Wie had jij bij de bevalling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Wie had jij bij de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:01

ik had naast mijn man mijn zusje erbij, mijn moeder niet en schoonmoeder al helemaal niet, al zou die zich nooit opdringen.

hou voet bij stuk, anders krijg je spijt! niet je moeder erbuitenhouden om je schoonmoeder hoor.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:04

ik heb mijn moeder ooit gevraagd of ze niet bij een bevalling van 1 van mijn kinderen wilde zijn. nee hoor, dat hoefde ze echt niet. Ze wilde ze zien als ze schoon en aangekleed waren. Dat was voor haar genoeg. Dan was ze al blij. Dat heb ik mijn schoonmoeder dus nooit gevraagd. No way dat die naast mijn bed kwam te zitten. Als ik jou was zou ik mijn moeder vragen om beneden (elders, in de buurt) stand by te blijven , dat als je haar nodig hebt, zij er a la minuut kan zijn om jou bij te staan. En als jij het prettig vindt dat jouw moeder erbij is, moet je dat gewoon doen. Het is jouw lichaam, jouw bevalling en jouw moeder. Jouw vriend kan ook alleen maar toekijken hoe jij jullie kindje eruit poept. En stel dat hij niet op tijd is, dan is het toch fijn dat jouw moeder erbij kan zijn. En dat jouw schoonmoeder nu al zegt dat ze erbij wil zijn..... echt erg. Jij mag het zeggen, het is jouw feestje *\o/* . Jij mag beslissen wie je bij je bed wilt hebben.
(Bij mijn eerste was mijn man, de Vk en mijn schoonzusje die ook kraamverzorgster was bij ons, bij de tweede: man VK en kraamverzorgster en bij nummer 3 alleen man en VK, dat kind kwam wat te snel. Daar kon de kraamverzorgster niet tegen op en midden in de nacht. Overigens bij alle 3 lekker thuis bevallen in mijn eigen bed en eigen slaapkamer).

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:43

Bij de eerste was mijn moeder erbij + het ziekenhuispersoneel. Bij de tweede was mijn vriend erbij + ziekenhuispersoneel en mijn moeder stond op stand by omdat mijn vriend dacht misschien wel flauw te vallen of het allemaal niet aan te kunnen om mij te zien bevallen :P Daarbij had ook ik niet verwacht dat hij bij kennis zou blijven of zijn verhalen van ''weet je wat ik een keer heb gehad?! Dat deed pas pijn!'' voor zich kon houden, maar hij heeft zich netjes gedragen en dus was mijn moeder niet nodig :D Nu mag ik een dezer dagen voor de derde keer gaan bevallen (wat een geluk :') ) en weer zal mijn vriend erbij zijn. Moeders komt op de kindjes passen en als er toch iets is, bel ik haar!

Mijn schoonmoeder vragen komt niet eens in mij op! Lieve vrouw, daar niet van, maar niet het type persoon dat ik bij me wil hebben met een bevalling, absoluut niet! Mijn vriend weet hoe ik er over denk dus die oppert dat idee niet eens...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:04

Jeetje wat een lastig gedoe met je schoonmoeder! Ik vind dat het ieder zijn eigen keuze is en daar heeft iedereen maar mee te dealen!

Wij wilde er dan niemand bij, maar áls dan zouden alle 3 de moeders gewoon mogen komen (niet tegelijk haha). Ik heb moeder, stiefmoeder én schoonmoeder.

Op zo'n moment interesseert het je vaak niet wie er naar je doos loert. Maar tóch vond ik het niet prettig zoveel mensen. Ik ben ook echt preuts, en zelfs na een bevalling ben ik dat gebleven :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:40

Even een biologisch feitje: als je je niet op je gemak voelt, stoppen je weeen en valt er dus niks te bevallen ;) Aangezien het voor jou een hel van een bevalling kan opleveren, heb jij het imo helemaal voor het zeggen. Ik wil er persoonlijk helemaal niemand bij (bevalling 1 zonder persweeen moeten afmaken door de overgang naar ziekenhuis, dat voelde niet goed; bevalling 2 zonder wie dan ook erbij gedaan en pas gebeld toen de kleine eruit was), ook mijn vriend niet.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 15:38

Urielle je hoort ook weleens dat het weleens dat als het te gezellig word dat het dan ook stopt idd.

