Vroeg opstaan een RAMP! Bij wie nog meer? Wat doe je eraan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Re: Vroeg opstaan een RAMP! Bij wie nog meer? Wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:35

Nelleke, heb jij dan geen last van hoofdpijn (gehad) als je er in eens uitging? Ik heb dat namelijk wel.
Niet snoozen is dus fijner?

Ik heb twee wekkers staan, maar blijf dan vaak nog 10 minuten liggen (ik plan het ruim, dus het kan wel). Ik slaap voor mijn idee te weinig, maar red het vaak niet om op tijd in bed te komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:38

Vroeger had ik het ook wat een ramp was dat, maar ik heb het niet meer dus er is hoop voor je.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:41

Nee, niet meer. Wel een tijd gehad dat ik hoofdpijn had, maar was meestal na het douchen over. :)

Ik ben zo blij dat ik er geen last meer van heb. Vooral omdat je helemaal gestresst bent uiteindelijk en altijd half te laat (tenminste, ik dan, zo lang mogelijk snoozen en dan als een gek haasten). En ik kan lekker een half uurtje/uurtje langer slapen.

Er is hoop hoor, ik heb er geen last meer van en m'n vriend had het ook heel erg, heeft nu mijn ritme aangenomen en kan ook makkelijker opstaan :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:47

Nou dat snoozen werkt voor mij toch niet, omdat ik dan alsnog wacht tot de laatste minuut om eruit te komen..
Ik moet om half 8 mijn bed uit, maar zoals jullie zien is het nu kwart voor 8 geweest..
Ik pak eigenlijk even snel de laptop erbij om muziek aan te zetten o.i.d.
Al snap ik wel dat niet iedereen 's ochtends zijn laptop aanzet :+

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:15

8.00 vroeg? Ruilen? :D

Bij mij gaat om 5.45 de wekker en ik haat ook vroeg opstaan. Ik ga meelezen voor de ultieme tip, want ik ligt er meestal voor 22.00 in en heb al een wake-up light maar helpt allemaal niet :n

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:16

krijg een kind :')

nee maar even zonder gein, ik heb er jarenlang ook veel moeite mee gehad, wel 5 wekkers gehad omdat ik mijn bed niet uit te trekken was
heel humeurig ect
totdat ik m'n dochter kreeg, en in een verplicht ritme kwam
nu 1,5 jaar verder gebeurd het zelfs dat ik om 07.30 aan de koffie zit en mijn dochter nog lugt te slapen :+

Mijn tip: zorg voor een vast verplicht ritme, 7 dagen per week. Dus niet op je 2 vrije dagen (ik neem aan dat je werkt?) flink gaan uitslapen want dat werkt averechts

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:17

Een kind heeft bij mij ook niet echt geholpen :o Ze is er doordeweeks altijd pas half 8 uit ongeveer en als ik vrij ben, dan laat ze me gewoon uitslapen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:18

Leonoor schreef:
Een kind heeft bij mij ook niet echt geholpen :o Ze is er doordeweeks altijd pas half 8 uit ongeveer en als ik vrij ben, dan laat ze me gewoon uitslapen...

je mag de mijne wel even laten logeren? meestel 07.00, met een uitschieter naar 8, maar met regelmaat de klok van 6

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:18

Ik lig meestal tussen 22:00 en 23:00 te slapen en sta om 6:00 op :)
Vast ritme.
Ook in het weekend word ik om 6:00 wakker, maar dan kan ik me gelukkig nog even omdraaien en doorslapen.

Heb er zelf eigenlijk geen last van.
Maar ik ben echt een ochtend mens

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:24

Als ik moet stagelopen of 10 uur op school moet zijn heb ik dat ook. Dan ga ik er zo rond 7:45 uit, de wekker staat op 7:00 uur. Maar.. als ik moet werken of om 8:15 op school moet zijn.. heb ik nergens last van.
Voor werk sta ik om 4:45 op. Als ik om 8:15 op school moet zijn sta ik 5:30 op. En dan sta ik binnen een seconde naast m'n bed als de wekker gaat. Ongeacht de tijd die ik naar bed gegaan ben.

Ik begrijp er niks van :')

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:37

_Nelleke_ schreef:
Pfff zo herkenbaar maar gelukkig verleden tijd :D

Ik werkte in de horeca en daar had ik precies hetzelfde. Onregelmatige werktijden, nog even wat eten voor het slapen (want onregelmatige tijden van eten) en smorgens een uur snoozen.

Wat mij echt heeft geholpen is een hele opsomming:
's Avonds geen thee/koffie/zoetigheid meer eten.
Regelmatig op dezelfde tijd opstaan.
Niet snoozen, maar GELIJK eruit. (In het begin sleepte ik mezelf naar de warme douche.)
Ontbijten in de ochtend.

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar het is zoo heerlijk om dat uur extra te kunnen slapen ipv te snoozen. Inmiddels gaat m'n wekker en ben ik na 5min. klaarwakker. Je kunt het jezelf dus echt aanleren! :)

Edit: Wat mij ook heel erg heeft geholpen is RUST in de ochtend. Geen gehaast, gewoon rustig de tijd nemen (ik neem 5 kwartier) om te douchen, ontbijten, aan te kleden, tutten, bokken. :D

_/-\o_ AMEN!
dik gedrukte moet je jezelf echt AANLEREN, maar het werkt echt!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:42

Bij mij is het ook altijd een drama.
Zowel slapen als vroeg opstaan.
Ik heb al verschillende aantal uren geprobeerd om te slapen, maar het blijft een probleem. Of ik nou lang of kort slaap, ik word nooit uitgerust wakker en dat ik er in 1 keer uit kan.
En dat snoozen klinkt ook herkenbaar. Ik blijf altijd tot het laatste moment liggen waardoor ik regelmatig te laat op mijn werk ben.
Echt zo vervelend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:37

Heino schreef:
Bij mij lijkt het een combinatie van licht en warmte, in de zomer heb ik er namelijk veel minder moeite mee. En wake-up light helpt enigszins, maar geeft niet die lekkere warmte die maakt dat ik gemakkelijk mijn bed uit kom :+

Lang leve de klokthermostaat :) Want warmte werkt bij mij nog wel het beste.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:41

Bij mij is het ook echt drama. Wil zo graag op tijd eruit en dan rustig aan kunnen doen, maar dan wordt ik wakker en lig ik tot het laatste moment te snoozen en moet ik altijd haasten.

Een wake-up light heb ik gehad, en werd daardoor echt heel sago wakker. Van een heel klein beetje licht wordt ik al wakker en dat betekend dus dat ik vanaf moment 1 dat die lamp aan gaat wakker ben.. haha dus voor mij werkt het niet..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:59

:')
ik heb niet echt een bepaalde tijd om op te moeten staan, althans, nog niet. volgende maand wel, dan is het zo vroeg donker dat ik echt bij het eerste licht de paarden buiten moet zetten.
Ik heb een radiowekker aan de andere kant van mn kamer staan, daar slaap ik doorheen...
Mijn telefoon gaat ook af, slaap ik ook doorheen...
Mijn ouders bellen me, slaap ik meestal ook doorheen of neem op en zeg dat ik wakker ben en draai me om en slaap verder...
En enkele telefoontjes later kom ik er vaak wel uit, of anders sowieso binnen 2 uur nadat mn radio is gaan spelen :D
het beste en snelste werkt het als iemand op mn deur bonst :j

Ik ben overigens vaak pas laat 's avonds thuis en ik ben een nachtmens dus ik slaap pas laat, maar ook als ik vroeg ga slapen maakt het weinig verschil.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:05

Vanochtend mijn wekker om half 9 gezet.. en uiteindelijk om half 10 er pas uit! Dus weer een uurlang gesnoozd met een wekker die om de 5 minuten af gaat..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:06

Ik was vroeger ook een ramp met opstaan, maar het gaat de laatste tijd al een stuk beter met name door verandering van voedingspatroon waardoor ik gewoon 's nachts beter slaap en uitgeruster wakker wordt.

Snoozen deed ik ook altijd, maar nu ga ik gelijk uit bed als je wekker gaat. Helpt bij mij echt! Je hoeft natuurlijk niet uit bed te springen, eerst rustig rechtop zitten, lamp aan en dan eruit?

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:14

Ik heb hetzelfde probleem.. En hoe kouder en donkerder het buiten wordt, hoe erger het wordt.

Ik moet altijd om 7 uur opstaan, half 7 - kwart voor 7 als ik eerst nog ga douche (maar dat probeer ik in de avond altijd).
Dan gaat de eerste wekker (telefoon) om 5 uur af, dan half 6 en dan herhaalt hij zich elk kwartier. Vervolgens gaat om 6 uur me 2de wekker (andere telefoon zonder sim) af, deze gaat om de 10 min. Daarbij liggen ze ook langs me oor. En om kwart over 6 springt de radiowekker aan... En dan maakt het niet uit of ik om 9 uur of 12 uur in me bed lag.. Ik blijf moeite houden met eruit te komen...

Ik kan iemand die gewoon niet meer als 5 uur slaap nodig heeft... Dan kun je nog eens genieten van je dagen... Vind echt erg soms.. ik heb gemiddeld 10 uur slaap per nacht nodig om gewoon te "functioneren"..... **RAMP**

Ik heb ook wel eens geprobeerd om de zoemwekker aan de andere kant van de kamer te zetten, en gewoon hard te zetten en maar 1x af te laten lopen zodat ik meteen moet opstaan... Geen Succes, of ik ben ontzettend chagrijnig, of ik slaap half, zet hem uit en duik terug me bed in.... Ik durf dat ook niet met mijn telefoon, want in het begin zet ik ze nog in mijn slaap uit.. en langzaam wordt ik zo wakker.. Tis maar goed dat er niemand naast mij ligt... :')

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:16

Ja vandaag me zo verslapen, dat ik werk heb gemist =s
Moest maar 2 uur werken =o..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:24

Zelfde probleem hier...
Ik heb er verbazingwekkend genoeg geen probleem mee als het moet voor mijn werk (ook niet als ik om 6:30 beginnen moet en dus om 5 uur op :+), maar voor school kon ik het nooit en op eigen kracht kan ik het ook niet.
Ik voel me er ook gewoon rot over als ik me voorgenomen heb op tijd op te staan en het niet doe, het is zo zonde van de tijd! Maar toch lukt het me niet.

Ik ben dan trouwens dus wel wakker, ik val na de wekker ook nooit terug in slaap, maar het ontbreekt me echt aan de moed daadwerkelijk uit bed te komen, zeker nu het weer kouder wordt en 's morgens donker is. -O-

Is die app die je op het ideale moment wekt geen optie? Volgens mij is 'ie gratis, dus je kunt het proberen... Baat het niet dan schaadt het niet (want chagrijnig ben je toch :+).

Brittneyx schreef:
als ik opsta met muziek haat ik dat liedje de hele dag :')

Gewoon een liedje kiezen dat je toch al niets vindt, dan is de drang om uit je bed te komen en die takkeherrie af te zetten ook meteen groter. :D

GaitMonster schreef:
Ik studeer nu verpleegkunde en werk dus in de zorg. Elke ochtend als ik stage heb gaat de wekker om5.15uur en dan snoozen maar. Echt verschrikkelijk, ik ga er om 5.45uur echt uit en moet dan rennen. Maar er moet niks tegen zitten want ik ben mega chagarijnig. Moet nog maar zien of ik dat mijn hele leven vol ga houden. :p

Toen ik nog stage liep zat ik om 5:45 al in de trein... _O-
4:45 ging de wekker. En dat ging me geweldig af, terwijl 6:45 opstaan voor de trein van 7:56 naar school echt niet lukte. :+

Appelmoes_11 schreef:
Anyway, hier nog iemand met hetzelfde probleem. Ik kan (zoals je ziet :+ ) best goed vroeg opstaan, maar alleen op vrije dagen :') moet zeggen dat ik al zolang ik me kan herinneren 's avonds uren wakker lig, en er 's morgens níet uit kan. Aan ritme ligt het dus niet, ik wen er gewoon niet aan. Vroeg naar bed en vroeg opstaan lukt me alleen als ik aan het vasten ben, maar dat is niet echt iets dat ik de rest van mijn leven kan gaan doen, als ik tenminste mijn 18e verjaardag nog wil halen :')

Dit heb ik dus ook. Ik kan wel om 22.00 in m'n bed gaan liggen, maar dan lig ik alsnog wakker tot een uur of 2... Dan kan ik die tijd toch beter nuttig besteden. :=

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:04

Als ik stage moet lopen gaat mijn wekker om 6 uur, ik zet mijn 1e wekker al om kwart over 5 om nog even verder te kunnen slapen, ook doe ik al vast mijn nachtlampje aan zodat ik dan echt goed wakker word door het wat fellere licht. En ik denk altijd bij mezelf, ik kan wel chagrijnig opstaan en blijven, en zeuren maar ik zal er toch uit moeten.. ik heb er ook moeite mee hoor.. :P Maarja zoals ik al zei ik zal er toch uit moeten! en ik denk vaak aan de leuke dingen die ik die avond, die week of in het weekend ga doen! :)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:07

Voorheen snoozde ik nooit, tot ik een halfjaar stage liep en gedurende die tijd bij hem inwoonde, en hij snoozt dus echt een halfuur tot een uur. Sindsdien is dat er bij mij ook ingeslopen, en ik kan je wel vertellen dat het het opstaan absoluut niet makkelijker maakt! Ik probeer nu ook weer terug te gaan naar gewoon direct opstaan (of misschien 1x overlaten gaan en dan al wel je ogen open te houden), veel beter!

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:12

Kijk, vaak hebben mensen een ' probleem' maar willen ze zelf liever niet iets veranderen. als je iedere keer hetzelfde doet moet je ook niet verwachten dat de uitkomst van zo'n actie opeens wel verandert.

Slaapproblemen (in de grootste zin des woord) kunnen volgens experts in de meeste gevallen prima opgelost worden. Het allerbelangrijkste hierin is een vast ritme (ALLE DAGEN VAN DE WEEK). Daarnaast niet teveel koffie (cafeine) op een dag, gezond eten, wel sporten maar niet 2 voordat je gaat slapen, 1 uur voordat je naar bed gaat geen tv maar een boekje/muziekje/badderen etc.
Je zult zien hoe fijn en uitgerust een mens daarvan kan worden (uiteraard zijn er wel bepaalde medicijnen die dit tegen kunnen houden, helaas).

Maar, ik heb het zelf ook hoor. Uitslapen in het weekend vind ik te lekker net als flink uitgaan en ja dan loop ik de hele week een beetje achter de feiten aan. De balans tussen de kwaliteit van je leven (borreltje met vrienden, uitgaan, uitslapen etc) en een gezond en perfect ritme vind ik zelf nog erg lastig om te vinden.....

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:06

Ja ik meld me. En dan is eigenlijk het opstaan zelf bij mij nooit een probleem, de wekker gaat en ik ben eruit. Maar als ik er eenmaal uit ben dan merk ik pas hoeveel moeite het me eigenlijk kost. Ook eten gaan heel lastig, eigenlijk doe ik het liever niet, maar als ik het niet doe dan ga ik ook neer haha. Dus met tegen zin eet ik altijd wel wat. Maar vooral als ik dan moet reizen bijv naar school is het echt drama. :(

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:33

Ik herken het!
Elke avond ga ik om 9 uur naar bed (soms misschien 10min. later)en probeer dan te slapen.
Bij elke keer als ik draai open ik mijn ogen weer.
Na 1,5 uur ofzo slaap ik pas echt.
Ook als ik heel moe ben ofzo is dit..
En 's morgens blijf ik inderdaad ook tot het laatst liggen dat ik kan, dat is tot ongeveer 20 voor 8, want ik moet ook nog douchen dan.
Ik sta pas vroeger op als mijn vader me gewoon uit bed trekt :+
Soms, als ik niet ga douchen in de morgen dan blijf ik wel eens tot 10 min. over 8 liggen, terwijl ik om half 9 op school moet zijn. Dan heb ik ook echt haast als dat gebeurt :')

Door wekkers slaap ik trouwens heen..