Wil ik afscheid nemen van opa? *helaas overleden*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:51

Toen ik 11 jaar was, heeft mijn oma na 4 jaar strijden tegen kanker de strijd verloren...
Heel de familie ging samen om een donderdag om haar nog eens te begroeten, alle kleinkinderen waar ze zo trots op was...

Ik durfde niet (ik was bang dat ik ging huilen of haar niet ging herkennen) en ben eigenlijk nog altijd kwaad dat mijn moeder me niet forceerde (of dat ze me na 5 minuten kwam halen, en zei dat het allemaal wel meeviel...).
Ik heb er na al die jaren nog zoveel spijt van (ik ben nu 22) omdat mijn oma ons allemaal goed kende (niet dement) en de nacht erop is ze gestorven, dat ik haar die eer niet heb kunnen geven een laatste woord uit te spreken... (weet overigens niet of ze nog veel kon spreken)
Ik durfde ook niet naar het mortuarium te gaan, zodoende heb ik het nooit kunnen afsluiten of goed afscheid kunnen nemen...

Mijn andere oma is 2 jaar geleden 'onverwachts' overleden, maar lag nog op intensieve care...
Ze was hersendood verklaard, maar ik ben wel nog langs gegaan en heb er toch 15 à 30 minuutjes bijgezeten en heb haar nog een zoen gegeven...
Ik heb niet naar het mortuarium geweest en doch daar heb ik spijt van, maar ik heb wel afscheid kunnen nemen en dat is voor mij het belangrijkste....

|(

Ketaki

Re: Wil ik afscheid nemen van opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:59

ik zou persoonlijk wel afscheid nemen van je opa.

ik zou het mezelf namelijk nooit niet vergeven als ik wist dat ( mijn opa/oma als voorbeeld) op overlijden zouden staan en ik er al een hele tijd niet geweest zou zijn.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:02

Ik vind dat het afscheid hoort bij het leven en bij de relatie die er ooit was. Daarnaast weet je nooit wat iemand er nog van meekrijgt en zelf zou ik het fijn vinden als mijn familie nog een keer zou komen. Dus ja ik zou gaan en dat heb ik ook gedaan in het verleden.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:10

Het is moeilijk voor ons "buitenstaanders" om je te vertellen wat je moet doen, alleen jij weet waar je je goed bij voelt. Maar als ik het zou zijn, zou ik gaan, en zou ik niet te lang meer wachten.

Ik ben mijn vader 3 maanden geleden verloren en heb er ook naast gezeten. Ik dacht vantevoren dat ik het niet aan zou kunnen, maar je lichaam zorgt wel voor je, zorgt er wel voor dat je het aankunt. Tuurlijk zul je in eerste instantie het beeld niet van je netvlies afkrijgen. Heel herkenbaar, mijn vader was ook vel over been en is ook uiteindelijk gestorven door uitdroging. Maar ik kan je wel zeggen, dat beeld zwakt af. En wat ik heb gemerkt is dat voor iemand is overleden, ook al weet je dat het gaat gebeuren, ben je niet voorbereid op hoe definitief het is en voelt. Tuurlijk weet je dat ergens, maar het is moeilijk te beseffen voor ons. Echt, ik zou zo graag nog terug in de tijd gaan en nog een uurtje naast hem zitten en nog wat tegen hem zeggen en hem nog knuffelen. Zelfs terwijl ik toen dacht alles gezegd en gedaan te hebben heb ik toch nog gevoelens van had ik maar... Het is zo waar...deze kans krijg je maar 1 keer...

Maar zoals anderen ook al zeggen, afscheid nemen en liefde voor iemand zit in je hart, en als jij echt voelt dat je het niet wil of niet aankan, is dat ook goed en dat zou je opa je ook niet kwalijk nemen. Sterkte!!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:57

Vorig jaar februari is mijn vader overleden, hij lag al een poosje inhet ziekenhuis en we zagen het aankomen en op het moment dat hij overleed heb ik naast hem gezeten.
Het was erg heftig om je vader te zien sterven, maar ik ben erg blij dat ik het gedaan heb, daardoor konik het wel afsluiten.
En natuurlijk heb ik erg lang dat beeld voor me gezien, en nog steeds af en toe, maar ik merk dat na een poosje je de leuke dingen ook weer herinnert en de man die hij was voor me kan halen etc.

Iedereen moet het voor zich weten en iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om, maar ik zou aanraden omtoch afscheid te gaan nemen. Dan kan je er misschien vrede mee hebben omdat je met eigen ogen gezien heb hoe hij er aan toe is. Anders heb je een beeld van een redelijk gezonde man, endan opeens is hij er niet meer.
Toen mijn opa doodging mocht ik geen afscheid nemen van mijn ouders omdat ze het te heftig vonden, en ik heb dat nu bijna 20jaar later nog steeds niet kunnen verwerken.

Nogmaals iedereen moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt, maar dit is wat ik voel/denk.
Heel veel sterkte.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:03

Als ik jou was zou ik wel gaan.
Ik heb toen een paar jaar geleden bij mijn opa ervoor gekozen om niet te gaan en daar achteraf wel heel veel spijt van gehad. Als ik nu opnieuw de keuze zou moeten maken zou ik zeker gaan, maar voor iedereen is dit anders en je moet doen waar je je zelf goed bij voelt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 17:30

Ik wil er nu sowieso naar toe inderdaad. Het is alleen jammer dat het contact met de artsen daar zo moeizaam verloopt, we moeten echt alles vernemen via mijn oom en tante of via de dochter van opa, maar we krijgen zelf maar geen rechtstreeks contact met de instelling waar opa ligt.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:45

ik zou ook gaan je kan er later zoveel spijt van krijgen.
mijn oma is in 2009 overleden die was heel erg ziek dit heb ik heel bewust allemaal meegemaakt iedere dag was op het laast een afscheid.
mijn opa is in 2010 overleden hierbij is bijna de hele famlilie bijgeweest waaronder ik dit was een hele heftige ervaring vooral op de manier hoe maar achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb maar dit is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken en wat je zelf het allerbeste aanvoelt of je dit nog wil!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:11

Maflinger_S schreef:
Als ik TS was zou ik wel naar Duitsland gaan en daar ter plaatse beslissen wat ze wil...

Zo zou ik het ook doen; je hóeft je opa niet te zien als je denkt het echt niet aan te kunnen en daar hoef je je ook niet schuldig over te voelen.

Ik was 14 toen mijn vader overleed en heb het hele proces van ziek worden/ ziek zijn van dichtbij meegmaakt.
Ook mijn vader was nog maar de helft van zichzelf toen hij overleed.
Toch is dat niet het eerste beeld wat er van mijn vader in me opkomt als ik aan hem denk; ik zie altijd nog de leuke, gezonde vader die veel met mij en mijn broers deed :) .
Ik wens je iig veel sterkte TS :(:) !

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 17:39

Zonder dwang krijgen de verzorgers niets meer met hem gedaan, hoewel hij amper nog bespiering heeft, laat hij wel merken dat hij niet meer behandelt wil worden.
Het schijnt dat zijn lichaam langzaam aan het sterven is, pijn schijnt hij al niet meer te voelen, dat stadium is hij al gepasseerd.

Ik merk zelf dat ik "kwaad" van machteloosheid begin te worden. Waarom kun je je wel je huisdier laten inslapen maar mag dit niet als de patiënt het zelf niet eens meer wil en dat het vast staat dat hij nog maar enkele dagen te leven heeft...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:33

Soms moet je geliefden los kunnen laten, hoe moeilijk dat ook is. Het enige wat je dan nog kunt doen is diegene trots maken; laten zien wie je bent, laten zien dat je staat voor je waarden en normen. Laten zien dat je het kunt! Show dat je trots bent op wat je hebt en vecht voor het behoud ervan! Maar bovenal: laten zien dat ik je nooit zou vergeten en je altijd blijf herinneren.

