Peuter slaapt moeilijk in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Peuter slaapt moeilijk in

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:51

Gefeliciteerd met je dochtertje :)

Maar oh jee, wat een moeilijke situatie nu. Ik hoop dat je snel een gesprek met hem kunt hebben en ik zou net als jij ook in zo'n geval hebben 'ik ben de moeder'.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 14:55

Nou, we hebben zowaar ruzie gehad...Over de telefoon, zo'n lekker communicatie middel :r
Maar goed, we komen er nog niet uit, dus ik denk dat ik maar met een kookwekker ga werken.
Hij blijft bij hoog en laag beweren dat zijn kind vele malen beter luistert dan de mijne, maar als ik dan een paar situatie's aanhaal komt er geen commentaar.
Ook denk ik dat het slim is om een paar regels op papier te zetten, o.a 3x waarschuwen is straf.(dan heb ik het uiteraard niet over het slapen)
Wil mijn vriend hier niet in mee gaan, dan houd het helaas op.
Kreeg nog wel te horen dat als mijn kind aan het spelen is in bed, zijn kind dat dan ook wil...
Zijn kind ligt in een andere kamer, en gaat ruim 2,5 uur later naar bed.
En daarbij: zijn kind slaapt wel gewoon als hij het op bed legt, het zijn twee verschillende kinderen in verschillende leeftijden, dus waarom zijn kind er dan bij gehaald word in deze situatie?!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:59

Hij komt over als een drammerig mannetje :\ bah!
JOUW kind JOUW regels. Zijn kind, zijn regels.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:01

svdijk schreef:
dus waarom zijn kind er dan bij gehaald word in deze situatie?!

Niet.
Ik zou er nogmaals op aandringen dat jouw manier bij je dochtertje duidelijk gewoon werkt.
Het kind gaat met plezier naar bed, maakt er geen drama van, komt niet 30 uit bed.
Wat is het probleem dan?!?

TS, ik denk niet dat het makkelijk is/wordt, maar ik zou wel proberen om je dochter niet de dupe te laten worden van zijn drammerige gedrag.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:03

sorry maar hij kan en ,ag zijn kind niet vergelijken met jou kind.
Elk kind is anders en moet anders aangepakt worden.
Wat voor zijn kind werkt hoeft niet voor jou kind te werken en visa verca.
Ze is en blijft jou kind en als hij zich daar niet aan kan passen dan heeft hij toch eenprobleem lijkt mij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:09

Het gedrag van zijn kind is niet relevant voor deze situatie :n
Het kan ook best dat zijn kind beter luistert dan jouw kind, maar dat kind was toch ook een stuk ouder? Mijn oudste wordt in september 6, die luistert ook (doorgaans :D ) een stuk beter dan mijn pukkie van 2. De laatste zit nu net in de fase dat ze net gaat begrijpen dat sommige dingen stout zijn en probeert dan uit hoe je stout kunt zijn en wat voor gevolgen stout zijn heeft. De eerste heeft hooguit last van vermoeidheid of een dwarse kop.
Jouw kindje is nu 3 (proficiat!) en zit middenin de peuterpuberteitsfase, dat is toch totaal anders dan een kind wat al naar school gaat en al?
Daarnaast kunnen kinderen prima omgaan met verschillende regels als dat op iets logisch gebaseerd is (leeftijd, ziekte, iets anders wat ze kunnen beredeneren) dus hij kan best uitleggen dat jouw kindje nog te klein is om direct in te slapen. Overigens vind ik het voor een kind ook aangenaam om een stukje me-time te hebben, juist voor het verwerken van de dag, dus ik zou bij een groter kind ook niet eisen dat het direct gaat slapen, zolang het geen wild spelen is of steeds uit bed lopen. Maar dat is mijn visie erop, het is natuurlijk zijn kind.

Is het voor je communicatie niet beter om gewoon constructief te werken aan regels en afspraken waar jullie allebei achter staan ipv wie zijn kind het braafste is? En dan dus niet alleen voor jouw kind maar ook voor zijn kind (tenzij jij het overal mee eens bent, maar daar heb ik je nog niet over gehoord), want het werkt twee kanten op.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:58

svdijk schreef:
Maar goed, we komen er nog niet uit, dus ik denk dat ik maar met een kookwekker ga werken.!

Geef je je zo makkelijk gewonnen? Het gaat wel over je kindje he?

svdijk schreef:
Hij blijft bij hoog en laag beweren dat zijn kind vele malen beter luistert dan de mijne

Nu vraag ik me af - en ik weet dat dat niet heel gebruikelijk is hoor - of je per sé een gehoorzaam kind wilt? Dat is op de korte termijn inderdaad makkelijk voor jou als ouder. Maar op de lange termijn wil je imo liever een kind wat zichzelf kan zijn, kan ontwikkelen, creatief kan zijn. Een eigen mening ontwikkelt en nadenkt over wat hem/haar bezighoudt. Niet een kind wat klakkeloos instructies opvolgt en verder monddood is toch?

