Verstandskies.. Iemand ervaring??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:23

Volledige verdoving zal misschien niet nodig zijn, maar ik was toch erg blij dat ik volledig in slaap gedaan werd :D Ik ben niet zo een tandarts-fan, en al zeker niet van tanden trekken, dus ik verkies om er gewoon niets van te merken :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:27

Ik zou er persoonlijk niet gauw voor kiezen als ik de keus had. Het is niet bepaald goed voor je, er zitten toch risico's aan verbonden en veel mensen voelen zich een paar dagen erna niet zo lekker wat je met een plaatselijke verdoving niet hebt.

Ik moet er juist weer niet aan denken helemaal weg te zijn, ben nog nooit onder narcose gegaan en dat lijkt me enger dan een beetje gesjor in mijn mond (en ik ben een redelijke expert op dat gebied met 4 getrokken kiezen en 2 wortelkanaalbehandelingen - waarvan er een nog een keer over is gedaan - voor mijn 20e :+ )

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:31

Ik denk dat ik mijn kiezen nog liever had laten trekken, das maar 1 keer zeer :P
Nu kwam er om het half jaar ongeveer (en dit al gedurdende 3jaar) weer eentje duwen en dan ontsteekt die hele plek, precies of ik heb blaren.
's Morgens krijg ik dan gewoon mijn kaak niet meer open omdat die hele spier ontstoken is..
Ik ben toen ook een keer naar de tandarts gestapt en die heeft me soort antibiotica en sterke pijnstillers gegeven =)
Maar ik heb plaats genoeg want er moet er nog maar 1 door, dus ze blijven staan :+
Dusja, als ik het voel opkomen, naar de apotheker en een weekje afzien..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:34

Je bedoelt dat ze doorkomen? Wat vervelend dat je daar zo'n last van hebt, bij mij was het wel gevoelig (vooral met eten of als je erop duwde) maar zo'n last heb ik er nooit van gehad. Dat lijkt me rot inderdaad :=

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:37

@ Fiffill: Ik ben al regelmatig onder narcose moeten gaan, en eerlijk gezegd vind ik het echt leuk :D
Bij het wakker worden(na het trekken van de 4 verstandskiezen) voelde ik me gewoon moe, wat best normaal is als je geslapen hebt. In de auto voelde ik al helemaal niets meer van de narcose.
Die zaal in het ziekenhuis was speciaal voor mensen die hun verstandskiezen lieten trekken, het is niet dat ik een ziekenhuisbed bezet hield. Dat zaaltje kan niet gebruikt worden om echte ziekenhuispatiënten in te leggen, en bedden zijn er genoeg... Kamers kun je niet bij maken, dus lijkt me geen probleem om extra bedden in dat zaaltje te zetten. :) Ik heb er trouwens niet lang gelegen, geen 2 uren denk ik.

@ Carowl: vervelend dat je er zo'n last van hebt!

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:42

Ja eerst wordt het inderdaad gevoelig en soms blijft het daarbij, maar andere keren krijg ik een soort blaar die daarna echt een holte wordt :+
En het meest vervelende is als het op die spier achteraan slaat, dat wordt helemaal stijf ..
Tandarts zei doodleuk dat het heel normaal was en eigenlijk een nepinfectie is (omdat er geen microben of virussen zijn) maar was wel begripvol :)
En ze zijn er bijna door dus ik ben er hopelijk vanaf :D

Fenrir

Re: Verstandskies.. Iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:47

Ook al zou het wel leuk zijn, gezond is het natuurlijk allerminst :) dus als het even kan heb ik het toch liever niet ;)

Klinkt niet fijn Carowl :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:18

Hier geen centje pijn gehad tijdens het trekken. Ik had uberhaupt niet eens door dat er twee getrokken waren. Er moest eigenlijk alleen een gewone kies verwijderd worden en mijn tandarts trok ook meteen m'n verstandskiezen mee. Hoorde ik pas een paar weken later dat die er al uit waren :+
Nooit last van gehad, maar ik heb dan ook een geweldige tandarts.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:30

fionaa schreef:
Ja, bij mijn zijn er ook kiezen uitgetrokken toen ik wat jonger was, maar daar kan ik mij niet heel veel meer van herinneren..
Die prikjes vind ik zelf niet echt prettig..

Ik dacht er nog aan om te vragen, of ze die andere er ook uit kunnen halen, dan gewoon wel onder narcose.. Dan ben ik er wel van af.. Maar geen idee of ze dat doen, en stel dat.. Dan is het misschien nog langer wachten..

Maar zijn die andere verstandkiezen ook ontstoken dan??
Zo niet, dan zou je wel gek zijn om ze meteen weg te laten halen!

Ik heb alle 4 de verstandskiezen gekregen, waarvan er eentje is getrokken een jaar of 5 geleden omdat daar een mega gat in zat. Maar zo lang je verstandskiezen gaaf zijn en je hebt er plek voor waarom zou je ze dan laten weghalen??

Ik ben nu 45 jr. en heb er nog steeds drie. En zo lang ze in goede staat blijven mogen ze ook gewoon blijven zitten ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:30

Bij mij zijn er 2 getrokken omdat ik daar geen ruimte voor had in m'n kaak. De derde heeft wel ruimte (want een kies ernaast was er ook al uitgehaald) en de vierde is nooit doorgekomen (of misschien komt ie nog).
De kies die er al wel zit is trouwens omgerold :+

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:45

Ik kreeg in januari te horen dat die van mij er uit moesten... dacht ik kan er nog wel een tijd mee blijven lopen.. helaas kreeg ik af gelopen weekend last van mijn kiezen ( ze zijn er nog niet doorheen ) en as dinsdag om half 3 gaan mijn linker onder en boven kies er uit .. ik ben echt als de dood en zie er heel erg tegen op..

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 09:47

singasong schreef:
Maar zijn die andere verstandkiezen ook ontstoken dan??
Zo niet, dan zou je wel gek zijn om ze meteen weg te laten halen!

Ik heb alle 4 de verstandskiezen gekregen, waarvan er eentje is getrokken een jaar of 5 geleden omdat daar een mega gat in zat. Maar zo lang je verstandskiezen gaaf zijn en je hebt er plek voor waarom zou je ze dan laten weghalen??

Ik ben nu 45 jr. en heb er nog steeds drie. En zo lang ze in goede staat blijven mogen ze ook gewoon blijven zitten ;)

Nee, die andere zijn nog niet door zover ik voel/weet. Maar die gene die ontstoken is, die is volgens mij ook nog niet door.. Niet geheel in ieder geval.

@Fiffil, gefeliciteerd!!

Ik weet niet of er ruimte is.. Het zal wel erg fijn zijn als die eruit is :)
@naomi_haffie, ik moet ook dinsdag.. Rond de klok van 2e.. Heb niet dat ik er tegenop zie, maar aan de andere kant wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:55

Ik wilde net vragen wanneer je heen moet, dinsdag dus. Ik moet vrijdag eerst voor controle.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 06:58

Ik moet maandag bellen om 4 verstandskiezen + 2 andere kiezen te laten trekken. Eergisteren wortelkanaalbehandeling gehad en die moet ik ook nog aan een andere tand en deze moet nog afgemaakt worden. Allemaal mijn eigen schuld, was bang dus ben 4 jaar niet geweest.

Lag daar eergisteravond zo hysterisch te doen, maar heb er helemaal niks van gevoeld. Nu een antibioticakuur en hopen dat die stomme bult in mijn gehemelte snel weg gaat.

Heb trouwens al eerder een kies laten trekken en het valt allemaal wel mee, met de verdoving voel je er echt helemaal niks van :).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:24

Wortelkanaalbehandelingen heb ik ook geen problemen mee. Nog nooit last van gehad.

Kiezen trekken daarentegen := Gelukkig heb ik nu een goede tandarts, maar hiervoor heb ik met recht een beul gehad. Die presteerde het om mijn kies tot 2 keer toe af te laten breken. Dat duurde allemaal zo lang dat de verdoving was uitgewerkt en ik rechtstreeks onder de kies moest worden verdoofd. Uiteindelijk ging ik met een knalblauwe kaak/wang en een recept voor ibuprofen 600 naar huis :x

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:37

Naomi_Haffie schreef:
Ik kreeg in januari te horen dat die van mij er uit moesten... dacht ik kan er nog wel een tijd mee blijven lopen.. helaas kreeg ik af gelopen weekend last van mijn kiezen ( ze zijn er nog niet doorheen ) en as dinsdag om half 3 gaan mijn linker onder en boven kies er uit .. ik ben echt als de dood en zie er heel erg tegen op..

Je hebt echt last van je kiezen neem ik aan? toch niet van het tandvlees alleen? En hebben je kiezen geen plek om door te komen? Is er een foto gemaakt van de kiezen om te kijken in wat voor staat ze zijn?

