Een beugel na je 18e?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleeentje

Re: Een beugel na je 18e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:10

Mijn beugel wordt voor een deel vergoed (€300). Ik wist van tevoren dat ik een groot deel zelf moest betalen en heb daar ook voor gekozen. En nog geen seconde spijt van gehad.
11 september mogen mijn slotjes er uit! Eigenlijk hadden ze er begin deze maand al uit gemogen, maar vanwege mijn vakantie en de vakantie van de ortho daarna, is het uitgesteld naar 11 september. Ik vind het niet erg om ze er nog wat langer in te hebben, dan kunnen de tanden en kiezen nog even goed 'zetten' en wennen aan hun nieuwe plek. Uiteindelijk heb ik dan maar een half jaar met slotjes rond gelopen (alleen boven). Er was in eerste instantie een jaar voorspeld door de ortho, maar het is erg snel gegaan.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:38

Nou, ik heb hem :=
Het zetten viel heel erg mee, het was wel wat ongemakkelijk met die mondspreider. Maar het ging heel vlot.

Nu voel ik wel wat druk op de tanden, en bijten is gevoelig.
En na het lachen moet je eerst weer je lippen terug over de beugel doen :+ Dat gaat nog onwennig.

Poetsen jullie ook allemaal braaf 4 keer per dag? Of na elke maaltijd?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:46

lees mee erger me al jaren aan me tanden, maar wilde vroeger nooit een beugel, vond het geen gezicht en was bang gepest te worden. als ik toen had geweten had ik het allang toen laten doen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:32

Ik ben sinds vandaag klaar *\o/* In totaal slechts 18 weken over gedaan met Invisalign. Zeer tevreden met het resultaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:04

mag ik vragen wat het totaal heeft gekost. en heb je ischien foto van voor en na de behandeling.
mag ook via mail

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:42

Heeft 2.800 euro gekost. Heb wel een paar honderd euro van de verzekering vergoed gekregen, geen idee waarom overigens, maar prima :D

Pb me je mailadres, dan stuur ik een voor en na foto :)

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:55

Lekker knoffer dat je er vanaf bent!

Marloes, ik poets gewoon 2x per dag mn tanden . Niet anders dan anders. Er is eigelijk ook niet tegen mij gezegd dat ik vier keer moet poetsen oid.
Die mond spreider is echt verschrikkelijk haha alles zo droog!! ik moet maandag weer heen om hem weer strakker te maken. Gaat supersnel!!!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:28

Verstandig van je om een beugel te nemen, ook goed dat je het nog durft. Je zult er later alleen maar blij mee zijn. Volgens mij wordt dit deels verzekerd, je zou het evt even kunnen navragen bij zorg&zekerheid. Succes :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:38

ik zit er ook al een tijdje over na te denken,
ik krijg namelijk een spleetje tussen mijn boven voor tanden, en ik irriteer me er geregeld aan :+
heb alleen geen idee hoe het bij mij met de verzekering is geregeld, ik blijf dit volgen en ga is met paps en mams overleggen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:29

Knoffer, super dat je klaar bent!
Is het resultaat ook wat je hoopte?

Tienn, bij mij werd aangeraden om na elke maaltijd te poetsen...En voor het slapen gaan moet ik spoelen met fluoride-drank.

De druk is nu wel vervelend moet ik zeggen. Ik heb de neiging om hem even uit te doen, maar dat gaat natuurlijk niet :+
Vooral de druk op de meest scheve tand is vervelend, als ik met mijn ondertanden daar aan kom is het behoorlijk gevoelig. Maar komt goed :)

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:43

Goed komt het sowieso wel ja! Maar ik wilde ook in het begin dat ik hem er even uit kon halen haha. Dat gaat idd niet lukken :+

Ach het gaat hardstikke snel, ik irriteer me er eerlijk gezegd ook helemaal niet aan qua gezicht. Ik had hem echt veel eerder gewoon moeten nemen!!! Al helemaal omdat ik hem niet zo lang hoef.
Hoelang heb jij hem nodig marloes?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:45

Zeker het resultaat dat ik hoopte :D Geen spijt van!
Eindresultaat: http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2063_o.jpg Kunnen jullie dat zien?
Voor before foto mail, want die heb ik niet online staan.

Het ging sneller dan ik had gedacht, ook minder last van gehad dan ik had verwacht. Maar wel lekker er nu idd vanaf te zijn. Moet wel 's nachts de laatste aligner blijven dragen, zeker het eerste half jaar, iets met vezels die nog aan de nieuwe stand moeten wennen. Spalkje/draadje erachter is ook een optie, maar m'n tandarts raadde me aan om gewoon die laatste aligner te blijven dragen en dan langzaam het aantal nachten dragen af te bouwen en dan gewoon aanvoelen hoeveel nachten dragen nodig is dat m'n tanden in dezelfde stand blijven en de aligner dus niet weer strak gaat zitten.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:15

Ziet er netjes uit Knoffer! Het is bij jou wel super snel gegaan zeg! Vond het bij mij al snel, maar bij jou is nog veel sneller. Ik krijg waarschijnlijk wel een spalk achter mijn voortanden. De eerste keer dat ik een beugel had (toen ik 13/14 jaar was) hebben ze dat na afloop niet gedaan, waardoor mijn tanden nu weer terug gegaan zijn. Nu wil ik dus wel graag iets zodat het dit keer wel gewoon netjes op z'n plek blijft. Aligner kan ook, zal eens vragen wat er mogelijk is.

Ik irriteerde me ook niet aan het gezicht. Maar moet daar wel bij zeggen dat ik doorzichtige slotjes heb en een wit draad. Dus dat valt nog veel minder op dan 'ijzeren' slotjes. Moest in het begin ook wel wennen met het dichtdoen van mijn mond, Marloes. En de eerste drie dagen had ik de beugel ook graag af en toe even uit gedaan. Die druk op mijn tanden vond ik ook niet prettig. Na het strakker zetten had ik dat veel minder dan nadat ie er net in zat. Ik heb trouwens nooit echt wondjes gehad in mijn mond door mijn beugel. Jullie wel?

Poetsen doe ik ook geen 4 x per dag. Gewoon twee keer per dag, na het ontbijt en 's avonds voordat ik ga slapen. Ik heb geen zin om iedere dag mijn tandenborstel mee te nemen naar het werk. Zie me al gaan iedere dag na de lunchpauze om mijn tanden te poetsen. Ik spoel na het eten wel mijn mond goed na met water, zodat de etensrestjes uit mijn beugel weg zijn.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:07

Moos99 schreef:
Ik wil het ook erg graag, ik ben alleen bang dat ze van alles moeten gaan doen. Ik heb namelijk 1 tand die erg naar voren staat (niet zomaar een beetje, echt een flink stuk!) en er is weinig ruimte om deze terug te zetten dus het wordt kiezen trekken denk ik! Ik ben al als de dood voor dit soort dingen dus kijk er flink tegen op! maar wat ga ik blij zijn als ik gewoon weer leuk kan lachen :) Ik hoop gewoon dat het om een jaartje zal gaan maar ik vrees het ergste!

Houd er rekening mee dat wanneer je ruimtegebrek hebt, het ook zo kan zijn dat je kaak te smal is. Dat kan niet worden verholpen met kiezen trekken maar daarvoor is een operatie noodzakelijk (aangezien je kaken op jouw leeftijd al volgroeid zijn en niet meer met en beugel verbreed kunnen worden).
Ik had hetzelfde probleem toen ik 20 was (had ook vroeger een beugel gehad). Bij mij hebben ze onder andere de bovenkaak operatief moeten verbreden om alles passend te maken en alle tanden een plekje te geven. Ik kan niet beoordelen of dat bij jou noodzakelijk is, maar het zou dus wel kunnen bij hetgene dat je beschrijft.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:27

Knoffer, wauw, wat een mooie smile heb je gekregen!

Tienn, ik moet hem ongeveer 9 maanden in.

Ik krijg nu een wondje in mijn rechterwand, het voelt als een blaar. Toen ik vanmorgen wakker werd, voelde ik het draadje erin prikken met bepaalde bewegingen van mijn mond.
De assistente zei gister al dat dat na een tijdje kon gebeuren, maar dit is wel snel. Maar even aankijken, ik kan vanwege mijn werk eigenlijk pas woensdag weer terug om het dradje te laten afknippen.

Ik ga op mijn werk ook maar gewoon goed spoelen na het eten. Gisteravond had ik spinaziesoep gegeten, die had ik nog in de vriezer. Daarna was het wel nodig om goed te poetsen :+

Boterham durf ik nog niet, het is nog allemaal te gevoelig nu.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:17

Als het draadje te lang was, dan had ik dat al heel snel door (meestal dezelfde dag nog). Dus niet na een tijdje, zoals je assistente zei. Trekt vaak wel weer weg, dat blaartje, maar als je last blijft houden dan toch maar even langs gaan om het draadje korter af te laten knippen.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:35

Ik heb gekozen voor een linguale beugel! Heb hem nu 4 maanden, nog een jaar te gaan en ben super tevreden :)! Kost wel iets meer, maar dat heb ik er zeker voor over. Bij mij wordt niks vergoed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:40

Heb je geen was gekregen? Dan even een bolletje op het draadje doen. Helpt meteen.
Ik heb niet alleen na het strak zetten maar ook tussen door last van tanden en kiezen. Dan weer een tand hier en na een paar dagen is de pijn weg, dan weer kies daar enzovoort. Het is geen ramp, maar ik ben de laatste 2 maanden niet pijnvrij geweest. Gelukkig kan ik weer wel enigszins normaal eten.
Ik poets ook maar 2 x per dag, soms 3 x. Maar ik gebruik wel de "waterpik" tussen door om alles goed schoon te spoelen. 's avonds fluoride spoelen en goed flossen.
Die Invisalign is wel een mooi systeem, maar alleen geschikt voor kleine correcties.
Overigens heb ik een hele smalle kaak, zelfs de kinderbitjes passen er niet in hahaha, maar ik hoef niet geopereerd te worden. Dus een smalle kaak betekent niet automatisch dat er gekke dingen gedaan moeten worden.

@ Aster_ heb je een incognito?

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:15

@ Nikka: Ja! Wat jij zegt over ene keer pijn hier en andere keer pijn daar herken ik helemaal! Maar verder heb ik echt nergens last van, niks van de beugel zelf. Ben er zo ontzettend blij mee!

Foto voor de geïnteresseerden (in een linkje, misschien hoeft niet iedereen de binnenkant van mn mond te zien :P)
http://img843.imageshack.us/img843/6074/img1995va.jpg

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:35

Mijn wangen heb ik er ook wel aan open gehaald. Maar de eerste week gebruikte ik gewoon veel was en dan ging het goed. Nu heb ik er geen last meer van. Ik heb trouwens gewoon grijze slotjes.

@ aster, ziet er goed uit zoiets, het lijkt me alleen verschrikkelijk lastig met praten en eten!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:55

Thnx @ marleeentje en Marloes_R :D

@Nikka, het is idd beperkter dan een gewone beugel, maar het viel mij nog erg mee wat er allemaal mogelijk is met Invisalign. Overbeet, onderbeet en kruisbeet zijn ook te behandelen.

@Aster, is dat niet lastig schoonmaken?

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:36

@ Knoffer en Tienn
Schoonmaken gaat eigenlijk heel makkelijk, gewoon goed poetsen en spoelen en zit eigenlijk nooit iets achter! Had aan het begin wel last met praten en aan mn tong, maar na ongeveer 2 weken was dat allemaal weg. Nu vergeet ik soms dat hij er zit omdat je hem ook niet ziet en niet voelt! Je went er zo snel aan! Echt ideaal :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:40

Kan jij er goed mee praten, want ik heb toch echt wel een spraakgebrek. Wat is dat blauwe op je achterste kiezen, want dat heb ik niet. Ik moet zeggen dat het wennen voor mij echt wel langer heeft geduurd. Hoe vaak heb jij al een nieuwe draad gekregen?

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:38

Nikka schreef:
Kan jij er goed mee praten, want ik heb toch echt wel een spraakgebrek. Wat is dat blauwe op je achterste kiezen, want dat heb ik niet. Ik moet zeggen dat het wennen voor mij echt wel langer heeft geduurd. Hoe vaak heb jij al een nieuwe draad gekregen?

Ja, je hoort er bij mij niks van (tenminste dat zeggen anderen). Moet wel zeggen dat ik geoefend heb op moeilijke woorden!
Dat blauwe zijn beetverhogers. Door mijn diepe beet zou ik anders met mijn voortanden mijn onderste slotjes eraf bijten (die wel aan de buitenkant zitten).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:00

Ja ik heb me suf geoefend, maar helpt weinig. 50% heeft na een maand een spraakgebrekje. Maar ik heb ook heel erg weinig plaats in mijn mond nu voor mijn tong. Jij hebt hem alleen boven begrijp ik? Ik heb hem zowel boven als onder.