En zeker een kind wat gehoorzaamt omdat het anders gestraft wordt := Dat is haast verzoeken om een kind wat dingen stiekum gaat doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:58

Urielle schreef:
Is het voor je communicatie niet beter om gewoon constructief te werken aan regels en afspraken waar jullie allebei achter staan ipv wie zijn kind het braafste is? En dan dus niet alleen voor jouw kind maar ook voor zijn kind (tenzij jij het overal mee eens bent, maar daar heb ik je nog niet over gehoord), want het werkt twee kanten op.

Agree very very much!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:01

Pffff....De enige in dit verhaal (en jouw andere verhalen stiekem) waarvan ik denk dat er echt wat schort aan zijn opvoeding is jouw vriend. Wat een enorm klein kind.

Snap dat dit niet een hele constructieve bijdrage is. Ben je niet enorm over je eigen grenzen aan het gaan vanwege de enorme klik die je met hem (hebt) (ge)voelt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:08

oh jee, is het een 'welk kind is de beste' strijd geworden ondertussen.. Das erg ongezond voor iedereen in het huis. Pas je heel goed op dat jpu kind hiervan niet de dupe wordt? Het klinkt een beetje alsof hij problemen creeerd zodat zijn kind er niet slechter vanaf komt eigenlijk.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:08

Onze dochter sliep ook al snel door en makkelijk (ze is overigens 2,5). 's Avonds rond 19.00 uur gaan we het bedritueel starten, waarmee ze meestal rond 19.30 uur op haar kamer is. Ze zegt steevast dat ze niet wil slapen en wij leggen uit dat dat ook niet hoeft en dat ze best met haar knuffels mag spelen/kletsen en dat als ze moe is ze MAG gaan slapen, maar dat ze wel op haar kamer moet blijven. Dat werkt eigenlijk wel heel goed. Meestal rommelt ze nog wel 0,5-1 uur en loopt ze ook echt wel heen en weer op haar kamer. Zingt liedjes en vertelt hele verhalen aan haar knuffels. Wij genieten ervan haar zo bezig te horen. Meestal kort voordat ze echt gaat slapen roept ze nog een keer. Een simpele kus of een aai over haar bol en zeggen dat wij straks ook gaan slapen is dan voldoende.
Het is gewoon even zoeken naar de manier die voor jullie het beste werkt en vooral het beide op dezelfde manier doen.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:35

moeilijke situatie, maar het is al gezegd ik krijg het idee dat hij zich een klein kind gedraagt.
Mijn kind is beter opgevoed blablabla.
Prima moet hij weten je geeft zelf al aan dat zijn kind ouder is en niet elk kind is het zelfde.
Ik heb 2 kids oudste is 6 en jongste 3, ze zijn totaal verschillend en wat bij de 1 wel werkt werkt bij de ander totaal niet.
Als dit zijn manier van dingen waar jullie het niet mee eens zijn, sorry hoor niet goed.
En al helemaal als het om kinderen gaat. Jouw kind jouw regels punt, prima zijn kind doet het beter zijn mening.
Maar ik gok dat je naar zijn kind ook zijn regels aanhoudt?
Sterkte nogmaals en ik hoop dat er nog wel een normaal gesprek gaat komen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:02

:(:) Meid, kies voor jezelf en als je dat niet wil/kunt, kies dan iig voor je dochter!
Je hebt een half jaar een relatie en nu al zulke meningsverschillen over het opvoeden van jouw kind.
Als ik zo je berichten lees, wonen jullie al samen? In jouw huis of zijn huis?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:32

Mootje schreef:
:(:) Meid, kies voor jezelf en als je dat niet wil/kunt, kies dan iig voor je dochter!
Je hebt een half jaar een relatie en nu al zulke meningsverschillen over het opvoeden van jouw kind.
Als ik zo je berichten lees, wonen jullie al samen? In jouw huis of zijn huis?

Ik was aan het bijlezen en kwam tot dezelfde conclusie. Hij heeft te respecteren dat jij jouw kind opvoedt zoals jij dat wilt. Hij kan zijn ideeën over opvoeding toepassen op zijn eigen kind. Daar heb jij uiteraard weer niets over te zeggen. Ook ik vind een half jaar een relatie erg pril. Hij lijkt al een grote dikke vinger in de pap te (willen) hebben. Als het mijn dochtertje was zou hij mogen kiezen. Of doen zoals ik het wil of opzouten! Veel wijsheid toegewenst. Ik begrijp dat het niet makkelijk voor je zal zijn maar het welzijn van je kindje staat voorop. Als ik lees hoe hij denkt en handelt weet ik niet of dat het geval is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:39

Het is natuurlijk wel zo: ze zijn pas een half jaar bij elkaar maar nu kan het kindje van TS makkelijker opnemen dat de opvoeding gedeeld wordt. Het is veel lastiger als de 'stiefvader' eerst 3 jaar niks te zeggen heeft en dan vanwege de duur van de relatie ineens wel mee op mag voeden. Dat ligt best moeilijk natuurlijk.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:42

