Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:36

dat laatste komt ook doordat de maatschappij veel gehaaster is dan vroeger. Je wordt als "gewoon" persoon al helemaal tuterdetuut. Kids moeten op 3 sporten of naar die en die club.. kijk s in het verkeer.. pfff iedereen heeft haast.. gek he dat iemand die al druk in zijn hoofd is of dingen niet zo 1,2,3 kan verwerken en dus even schakeltijd nodig heeft er niet meer tussenpast zoals vroeger.. alles moet in sneltreinvaart. Dan ga je vanzelf wel stuiteren

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:44

Dit is mij ook erg opgevallen, net als dat ineens heel veel mensen dyslexie hebben, terwijl dit 'vroeger' toen ik op de basisschool zat totaal niet aan de orde was.

Ik ben zelf in juli afgestudeerd aan de Pabo en kan zeggen, dat ik in al mijn stage niet één klas heb gehad waarin géén kind zat met een label/stempel/sticker.
'Vroeger' was dit helemaal niet zo en werd elk kind gelijk behandeld, zoals de hele klas.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:50

0152141488 schreef:
Ik heb zelf autisme PDD - NOS. (lichte vorm)
Iedereen ziet me als een soort bedreiging, ziekte enz.
Daarom vertel ik nooit echt aan iemand dat ik autisme heb, me beste vrienden weten het. Maar mijn klas enz. niet. (behalve me mentor)
Op de basisschool toen ik vertelde dat ik dat had, begonnen ze me meteen te pesten.
Beter kan je dingen voor je houden, en plezier te hebben zonder het te vertellen denk ik dan maar.

Hebben mensen dat al bij autisme?
Dan worden ze zeker bang van mijn diagnoses.

Ik heb een beetje moeit met dit soort topics. ik heb ook labels opgeplakt gekregen. ik vind het moeilijk om het uit te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:10

@Marleen: en vind je dat dan goed, dat iedereen in de klas dezelfde benadering kreeg?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:17

Nouks schreef:
@Marleen: en vind je dat dan goed, dat iedereen in de klas dezelfde benadering kreeg?

Ik kan achteraf niet beoordelen of de leerkrachten dat goed aangepakt hebben toen, ik weet wel dat mijn vriendin met adhd er niet onder geleden heeft, zij slikte toen medicatie.
Ik kan nu zeggen, dat ik het niet goed vind dat elk kind dezelfde benadering krijgt.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:19

Nouks schreef:

Als ik hier even op in mag haken: het leert kinderen die, om welke reden dan ook, 'anders' zijn wel om mee te komen.

Tuurlijk zitten er voor- en nadelen aan, maar uit ervaring ben ik er heel sterk van overtuigd dat een hele speciale behandeling een kloof schept die je op latere leeftijd maar moeilijk kan overbruggen. Als je maar vaak genoeg hoort dat "neeee, dat is niet voor Miesje, want Miesje moet X en de normale kindertjes moeten Y", dan geloof je daar zelf in en ga je je er ook naar gedragen.

Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en dat gun ik iedereen van harte, maar het is ook belangrijk om mee te kunnen draaien in de maatschappij. Daarvoor moet je leren om met mensen om te gaan die anders dan jij, en om stand te houden in situaties die (ver) van je comfort zone afliggen. Is op z'n zachtst gezegd een vreselijk nare ervaring, maar ja.

Ik heb het dan uiteraard niet over hele zware gevallen, dat moge duidelijk zijn. Naar mijn idee zijn dat er niet zoveel en ik ken ontzettend veel 'labeltjesmensen' die door schade en schande hebben kunnen leren om zich staande te houden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:20

Ik zou juist willen dat ik eerder een label had gekregen. Dan had mijn schooltijd een stuk makkelijker geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:21