Ik zat hier ook te denken aan het niemand bellen idee dan hebben wij lekker alles met zijn 2tjes en hoef ik ook niet bang te zijn voor mensen die bonken op de deur "is t er al? :') " maar ik ben er dan bang voor dat ik vervolgens als een klein kind in tranen uitbarst omdat ik mijn mama wil _O-

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:53

Ik ben (voorlopig) niet zwanger, maar mijn moeder heeft al een aantal keer gezegd dat ze er heel graag bij zou willen zijn en dat vind ik ook een heel fijn idee! Daarnaast natuurlijk de papa to be en dan houdt het wel op, hoor! :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:47

Klopt Friemel, de hormonen helpen je in een soort trance te komen, waardoor je de ergste pijn niet meer voelt. Als je gestresst wordt, sociaal wil doen, teveel gaat nadenken, of je op een andere manier wordt afgeleid van je 'arbeid' dan ga je adrenaline aanmaken en dag positieve bevallingshormonen. Dus soms gaat het door maar heb jij dus veel pijn, soms stopt alles accuut en alles er tussenin (krijg je van die 'fijne' pijnlijke bevallingen die 36 uur duren enzo).
Ik snap ook echt niet dat die schoonmoeder erbij wil zijn, voor het publiek is het afgezien van de uitdrijving retesaai om uren stil op de achtergrond te moeten zitten en bevallende vrouwen zijn niet altijd even vriendelijk hahaha. Daarnaast, straks moet TS overgeven, plassen, poepen, of weet ik wat voor goors wat er nou eenmaal bij kan komen kijken, dan zit je toch ook niet meer lekker samen aan de koffietafel samen? Ik vind het nog steeds niet echt de tofste gedachte dat mijn vriend, die toch verder ook alle genante intieme dingen heeft gezien, heeft mogen zien dat mijn doos is opgerekt naar formaat voetbal en dat ik tegelijkertijd nog een laatste rest ontlasting op de bevaltafel deponeerde. (Overigens merk je daar zelf niks van hoor TS, dus geen angst! Ik heb er achteraf zelf naar gevraagd, daarom weet ik het) Ik had echt niet gewild dat zelfs mijn moeder daarop had staan kijken, laat staan mijn schoonmoeder :n

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:52

Nou, Urielle, het kan ook leuk zijn hoor, om je enige kleindochter geboren te zien worden, dat vond mijn schoonmoeder iig wel, ze heeft ook een heel goede band met mijn dochter en dan is het ook heel bijzonder dat ze haar geboren heeft zien worden..
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ze erbij was!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:17

Het definitieve uitdrijven misschien nog wel, dat is aktie natuurlijk, maar om bijv. 16 uur langs iemand zijn bed te zitten die in de weeen ligt en moeite heeft met geluiden en akties van anderen, dat vraagt behoorlijk wat zelfopoffering en aanpassingsvermogen vind ik. Het komt voor sommige vrouwen echt heel nauw wat er gebeurt en elke ergernis kan enorm storen, tenzij je al helemaal in de vibe zit, dan kunnen ze desnoods de tango komen dansen langs je bed hahaha. En ik betwijfel een beetje aan het verhaal of de schoonmoeder in kwestie wel zo 'in dienst van haar schoondochter kan staan'. Maar het is natuurlijk heel leuk dat het voor jou en je sm wel een hele positieve ervaring is geweest :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:23

