen. Ik denk dat het beter is om een kind uit die situatie te halen en uit te leggen waaróm dat is, dan dat je het kind straft omdat het in de weide speelt. Of het voorbeeld van een hond pesten. Ik denk dat het (zeker op de lange termijn) beter is om uit te leggen wat het pesten doet met de hond en wat daarvan het risico is, dan dat je zegt 'dat mag niet' of dan een kind in de hoek te zetten.

Grenzen stellen is wat anders dan straffen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:56

@sammy: Ik denk dat mijn voorgangers bedoelen dat als je aangeeft teleurgesteld te zijn je aangeeft dat jouw kind als persoon niet goed is terwijl je als je gedrag afkeurt je niet zegt dat je kind als persoon niet goed bent enkel dat je dat gedrag afkeurt. Dat lijkt een klein verschil maar is voor een kind heel groot. Ik zou het woord teleurgesteld ook nooit gebruiken. Vind ik teveel iemands emotionele kern aanraken op een negatieve manier.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:59

Sammy_xxs schreef:
En dan heb ik toch wel liever iets pakkends, dan 10 keer alles moeten zeggen.

Je kunt er ook over denken of je kind niet te jong is om zo zonder toezicht te spelen? De uitspraken die je doet zijn echt heftig voor een kind hoor, zeker op die leeftijd. En misschien bedóel je ze niet zo, ze komen wél zo aan bij kinderen, want die kennen nuances nog niet zo goed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:59

Chubby schreef:
Maar Liljebo, jij beschrijft onopgevoede kinderen :D Dat is heel wat anders. Als ouders ben je te allen tijde verantwoordelijk voor veiligheid en welzijn van je kinderen en diegenen in hun omgeving!

Om je voorbeeld van de weide met paarden aan te halen. Ik denk dat het beter is om een kind uit die situatie te halen en uit te leggen waaróm dat is, dan dat je het kind straft omdat het in de weide speelt. Of het voorbeeld van een hond pesten. Ik denk dat het (zeker op de lange termijn) beter is om uit te leggen wat het pesten doet met de hond en wat daarvan het risico is, dan dat je zegt 'dat mag niet' of dan een kind in de hoek te zetten.

Grenzen stellen is wat anders dan straffen :)

Maar vind jij zeggen 'dat mag niet' of 'niet meer doen' vallen onder de noemer straffen?

Als mijn kind -bij wijze van- in de wei zou lopen, dan zou ik zeggen én dat het niet mag, én waarom het niet mag (uitleg).
Ik denk dat het sowieso belangrijk is om je 'nee' te motiveren. Ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om zaken beargumenteerd te krijgen.
Als ik op mijn werk te horen krijg dat ik iets niet goed doe, dan hoor ik ook graag wát ik dan precies niet goed doe en hoe het anders kan.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:01

Evelijn schreef:
Ik vraag me af of je daadwerkelijk ook het goede gedrag beloond... of dat je nu beloond dat het kind aanwezig was.
Je probleem is nu dat je de kinderen altijd al een sticker hebt gegeven dus bij deze leerlingen er ook niet vanaf komt... dat patroon kan je daar niet doorbreken.

In het onderwijs (ben invaller op basisonderwijs) worden stickers gebruikt om te tonen dat iets goed is gegaan... in schriften bij netjes schrijven, of bij het kennen van een tafel etc... maar merk dat als leerlingen buiten de klas gaan voor extra hulp dat ze eigenlijk altijd een sticker krijgen. De sticker is dan gekoppeld aan aanwezigheid niet aan een doel die behaald is.

Mooi gezegd. Je kunt de beloning met een sticker groter maken als de activiteit die ze ervoor moeten doen iedere keer net een beetje groter is dan de vorige keer.
"Als je dit kunt, krijg je een sticker zodat je thuis kunt laten zien dat het gelukt is." Dát is naar mijn idee zinvol belonen. Dan is het ook meer dan een klevend plaatje, maar meer een minidiploma waarvoor je hard hebt gewerkt.
En als je dit met kinderen duidelijk doorneemt, weten ze dat ze niet aan het begin van de les hoeven te vragen om een sticker, maar dat die pas komt als ze er hard voor gewerkt hebben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:04

Nee, daarom zeg ik: grenzen stellen is niet hetzelfde als straffen :) Straffen is bijvoorbeeld in de hoek zetten, plezier ontnemen of zeggen dat je zo niet van je kind houdt.

Klakkeloos 'niet meer doen' is niet constructief en zal weinig effect hebben op de langere termijn. Uitleggen waarom iets niet kan of mag, daarbij rekening houdend met leeftijd en niveau van een kindje, dat heeft meer nut.