@Marleen: Ik ben inderdaad ook van mening dat dat niet positief is... Als ik puur naar mijzelf kijk, bij mij is de diagnose pas op volwassen leeftijd gesteld. Maar achteraf had ik véél meer uitgedaagd moeten worden op de basisschool, en had mij heel veel leed bespaard kunnen blijven als ik het op de middelbare school al geweten had.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:23

ik denk dat wat betreft benadering dta je alleen op moet passen dat je iemand niet gaat benaderen alsof er iets mis is , dus in de zin van "laat maar want jij hebt een beperking" in die zin is dezelfde benadering wel correct, dus iemand met een beperking is niet opeens minder waard, of raar, of eng...

dat je bij iemand met een bepaalde beperking dingen anders moet uitleggen of aanpakken is ene ander verhaal.

xSCWx : voor mij geld hetzelfde, misschien had ik dan nu een afgeronde opleiding gehad, ipv een setje certificaten ipv diploma. ( wil ik verandering in gaan anbrengen, volgend jaar wil ik starten met een opleiding en die ook daadwerkelijk afmaken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:24

@FirebirdM, ik volg je redenatie en denk ook dat constant als "anders" behandeld worden inderdaad weer andere problemen met zich meebrengt. Maar wat dat betreft is het denk ik ook een beetje kiezen tussen twee kwaden. Wat is erger: een kind dat daadwerkelijk anders werkt ook anders benaderen en dat kind zich ook anders laten voelen, of een kind koste wat het kost mee laten doen in de normale gang van zaken, waardoor het kind keer op keer met zichzelf in botsing zal komen.... Lijkt me best een ingewikkelde keuze en ik denk ook niet dat voor ieder labelkind dezelfde keuze ideaal zal zijn...

In mijn persoonlijke geval neem ik het mezelf al mijn hele leven kwalijk dat bepaalde "normale" zaken mij niet lukken, ondanks een IQ van ver over de 130. "Ik ben er intelligent genoeg voor, waarom lukt het me dan niet". Das bijvoorbeeld verre van ideaal voor je stemming, kan ik je vertellen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:27

Nouks schreef:
In mijn persoonlijke geval neem ik het mezelf al mijn hele leven kwalijk dat bepaalde "normale" zaken mij niet lukken, ondanks een IQ van ver over de 130. "Ik ben er intelligent genoeg voor, waarom lukt het me dan niet". Das bijvoorbeeld verre van ideaal voor je stemming, kan ik je vertellen :)

herkenbaar :=

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:29

Sonja_vR schreef:
ik denk dat wat betreft benadering dta je alleen op moet passen dat je iemand niet gaat benaderen alsof er iets mis is , dus in de zin van "laat maar want jij hebt een beperking" in die zin is dezelfde benadering wel correct, dus iemand met een beperking is niet opeens minder waard, of raar, of eng...

dat je bij iemand met een bepaalde beperking dingen anders moet uitleggen of aanpakken is ene ander verhaal.

Niet per sé hoor, toen ik nog voor labeltjeskind doormoest werd er volledig de nadruk gelegd op de positieve kanten. En inderdaad, meer uitdaging op school, enzovoorts. Vooral niet benadrukken dat het slecht is, want nee, anders is een toevoeging!

Het enige wat dat opleverde was een boel misplaatste arrogantie waar ik nog steeds mee te kampen heb ( :') ). Jij tegen de rest van de wereld, kom maar op. Ik kon ook weinig anders, je moet je ergens aan vasthouden wanneer je maar diep genoeg zit en dat werd me op dat moment aangereikt. Toch denk ik dat het makkelijker was geweest als er gewoon niks mee gedaan zou zijn. Gewoon meedraaien, geen gezeur. :j Ergens merk ik ook dat ik begeleidende stichtingen etc. hun aanpak heel erg kwalijk neem en ik zie dat ook terug in mijn omgeving.

@Nouks - Ik ben het met je eens dat het voor ieder kind anders is, het blijft ook een heel lastig onderwerp. :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:30

FirebirdM schreef:
Nouks schreef:

Als ik hier even op in mag haken: het leert kinderen die, om welke reden dan ook, 'anders' zijn wel om mee te komen.

