Het verdorrie ik ben me vergeten in te smeren topic..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:46

Je kan echt niet genoeg oppassen met verbranden. Na een keer verbranden is er al permanente DNA-beschadiging. Jaarlijks krijgen rond de 40.000 mensen een vorm van huidkanker (dit aantal groeit enorm) en 90 % hiervan wordt door uvstraling veroorzaakt. Huidartsen hebben de laatste jaren veel meer inzicht gekregen in vernietigende werking van UV-straling. Je huid wordt er veel eerder ouder en rimpeliger door dus pas op met bruinbakken en verbranden. Alleen insmeren is niet genoeg, dus blijf niet te lang achter elkaar in de zon zitten.

Het nare is dat het zo snel kan gebeuren, ik ga er echt bewust mee om en ben alsnog een beetje op mijn schouders verbrand. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 01:06

Linde wat je zegt klopt idd, zonnebrand is echt heel erg slecht, ik blijf ook niet te lang in de zon, en anders dan een blouse aan zodat ik niet al te zeer verbrand, ben nu op mijn rug bij de schouders een beetje verbrand ondanks het smeren :\

kraakte

Re: Het verdorrie ik ben me vergeten in te smeren topic..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 05:06

Ik heb nu een superfijne zonnebrand van de Kruidvat, ik met blonde haar en lichte sproethuid(Veeeeeel sproeten en moedervlekken) verbrand ook gelijk als ik 1 straaltje zon zie. nu heb ik van de week notenolie met factor 30 gehaald en ben eergisteren op Scheveningen enkel iets bruin geworden en niet verbrand!!! hallelujaaah!! voor mij niets anders meer :-)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:47

Ik smeer me altijd in en heb ook altijd een klein flesje in mijn handtas :j Mocht ik dan een keer onverwachts op een terrasje belanden dan heb ik toch nog altijd iets me bij.
Afgelopen weekend ben ik wel iets verbrand op mijn bovenarmen, maar niet noemenswaardig, voelde het niet onder de douche.
Na het zonnen ga ik altijd even douchen en sluit dan af met koud/lauw water. Daarna smeer ik me goed in met een vette en hydraterende creme.
Mijn vriend heeft ook rood haar en die verbrand wel heel erg snel, hij smeert ook met een hoge factor en vermijd de zon op de heetste momenten van de dag. Zijn armen en hoofd zijn wel altijd heel erg bruin door zijn werk buiten en die verbranden ook eigenlijk nooit. Alleen zijn borst verbrand echt :o Heb op vakantie ook altijd creme voor brandwonden bij me en die werkt voor hem ook het beste :j
Aftersun gebruik ik niet zo vaak eigenlijk omdat ik het vreselijk vind op mijn huid en het wordt altijd plakkig. Nog nooit een goede kunnen vinden. Ik smeer dus altijd met Vaseline Aloe Vera gel en die werkt heel erg goed.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:51

als je heel erg verbrand bent help schijfjes komkommer heel goed.
Is zo lekker verkoelen en trekt de brand er uit.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:03

En gisteren natuuralijk alles ingesmeerd behalve mijn voeten, en lekker de hele dag op slippers buiten gelopen, resultaat, knalrooie voeten. Heel fijn toen ik vanmorgen mijn jodpurs aantrok....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:09

Ik ben andere jaren op een festival heel erg verbrand. Verbranden van de zon heeft ook verschillende gradaties en ik zat op verbrandgradatie 3 vd 4. Behoorlijk dus. 1,5 jaar later zag je het nog op mijn schouders. Volgens mij begint het nu met zonnen wat weg te trekken gelukkig. Ik smeer me nu dus altijd goed in, want dat verbranden dat heb ik nu 3 jaar gehad ongeveer. Zo erg dat ik er altijd echt ziek van werd.
Nu smeer ik me zo goed in dat ik niet meer verbrand (alleen laatst stukje nek vergeten haha).

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:15

Dat alle zonnebrandcreme slecht voor je is, is onzin.
Enkele quotes uit artikelen over dit onderwerp:

Citaat:
Volgens huidarts Jetske Ultee is het belangrijk dat je bij aanschaf van zonnebrandcrème goed let op de ingrediënten. Een goede zonnebrandcrème bevat geen SD alcohol, parfum, oxybenzone, maar wel een uva als avb-filter, zonnefilters als zinkoxide, titaniumdioxide, tinosorb en anti-oxidanten.

Citaat:
Hoewel je berichten als deze vaak met een korreltjes zout moet nemen (want wat waren de omstandigeheden van de tests, zijn er blindproeven gedaan, over welke hoeveelheden en concentarties spreken we?), kun je beter te vroeg dan de laat zijn met het vermijden van dubieuze stoffen. Neem dus het zekere voor het onzekere en kies waar mogelijk voor een beschermingsproduct zónder oxybenzone (maar uiteraard mét andere effectieve filters zoals Tinosorb M of S, Parsol 1789 of minerale filters!

Gelukkig is het in de EU verplicht om op producten met meer dan 0,5% Oxybenzone te vermelden dat het product oxybenzone bevat, maar wie helemaal oxybenzone-vrij wil smeren zal de labels goed moeten lezen. Wil je helemaal goed zorgen voor je huid, kies dan producten uit zonder parfum, irriterende essentiële oliën en hoge alcohol-concentraties. En vergeet ook je dagcrème en foundation niet te checken!

Citaat:
Ga naar je natuurwinkel. Lavera heeft zonnecreme’s die het oko keurmerk hebben. Maar aangezien ze (in Belgie) de wetgeving vorig jaar hebben gewijzigd, zijn er een hele hoop natuurlijke zonnebrandcreme’s uit gamma gegaan, dus je gaat wel even moeten zoeken.
A ja, Essenza (de Tuinen in nl) is niet zo kritisch als het over schadelijke inhoudstoffen gaat, zijn nemen ook producten in hun gamma die natuurlijk lijken, maar het niet zijn. Dus let hier extra goed op!

Conclusie is dat je vooral moet smeren met spul waar geen oxybenzone in zit.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:31

Heeft iemand hier nog een tip?

Ik ben vorige week woensdag verbrand, nou niet erg. Gewoon even vervelend.
Daarna ging het vervellen, en werd het kaal zegmaar.

Gister was het wedstrijd (en ik had me ingesmeerd!) en ben ik flink op mijn armen/hals/schouders verbrand. Nu werd ik vanochtend wakker, heb ik me toch een giga brandblaren! Heel mijn schouders en hals zitten onder geel achtige bloedblaren.. Enne, dat doet dus wel au

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:43

MisticRider schreef:
Heeft iemand hier nog een tip?

Ik ben vorige week woensdag verbrand, nou niet erg. Gewoon even vervelend.
Daarna ging het vervellen, en werd het kaal zegmaar.

Gister was het wedstrijd (en ik had me ingesmeerd!) en ben ik flink op mijn armen/hals/schouders verbrand. Nu werd ik vanochtend wakker, heb ik me toch een giga brandblaren! Heel mijn schouders en hals zitten onder geel achtige bloedblaren.. Enne, dat doet dus wel au

Naar de huisarts, klinkt mij als een zonneallergie in de oren, of als een allergische reactie op de zonnebrandcrème...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:45

Gisteren overdag de hele tijd buiten geweest, heb het geweten hoor :+ Mijn armen en gezicht waren al een beetje bruin, dus nu nog bruiner. Maar had een topje aan waarvan de schouders bloot zijn die nog nooit zon hadden gezien dit jaar, nou ik heb het geweten hoor := Gisteravond lekker dikke laag aftersun en net ook weer gedaan, meestal is het dan binnen een paar dagen bruin.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:12

Hier iemand die niet zo snel verbrand. (Smeer wel altijd met minimaal factor 10)

Nu heb ik afgelopen maandag de elfstedentocht gefietst en heb me maar 1 keer in kunnen smeren. Voelde na zo'n 10 uren fietsen niet zo lekker op de armpjes, (en ook ergens anders, maar dat heeft niets met verbranden te maken) maar na een flinke laag nivea SOS aftersun was het de volgende ochtend mooi bruin! Werkt super!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:20

Hier ook, vol op het voorhoofd en nek.
2 dagen wezen varen, juist omdat ik mezelf ken flink met zonnebrand gesmeerd, zeker eens in het uur met factor 30.. en toch verbrand. * zucht *

volgende keer maar een hoed op! :+

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:25

ik droeg in argentinië altijd polo's of blousjes. want die zitten lekker hoog in je nek natuurlijk. maargoed die had ik allemaal vies gemaakt. en ik had geen zin om ze te wassen(moest met de hand), dus besloot een gewoon shirt aan te doen, maarja ook nooit aangedacht om in te smeren natuurlijk. gelukkig had ik wel een hoed op, dus het waren maar 2 kleine stukjes, maar het was echt heel erg.
mijn nek was zo erg verbrand dat ik geen bh aankon(zonder bh paardrijden is geen pretje :').) het duurde een week voor het een beetje genezen was.
dit is een foto van toen het net was gebeurt(in een linkje want het is een gore foto):
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 2426_n.jpg

zo zag het eruit aan allebij de kanten. dus xD. kijk uit met t-shirts

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:47

Ben het niet vergeten, had bewust geen zin om me in te smeren :o Wel flink verbrand, maar het is nu mooi doorgetrokken naar bruin :)

mimeslosydyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:21

Ik had me wel goed ingesmeerd, met factor 50. Behalve maandag, dacht dat het niet meer nodig was. Ik had de mouwtjes van mijn shirt opgestroopt omdat ik zo'n streep heb op mijn arm. Dus nu heb ik rode schouders :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:23

Ik had mij wel ingesmeerd...zelfs met factor 50 en toch verbrand in mijn gezicht, schouders benen en vooral bovenop mijn voeten. :')

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:22

ik zat maandag heurlijk op de dijk bij delfzijl ivm het dijkfeest/pinksterfeest. Niet ingesmeerd, t-shirtje en korte broek aan. Te weinig gedronken.
Ik kwam 's avonds weer thuis en zag dat ik knal rood was. Heb heurlijk onder ee lauw/loude douche gestaan omdat het brandde. Daarna meerdere malen ingesmeerd met aftersun.
Toen ik 's nachts in me bed lag werd ik ineens wakker van de hitte en de "pijn" van me huid terwijl ik lag te rillen in bed. Ik ben richting de badkame gelopen en daar weer alles gekoeld. Helaas ging het toen mis. Ik werd duizelig en zag ineens niks meer en voor dat ik het wist lag ik op de grond, ben weer opgestaan en wou terug lopen naar me kamer. Toen ben ik weer in elkaar gezakt. deze keer hoorde me ouders het omdat ik met me hoofd tegen hun deur ben aan geknalt. Ze hebben me overeind geholpen en naar me bed geleid.
Daar kreeg ik een koude handdoek over me heen en sliep een uurtje later weer in.

Toen ik de volgende dag wakker werd had ik zware hoofdpijn en toen ik over me hoofd heen ging met me hand voelde ik 3 bulten. 1 was van de eerste val, toen ben ik tegen de wastafel geknalt met me hoofd, de andere 2 waren van de 2de val tegen me ouders hun deur en van de val op de grond.
me rug is ook helemaal blauw omdat wij van de overloop naar de badkamer een verhoogde drempel hebben en ik daar dus op gevallen ben. M'n linkerbovenarm is ook helemaal blauw en me linkerbeen ook. Hoe weet ik gelukkig/helaas niet.

Ik ben die dag gewoon aan het werk gegaan. Duizelig en wat sufjes maar gewoon door. Mijn collega's, me ouders en menig ander zei dat ik een zonnesteek had. Dit heb ik opgezocht en inderdaad, ik had de verschijnselen van een zonnesteek

Dit gaat mij echt niet meer overkomen, wat heb ik een pijn zeg bij elke beweging die ik maak.
De aftersun die ik gebruikte werkte niet goed op me huid en heb meteen andere gekocht waar ik van wist dat die wel hielp, me huid komt langzaam aan tot rust en brand niet meer en is een stuk minder rood.
Laatst bijgewerkt door SummerLess op 31-05-12 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:29

Oew, wat een pijnlijke verhalen lees ik hier.
Ik was helaas ook de sjaak afgelopen weekend. Vrijdag was ik vroeg klaar met werken, dus uit m'n werk meteen door naar de paarden gegaan (en dus niet gesmeerd..). Er stond een straf windje op het land, dus ik had het helemaal niet zo warm en voelde dus ook niet echt de zon op m'n huidje..Tjsa en dan ben je 's avonds knalrood..Gelukkig na waren m'n onderarmen de volgende dag gewoon normaal en had ik alleen nog wat last van m'n bovenarmen en het randje boven m'n t-shirt in m'n nek. Die jeuken nu als een gek en ik zag al wat velletjes loskomen.
Toch viel de pijn me mee, ik ben ooit weleens veel erger verbrand, dat ik het gewoon koud had, terwijl m'n huid gloeide en ik werkelijk niet wist waar ik het moest zoeken van de pijn. Dat hoop ik nooit meer mee te maken, dus ik smeer eigenlijk altijd met 30 of 50.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:31

Jahoor ik meld me ook! Als roodharige verbrand ik natuurlijk altijd veel sneller *echt niet fijn*. Maargoed was afgelopen zaterdag met m'n schoonouders, vriendlief en het kleine neefje naar Artis, en was m'n zonnebrandcreme vergeten -O- nou dat heb ik geweten ook, m'n armen, schouders, keel, nek en hoofd zijn nog steeds knal rood ;( *aaauuwh* ben druk met etos aftersun in de weer, en krijg eindelijk het idee dat het een beetje begind te helpen *\o/*

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:33

Ik ben nu net een reptiel.....
Vervel als de neten....
Word net een varkentje....

Wat een beestenboel haha
Iemand tips?
Ik scrub al