Ik hoop dat mijn opa snel de rust gaat vinden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:03

Mijn oma is een jaar geleden overleden nogal plotseling.. Ik heb haar wel een paar keer in het ziekenhuis gezien en ben op bezoek geweest maar ze overleed pas 2 jaar later.. Ik ben blij dat ik haar nog gezien heb voor ze stierf(3 dagen ervoor), maar toen was ze verder nog oké.. Toen ze dood was ben ik wel vaak gaan kijken, vanaf dat ze opgebaard lag elke dag gaan kijken tot ze in de kist ging.. Ik ben blij dat ik dit zo gedaan heb, Ik heb het daardoor goed kunnen verwerken en heb het nu geaccepteerd.. Heb zelf ook het bloemwerk gedaan voor de begrafenis, dan heb je iets waarmee je je in kan uiten en toch iets kan betekenen.. Dit is een keuze die je zelf maakt.. Mijn broer wilde niet gaan kijken en heeft alleen even gespiekt.. Hij heeft het er nog moeilijk mee gehad doordat hij niet goed had gekeken, hij hield een eng beeld vast.. Mijn vriend is niet gaan kijken omdat hij er geen waarde aan hecht en het goede van mensen wil onthouden, hij ontkent de dood dus eigenlijk op die manier..

Denk hier goed over na, het is de laatste keer dat je hem kan zien. Maar het kan je ook een nare nasmaak geven als je aan hem terug denkt..(al is mijn ervaring dat dit nauwelijks blijft hangen en het goede je beter bij blijft, maar dat is waarschijnlijk bij iedereen anders) Doen waar jij je het beste bij voelt!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 03:15

Mijn Opa heeft ongeveer een jaar of twee in een thuis gezeten voor dementerenden, voor wij het verschrikkelijke bericht kregen dat hij niet meer aanspreekbaar was... Hij was al tijden niet meer m'n lieve Opa die zo gek was op mijn Oma, hij was agressief en herkende steeds minder mensen.

Toen we het bericht kregen mocht ik kiezen. Ik mocht afscheid gaan nemen, of thuisblijven en hem herinneren zoals hij was.

Ik besloot dat ik het niet kon maken om hem niet voor de laatste keer te bezoeken.. Ben naar hem toe geweest, hij lag op bed en had duidelijk pijn, ondanks de pomp die hij had. De dokters konden niet zeggen of hij ons kon horen of niet, toch heb ik hem verteld hoeveel ik van hem houd en dat het goed was en heb z'n hand vast gehouden.

Ondanks dat ik hem dus niet alleen herinner als de blije Opa en ik het vreselijk vond om naast zijn bed te zitten en afscheid te nemen, heb ik er nu echt vrede mee. Voor mij klopt het niet als iemand in mijn herinneringen gezind en blij was, terwijl diegene toch overleden is.. Dat hoort gewoon niet en ik zou er geen rust mee kunnen hebben... En nu ik afscheid genomen heb, heb ik nog steeds goede herinneringen, die gaan niet weg als je ook slechte herinneringen hebt... Ze worden juist dierbaarder..

M'n Opa is op Koninginnedag 2011 overleden.. Ik was 16 toen ik afscheid nam en als ik weer voor de keus kom te staan, is vorm mij duidelijk wat ik doe :)

Veel sterkte en hopelijk ga jij hetzelfde denken over het afscheid als mij, het is moeilijk, maar ik heb er nooit spijt van gehad.

(Ik lees nu even terug en twijfel of je nou ging of niet, maar goed in beide gevallen heel veel sterkte! :(:) )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 06:32

magda_90 schreef:
Zonder dwang krijgen de verzorgers niets meer met hem gedaan, hoewel hij amper nog bespiering heeft, laat hij wel merken dat hij niet meer behandelt wil worden.
Het schijnt dat zijn lichaam langzaam aan het sterven is, pijn schijnt hij al niet meer te voelen, dat stadium is hij al gepasseerd.

Ik merk zelf dat ik "kwaad" van machteloosheid begin te worden. Waarom kun je je wel je huisdier laten inslapen maar mag dit niet als de patiënt het zelf niet eens meer wil en dat het vast staat dat hij nog maar enkele dagen te leven heeft...

Dit herken ik heel erg de gedachten.
Mijn opa woog nog maar iets van 37 kilo op het laatst.
En hij vroeg echt om de dood, maar zijn hart was zo sterk.
Hij vroeg aan een zustertje voor een spuitje, zoals je dat voor honden ook doet zei hij.
Dat mag niet zei het zustertje.
Toen riep hij mij en fluisterde hij: in de schuur staat mijn buks, kom laat ik je zien hoe je hem doet laden en dan schiet je me kapot ;(
Heel erg maar ik kan me er iets bij voorstellen, als je alleen maar kunt liggen en wachten.
Ik heb toen de zware taak gehad om euthanasie te bespreken met hem en dat wilde hij.
Ik meteen de HA gebeld om te kijken wat daarvoor nodig is.
De avond dat de scanarts kwam (die komt beoordelen of de aanvraag gegrond is) is hij uit zichzelf gestorven.
En hoe erg ik het vond voor mijn opa, ik was blij dat hij eindelijk dood was.
En dan ben ik maar blij dat wij de beslissing mogen maken voor huisdieren.
In duitsland is euthanasie volgens mij helemaal niet toegstaan of wel???