Tuurlijk zitten er voor- en nadelen aan, maar uit ervaring ben ik er heel sterk van overtuigd dat een hele speciale behandeling een kloof schept die je op latere leeftijd maar moeilijk kan overbruggen. Als je maar vaak genoeg hoort dat "neeee, dat is niet voor Miesje, want Miesje moet X en de normale kindertjes moeten Y", dan geloof je daar zelf in en ga je je er ook naar gedragen.

Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en dat gun ik iedereen van harte, maar het is ook belangrijk om mee te kunnen draaien in de maatschappij. Daarvoor moet je leren om met mensen om te gaan die anders dan jij, en om stand te houden in situaties die (ver) van je comfort zone afliggen. Is op z'n zachtst gezegd een vreselijk nare ervaring, maar ja.

Ik heb het dan uiteraard niet over hele zware gevallen, dat moge duidelijk zijn. Naar mijn idee zijn dat er niet zoveel en ik ken ontzettend veel 'labeltjesmensen' die door schade en schande hebben kunnen leren om zich staande te houden.

Kun je uitleggen wat je bedoelt met: "neeee, dat is niet voor Miesje, want Miesje moet X en de normale kindertjes moeten Y"
Ik begrijp deze opmerking namelijk niet zo goed, denk ik?

Ik vind het zelf ook belangrijk dat kinderen met een stempel/sticker of label meedraaien binnen het onderwijs dat geboden wordt, neemt niet weg dat elk kind anders leert. Ik heb het afgelopen jaar een jongen met pdd-nos in de klas gehad, ik verwachtte dat hij zich, net als alle andere kinderen aan de regels hield. Hij moet immers leren om zich staande te houden in de maatschappij, maar ik benaderde hem wel anders. Ik bereidde hem voor, zodat hij zich daarop kon instellen en zo kon hij prima functioneren binnen die groep.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:30

Misschien een stomme vraag maar over wat voor 'normale zaken' hebben jullie het dan? Ben gewoon benieuwd waarop mensen met zo'n beperking actief vastlopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:33

Bij mij is adhd vastgesteld.
en de diagnose zelf heeft me meer problemen opgeleverd dan het hele "adhd gedoe" zelf.
zit/zat al jaren met het idee in mijn hoofd "jij bent een adhd kind"

terwijl ik voorheen er nooit last van had, heb dus spijt van die test.

marleen_88

Nouks schreef:
@Marleen: Ik ben inderdaad ook van mening dat dat niet positief is... Als ik puur naar mijzelf kijk, bij mij is de diagnose pas op volwassen leeftijd gesteld. Maar achteraf had ik véél meer uitgedaagd moeten worden op de basisschool, en had mij heel veel leed bespaard kunnen blijven als ik het op de middelbare school al geweten had.

Ik kan mij goed voorstellen, dat het in jouw geval een 'opluchting' was geweest als jij daadwerkelijk de diagnose zou hebben gekregen op de basisschool.

Annenas

iedereen is hoe hij of zij is en dat hoeft niet gelabeld te worden, door dat labelen is het van: 'ik wijk af van de rest'
Er bestaat geen normaal persoon dus je kan niet afwijken dus er hoeft niet gelabeld te worden.
dat wilde ik met mijn vorige post duidelijk maken, misschien raar verwoord en jullie waren het er vast niet mee eens, maar zo bedoel ik het dus.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:36

MarlindeRooz schreef:
en de diagnose zelf heeft me meer problemen opgeleverd dan het hele "adhd gedoe" zelf.

Het kan voor- maar ook nadelig werken een diagnose.

Ik denk dat het belangrijk is, dat je je diagnose 'accepteert,' je hebt het nu eenmaal, ermee leren leven is het enige dat werkt.

Slik jij medicatie?

FirebirdM

marleen_88 schreef:
Kun je uitleggen wat je bedoelt met: "neeee, dat is niet voor Miesje, want Miesje moet X en de normale kindertjes moeten Y"
Ik begrijp deze opmerking namelijk niet zo goed, denk ik?