Natuurlijk heeft hij wel wat te zeggen als het op opvoeden aankomt.
Maar hij maakt nu ergens een probleem van, wat geen probleem is volgens de moeder.
Dat heeft niets met opvoeden te maken...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:00

Wat een wrede aanpak zeg, knuffels afpakken!
Heeft hij nog nooit gehoord van verwerken van de indrukken van de gehele dag?
Als hij zelf in bed gaat liggen slaapt hij toch ook niet meteen?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 08:49

Schijnbaar ben ik toch door gedrongen tot m'n vriend, hij heeft m'n dochter nu 2 dagen met rust gelaten tijdens het slaap-ritueel.
Er kwamen wel eerst allemaal oude koeien uit de sloot, en dat ik niet naar hem luister(ik heb vaak last van mijn darmen, soms weken niet en soms een week achter elkaar, heb ik al van jongs af aan. Ik drink graag een blikje red bull/golden power, en ik weet dat dat niet goed is, maar het zorgt niet voor meer buikpijn.Daarnaast ben ik volwassen)
En uiteraard dat zijn kind beter luistert dan het mijne, nou, dan kan ik zo tig voorbeelden geven dat dat niet zo is.
Dit heb ik niet gedaan, ik heb helemaal geen zin in een wedstrijdje "mijn kind luistert het beste", aangezien elk kind anders is.
Ik heb mijn vriend wel HEEEEEEL duidelijk gemaakt eerst naar zijn eigen kind te kijken voordat hij naar mijn kind kijkt.

Wat betreft de kookwekker, het is geen compromis maar wellicht handig zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
Het is nog maar een hersenspinsel zeg maar, want ik ben het er wel mee eens dat kinderen duidelijkheid nodig hebben.
Dwingen heb ik een hekel aan, en daarbij heeft mijn dochtertje mijn "harde kop" mee gekregen, ze sluit zich soms af en kijkt dan dwars door je heen.
Dat is niet goed, ik wil dat ze haar vrolijkheid, openheid en haar sociale houding tov anderen behoud.
Ze mag eigenwijs zijn, ze mag ondeugend zijn en ze mag uitproberen, tot mijn grens, en ik ben echt geen softie die alles met de mantel der liefde bedekt.

En wat betreft zijn kind, tja, ik zeg het wel als hij iets doet wat me niet aanstaat, maar ik geef hem geen straf.
Ik vind zijn kind juist bijzonder ongehoorzaam, brutaal en liegt soms nogal op een grove manier(als je gezien hebt dat hij iets gedaan heeft, ontkent hij het gewoon glashard)
Op zulke momenten zou ik mijn kind goed toespreken en naar de kamer sturen, liegen gaan ze allemaal een keer doen maar als je het zelf gezien hebt en dat ook duidelijk maakt mag een kind daar niet mee doorgaan.
En een 5 jarige die flinke brutale monden geeft vind ik ook niet kunnen....
Maar goed, dat is mijn vriend zijn pakkie-an, wat ik hem duidelijk heb gemaakt.
Zijn kind begint altijd met ondeugende dingen, en mijn kind kopieërt dat, is helemaal niet erg, maar dan wel beide gelijk behandelen en niet zijn kind 1 waarschuwing en mijn kind straf.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:42

Ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken of je nu een gesprek met hem gehad hebt en duidelijke afspraken overeengekomen bent?

Hoop dat je dochtertje een leuke verjaardag gehad heeft! Achteraf nog gefeliciteerd, helemaal vergeten gisteren zie ik nu..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 10:23

Het is gister helaas allemaal door de telefoon "uitgevochten" en schijnbaar heeft het hem wel wakker geschud.
Dat wil echter niet zeggen dat het nu allemaal koek en ei is, er zullen absoluut een goed gesprek en regels gaan komen, maar gister kon dat helaas niet ivm visite.
A.s weekend en het weekend erop komen er nog meer mensen op visite, dus mijn dochtertje heeft een lang gerekt verjaardagsfeestje haha.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:27

nu maar hopen dat er daadwerkelijk verandering komt, zou het punt liegen wel aansinden je hoeft je niet in de opvoeding te bemoeien maar je moet ook niet alles van een 5jarige pikken. Is wel makkelijk vinden ze dan.
Buurjongetje van de buuf bij mij kan ook soms glashard lopen te liegen tegen me. Met zijn moeder over gehad en ik mag hem daar best in corrigeren.Het is niet dat jij je wil dan naar je vriend opdringt maar je hoeft niet over je heen te laten lopen niet door je vriend en al helemaal niet door een kind

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:10

Niets doen met/bij je dochter.

Onze dochter kan soms ook een half uur wakker zijn en tegen d'r knuffels kletsen. Zolang ze niet huilt is het toch oke. Ze slaapt vanzelf wel in :)

Maar lees net je update... tsjaaa, het blijft jouw kind maar denk dat het wel fijn zou zijn als jullie dezelfde regels hanteren ;)

Veel suc6!