Ik vraag dit omdat er zo veel tandartsen zijn die b.v.b. al zeggen 'haal ze er maar uit', terwijl de kiezen gewoon gezond zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:41

Ligt er ook maar net aan hoe ze in je mond zitten en of je wel een ruime kaak hebt.
Die van mij waren ook gezond, maar moesten er (op 1 na) ook uit. Anders drukken ze je andere kiezen weg.
Plus dat het lastig is ze schoon te houden omdat ze zover achterin je mond zitten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:59

Dat laatste wat jij schrijft zou voor mij echt geen reden te zijn om ze er uit te laten halen. Dan maar wat meer moeite doen met de tandenborstelen/flosstouw/tandenstokers.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:17

Je haalt verstandskiezen er inderdaad preventief uit omdat ze alleen maar ellende kunnen veroorzaken. Je kunt er niet bij met poetsen, geen plaats in de mond. Plus je doet helemaal niets met die kiezen, totaal overbodig zijn ze. Op het moment dat je er problemen mee krijgt kan dit ook de rest van je gebit aantasten, dus de goede gezonde tanden en kiezen die je echt nodig hebt bij het kauwen e.d.
Er zijn dus geen redenen om ze er NIET uit te laten halen, behalve als ze bijvoorbeeld de plek in moeten nemen van andere getrokken kiezen :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:28

Oef! bij mij komt er voor het eerst ook een verstandskies door... ben er niet blij mee!!

Ik heb ooit 2 gaatjes in 2 kiezen gehad, die zijn gevuld en ik ben op een gegeven moment 10jr niet meer bij de tandarts geweest door enorme angst. Die vullingen lieten los en ik had dus 2 gapende gaten die flink gingen ontsteken/afbreken. Het heeft 4jr geduurd voor ik daarmee naar de tandarts ging, ik liep met mijn kop tegen de muur van de pijn en had ondertussen zowat een gat in mijn maag van de pijnstillers..... Ik ben dus naar de tandarts gegaan omdat het na 4jr echt niet meer kon, anders had ik nog niet geweest denk ik....

Die 2 kiezen moesten dus getrokken worden en ja hoor daar kwam de spuit... nou mooi dat mijn mond niet open ging! De tandarts heeft liedjes staan zingen, mn vriend er bij gehaald, mn hand gestreeld, de radio hard gezet, een blok tussen mijn kiezen geplaatst..... maar geen verdoving kunnen geven.
Het werd de kaakchirurg en onder narcose. Joepie dacht ik! maar narcose gaat ook met een naald.... in mijn hand.... er heeft 3 man op mij moeten liggen voor de anesthesist mij kon verdoven...
Ik hoorde hem nog net zeggen 'maar goed dat het geen ruggenprik moest zijn'.

Nu moet ik dus een afspraak maken met de kaakchirurg voor mn verstandskies.... dat had ik al 5weken geleden moeten doen.... ik durf niet *zucht*

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:37

heb inderdaad last van mijn andere kiezen ze duwen er tegen aan, er is geen ruimtevoor ij mijn mond en hij zou de goede loezen beschadigen dus dat is zonde

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:39

Ik hen 3 jaar geleden ook mijn ontstoken verstandskies eruit laten halen,
Bij mij was het voordeel dat de kies al doorwas en er niet gesneden hoefde te worden.
Was binnen 15min gepiept.
Na het trekken hebben ze bij niet gehecht omdat je dan de ontsteking afsluit. Aantal keer metwaterstofperoxide moeten spoelen. En na een dag of 2 met een spuitje gevuld met lauwwater gat gespoeld. Komen erg veel etensresten mee.

Wat ik je kan aanraden is om koelelementen mee te nemen en direct gaan koelen. Dit scheeld heel erg in de pijn en zwelling.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 10:27

@ Marley, wat vreselijk als je zo bang bent voor de tandarts, waardoor je dit nu moet doen.. Ik snap je ook wel enigzins, maar tis wel goed dat je toch bent gegaan!

Maar bel aub voor die afspraak! Straks wordt het nog erger.. en daar wil je ook niet op wachten..

@ Lucifertje, gewoon een ijspack? krijg je die niet van hun..?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:26

Ik ga binnenkort voor 2 links, en 2 maanden later voor 2 rechts. Zie er best wel tegenop! Boven moeten ze snijden want die zijn beide nog niet door.

Iemand iets kalmerends genomen vantevoren? Flip 'm al zo bij de tandarts!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:44

Ik heb inmiddels al mijn verstandskiezen eruit en ik zou het zo weer doen. Ik zag er enorm tegenop, kon op dat moment wel janken, maar eenmaal verdoofd waren ze er zo uit en stond ik met 5 minuten weer op de parkeerplaats.
Het viel mij allemaal reuze mee, maar helaas wachten mensen te lang met ze eruit halen (of ze doen het helemaal niet) en dan wordt het steeds lastiger. Daarnaast kan het altijd gaan ontsteken en dat gebeurd vaak wanneer het niet uitkomt (vakantie, drukke periodes).
Mijn verstandskiezen zijn er allemaal uit gegaan voor mijn achttiende, de laatste was 3 dagen voor kerst. En ik heb heerlijk meegegeten en nergens last van gehad. Dus ts, als je gaat, maak dan direct een afspraak voor de rest, je hebt er misschien een dag of twee last van, maar dan heb je die ellende nooit meer!

edit: Niet al mijn verstandskiezen waren al door, maar ik heb ze er gewoon uit laten halen. Was geen enkel probleem :)