Nee, ik denk ook niet dat de ts het moet doen hoor, daar heeft ze helemaal geen zin in dus daar gaat het om.
Maar iedereen doet zo heel negatief opeens over schoonmoeders ed, dat hoeft natuurlijk ook niet!
Ik heb mijn schoonmoeder gevraagd en ook gezegd dat ze het alleen moest doen als ze het zelf leuk vond, dat is ook nog een punt, wíl je er wel bij zijn, haha!
Ze heeft zelf twee zoons gekregen, dus ze weet heus wel hoe het er bij een bevalling aan toe gaat en bijna alle vrouwen persen ook hun ontlasting eruit, dat hoort er gewoon bij, vind ik ook allemaal helemaal niet belangrijk.
En ik denk dat ik ook wat meer de bigger picture zie, sommigen leggen heel erg de nadruk over wie de poes ziet en hoe smerig het er allemaal wel niet uit komt te zien, daar vind ik het weinig mee te maken hebben, ik vind het een mooie bijzondere belevenis!
Het zou me ook niks hebben geleken dat mijn man er niet bij was, dat soort belangrijke dingen moet je gedeeld hebben!
Maar het hangt er van af hoe je zelf bent, ik ben heel rustig in zulke situaties, als je gaat schreeuwen en -weet ik wat- doen dan denk ik dat het een stuk lastiger wordt om toeschouwers te vinden. :D
Je moet je zowiezo overal op voorbereiden, je kan bijv. ook nog op het laatste nippertje een keizersnede krijgen, dat zou me een stuk vervelender lijken..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:27

_Friemel schreef:
Ik begrijp hem wel maar ik heb gewoon niet het idee dat ik dit zonder mijn moeder kan, mijn vriend is ontzettend trots maar begrijpt het verder allemaal niet zo dat iets zo groot als een meloen dat eruit moet komen aardig pijnlijk kan zijn :')

Zeg >;) Ik kom er toch echt niet uit hoor..... :D

Volg je eigen gevoel. Dat is het allerbelangrijkste. Jij moet je op dat moment gemakkelijk voelen (alhoewel je best wel wat genante situaties krijgt :+) Maar dat boeit je dan echt niet). Het is al zwaar genoeg.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:26

Meloen schreef:
_Friemel schreef:
Ik begrijp hem wel maar ik heb gewoon niet het idee dat ik dit zonder mijn moeder kan, mijn vriend is ontzettend trots maar begrijpt het verder allemaal niet zo dat iets zo groot als een meloen dat eruit moet komen aardig pijnlijk kan zijn :')

Volg je eigen gevoel. Dat is het allerbelangrijkste. Jij moet je op dat moment gemakkelijk voelen (alhoewel je best wel wat genante situaties krijgt :+) Maar dat boeit je dan echt niet). Het is al zwaar genoeg.

Whahaha, cool, ik ken ook nog een vieze mop over meloen :x :D

Je vriend merkt vanzelf wel hoe het in het 'echie' er aan toe gaat! :D

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:30

Ik had alleen mijn man bij de bevalling.
Ik vindt het een speciaal moment voor ons alleen en niet voor mn moeder of wie dan ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:14

MirandaFuego schreef:
Nee, ik denk ook niet dat de ts het moet doen hoor, daar heeft ze helemaal geen zin in dus daar gaat het om.
Maar iedereen doet zo heel negatief opeens over schoonmoeders ed, dat hoeft natuurlijk ook niet!
Ik heb mijn schoonmoeder gevraagd en ook gezegd dat ze het alleen moest doen als ze het zelf leuk vond, dat is ook nog een punt, wíl je er wel bij zijn, haha!
Ze heeft zelf twee zoons gekregen, dus ze weet heus wel hoe het er bij een bevalling aan toe gaat en bijna alle vrouwen persen ook hun ontlasting eruit, dat hoort er gewoon bij, vind ik ook allemaal helemaal niet belangrijk.
En ik denk dat ik ook wat meer de bigger picture zie, sommigen leggen heel erg de nadruk over wie de poes ziet en hoe smerig het er allemaal wel niet uit komt te zien, daar vind ik het weinig mee te maken hebben, ik vind het een mooie bijzondere belevenis!
Het zou me ook niks hebben geleken dat mijn man er niet bij was, dat soort belangrijke dingen moet je gedeeld hebben!
Maar het hangt er van af hoe je zelf bent, ik ben heel rustig in zulke situaties, als je gaat schreeuwen en -weet ik wat- doen dan denk ik dat het een stuk lastiger wordt om toeschouwers te vinden. :D
Je moet je zowiezo overal op voorbereiden, je kan bijv. ook nog op het laatste nippertje een keizersnede krijgen, dat zou me een stuk vervelender lijken..

