Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hoor het in mijn omgeving ook enorm veel

Rowdine schreef:Talisa schreef:
Minipil is maar 1 van de 2 hormonen, namelijk progesteron. De minipil slik je constant en je hebt dus geen stopweek.
Nuvaring heeft lage concentraties van beide, namelijk oestrogeen en progesteron (dus zelfde als in de pil), maar dan in lagere concentraties, het wordt geleidelijk en lokaal afgegeven. Je kunt na 3 weken direct een nieuwe ring inbrengen, of een stopweek inlassen.
Weet niet wat je er verder over wilt weten?
Wat is volgens jou 'gezonder'? En wat is het effect van of alleen progesteron of progesteron en oestrogeen? En hoe zit het met een stopweek bij de minipil?
Leetjuhh schreef:Ik ben rond mijn 15de met de pil begonnen, omdat ik klachten had; veel hoofdpijn, last in mn onderrug en toch echt niet lekker, zo net voor mn cyclus. Rond mijn 21ste even gestopt en toen kwamen die klachten meteen weer extreem terug, plus enome migraine, waardoor ik mij zeker één keer per maand ziek moest melden. In overleg met de gynaecoloog toch maar weer aan de pil en klachten werden weer minder. Pil heeft mij dus al die jaren wel wat geholpen met mijn klachten.
Nu is het echter anders. Mijn lichaam voelt anders, staat meer open en mijn gevoelens voelen oprechter. Klinkt misschien een beetje vaag, maar weet het niet anders te omschrijven...tot nu toe dus echt positief! (zou dat met mn leeftijd te maken hebben?)
niet vervelend bedoelt. Er zitten hier best wel wat beïnvloedbare mensen. Ninus schreef:Dat veel vrouwen pil-klachten hebben daar kijk ik niet van opHoor het in mijn omgeving ook enorm veel
![]()
Ik heb van mijn 17e tot mijn 20e een driefasenpil geslikt, na drie jaar was het een verademing om er mee te stoppen. Daarna jarenlang af en toe Microgynon geslikt, maar nooit langer dan een maand of drie, dan gaat het mis, ik heb dan voornamelijk last van migraine.
Eind 2010 ben ik overgestapt op implanon, een verademing! Maar helaas ging het een jaar later mis met bloedingen, maar ik voelde me verder echt super en ook geen hoofdpijn meer. Nu weer een paar maanden de pil (niks is voor mij absoluut geen optie) en ik heb weer vreselijk veel hoofdpijn. Volgende week gaat er een mirena-spiraal in, als dat ook niet werkt dan laat ik me steriliseren (of mijn man). Voor mij nooit weer de pil
Gelukkig heb ik met en zonder pil weinig last van mijn menstruatie, al moet ik toegeven dat met pil het wel wat korter duurt en minder heftig is, maar dat is dan ook het enige voordeel
Talisa schreef:Rowdine schreef:
Wat is volgens jou 'gezonder'? En wat is het effect van of alleen progesteron of progesteron en oestrogeen? En hoe zit het met een stopweek bij de minipil?
Je hebt geen stopweek met de minipil, deze moet je op zeer gezette tijden elke dag nemen, zodat de concentratie progesteron net voldoende in je lijf blijft zodat er geen innesteling plaats kan vinden, en meestal ook geen ovulatie (beschermt dus op 2 niveau's).
Wat gezonder is kan ik niet zeggen, het blijven namaak hormonen die je in je lijf stopt![]()
Iedere vrouw reageert anders en je moet voor jezelf uit proberen wat bij je past. Leef je onregelmatig, is een spiraal of nuvaring handig. Ben je erg netjes geordend, kun je prima de minipil slikken.
Wat het effect van alleen progesteron of de combinatie met oestrogeen is kun je niet zo makkelijk opschrijven. Het is maar net hoe jouw lichaam er op reageert. In principe kun je zeggen dat progesteron zich vnl bezig houdt met de samenstelling van je baarmoederslijmvlies en dus het milieu daar verzorgt; wel of geen innesteling. Oestrogenen werken meer in de richting van wel of geen ovulatie. Maar je kunt het niet zo los van elkaar zien eigenlijk.
Prisca schreef:Klinkt leuk stoppen met de pil maar mensen pas op met je woorden hier dat jongere mensen niet gaan stoppen ivm het lezen van de voordelen en dan niet anders gaan gebruiken en straks met ongewenste kinderen zitten.
Sterilisatie klinkt leuk maar moet je goed over nadenken. Ondanks dat ik geen kids meer wil zou ik het nooit doen niets is zo veranderlijk als de mens.

). Firedancer schreef:Nou daar kom ik met mijn verhaal hoor....
Ik heb 15 jaar Microgynon geslikt (heette Minerva)... heb mij voor de kerst 2011 laten steriliseren zodat ik er vanaf kon.
Ik had namelijk heel veel klachten van de pil. Zeg maar alles wat je normaal associeert met PMS dat had ik in extreme mate, maar dan bijna altijd. Dus ik had er veel voor over om van dat ding af te komen.
Ik heb na mijn sterilisatie gewacht tot mijn eerste ongesteldheid en toen gestopt met de pil. Het heeft een week of 2 geduurd, maar daarna ging er echt een wereld voor mij open! Ongelofelijk....
De wereld ging van zwartwit naar kleur... al mijn emoties en gevoelens kwamen weer terug... mijn sexdrive (die tot nagenoeg niks was gereduceerd op de pil) kwam in alle glorie terug...
Ik kreeg weer enorme zin om te leven...zin om sociaal te zijn en onder de mensen te zijn... zin om er weer positief tegenaan te gaan en te kijken wat het leven te bieden heeft. Anderen beschreven mij in die periode als "bijna euforisch".
Al mijn PMS achtige klachten verdwenen als sneeuw voor de zon... weg was de "pil migraine" (migraine de dag voor de ongesteldheid brak)... weg waren mijn schimmelinfecties... weg depressieve buien... ben ook flink afgevallen, maar voel mij op en top vrouwelijk... ongesteldheden werden weer normaal (achteraf gezien waren de genen met de pil veel te zwaar)... en ik voel nu ook weer echt het effect van mijn cyclus op mijn lichaam (heel interessant en helemaal niet vervelend).
wow, wow, wow. Achteraf gezien heb ik bijna spijt dat ik ooit aan die rotzooi begonnen ben, het is echt gif.
Later met een aantal artsen gesproken die bevestigd hebben dat dit kan gebeuren, alhoewel het geen heel gebruikelijke reactie is.
WEL heb ik geleerd ..... en dit is belangrijk!.... dat je de pil eigenlijk moet AFBOUWEN.
Elke week op dezelfde dag een pil weglaten bijv. maandag... de volgende week maandag en donderdag weglaten... de week daarop maandag donderdag en zaterdag... enz.
Je eierstokken hebben jarenlang niet of nauwelijks gefunctioneerd en zo kan je lichaam langzaam weer in die natuurlijke hormoonspiegel terugwennen.
Dus niet cold turkey... helaas wordt dat door veel artsen helemaal niet herkend, waardoor je veel meer bijwerkingen hebt van die transitie dan nodig is.
Van de pil af.... de BESTE beslissing die ik ooit in mijn leven genomen heb.
Amen
Ik ben zonder de pil iedere maand een paar dagen compleet lamgeslagen. Zoveel buikpijn dat ik alleen maar over de grond kon rollen... Geen fijne herinneringen aan!
Firedancer schreef:Natuurlijk zijn er beinvloedbare mensen op dit forum, zoals die er ook in het dagelijks leven zijn, maar dat belet mij niet om MIJN waarheid te vertellen. Het is gewoon zooi, je wordt er niet zwanger van... daar is alles mee gezegt. Er moet veel meer over gesproken worden en er moet veel meer druk op de medische industrie gezet worden om eerlijk te zijn over dit soort preparaten. Vergeet niet dat anticonceptie nog betrekkelijk nieuw is en vrouwen over dit soort dingen zowieso maar moeilijk konden praten. Lijden in stilte, dat was het devies.
. Vond dat echt verschrikkelijk. Na de bevalling dan ook geen pil voor mij.
ik slikte hiervoor trouwens de microgynon 20, daar had ik wel bijwerkingen van, was vaak misselijk.
Dus weer 9 maanden niet ongesteld.
Firedancer schreef:Hoeveel vrouwen zouden er rondlopen die hartstikke ongelukkig zijn met de manier waarop hun lichaam en geest functioneren, die door van de pil af te gaan ineens van al die klachten af zouden kunnen zijn. Heel, heel veel denk ik.
Suzanne F. schreef:Mijn gevoelens en mn menstruatie zijn ook prima met de pil, nergens last van. Maar mn libido is gewoon echt -1.
Firedancer schreef:Ik ben trouwens wel verbaasd zoveel herkenning van jullie te horen, want mij werd verteld door de heren doctoren dat ik toch wel een apart geval was.
Zo zie je maar, over dit soort dingen wordt gewoon nog veel te weinig gepraat en de pharmaceutische industrie houdt stijf de kiezen op elkaar. Dat is gewoon chingching kassa!
(maar is voor een goed doel hopelijk !)