Sterkte.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:05

TS, ik wens je nogmaals sterkte toe. En onthoud: welke beslissing je nu ook neemt, het is de juiste. Hij past op dit moment bij jou en bij wie je bent.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:41

Hoe gaat het inmiddels met je opa? Denk je dat hij het weekend nog gaat redden?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:56

Hoi, :)
In Duitsland is het anders met euthanasie dan in Nederland, maar hoe precies dat weet ik niet. Wel kun je beter comfortabel in Nederland overlijden dan in Duitsland zijn we achter...

Met opa gaat het steeds slechter en of hij het red tot dit weekend weten we niet. Ik hoop eerlijk gezegd dat hij zo snel mogelijk de rust vind.

Net nu ik besloten heb te gaan, wordt de situatie complexer. Mijn oma heeft liever dat we opa niet meer zo zien en veel kleinkinderen willen hem nu ook niet meer zo zien. De artsen zeggen ook dat hij er vreselijk uitziet dus of we aankomend weekend gaan is nu nog de vraag.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:54

ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen.

ik heb in september 2010 mijn pake(opa voor de nederlandse mensen;)) voor het eerst en laatst in 12 jaar gezien.
door ruzie in de familie heb ik hem al die jaren niet gezien.
ik kwam er vroeger heel veel, rumicub en allerlei spelletjes en gezelligheid meer. in augustus 1996 is mijn beppe( oma) overleden en haar heb ik ondanks mijn jonge leeftijd nog in de kist zien liggen.

mijn pake lag na een hartaanval in het ziekenhuis in dokkum, kreeg ik te horen via via. ik heb toen iets eerder vrij genomen van stage, in mijn rijkleding met de bus naar dokkum gereist.
de zusters die dienst hadden gevraagt of niet de tante waarmee we ruzie hadden in de buurt was. en nadat dit dus niet het geval was ben ik de kamer in gegaan.
12 jaar had ik hem niet gezien, ondanks dat zag hij er het zelfde uit. misschien iets ouder misschien iets minder imposant. en het enigste wat ik kon bedenken, waarom was die domme ruzie ook alweer? waarom heeft hij me in de afgelopen 12 jaren niet zien opgroeien?
ik ben opgegroeid tot een volwassen mens, en hij? hij ziet er nog precies het zelfde uit als toen ik hem nog wel mocht bezoeken.
ja wat vermagerd, ja zijn linkerdeel van zijn lichaam was verlamt maar hij was nog precies wat hij was, mijn pake.

hij is precies op zijn 95ste verjaardag overleden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:26

Opa is zojuist vredig ingeslapen, hij heeft niet meer geleden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:30

Gecondoleerd :(:)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:43

Ten eerste heel veel sterkte komende tijd.
Ik heb ook geen afscheid durven nemen van mijn oma toen ik 7 was, daar heb ik nu, 11 jaar later nog steeds spijt van heb. Vorig jaar oktober ging het niet goed met mijn opa, hij had kanker en takelde ook ontzettend veel afgevallen en zag er slecht uit. Toen heb ik wel afscheid genomen van hem en heb hem zelfs nog gezien toen hij was overleden en opgebaard lag. Ik ben echt blij dat ik dit gedaan heb en heb in m'n hoofd nog steeds de beelden van mijn gezonde opa.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:48

Hee ts- ik had je hele topic even doorgelezen, kwam m net pas tegen en lees nu dat je opa er niet meer is. Dan valt er niet veel meer te zeggen dan gecondoleerd. Ik vond het fijn te lezen dat je toch wel wilde gaan, het is ondanks het vreselijke beeld toch een stukje wat heel fijn kan zijn. Maar nu hoeft het niet meer...kennelijk vond je opa het goed zo....sterkte in de komende tijd hoor!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:08

gecondoleerd!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:12

Gecondoleerd, heel veel sterkte

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:10

Gecondoleerd en sterkte.