Ziek van je mobieltje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:57

Fred_Kroket schreef:
Daarnaast heeft de industrie ook een flinke vinger in de pap, als het onderzoek wordt gesponsord door de industrie is de kans 3 keer zo klein dat er een negatieve uitkomst is. Als je kijkt naar de onderzoeken die zijn gedaan blijkt dat een heel groot deel betaald is door de industrie en dat die onderzoeken aangeven dat er geen gevaar is voor de gezondheid.

Ik wil graag de de Nederlandse overheid een onafhankelijk onderzoeksbureau inschakelt om te onderzoeken of straling van mobiele telefonie, zendmasten, babyfoon's en draadloos internet schadelijk is voor mijn gezondheid en mijn toekomstige kinderen. En dat wij worden gewaarschuwd hiervoor en dat het geld wat verdiend wordt in de mobiele telefonie wordt gebruikt om de technologie te verbeteren i.p.v. het verrijken van de baas van het bedrijf.

Nogmaals, zoals ik eerder opmerkte loopt bij de Universiteit Utrecht en de VU onderzoek naar deze kwestie. Het betreft een grootschalige prospectieve studie van 220000 cases en een looptijd van 20 jaar. Gefinancierd door een onafhankelijke subsidiegever. Misschien de moeite waard om dat te volgen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:07

OKHannes schreef:
Categorisering 2B gaat over MOGELIJK kankerverwekkend...dat houdt in dat voor geen enkel onderwerp wat daar wordt genoemd er onomstotelijk bewijs/causaal verband is tussen het onderwerp en kanker. Er bestaat alleen een vermoeden. Zo omschrijft de WHO het zelf ook, maar dat wordt helaas uit verband getrokken.

maar verder laat ik het zo......ieder zijn mening

En asbest zit daar ook in... Jaja.. mogelijk kankerverwekken hoeveel "onomstotelijk bewijs" heb je nodig...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:10

Saar4 schreef:
Fred_Kroket schreef:
Daarnaast heeft de industrie ook een flinke vinger in de pap, als het onderzoek wordt gesponsord door de industrie is de kans 3 keer zo klein dat er een negatieve uitkomst is. Als je kijkt naar de onderzoeken die zijn gedaan blijkt dat een heel groot deel betaald is door de industrie en dat die onderzoeken aangeven dat er geen gevaar is voor de gezondheid.

Ik wil graag de de Nederlandse overheid een onafhankelijk onderzoeksbureau inschakelt om te onderzoeken of straling van mobiele telefonie, zendmasten, babyfoon's en draadloos internet schadelijk is voor mijn gezondheid en mijn toekomstige kinderen. En dat wij worden gewaarschuwd hiervoor en dat het geld wat verdiend wordt in de mobiele telefonie wordt gebruikt om de technologie te verbeteren i.p.v. het verrijken van de baas van het bedrijf.

Nogmaals, zoals ik eerder opmerkte loopt bij de Universiteit Utrecht en de VU onderzoek naar deze kwestie. Het betreft een grootschalige prospectieve studie van 220000 cases en een looptijd van 20 jaar. Gefinancierd door een onafhankelijke subsidiegever. Misschien de moeite waard om dat te volgen.

Heb ik overheen gelezen sorry!

Ja dat is heel fijn! Maar de onderzoeken die nu worden gebruikt zijn voor een groot deel wel door de industrie gefinancierd en die worden meegenomen in een oordeel.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:16

Die onderzoeken moet je dus ook extra kritisch bekijken.

Ik denk zelf dat er wel degelijk een verband is tussen mobiel telefoongebruik en gezondheidsklachten maar de precieze aard hangt van een hoop factoren af. Het is daarom een goede zaak dat zulke grote studies opgezet worden door onafhankelijke onderzoekers. Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen. Omdat mobiele telefonie relatief nieuw is, is de studie prospectief van aard wat wil zeggen dat ze een enorme groep mensen de komende 20 jaar gaan volgen en kijken of er een verband is tussen bijv tumoren en telefoongebruik. Een deel van de data wordt echter ook retrospectief bekeken, dus naar blootstelling in het verleden, en daar zullen wel snel gegevens van bekend zijn.

En intussen je gezonde verstand blijven gebruiken en vertrouwen op je eigen gevoel.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:29

Saar4 schreef:
Die onderzoeken moet je dus ook extra kritisch bekijken.

Ik denk zelf dat er wel degelijk een verband is tussen mobiel telefoongebruik en gezondheidsklachten maar de precieze aard hangt van een hoop factoren af. Het is daarom een goede zaak dat zulke grote studies opgezet worden door onafhankelijke onderzoekers. Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen. Omdat mobiele telefonie relatief nieuw is, is de studie prospectief van aard wat wil zeggen dat ze een enorme groep mensen de komende 20 jaar gaan volgen en kijken of er een verband is tussen bijv tumoren en telefoongebruik. Een deel van de data wordt echter ook retrospectief bekeken, dus naar blootstelling in het verleden, en daar zullen wel snel gegevens van bekend zijn.

En intussen je gezonde verstand blijven gebruiken en vertrouwen op je eigen gevoel.

Ja uiteraard! Ik vind het programma van Zembla echt een gemiste kans, het is ontzettend eenzijdig neergezet maar daarom is het wel het nadenken waard.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:39

Saar4 schreef:
Fred_Kroket schreef:

Klopt Saar4, dat is ZonMW die voor het laten uitvoeren van grootschalig onderzoek voor een behoorlijk aantal jaar subsidie van de rijksoverheid heeft gekregen. Dus Fred_kroket, het gevraagde onderzoek laat de overheid - via subsidieregelingen - wel degelijk uitvoeren. Daarnaast is er de kennis in het Kennisplatform EMV die de onderzoeken op onafhankelijek wijze duidt. ER staart ook veel informatie over de onderwerpen die je aanhaald op de site van het kennisplatform,.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:54

OKHannes schreef:
Klopt Saar4, dat is ZonMW die voor het laten uitvoeren van grootschalig onderzoek voor een behoorlijk aantal jaar subsidie van de rijksoverheid heeft gekregen. Dus Fred_kroket, het gevraagde onderzoek laat de overheid - via subsidieregelingen - wel degelijk uitvoeren. Daarnaast is er de kennis in het Kennisplatform EMV die de onderzoeken op onafhankelijek wijze duidt. ER staart ook veel informatie over de onderwerpen die je aanhaald op de site van het kennisplatform,.

Er is onafhankelijk onderzoek. De manier waarop ze gepresenteerd worden is alleen niet onafhankelijk. Ik zou iedereen willen aanbevelen om, als je een programma hebt gezien en je wilt er een discussie over beginnen. Lees je dan in. En niet van populaire websites. Maar ga eens op zoek naar gepubliceerde artikelen. Op pubmed bijvoorbeeld :http://ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

Onthoud altijd dat dingen die je op tv ziet, niet direct uit de bron komt. Interviews met onderzoekers zie je ook niet in het geheel, er is in geknipt en geplakt, niet altijd met opzet, maar er ontstaat vaak wel een ander beeld daardoor.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:59

Ok, zal dan maar uit de school klappen.....ik weet beroepshalve meer dan gemiddeld over dit onderwerp...ik ben meer dan ingelezen zeg maar (waar ik exact werk doet er hier niet toe.....belangrijkste vind ik dat alles in perspectief wordt geplaatst).
Het onderzoek waar ik op doel is in de uitzending niet aan de orde geweest....jammer genoeg. Overigens weet ik dat hele hele interview van het kennisplatform op de website van het platform staat (en nee, daar werk ik niet).
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 04-06-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

labyrinth

Re: Ziek van je mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:02

Mijn reactie was ook meer als een soort aanvulling op jou bedoeld :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:04

Ah, ok. Helder! :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:04

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:06

Alle telefoons zullen hier goed uit moeten komen want alle apparatuur die op europese markt komt moet aan europese eisen en normen voor veiligheid en gezondheid voldoen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:12

Nee bedoel dat die een redelijk lage straling heeft :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:14

Dat snap ik maar de normen voor veiligheid en gezondheid zijn specifiek gericht straling......:-)
Dus dat je telefoon lage straling heeft komt door de normen...anders mag ze de europese markt nog n eens op.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 04-06-12 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:15

Ik weet het :)
Me moeder leest en verteld hier ook veel over
Heb mijn telefoon ook vaak in me hand (oke ook niet goed) of in me tas
En snachts altijd uit

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:50

OKHannes schreef:
Categorisering 2B gaat over MOGELIJK kankerverwekkend...dat houdt in dat voor geen enkel onderwerp wat daar wordt genoemd er onomstotelijk bewijs/causaal verband is tussen het onderwerp en kanker. Er bestaat alleen een vermoeden. Zo omschrijft de WHO het zelf ook, maar dat wordt helaas uit verband getrokken.

Dit bedoelde ik dus, @Fred_kroket .
heb na t werken even goed naar de uitzending gekeken, dit bericht vat grotendeels samen hoe ik er over denk.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:54

Fred_Kroket schreef:
OKHannes schreef:

En asbest zit daar ook in... Jaja.. mogelijk kankerverwekken hoeveel "onomstotelijk bewijs" heb je nodig...

aaaah ik lees nu pas deze post, mijn excuses.

No hard feelings, maar ik denk dat je pas kan beslissen over hoeveel bewijs je daadwerkelijk nodig hebt als je zelf in het onderzoek zit.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:55

Fred_Kroket schreef:
OKHannes schreef:

aaaah ik lees nu pas deze post, mijn excuses.