Maar dat betekent ook dat het kindje soms tóch opnieuw bekijkt of de grens hetzelfde blijft. En als ouder is het dan je taak om de boodschap wederom (beter) over te brengen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:05

Quellian schreef:
'Teleurgesteld in jou' vind ik heel heftige woorden. Ik kreeg ze als kind ook te horen, heeft zeer veel indruk gemaakt (én verdriet gedaan), dit zal ik nooit tegen mijn kind zeggen. Ik zeg ook nooit dat ik boos ben, ik zeg alleen dat ik het niet zo leuk vind én waarom ik het niet zo leuk vind en hoe hij het volgende keer kan aanpakken om te zorgen dat het wél leuk is voor alle partijen.

Moet ik zeggen dat ik een -over het algemeen- redelijk makkelijk kind heb, maar uiteraard heeft hij ook weleens z'n buien.

Als je het wilt hebben over teleurgesteld, dan is het ook een stuk beter om het gedrag te benoemen. "Ik vind het jammer dat je de afspraak niet bent nagekomen." Dat klinkt al heel anders. Nooit een kind afkeuren op de persoon :(:) , maar altijd op het gedrag dat niet gewenst is. :j

Daarmee geef je commentaar wel een extra waarde mee, waardoor deze duidelijker kan zijn.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:10

Heb het topic zo goed mogelijk doorgelezen.

Ik heb een zoon van nu 3,5 jaar die ook sinds een half jaar logopedie krijgt.
Hij is extreem eigenzinnig.ALs hij geen zin heeft zit hij rustig een half uur met zijn armen over elkaar en zwijgt.
Hij word wel beloont met stickers als hij mee heeft gewerkt.Het werkt wel bij hem.Hij heeft nu zijn eigen map voor zijn school mogen uitzoeken. Het is geen omkopen maar hij heeft het gewoon niet op vreemden.EN het duurt lang eer hij vertrouwen in mensen heeft.

Waarom zou ik mijn kinderen niet mogen belonen, ze vinden het prachtig maar ze krijgen het alleen als ze het verdienen. Ik heb het met de oudste gedaan voor zindelijkheid, om aan te geven bij zo lang achter elkaar niet in bed plassen krijg je een beloning.
Hij was heel onzeker namelijk, en ik was in de 1e instantie aan het twijfelen of het laksheid was of dat het hem niet lukte.

Mijn kids krijgen niet lukraak beloningen, maar ze krijgen ook echt wel straf.

Mijn oudste heeft afgelopen week hemzelf en zijn broertje geknipt, hij mocht kiezen of een week niet mee naar de paarden of een week zijn schoen neit zetten.Hij koos zelf voor zijn schoen niet zetten.

Ik ben consequent niet loos dreigen, maar 3x waarschuwen 4e keer zit er een consequentie aan vast.Meestal op de gang met tijd om na te denken en dan vertellen wat ze verkeerd hebben gedaan

Maar ik doe niet als je dit of dat niet doet mag je dit wel of niet. EN ik koop ze al helemaal niet om met snoep.
Maar bv hebben ze mij extra geholpen met opruimen of hebben ze uit zichzelf alles opgeruimd, lees ik niet 1 maar 2 verhalen voor.Vinden ze prachtig.
Maar het is niet zo hebben ze niet opgeruimd oid dat ik ze niet voorlees. Of geen toetje krijgen oid

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:12

Ik beloon de kinderen altijd met 'iets leuks', nadat ze een goede prestatie of dat we een leuke schooldag hebben gehad.

Dit kan variëren van een compliment, tot het zingen van een liedje, doen van een dansje, plakken van een sticker, even vrij spelen, boekje lezen, galgje of een ander spelletje of noem maar op. Er is geen vast beloningssysteem, waardoor kinderen er emotioneel niet teveel aan vastzitten. Dit maakt het afwisselend en er kan worden afgestemd op het kind persoonlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:16

liljebo schreef:
Onderzoek wijst dat uit, maar ik ben daarin ook een zg ervaringsdeskundige.

Wat houdt 'ervaringsdeskundige' in dit opzicht in?

Citaat:
Hier in zweden zijn ze weer meteen in het gewone traject terecht gekomen en werden ze veelal geprezen voor de dingen die ze goed deden. Complimenten, schouderklopjes... daar lag de nadruk Beloning dus. Momenteel zijn het gezonde gemotiveerde knapen die goed in het leven staan en studeren ze beiden aan de universiteit in Engeland. Ik bedoel maar.