Tja, ik moet zeggen dat mijn seksleven een flinke deuk opgelopen heeft sinds mijn vriend de eerste geboren heeft zien worden en aangezien ze kort een spiegel aangeboden hebben zodat ik mee kon kijken kan ik me er wel iets bij voorstellen :D :D :D
Vooraf had ik hele mooie ideeen over een oergebeuren lekker thuis in bed, vriend die mijn rug masseerde en mijn voorhoofd depte met een koel washandje, of lekker relaxed in bad, ontspannen en schoon in het warme water <3
Maar helaas heeft de werkelijkheid me ingehaald, ik gedraag me zeer beschaafd tijdens het bevallen maar ik blijk het beste te 'presteren' in mijn dooie uppie (en het interesseert me verder tijdens het bevallen zelf niks wie er zicht op mijn doos heeft, maar onbenullig gepraat of iemand die uit zijn mond ruikt is echt -:(- ), ik haat warm water aan mijn lijf tijdens het bevallen (word misselijk ervan) en als mijn vriend aangeboden zou hebben zo rond de critical 8 cm om me te masseren denk ik dat ik hem het raam uitgekieperd had :o Bij de eerste had ik ook eerder ergernissen (welke vent wil er nou lekker doorslapen terwijl zijn vrouw in de kamer aan het bevallen is van de eerste?! _-:( ) dan steun aan hem en bij de tweede lag ik al een maand in het ziekenhuis en die dame was er op 15 minuten dus die was eruit voor ik door had dat ik beviel (ik stond notabene mijn haar nog te doen met de stijltang voor de foto's 8)7 )... en dat beviel prima :+
Vooraf had ik trouwens ook prachtige ideeen over natuurlijk bevallen zonder pijn bestrijding en bij de eerste had ik rond de 8 cm gerust eigenhandig een keizersnede gezet met een keukenmes, heb uiteindelijk beide bevallingen heel snel en zonder pijnbestrijding gedaan maar het is hier vrij standaard om een epidurale te krijgen dus als iemand hem toen aangeboden had... ik denk dat ik overstag was gegaan bij de eerste :)) Zeker omdat ik toen nog dacht dat ik net begonnen was, wist ik veel dat het net die kritieke centimeter was! :o?
Dus idd, het kan zo totaal anders zijn dan je vooraf denkt of plant, keizersnede, vacuumverlossing, tang, of een 'standaardbevalling', elke keer is het denk ik toch weer anders dan je vooraf bedacht had, ook als het je tweede, derde, vierde, vijfde, ... is.
Toch kun je wel eea plannen en dan in de praktijk kijken wat je echt wilt want dan weet je het pas echt. En aangezien een eerste bevalling doorgaans niet op een uurtje gepiept is, kan die schoonmoeder natuurlijk altijd nog gebeld worden als blijkt dat het TS niks interesseert wie er bij is.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:44

Meloen schreef:
_Friemel schreef:

_O-

Urielle ik moest best wel lachen sorry hahaha _O-

Hij is inmiddels overstag, hij vind het ook fijn als ze erbij is omdat hij weet dat ik haar nodig heb :+: Zijn moeder nam zelf een standje terug (ze zijn gister samen gaan babyshoppen) en hoeft er niet bij te zijn en kan het begrijpen dat ik mijn moeder nodig heb als ze erbij mag zijn vind ze dat heel leuk natuurlijk maar wil ik dat niet dan is dat oke.

Ben blij dat het allemaal wat afgekoeld is maar dan vraag ik me af waarom er eerst zo'n discussie moet ontstaan :+

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:57

Ik mag in november baby poepen, maar mijn eigen moeder en mannetje zijn erbij.
moet er niet aan denken dat schoonmoeder erbij is !!!!!!!!!!!!!!!!

Lekker doen wat jij wilt en waar jij je prettig bij voelt hoor..