No hard feelings, maar ik denk dat je pas kan beslissen over hoeveel bewijs je daadwerkelijk nodig hebt als je zelf in het onderzoek zit.[/quote]

Nee dat snap ik wel en andersom ook niet maar.... hoeveel slachtoffers moeten er vallen voordat men het verband wel gaat leggen?

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:50

Dat is niet aan ons om te beslissen vind ik, ik neem aan dat ze er al lang mee bezig zijn, maar zo'n onderzoek dat heb je niet in 1 of 5 jaar klaar, daar gaan heel wat jaren overheen, en ik wacht rustig de uitslag af :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:13

Even een domme vraag, maar betekent dit dan ook, dat televisie via een digitenne of antenne gevaarlijker is voor de gezondheid dan televisie via de kabel, aangezien het een "door de lucht" komt en het ander "door de kabel"?

(ik ben een leek op dit gebied)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:17

Vreemd dat veel mensen het niet interesseerd wat dit allemaal met hun lijf doet?!
Zelfde als giftige voedingsmiddelen die door de EU zijn toegestaan (zoals aspartaam en noem nog een heel regelement aan gifstoffen)
Idem als inentingen zoals tetanus met kwikverbindingen e.d.

We staan alles maar toe, denken niet meer zelf na en het ergste is, het interesseerd niet meer?!

Je hebt een keuze... een keuze wat je allemaal toe wilt staan, tot je wilt nemen en waar je aan deel wilt nemen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:24

annebe schreef:
Vreemd dat veel mensen het niet interesseerd wat dit allemaal met hun lijf doet?!
Zelfde als giftige voedingsmiddelen die door de EU zijn toegestaan (zoals aspartaam en noem nog een heel regelement aan gifstoffen)
Idem als inentingen zoals tetanus met kwikverbindingen e.d.

We staan alles maar toe, denken niet meer zelf na en het ergste is, het interesseerd niet meer?!

Je hebt een keuze... een keuze wat je allemaal toe wilt staan, tot je wilt nemen en waar je aan deel wilt nemen.

Inderdaad, aspartaam is ook zo'n lekker goedje... En ik vind dat je de spijker op zijn kop slaat. Wij hebben de keuze en we hoeven niet te accepteren wat we allemaal maar door onze strot gedrukt krijgen.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:28

"Je krijgt tegenwoordig overal kanker van" vind ik echt zo'n enorme dooddoener... Wat is dat nou voor reden om een beetje op te letten wat er allemaal je lijf binnen komt? :') Naar mijn inziens getuigd die uitspraak niet van een hoop intelligentie.

Back on topic: ik heb precies om deze reden mijn mobiel altijd in m'n tas/ op het bureau/ in ieder geval niet in m'n zak, en 's nachts ALTIJD op vliegmodus. :j
Verder ben ik hier ook wel redelijk veel mee bezig, wb inentingen (baarmoederhalskanker: breek me de bek niet open.............) en voeding (gewoon simpele maatregelen zoals veel knoflook eten, overal kurkurma aan toevoegen, geen light producten en sowieso niet teveel suikers, en zoveel mogelijk biologische producten gebruiken zodat ik geen pesticiden in mijn eten krijg).

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:32

Talisa schreef:
Back on topic: ik heb precies om deze reden mijn mobiel altijd in m'n tas/ op het bureau/ in ieder geval niet in m'n zak, en 's nachts ALTIJD op vliegmodus. :j
Verder ben ik hier ook wel redelijk veel mee bezig, wb inentingen (baarmoederhalskanker: breek me de bek niet open.............) en voeding (gewoon simpele maatregelen zoals veel knoflook eten, overal kurkurma aan toevoegen, geen light producten en sowieso niet teveel suikers, en zoveel mogelijk biologische producten gebruiken zodat ik geen pesticiden in mijn eten krijg).

Zo leef ik ook wel een beetje - qua biologisch niet alleen om gezondheidsredenen, ook omdat het beter is voor het milieu en dierwelzijn, maar soit ;)

Toch denk ik echt wel dat mensen op een gegeven moment de weg kwijt raken tussen al die ge- en verboden. Er mag zóveel niet meer... en een week later juist weer wel... en dan weer niet...

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:39

Blue_Eyes schreef:
Zo leef ik ook wel een beetje - qua biologisch niet alleen om gezondheidsredenen, ook omdat het beter is voor het milieu en dierwelzijn, maar soit ;)

Toch denk ik echt wel dat mensen op een gegeven moment de weg kwijt raken tussen al die ge- en verboden. Er mag zóveel niet meer... en een week later juist weer wel... en dan weer niet...

Met wat dan bv? Dat idee heb ik eigenlijk niet, maar zal mijn informatie wel van andere bronnen halen dan "de schijf van 5" bijvoorbeeld ;)
Laatst bijgewerkt door Talisa op 05-06-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt