OMG, leuk zo'n tornado kind op bezoek...NOT!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: OMG, leuk zo'n ADHD-er op bezoek...NOT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:58

niet alles hoeft wetenschappelijk onderbouwd te zijn ;) Er zijn genoeg gevallen waar het weldegelijk geholpen heeft. Het gaat erom wanneer en waarom je die tik geeft. Als je er een gewoonte van maakt of eerst een tik en dan de uitleg waarom, dan gaat het fout, een tik hoort niet nodig te zijn, en als het eenmaal nodig is moet 1 x ook echt voldoende zijn in mijn ogen :) Maar dat is mijn mening en daar blijf ik bij. Wellicht zal ik er anders over denken als ik eenmaal kinderen heb, of zullen ook mijn kinderen vreselijke ADHD'ers zijn waarbij die tik toch afentoe nodig zou zijn. Dat weet ik niet ;) Ik hoop dat ze rustiger worden als ik was

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:59

zimbabwe schreef:
Over het gebruik van de term adhd: het zou mij niets verbazen als zou blijken dat dit kind wel degelijk adhd heeft. Een aantal gedragingen zijn in ieder geval dusdanig opvallend (hier, thuis en op de opvang zoals moeder verteld heeft) dat het mij niets zou verbazen als dit het geval is.
Gezien het feit dat mijn collega best wat weet van opvoeden gezien haar functie, is het opvallend als dit gedrag puur zou komen door de opvoedsituatie (al ben ik uiteraard niet zo naief dat dit niet zo zou kunnen).
Als je je als adhd-er aangesproken voelt op het moment dat de term door iemand misbruikt wordt, moet je denk ik een iets dikkere huid ontwikkelen aangezien de term ook vaak wordt verbasterd naar alle dagen heul druk.

als je geen onderzoeker bent in deze stoornis, en dus van de hoed de rand niet weet moet je niet zomaar wat blaten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:02

ohjajoh: helemaal mee eens, betekend dat ook als je ervaringsdeskundige bent van een stoornis die veeeeeele varianten kent en vele gezichten heeft?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:04

lifaya schreef:
ik vind dat er een groot verschil zit tussen een tik en slaan :) maar ik heb inderdaad geen wetenschappelijke onderbouwing en vind dat ook niet nodig. Bij mij heeft het wel geholpen, en kijk me ouders er niet op aan, al zal het soms ook wel net onnodig zijn geweest, ik ben niet getraumatiseerd ;)

sommige kinderen zijn mentaal sterker dan anderen (en dus minder snel getraumatiseerd) dan anderen en daarnaast kunnen sommige mensen bepaalde schadelijke gevolgen ook gewoon niet koppelen aan de gebeurtenissen die er mee in verbinding staan.
Ik vind de mensen die roepen dat ze klappen hebben gehad maar er niets aan hebben over gehouden ook vaak niet de meest stabiele personen die ik ken (heb ik niet over jou hoor!) :') eerlijk gezegd.
Dus ik sluit me aan bij zimbabwe. Wetenschappelijk onderzoek biedt bij zulke subjectieve ervaringen een mooi uitgangspunt.

maar ieder zo z'n ding :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:07

zimbabwe schreef:
ohjajoh: helemaal mee eens, betekend dat ook als je ervaringsdeskundige bent van een stoornis die veeeeeele varianten kent en vele gezichten heeft?!

ja dat heeft het, maar jij roept gewoon maar wat over deze jongen terwijl je hem niet eens onderzocht hebt en onderzoeker bent

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:12

Ojajoh schreef:
zimbabwe schreef:
Over het gebruik van de term adhd: het zou mij niets verbazen als zou blijken dat dit kind wel degelijk adhd heeft. Een aantal gedragingen zijn in ieder geval dusdanig opvallend (hier, thuis en op de opvang zoals moeder verteld heeft) dat het mij niets zou verbazen als dit het geval is.
Gezien het feit dat mijn collega best wat weet van opvoeden gezien haar functie, is het opvallend als dit gedrag puur zou komen door de opvoedsituatie (al ben ik uiteraard niet zo naief dat dit niet zo zou kunnen).
Als je je als adhd-er aangesproken voelt op het moment dat de term door iemand misbruikt wordt, moet je denk ik een iets dikkere huid ontwikkelen aangezien de term ook vaak wordt verbasterd naar alle dagen heul druk.

als je geen onderzoeker bent in deze stoornis, en dus van de hoed de rand niet weet moet je niet zomaar wat blaten

Helemaal mee eens.

Als je collega zo'n goede opvoeder was, had je dit topic niet gepost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:13

mss heeft dat jongetje het wel, en gaat mams er door suggestie van TS wel mee naar de onderzoeker waardoor een hoop leed voorkomen kan worden. Vind je het dan ook erg?
het is mss niet de meest stijlvolle methode om iemand van ADHD te betichten zonder dat je de details weet, maar ik snap ook niet dat mensen zich er zo makkelijk van de kaart door laten brengen omdat ze het maar meteen weer zo nodig op zichzelf moeten betrekken. djiez :+. behoorlijk verloren energie ook.
en ach. Mss is het juist wel goed dat iemand er bedacht op is dat het jongetje wel eens een stoornis zou kunnen hebben.
of vind je het ook kwalijk als docenten ( die ook geen onderzoekers zijn )bv. vermoedens uitspreken van ADHD over leerlingen?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:18

Als de term ADHD gebruikt wordt en ADHDers dit lezen en even een keerzijde willen plaatsen vanuit hun eigen ervaring, of die van hun kinderen, dan denk ik dat je toch wel kunt zeggen dat zij als ervaringsdeskundige niet zo maar iets roepen.

Kinderen met ADHD automatisch als "vervelend" bestempelen doet mij pijn. Dus een vervelend kind automatisch als ADHDer bestempelen ook. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om een kind met ADHD te zijn.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:27

Met alle respect: ADHD is nu eenmaal een vervelend ontwikkelingsprobleem die een aantal ontwrichtende gedragingen met zich meebrengt en daardoor inderdaad vaak als vervelend te boek staat. Of je daar nu wel of niet iets aan kan doen staat daar los van, maar een kind (of volwassene) die de hele dag druk om je heen loopt te rennen of gillen en moeilijk corrigeerbaar is, is nu eenmaal voor veel mensen niet echt heel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:29

Rensiepensie, Maar TS gebruikt vervelend zijn toch niet als enige criteria voor haar vermoeden tot ADHD?
dat is een aanname die je zelf doet.

Ik zie het toch anders hoor, TS ziet een moeilijk corrigeerbaar, druk, en snel verveeld kind waardoor het vervelend gedrag ( wellicht icm een verkeerde opvoeding die niet aansluit omdat het probleem niet goed in kaart gebracht is) vertoont en het vermoeden rijst dat het kind wel eens ADHD kan hebben. Ok, dat verwoordt ze niet bepaald tactisch ( we zijn niet allemaal altijd even politiek correct ) maar de intenties zijn toch niet verkeerd ofzo? Ze gebruikt het toch niet als scheldwoord ofzo ( en als dat wel zou zijn zou ik er alsnog geen nacht door wakker van liggen. Dan heeft het echt helemaal niets te maken met de ADHD die wij hebben :+ ) ?

je laatste alinea bevat trouwens een flinke drogredenering.....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:34

O dat is echt heel vervelend! Ik was vroeger ook zo, maar dan alleen thuis altijd druk en je kon mij 5 uur trampoline laten springen maar de drukte ging lichamelijk wel weg maar in mijn hoofd was ik altijd druk.. Nu nog maar niet meer lichamelijk.

Bij mij kwam het vooral door verveling, ik ging tekenen op de muren als ik even de kans kreeg. Als mijn moeder aan het bellen was ging ik de bloembotten in de vensterbank leeg halen plant eruit trekken en het grond uit de pot overal heen gooien puur om aandacht te krijgen :')
Ik was echt een k*t kind 1e klas echt waar!

Wat moet die moeder zichzelf ongelofelijk naar voelen toen ze weg ging. :(:)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:42

Ik ben zelf een ADHD kind geweest maar dat gedrag was echt niet toegestaan toen in klein was hoor.

Mijn moeder vroeg mensen meestal om bij ons op bezoek te komen zodat ik lekker in de tuin kon rennen / spelen / trampoline springen en hadden mijn ouders geen omkijken naar mij.

Als ik mee op visite moest dan ging er een koptelefoon en video spelletje mee of een bal als ik bij die mensen in de tuin kon spelen.

Nooit medicijnen gehad maar gewoon netjes opgevoed en ik wist heel goed wat wel en niet mocht.
Schreeuwen en dingen kapot maken mocht écht niet.
In de tuin / speeltuin rennen of gekke liedjes zingen mocht wel.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:46

Menino schreef:
Rensiepensie, Maar TS gebruikt vervelend zijn toch niet als enige criteria voor haar vermoeden tot ADHD?
dat is een aanname die je zelf doet.

Ik zie het toch anders hoor, TS ziet een moeilijk corrigeerbaar, druk, en snel verveeld kind waardoor het vervelend gedrag ( wellicht icm een verkeerde opvoeding die niet aansluit omdat het probleem niet goed in kaart gebracht is) vertoont en het vermoeden rijst dat het kind wel eens ADHD kan hebben. Ok, dat verwoordt ze niet bepaald tactisch ( we zijn niet allemaal altijd even politiek correct ) maar de intenties zijn toch niet verkeerd ofzo? Ze gebruikt het toch niet als scheldwoord ofzo ( en als dat wel zou zijn zou ik er alsnog geen nacht door wakker van liggen. Dan heeft het echt helemaal niets te maken met de ADHD die wij hebben :+ ) ?

je laatste alinea bevat trouwens een flinke drogredenering.....

Ja het is voornamelijk de titel die mij stoort... Maar misschien is dat persoonlijk. Waar zij vermoedt dat het kind ADHD heeft, vermoedt ik dat er iets schort aan de opvoeding. Misschien wel een combi van beiden, maar dan is het gebrek in de opvoeding toch echt de boosdoener in deze.

Het lijkt mij dat je als ouder hulp inroept als je de controle kwijt raakt. Daarnaast is ADHD iets wat wordt doorgegeven. Dus het lijkt mij ook waarschijnlijk dat Pa om Ma, Oom of Tante, Opa of Oma hier ervaring mee heeft als het dus inderdaad echt ADHD zou zijn. Dat er iets van herkenning zou moeten zijn vanuit 1 van de ouders.

Alle kinderen hebben dagen dat ze druk zijn, vervelend, hangerig, huilerig. Daarnaast hebben alle kinderen een aandachtsspanne van niets en een gebrek aan concentratie. Dat zijn vaardigheden die zich gaanderweg ontwikkelen en waarvan je dus ook niet op jonge leeftijd al met zekerheid kan zeggen dat er een serieuze afwijking is.

Dus na 1 bezoek de conclussie trekken dat je een ADHDer in je huis hebt gehad, en dat dat de reden is dat je halve huisraad gesneuveld is gaat mij een beetje te ver.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:48

Ook ik vind de titel een beetje banketstaaf. Als adhd'er is het niet leuk om te horen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:52

Ach, trek het je niet persoonlijk aan.. :(:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:03

Raponsje schreef:
Ook ik vind de titel een beetje banketstaaf. Als adhd'er is het niet leuk om te horen.

deze ADHD-er ligt er weer in het geheel niet wakker van :+
ADHD kindjes, of heule drukke onwillige kindjes kunnen nou eenmaal strontvervelend zijn kwa gedrag als de ouders net niet de goeie ingang weten te vinden om het gedrag te sturen etc ...
heeft ook geen reet te maken met je kwaliteiten als opvoeder an sich... het is heel makkelijk om , als je er bij bent dingen te signaleren en eventuele ingangen te opperen...maar zodra het je kind is , is het zo dichtbij je dat je daar heel makkelijk overheen kijkt :j

wat betreft het opperen van adhd, mocht willen dat iemand dat vroeger bij mij had gedaan...had me heel wat jaren geklooi bespaard als het in mijn jeugd ipv op mijn 25ste boven water was gekomen
en dan had het me ook niet geboeid of dat wel of niet diplomatiek was gebracht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:03

je verwijt haar dat ze na 1 bezoek aan ADHD denkt, maar vermoed zelf ook op basis van een tekst van iemand die het kind één dag heeft gemaakt dat het aan de opvoeding ligt.... hmmmmm.... :P

en er vanuit gaan dat de ouders(/ of familie) het dan ook wel zouden moeten herkennen omdat het erfelijk is, is natuurlijk ook wel een beetje voortbarig. Mijn opa's en oma's zijn allemaal dood ( nooit gekend ook, ter verduidelijking), mijn verdere familie zie ik 1x per jaar dus daar heb ik niets aan en mijn ouders hebben allebei geen (gediagnostiseerde) ADHD . Heeft dan ook 17 jaar geduurd toen de diagnose kwam, en ik was een vrij schrijnend geval hoor :+ Had al 3 scholen versleten, en een indrukwekkende schoolcarrière, en dat bedoel ik negatief :') Echt Aanwijzingen zat, de kennis in mijn omgeving alleen niet. Zou liever een bijdehand iemand als de TS gehad hebben die de optie eens geopperd zou hebben, dan allemaal politiek correcte mensen die hun smoel houden omdat je niets mag zeggen over andermans kinderen ( en o weee labeltjes :') brr)
En vervolgens mijn ouders maar hebben laten aankloten.
Jouw gesuggereerde methode hebben ze trouwens dan wel weer ter harte genomen +:)+ Aan billenkoek geen gebrek in mijn leven :j Heeft ook maar heel weinig zinnigs uitgehaald

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:39

Hoe we van een druk jochie op bezoek zijn op slaan gekomen zijn.. Ik heb een kleintje en nog nooit de drang gehad tot een corrigerende tik, wel arm vast pakken en toespreken.

Zou wat zijn zeg, heb een aantal jaar voor de klas gestaan. Geloof niet dat men het waardeerde als ik een corrigerende tik gaf :') Die drang ook niet gehad hoor :Y)
Ik kon het wel merken tussen verschillende gezinnen, de kinderen die ADHD hadden die in het weekend ook structuur kregen, waren op maandag ook prima hanteerbaar in de klas. Andere kinderen die dus thuis de boel teroriseren, had ik op maandag ook mijn handen soms vol aan. Jammer aangezien er dan nog 25 kinderen in de klas zitten...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:04

zimbabwe schreef:
Ach, trek het je niet persoonlijk aan.. :(:)

Je titel was imo beter geweest als "Bah, destructief kind op bezoek".
Nu komt het over alsof je vind dat alle mensen met ADHD vervelende mensen zijn.

Ik maak ook geen topic met "Bah, leuk een blond kind op bezoek".

ADHD is iets wat ook zonder medicijnen prima in de hand te houden is wanneer je kind netjes is opgevoed.
Ze stuiteren en praten wat meer dan andere kinderen, maar dingen stuk maken, schreeuwen en iemand anders zijn huis op z'n kop zetten heeft niets met ADHD te maken.
Dat is gewoon een kind wat de grenzen niet kent.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:34

zimbabwe schreef:
Met alle respect: ADHD is nu eenmaal een vervelend ontwikkelingsprobleem die een aantal ontwrichtende gedragingen met zich meebrengt en daardoor inderdaad vaak als vervelend te boek staat. Of je daar nu wel of niet iets aan kan doen staat daar los van, maar een kind (of volwassene) die de hele dag druk om je heen loopt te rennen of gillen en moeilijk corrigeerbaar is, is nu eenmaal voor veel mensen niet echt heel leuk.

net zeg je nog vele gezichten, en nu scheer je alles weer onder 1 noemer en zeg je dat alle adhd'er ontwrichte gedragingen hebben?

en ik vind je titel idd ronduit stuitend! dat is iig 1 reden waarom ik zo reageer

ik ga voor jou even een tem eruit gooien want je bent echt respectloos naar een bepaalde groep toe

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:57

Tx ohjajoh! Btw ik zie het respectloze niet helemaal eerlijk gezegd, maar goed..ik kan nu iets banketstaaf tegen je zeggen, maar dat laat ik maar even achterwege...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:31

zimbabwe schreef:
Tx ohjajoh! Btw ik zie het respectloze niet helemaal eerlijk gezegd, maar goed..ik kan nu iets banketstaaf tegen je zeggen, maar dat laat ik maar even achterwege...

dat lijkt mij verstandig van wel ja!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:24

Ik heb ook de diagnose adhd en ik kan mij niet storen aan de titel. Ik ben ik en een ander is een ander, ik ben geen adhd maar gewoon een persoon en ik weet wat ik heb en waar ik in verschil met anderen. Daarom voel ik me ook niet snel beledigd als mensen met de term adhd smijten, dit is veelal toch onwetendheid.

TS, ik maak de jongens op de bso waar ik werk ook niet blij met cakejes versieren, op een uitzondering na dan. Jongetjes van die leeftijd zijn vaak rauwdauwers, druk met lichamelijke spelletjes. Zij moeten hun energie kwijt. Waar onze generatie eindeloos buitenspeelde is dit nu vaak niet meer het geval en dat kan ook een oorzaak zijn. Buiten dat, dingen stukmaken mag natuurlijk nooit. Dat had z'n moeder ook wel anders mogen aanpakken, alleen al door bijv. het vergoeden van de schade. En grenzen stellen, heel belangrijk. Ik vind zelf dat kinderen tegenwoordig te veel mogen. Daarin ben ik misschien nog wat ouderwets maar ik tolereer bijv. geen bijdehand gedrag, stukmaken etc.

chocobroodje

Re: OMG, leuk zo'n tornado kind op bezoek...NOT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:31

Moderatoropmerking:
Inmiddels hebben we in overleg met TS de titel aangepast. De discussie hierover mag dus vanaf nu achterwege blijven. Graag ontopic verder.

hotchocolat

Re: OMG, leuk zo'n tornado kind op bezoek...NOT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:59

Mijn zoon (met ADHD) heeft wel veel stuk gemaakt. Moedwillig alleen niet, hij staat alleen niet stil bij de gevolgen.
Verder was/is hij heel gemakkelijk beinvloedbaar door andere.

Ik woon in Duitsland mijn zoon heeft een aparte wa verzekering omdat die van ons hem niet wilde hebben. Het risico is groter dat er iets gebeurd.
Vroeger in NL mocht hij niet overal spelen of mocht hij pas komen spelen als hij rustiger werdt. Dit is voor kinderen ook niet leuk om te horen.
Ze krijgen al meer mee dan goed voor ze is.

Iets stuk maken bij andere doet die van mij niet, mocht er wel iets gebeuren dan zal ik daarvoor de verzekering inschakelen. Praat erover en probeer tot een oplossing te komen. Het is voor de moeder van zo'n kind ook niet gemakkelijk.
Slaan, corrigerende tikken doe ik niet aan. Dat is een reactie van onmacht van de ouders.