Ik vind het zelf ook belangrijk dat kinderen met een stempel/sticker of label meedraaien binnen het onderwijs dat geboden wordt, neemt niet weg dat elk kind anders leert. Ik heb het afgelopen jaar een jongen met pdd-nos in de klas gehad, ik verwachtte dat hij zich, net als alle andere kinderen aan de regels hield. Hij moet immers leren om zich staande te houden in de maatschappij, maar ik benaderde hem wel anders. Ik bereidde hem voor, zodat hij zich daarop kon instellen en zo kon hij prima functioneren binnen die groep.

Ik bedoel dat het geen enkel kind ten gunste komt om zich 'anders' te voelen, en dat dat wel gebeurt wanneer je in een klas een of twee kinderen consequent anders benaderd. Als het even mogelijk is, moeten kinderen leren om te gaan met verschillen binnen groepen. In de praktijk komt dat er op neer dat je leert om met jezelf om te gaan in situaties waarin je niet zo op je gemak bent. Dat is van groot belang als je verder gaat studeren, een baan krijgt, enzovoorts dus daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen! Als je er niet op school tegenaan loopt, gebeurt dat hoe dan ook als volwassene. En dan is het stukken lastiger om goede begeleiding en steun te vinden.

PDD-NOS vind ik een uitzondering op dit verhaal, zulke leerlingen horen wat mij betreft niet in een reguliere klas. Zoals ik al zei heb ik het niet over zwaardere beperkingen, bijvoorbeeld waarbij een 'normale' behandeling de veiligheid van een kind in de weg staat.

F_Orumster

MarlindeRooz schreef:

Doe je dit nu niet zelf?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:38

Ik ben autistisch maar nooit getest, hoeft ook niet ik weet gewoon dat ik het heb.Mijn kinderen zijn wel getest, de jongste zit op een school waar meerdere kinderen zitten met autisme.Ze is ook slechthorend. Ik moest autisme op papier hebben anders kon ze niet naar het cluster 2 onderwijs.Ik ben wel blij dat ik het weet van haar, al wordt ze als gewoon gezien op school, dat vind ik erg goed.Maar tegenwoordig hebben heel veel kinderen een label.Maar ik ken een kind die duidelijk erg autistisch is,maar de ouders stoppen hun hoofd in het zand. Op school slaapt hij en loopt rond, de school laat hem maar gewoon een beetje want de ouders willer er niks van weten.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 23-09-12 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:39

Mijn broer is van 1980 en toen kenden ze het labeltje net, maar wisten er niet naar te handelen.
In elke klas werd ie in het verdomhoekje gezet, iedereen trok de handen er maar vanaf, stempel kansloos.
Dit heeft hem beschadigt voor het leven en is jaren dus ook kansloos geweest. Hij krabbelt nu ietsje op.

Ik denk dat labels en de kennis die vergaart wordt een heel goed ding, maar hou niet van de mensen die zich erachter verschuilen. Die ergens maar minder moeite voor doen omdat ze weten ermee weg te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:42

FirebirdM schreef:
Ik bedoel dat het geen enkel kind ten gunste komt om zich 'anders' te voelen,

Och, daar heb je geen diagnose voor nodig hoor :D Zelfs al heb je de diagnose nog helemaal niet, écht wel dat je je anders voelt. Des te meer juist, want onbegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:43

F_Orumster schreef:
Ik denk dat labels en de kennis die vergaart wordt een heel goed ding, maar hou niet van de mensen die zich erachter verschuilen. Die ergens maar minder moeite voor doen omdat ze weten ermee weg te komen.

Dat zie je echt verkeerd....... Het is geen excuus, maar een verklaring. Normale dingen die niet lukken, dat is geen kwestie van er minder moeite voor doen, maar van er ondanks enorm veel moeite maar niet in slagen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:43

Ik zei sommigen Nouks.