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:38

nog geen kinderen, maar ik denk dat ik alleen mijn man genoeg vind, en mijn ouders en zijne, en broers en zussen op de gang mogen wachten tot het eruit is. Niet de hele familie hoeft naar mijn doos te kijken en wachten tot het eruit is. 10 minuten na de geboorte is die nog net zo lief en mooi als wanneer die er net uit komt. Nee voor mij geen hele familiekring erbij in dezelfde kamer

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:41

Zelfs mijn man mocht niet naar mijn doos kijken tijden de bevallingen...
Deze bleef mooi aan het hoofdeind staan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:49

Hoe je je voelt tijdens het bevallen is inderdaad erg moeilijk te voorspellen. Zo dacht ik erg kattig te worden van de pijn, maar ik was de rust zelve. Kon nog grapjes maken en was eigenlijk poeslief voor mijn omgeving :D terwijl pijn mij normaal gesproken een rot humeur bezorgt.

Ik dacht ook lekker te gaan douchen.. wat een drama! Staand weeen opvangen is niks voor mij. Ze waren veel te heftig vond ik, laat mij maar lekker liggen :)

Ik wilde mijn vriend niet aan het voetenend trouwens :+ maar hij is zo vreselijk nuchter daarin. Hij vergeleek het met de geboorte van een schaap haha! Of een veulen :')

TS ik hoop echt dat je vriend en schoonmoeder op den duur inzien dat het jouw bevalling is...:j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:25

_Friemel schreef:
Hij is inmiddels overstag, hij vind het ook fijn als ze erbij is omdat hij weet dat ik haar nodig heb :+: Zijn moeder nam zelf een standje terug (ze zijn gister samen gaan babyshoppen) en hoeft er niet bij te zijn en kan het begrijpen dat ik mijn moeder nodig heb als ze erbij mag zijn vind ze dat heel leuk natuurlijk maar wil ik dat niet dan is dat oke.

Ben blij dat het allemaal wat afgekoeld is maar dan vraag ik me af waarom er eerst zo'n discussie moet ontstaan :+

Omdat alles rondom de nieuwe aanwinst emoties oproept, wen er maar aan :+ Maar is een goed teken, dan is er iig belangstelling voor je beeb, het omgekeerde zou ook niet leuk zijn toch?

Super dat jullie er over uit zijn nu!

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:58

Dat is waar maar nou zeg ik er wel bij dat ik echt het type ben dat dagen met mijn vent kan vertroeven op de bank zonder dat er iemand langskomt _O-

Vond het eigenlijk ook wel super lief dat ie gelijk zei dat er de eerste week geen bezoek komt, hij wil eerst dat ik weer op krachten kom :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:09

Ben bevallen middels ks, buiten het ziekenhuispersoneel was alleen mijn vriend erbij. Ik ben nu weer zwanger en ook deze keer is het plan dat alleen mijn vriend erbij is.

Jij bent degene die moet bevallen dus jij bent degene die zich goed moet voelen bij de mensen die aanwezig zijn. Daarom ben jij ook de enige die kan bepalen wie er aanwezig zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:14

Dat is wel heel goed van hem! Heb je zelf ook tijd om emotioneel weer een beetje op plooi te komen.

Ik ben normaal de assertieve van ons tweeen maar als kraamvrouw verander ik dus echt in een 'lijden in stilte'-type. Bij de eerste resulteerde dat in te veel bezoek die na de gemaakte afspraaktijd aan kwamen kakken en dan nog 2 uur bleven zitten (en dan nog pissig dat je ondertussen verdwijnt om te gaan voeden of dat beeb lag te slapen tijdens het hele bezoek) en bij de tweede is er na de ellendige ziekenhuisperiode (prematuurtje, dus bezoek bij mij en dan nog even achter glas baby kijken) thuis niemand meer geweest en heb ik eigenlijk geen kraamtijd meer gehad, vriend al terug aan het werk en voor mij veel succes met je huishouden en twee kinderen :evaw: . Normaal zou ik dan zelf mijn mond opentrekken maar dat zit er dus in de praktijk niet bij en vriend is niet assertief genoeg om zoiets te doen. Deze keer ben ik dus vooraf mensen aan het instrueren hahaha :')

Veel succes en plezier in elk geval!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:17

Wij hebben (nog) geen kinderen, maar ik hoef mijn schoonmoeder echt niet aan mn bed te hebben staan terwijl ik moet bevallen. Zelfs mn eigen moeder wil ik niet bij mn bevalling hebben.
Een baby eruit persen doe ik samen met mijn vriend en die blijft ook mooi aan het hoofdeinde staan :+