Wat jij omschrijft met je kinderen die niet goed aarden in het schoolsysteem en zelfs in het speciaal onderwijs zouden belanden is wel wat ik zie en wat voor mij deels ook valt onder het verpesten van de motivatie van kinderen. Er is vrijwel geen kind ter wereld dat niet leert of wil leren, onderzoeken, spelen, dat sociaal gericht is... Soms op een ander niveau dan 'gemiddeld' maar toch, die motivatie is er vaak bij veel kinderen, inclusief kinderen met een handicap. En waarom doen dan zoveel kinderen zoveel negatieve ervaringen op op school - dat is treurig.

Complimentjes zijn in elk geval stukken beter dan afkeuring, maar ik denk ook dat er best veel ruimte mag zijn voor kinderen om gewoon te zijn. Dat ze in aanraking komen met van alles en nog wat, maar zonder dat dat altijd gestuurd wordt. Dat leuke dingen gewoon gebeuren, zonder dat je ze verdiend hebt. En dat vervelende dingen gebeuren, zonder dat je daar altijd schuld aan hebt.

Het is ook de toon die de muziek maakt. In Amerika bv staat de school werkelijk stijf van de beloningen en complimenten en aanmoedigingen (en prijzen)... maar wel met een heel prestatiegerichte ondertoon. Veel van die beloningen voelden ook niet-echt en zijn van het type dat uiteindelijk de eigenlijke motivatie ondermijnt - gewoon stomweg ergens plezier in hebben is niet effectief, het moet mooi of goed of speciaal zijn en anders telt het niet.

Sammy_xxs

Re: Kinderen belonen met stickers.. Of toch liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:16

Ja als jullie het zo zeggen, heb er ff over nagedacht kan het indderdaad wel hard aankomen inderdaad.
Heb zelf niet echt de dieptegang ervan bestudeerd, maar het komt dan inderdaad over op persoon ipv op het ongewenst gedrag.
Moet ik het toch anders gaan aanpakken :o

Het is best een moeilijk job hoor kids goed opvoeden :+

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:16

Wat me aanspreekt TS in je verhaal is dat je kijkt naar het kind en dat je probeert om een kind te doorgronden.
Dat vind ik echt heel goed.
Ik denk dat je dat moet loskoppelen aan het beloningssysteem. Als juf probeer ik altijd om een kind te begrijpen, waarom doe je wat je doet. Hoe leert dat kind het meest optimaal, hoe motiveer ik dat individu?

Grenzen geven veiligheid. Een kind wil weten wanneer het iets goed of fout doet. Hoe je dat inkleedt ligt ook aan het individu. Sommige kinderen zijn wel degelijk gebaad bij straf, omdat dat de manier is waarom zij leren. Sommige kinderen zijn zo beschadigd dat ze niet meer om kunnen gaan met complimenten, dat moet je ze opnieuw leren.
De grote " standaard" voor zover die al bestaat zal gebaat zijn bij een systeem van duidelijk weten wat goed en fout is, gevoelig zijn voor een welverdiende beloning.
In mijn ogen zijn dat ook complimenten, een glimlach, een knipoog,mogen kiezen wat je voor spelletje wil doen enz. Straf kan ook een blik zijn of een afkeuring. Het is belangrijk dat je benoemt waarom je dat vindt.
Ik vind het fijn dat je me helpt, dank je wel. Of: ik vind het niet fijn wat je doet, want...
Je benoemt het gedrag, en nooit de persoon.

Over stickers, ik vind er niets mis mee, ik vind het best goed eigenlijk. Maar de waarde die het heeft voor een kind, geef je zelf. En voor het ene kind is het aanwezigheid, en bij een ander kind stel je een ander doel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:56

Shadow, ervaringsdeskundige: door ervaring geleerd. We hebben vijf kinderen groot gebracht, ik heb in het bestuur van de autistenvereniging gezeten(niet zonder reden), vrijwilligers werk gedaan met gehandicapten en in een bejaardentehuis met kleinkinderen en heel wat kinderen in de familie (van broers en zussen etc) waaronder kinderen met problemen.

Voor de rest heb ik mijn visie wel duidelijk gemaakt en heb ik respect voor de visie van anderen.
Even voor de luchtigheid, toch een filmpje over positief reinforcement :)

http://www.youtube.com/watch?v=euINCrDb ... re=related
Have fun. :)

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:20

Ik bok mobiel dus dat quote wat lastig maar Testebeest, is het niet wat gek om een kind te belonen als ze niet in bed plassen? Het is heus niet of ze dat expres doen. Dat ze controle over hun blaas nog niet hebben in hun slaap kunnen ze imo weinig aan doen. Mijn dochter heeft ook wel eens in haar bed geplast, vond ze echt verschrikkelijk, maar kon ze echt niks aan doen. Als ik haar dan zou belonen als het niet gebeurt voelt het voor mij alsof ik vind dat ze voorheen iets fout deed..