Altijd liedjes horen in je hoofd...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:00

Chasey schreef:
Ik heb 24-7 liedjes in m'n hoofd. als ik 's nachts in m'n nest lig, word ik er scheitziek van. :+ Gelukkig ben ik dus niet de enige.

Hallo naamgenootje! :D

Wat doe je dan..? Als je daardoor gewoon écht niet kan slapen? Iets van medicatie? (op natuurlijke basis)
of.. gewoon 'ogen dicht en niet aan denken'..? Ik heb thuis (ik ben nu 3 maanden in Spanje voor stage) hmm...hoe heet het ook alweer.. nougoed, ben de naam kwijt, het is iig gewoon zelf bij de apotheek/drogist te halen zonder recept, dus misschien werkt het alleen voor je gevoel en niet wérkelijk zegmaar. Wit potje, met witte kleine pilletjes. Je mag er tussen de 2 en 5 per keer, is voor het slapen/je minder gespannen te voelen. Overigens geloof ik wel dat ze echt werken, want toen ik op 10 uur in de auto moest zitten vanuit Tsjechië naar Nederland, mét een blaasontsteking (en 2 x tussenstop...) heb ik ze ook genomen, en de hele reis op de achterbank liggen slapen (overdag...!) Dat was wel even een super oplossing, ook omdat ze op natuurlijke basis zijn en ik niet echt 'gevaarlijke' medicijnen ofzo in wil nemen.
De Bachbloesem heb ik ook..maar helaas, die is nog in NL achtergebleven. Niet aan gedacht, stomstom..

betadine

Re: Altijd liedjes horen in je hoofd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:02

Zit al jaren met het liedje van Jody Bernal in mijn hoofd "Que si que no"
Ik haat het liedje, maar het wilt niet weg -O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:54

Love_boyke schreef:
Chasey schreef:
Ik heb 24-7 liedjes in m'n hoofd. als ik 's nachts in m'n nest lig, word ik er scheitziek van. :+ Gelukkig ben ik dus niet de enige.

Hallo naamgenootje! :D

Wat doe je dan..? Als je daardoor gewoon écht niet kan slapen? Iets van medicatie? (op natuurlijke basis)
of.. gewoon 'ogen dicht en niet aan denken'..? Ik heb thuis (ik ben nu 3 maanden in Spanje voor stage) hmm...hoe heet het ook alweer.. nougoed, ben de naam kwijt, het is iig gewoon zelf bij de apotheek/drogist te halen zonder recept, dus misschien werkt het alleen voor je gevoel en niet wérkelijk zegmaar. Wit potje, met witte kleine pilletjes. Je mag er tussen de 2 en 5 per keer, is voor het slapen/je minder gespannen te voelen. Overigens geloof ik wel dat ze echt werken, want toen ik op 10 uur in de auto moest zitten vanuit Tsjechië naar Nederland, mét een blaasontsteking (en 2 x tussenstop...) heb ik ze ook genomen, en de hele reis op de achterbank liggen slapen (overdag...!) Dat was wel even een super oplossing, ook omdat ze op natuurlijke basis zijn en ik niet echt 'gevaarlijke' medicijnen ofzo in wil nemen.
De Bachbloesem heb ik ook..maar helaas, die is nog in NL achtergebleven. Niet aan gedacht, stomstom..

Niet aan denken werkt niet, dan denk je er juist aan. Tenminste... dat heb ik. Ik heb letterlijk slapeloze nachten. Ik heb geen medicatie. Ik ben er nog niet uit wat ik er aan kan doen. Tips zijn dus van harte welkom! :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:55

betadine schreef:
Zit al jaren met het liedje van Jody Bernal in mijn hoofd "Que si que no"
Ik haat het liedje, maar het wilt niet weg -O-

Erg hè? Sommige blijven inderdaad zo lang hangen dat je er gek van wordt. Wat is er aan te doen? -O-

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:24

Hallucineren is het mijn geval niet. Echter is het wel zo dat ik echt altijd een liedje in mijn hoofd heb. Ik heb dus geen mp3-speler nodig als ik ga rijden...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:31

Love_boyke ik denk dat jij melatonine bedoelt, is echt voor t in slaap vallen en geen chemische troep toegevoegd.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 22:21

Ja, inderdaad, melatonine! Geweldige pilletjes haha .. thuis pak ik ze ook weleens overdag, als het echt nodig is. Dan voelt het alsof je hersenen even wat extra stof krijgen om rustig te worden, en dat helpt écht voor de muziekjes. Meestal wel iets meer als wat er op het potje staat, omdat het anders gewoon écht geen nut heeft... Meestal is dit namelijk maar 2/3 keer per maand, en dan neem ik een pilletje of 6/7/8. (3 tot 5 staat op de achterkant..maar dat helpt bij mij dus echt niets)

Ik ben wel 'getest' via een psychologische test / officiele vragenlijst op ADD. Dit omdat ik de liedjes zo vaak hoorde vroeger, dat ik het echt vervelend vond. Wou zeker weten dat er niet 'iets' aan de hand was. Kan er altijd goed mee leven hoor, maar wou gewoon weten of ik geen ADHD, of ADD had. Dit dus niet het geval, wel scoorde ik hoger op overgevoeligheid voor prikkels; en dan met name geluid (geluidstesten die je krijgt als je jong bent, op de bassischool, scoorde ik dan ook 'bovennormaal' Daarbij hoorde je piepjes binnen een paar minuten, en moest je elke keer op een knopje drukken als je het piepje hoorde.. Of het is gewoon een goed reactievermogen, haha, kan ook..ik weet het niet)

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 22:26

Vreemd eigenlijk dat wanneer je op internet erna zoekt, er niks te vinden is. Ik weet namelijk zeker dat het geen hallicunaties zijn, omdat ik me er vanaf het begin af aan bewust van ben dat alleen ik het in mijn hoofd hoor, en dus niet denk dat het bij de buurman/ergens verderop muziek hoor.

Soms overstemd ander geluid het (bijvoorbeeld televisie aan) en ben ik de rest van de avond/dag rustiger,
maar soms overstemd de muziek de rest... heel wisselend en stemmingsgebonden dus. Druk: hard volume. Rustig: zachter volume. Ik ga maar een baan zoeken later waarbij ik het HEEEEEEEEEEEEEEEL druk heb, dan hebben de liedjes geen plek haha! Of gewoon lekker ontspannen paardrijden! :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 07:33

Probeer eens Hoogsensitief te googlen, Love_boyke.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 07:35

Herkenbaar! :')

Ik heb sinds gisteravond het 'liedje' van Bart de Graaf (?) in m'n hoofd - Waanzinnig gekloond :')
Zooo irritant hahaha

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 07:45

Onee zo herkenbaar dit! Ik heb op dit moment rihanna met man down ' rampapaparampapapa man dpwn'. Oook het liedje van kings of leon 'yeaaahhh my sex is on fire'.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:43

Heeel herkenbaar,haha :D
Altijs wel, maar heb t al zo lang ik me kan herrinneren dus eigenlijk niet zo veel last van.
Ik heb ook wel eena deuntjes of zelfs woorden in mn hoofd :') vooral woorden zijn irritant. Bijvoorbeeldna de biologie les, had ik de hele tijd t woord mitachondrieën in mn hoofd :') voordeel is dat ik dan iig,het woord en de betekenis niet,meer vergeet haha :D

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:52

Poeh, en ik maar denken dat ik de enige was. Niet dus. Hier ook, gaat de muziek in mijn hoofd al aan voordat mijn ogen open zijn als ik wakker wordt. Als ik in slaap moet vallen kan ik de off knop helaas niet vinden. Zeker als ik dan een woordje van de text in mijn indrukwekkende muziek bibliotheek in mijn hoofd niet kan vinden, kan ik het slapen wel vergeten. Ik lig er wakker van. Bij mij gaat de muziek pas weg als ik echt een aantal dagen geen muziek gehoord heb. Heerlijk rustig is het dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:44

Cookies schreef:

Ook mijn advies. :j

Ik herken heel erg wat je schrijft, ook het verder overgevoelig zijn voor geluiden (en inderdaad, anderen horen het dan echt niet), maar in mijn geval ook andere zintuiglijke prikkels. Heb je ook dat de liedjes bij je stemming passen of juist je stemming beinvloeden?

Wat Laetitia schrijft is ook erg belangrijk, vaak wordt het erger door onrust in je hoofd. Uitzoeken dus waar de onrust vandaan komt en op welke gebieden je prikkels zou kunnen minimaliseren. :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:11

Ik heb wel als ik bijvoorbeeld 's avonds in bed lig en mijn telefoon ligt naast me aan de oplader, dat de oplader een irritant gepiep veroorzaakt in m'n hoofd. := Maar voor de rest ben ik vaak enorm doof en moeten mensen soms wel 3x iets herhalen voordat ik het versta :+

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:54

Mijn oplader piept ook, dus dat zou best kunnen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:14

Ik kan gelukkig het ene liedje vervangen met een ander nummer. Het is soms flink zoeken naar een nummer dat aanstekelijk genoeg is om het 'vervelende' nummer te vervangen. Soms vraag ik ook hulp. Mijn zusje is hetzelfde. Dan zingen we liedjes voor elkaar tot ieder een nummer hoort waar ze wél blij van wordt. Andere mensen in mijn ombeving weten ook wat ik bedoel, dus die helpen me ook :)

'altijd wakker met een wijsje in mn hoofd' hoorde ik direct toen ik de titel las, hihi

Voordat ik ga slapen zorg ik met mp3 of youtube dat ik een liedje hoor waar je op weg kan dromen. Als puber kon ik dat niet trouwens. Toen moest 's nachts de radio heeeeeeeeel zachtjes aan zodat mijn hoofd het niet overnam. Ik ben trouwens ook extreem gevoelig voor omgevingsgeluiden...

Edit: tiepvauten door gsm

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:23

Wow. Heb even opgezocht naar 'hoogsensitief', waar ik vroeger weleens wat over heb gelezen omdat iemand me dat toen ook vertelde. Dit was echter al een jaar of 4 geleden, dus niet meer echt aandacht aan besteed. Nu ik het lees, komt het wel heel erg overeen met mijn 'persoonlijkheid'.

Zo lees ik de volgende dingen die met mij overeenkomen, en dat zijn er best veel...:

Lichamelijk gebied:
-veel zien, kleine veranderingen waarnemen
-graag langs de kant staan om te observeren
-scherp horen, geluiden snel hard noemen
-subtiele geur- en smaakverschillen onderscheiden
-gevoelige ogen, licht snel fel noemen (vanuit huis naar buiten gaan, soms 2 minuutjes steken in mijn hoofd van het licht. Vooral bij sneeuw of veel zon)

Sociaal gebied:
-aanvoelen van stemmingen en emoties
-zich snel zorgen maken
-toetrekken naar kinderen die buiten de groep vallen
-behoefte hebben aan een rustige omgeving met niet teveel mensen
-moeite hebben met veranderende omstandigheden
-de kwetsbaarheid van anderen zien en begrijpen
-tijd nodig hebben om aan een nieuwe situatie of omgeving te wennen
-inlevingsvermogen; zich goed verplaatsen in de gevoelens van anderen
-niet van verrassingen houden (haha, wel van cadeautjes! Maar niet van hevige veranderingen. Zo kreeg ik deze week plots 3 nieuwe huisgenootjes toen de andere 2 weggingen. Oef, even wennen)
-op jonge leeftijd in staat zijn tot zelfreflectie
-niet in het middelpunt van de belangstelling willen staan (néé,liever helemaal niet, al hou ik wel van gezellig 'meekletsen', maar liever niet in de volle aandacht)

Mentaal gebied:
-een goed geheugen hebben (Gewoon normaal, behalve als dingen diepe indruk maakte. Dan kan ik alles precies terughalen, wat soms ook best vervelend is)
-voor de leeftijd over een grote woordenschat beschikken
-snel van de ene gedachte naar de andere associëren
-diepzinnige vragen stellen (Oh...heel vaak! In mijn hoofd, val er niemand mee lastig hoor. Zo kan ik met een cliënte op stage hele gesprekken hebben over 'waarom het weer slecht wordt' zij denkt doordat we weer op de maan zijn geland, en ik omdat we de hele aarde zowiezo 'verpesten' met auto's en alles.. ghehe!)
-eindeloos willen weten “waarom” (niet over alles, maar wel over gevoelens van mezelf of anderen. Proberen te analyseren waar iets vandaan komt)
-resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken (OOOOOH ik wil er niet aan denken...! Wat een rotperiode's altijd, die rekentoetsen.....)
-een goed gevoel voor vreemde talen hebben
-dichtklappen of zenuwachtig worden bij feitelijke, gesloten vragen (vooral bij persoonlijke vragen,omdat ik liever een 'maar' of 'omdat' gebruik ipv alleen 'ja' of 'nee')

Spritiueel:
-eigen wijsheid, heel gericht de eigen weg volgen
-vol levenslust, heel blij en enthousiast kunnen zijn
-zeer hechten aan de waarheid
-gericht zijn op liefde en vrede
-diep nadenken over levensvragen
-sterke binding hebben met de natuur (planten, dieren)
-blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen
-wat tegenover elkaar staat tot harmonie brengen
-gebeurtenissen voorzien

Wat ik dan dus niét heb is:
geesten of entiteiten ervaren
communiceren met elfjes, kabouters etc.
telepathische vermogens bezitten
moeite hebben met structureren en organiseren
een hekel hebben aan oefenen en herhalen

De rest dus wel... dat is best veel of niet? En dan? Moet je je ergens laten testen of heeft dat geen nut?
Want er is verder weinig/niets over bekend, en ik heb eigenlijk geen behoefte om medicijnen ed te nemen, omdat het met melatonine of natuurlijke backbloesem te onderdrukken is voor het grote deel. Wil liever niets 'schadelijks' pakken of iets waaraan je achteraf niet meer zonder kunt, vooral omdat er goed mee te leven is. En... tja, het is niet heel bekend, HSP.. dus ik weet niet of er echt iets is waardoor je sommige dingen kan onderdrukken? (de liedjes vooral, en ook de paniekreacties op ruzie's/meningsverschillen/idee van oneerlijkheid) Veel mensen met HPS *gaat even op bokt zoekfunctie kijken* en hoe weet je nou zeker of je dat hebt of niet? Want het is geen syndroom, is 'levenslang' maar geen ziekte, enzenzenz....

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:32

RedPassion schreef:
Cookies schreef:

Ook mijn advies. :j

Ik herken heel erg wat je schrijft, ook het verder overgevoelig zijn voor geluiden (en inderdaad, anderen horen het dan echt niet), maar in mijn geval ook andere zintuiglijke prikkels. Heb je ook dat de liedjes bij je stemming passen of juist je stemming beinvloeden?

Wat Laetitia schrijft is ook erg belangrijk, vaak wordt het erger door onrust in je hoofd. Uitzoeken dus waar de onrust vandaan komt en op welke gebieden je prikkels zou kunnen minimaliseren. :)

De liedjes passen zich niet aan aan mijn stemming, maar het volume wel. Zo gaat het volume flink omhoog, en ook het tempo; het lijkt dus alsof het liedje dan harder en sneller afspeelt. Overigens... heb ik hier niet áltijd last van. Het lijkt wanneer ik een periode van stress ervaar, het dan erger wordt. Wanneer de stress voorbij is, is er altijd nog een lichte nasleep van een paar dagen , waarna uiteindelijk soms zelfs de muziek een paar weken weg is, of héél licht (niet storend) aanwezig is. Ademhalingsoefeningen werken averechts, omdat ik mezelf dan 'hoor' ademenen en dan teveel nadruk leg op mijn té snelle ademhaling (altijd al gehad, soms zuurstofwaarde in bloed ook te hoog)

Oké, ik ben dus echt niet gek; even vooropstellend :o Wil er gewoon proberen achter te komen waar het vandaan komt. Als ik zo alles typt, lijkt het alsof het me áltijd bezighoudt, maar dat is dus echt niet. Kan prima de dag/het leven doorkomen, 'normale' emoties ervaren, goed school doorkomen; straks gewoon naar het HBO, enzenz. Wel merk ik soms dat ik mezelf op feestje wat meer terughoudt, maar of dat persee hierdoor komt of gewoon omdat dit een karaktertrek is, weet ik niet. Achteraf heb ik dan spijt, maar ik heb dan soms het gevoel alsof ik er nét niet helemaal bijhoor, of dat ik gewoon niet weet wat de interesse is van de andere mensen (vooral op feesten met mensen ouder dan mij, bv familiefeesten van mijn vriend...)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:46

TS: Ik denk dat je hetzelfde hebt als ik :j.

Stress betekent vaak dat je druk bent in jouw hoofd, dat je gedachten van hot naar her vliegen en van hak op de tak. Daarbij hoor je dan continu hetzelfde liedje, vaak ook nog één zin of refrein uit dat liedje. Hoe meer drukte in jouw hoofd, hoe chaotischer/sneller het liedje.

Je zou kunnen proberen om af en toe je gedachten stop te zetten, dat is moeilijk, maar je moet je daar zelf in trainen. En ik zou valeriaandruppels gaan slikken, word je iets rustiger van :) . Baadt het niet dan schaadt het ook niet.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:56

Cookies schreef:
Mijn oplader piept ook, dus dat zou best kunnen.

Nouja het is dus dat niemand het kan horen, ook zal zitten ze er met hun hoofd naast, maar ik hoor het op een meter afstand nog :+

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:35

Ik heb het ook heel erg en ik word er soms echt gek van.
Het gaat vanzelf....
Soms heb ik ook echt liedjes in me hoofd waar van ik denk: hoe kom ik er op?
Zoals een keer "wie heeft er suiker in de erwtensoep gedaan"
Ik ben dat toen gaan googelen en kwam erachter dat dit een liedje uit 1939 komt...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:34

Hoe kom je erbij? :+
Ik heb ook altijd debiele liedjes in m'n hoofd. En het ergste is, dat ze zich continue herhalen, steeds hetzelfde stuk. Bah! En die 'off' knop heb ik ook nog steeds niet gevonden.

Ik herken mezelf trouwens ook veel in de post van Love_Boyke. Net als Love_Boyke op die kabouters etc na komt er veel over een. :D

Oja en die oplader... die dingen piepen ook heeeeel irritant. Net als die vervelende tv die aan staan, maar zwart beeld hebben en een ander denkt dat ze uit zijn. Ja wij hebben nog zo'n oudewets ding. :')

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:15

Jep, heeft niet iedereen dat dan? }:0
Ik ga naar bed en ik sta op met liedjes in mijn hoofd. Af en toe word ik er ook simpel van, maar ach, je raakt eraan gewend.
In mijn hoofd is het toch al de hele dag druk. Liedje erbij maakt dan ook niet meer uit.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:26

Ik heb het altijd en overal. Gek wordt ik er vaak van, zeker 's nachts. Ik kan vaak niet slapen omdat ik dan weer een niet bepaald rustgevend liedje in mijn hoofd heb, ik vind het ook lastig om me te concentreren, want dan hoor je weer de hele tijd: 'If you want more, scream it out loudeeer' of 'People help the people...' etc.

Het is nooit stil in mijn hoofd, en dat vind ik erg vervelend. Ik lees even mee, want ik wil graag een oplossing.

Zelf zet ik trouwens vaak de radio aan om de liedjes in mijn hoofd te 'overstemmen'. Het nadeel daarvan is dat ik daarna soms meerdere liedjes door elkaar in mijn hoofd heb.

Edit: ik heb ook dat ik vaak in een andere taal ga denken en een soort van 'gesprekken' voer in mijn hoofd. Ook heb ik altijd het idee dat ik niet leef maar geleefd wordt. Ik denk zegmaar zo veel dat alles op de automatische piloot gaat. Volgensmij houdt dit verband met die liedjes.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 08-11-12 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt