stoppen met de pil, uitwerking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:48

Hmm, ik lees ook even mee. Ik word niet gelukkig van de pil, heel veel doorbraakbloedingen, met stopweek lig ik de hele week op bed van de pijn en eigenlijk alle klachten die hier langskomen herken ik wel.

Doubtless

Re: stoppen met de pil, uitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:51

Ik had ook gruwelijke pijn in buik en onderrug, lag het liefste 3 dagen op de bank met m'n benen omhoog. Pil zorgt ervoor dat menstruatie minder hevig is, maar neemt de pijn niet weg. Heb nu al enkele jaren een homeopatisch middel. Kwestie van 2 a 3 keer per dag een lepeltje druppels mengen met water & dan heb ik nergens last van: ideaal.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:56

Dat veel vrouwen pil-klachten hebben daar kijk ik niet van op :n Hoor het in mijn omgeving ook enorm veel :j

Ik heb van mijn 17e tot mijn 20e een driefasenpil geslikt, na drie jaar was het een verademing om er mee te stoppen. Daarna jarenlang af en toe Microgynon geslikt, maar nooit langer dan een maand of drie, dan gaat het mis, ik heb dan voornamelijk last van migraine.

Eind 2010 ben ik overgestapt op implanon, een verademing! Maar helaas ging het een jaar later mis met bloedingen, maar ik voelde me verder echt super en ook geen hoofdpijn meer. Nu weer een paar maanden de pil (niks is voor mij absoluut geen optie) en ik heb weer vreselijk veel hoofdpijn. Volgende week gaat er een mirena-spiraal in, als dat ook niet werkt dan laat ik me steriliseren (of mijn man). Voor mij nooit weer de pil :n
Gelukkig heb ik met en zonder pil weinig last van mijn menstruatie, al moet ik toegeven dat met pil het wel wat korter duurt en minder heftig is, maar dat is dan ook het enige voordeel :+

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:59

Rowdine schreef:
Talisa schreef:

Minipil is maar 1 van de 2 hormonen, namelijk progesteron. De minipil slik je constant en je hebt dus geen stopweek.
Nuvaring heeft lage concentraties van beide, namelijk oestrogeen en progesteron (dus zelfde als in de pil), maar dan in lagere concentraties, het wordt geleidelijk en lokaal afgegeven. Je kunt na 3 weken direct een nieuwe ring inbrengen, of een stopweek inlassen.

Weet niet wat je er verder over wilt weten? :)

Wat is volgens jou 'gezonder'? En wat is het effect van of alleen progesteron of progesteron en oestrogeen? En hoe zit het met een stopweek bij de minipil?

Je hebt geen stopweek met de minipil, deze moet je op zeer gezette tijden elke dag nemen, zodat de concentratie progesteron net voldoende in je lijf blijft zodat er geen innesteling plaats kan vinden, en meestal ook geen ovulatie (beschermt dus op 2 niveau's).

Wat gezonder is kan ik niet zeggen, het blijven namaak hormonen die je in je lijf stopt ;)
Iedere vrouw reageert anders en je moet voor jezelf uit proberen wat bij je past. Leef je onregelmatig, is een spiraal of nuvaring handig. Ben je erg netjes geordend, kun je prima de minipil slikken.

Wat het effect van alleen progesteron of de combinatie met oestrogeen is kun je niet zo makkelijk opschrijven. Het is maar net hoe jouw lichaam er op reageert. In principe kun je zeggen dat progesteron zich vnl bezig houdt met de samenstelling van je baarmoederslijmvlies en dus het milieu daar verzorgt; wel of geen innesteling. Oestrogenen werken meer in de richting van wel of geen ovulatie. Maar je kunt het niet zo los van elkaar zien eigenlijk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:04

Leetjuhh schreef:
Ik ben rond mijn 15de met de pil begonnen, omdat ik klachten had; veel hoofdpijn, last in mn onderrug en toch echt niet lekker, zo net voor mn cyclus. Rond mijn 21ste even gestopt en toen kwamen die klachten meteen weer extreem terug, plus enome migraine, waardoor ik mij zeker één keer per maand ziek moest melden. In overleg met de gynaecoloog toch maar weer aan de pil en klachten werden weer minder. Pil heeft mij dus al die jaren wel wat geholpen met mijn klachten.

Nu is het echter anders. Mijn lichaam voelt anders, staat meer open en mijn gevoelens voelen oprechter. Klinkt misschien een beetje vaag, maar weet het niet anders te omschrijven...tot nu toe dus echt positief! (zou dat met mn leeftijd te maken hebben? -O- )

Dit is voormij herkenbaar ik moest wel beginnen want was anders iedere maand 2/3 dagen ziek echt zwaar ziek.
Ik ben nu bijna 41 (auw) en na 2 kinderen is mijn lichaam en emoties erg veranderd tijd erna geen pil geslikt en erna toch weer begonnen (werd weer ziek). Nu ik een ouder mens ben en ook kids heb merk ik dat mijn lichaam op alles andere reageerd. Mijn lichaam is ook anders geworden dat heeft tijd gekost om dat te accepteren. Ik heb wel eens lopen dubben over wat anders dan de pil maar ik was best snel zwanger na het stoppen van de pil terwijl ik hem al 18 jaar slikte. Durf het risico niet te nemen op een zwangerschap.

Klinkt leuk stoppen met de pil maar mensen pas op met je woorden hier dat jongere mensen niet gaan stoppen ivm het lezen van de voordelen en dan niet anders gaan gebruiken en straks met ongewenste kinderen zitten.

Sterilisatie klinkt leuk maar moet je goed over nadenken. Ondanks dat ik geen kids meer wil zou ik het nooit doen niets is zo veranderlijk als de mens.

Verander voorbehoedsmiddel altijd in overleg met je huisarts en niet opeens zomaar omdat je wat leest op internet.

Sorry las dit en schrok een beetje :D niet vervelend bedoelt. Er zitten hier best wel wat beïnvloedbare mensen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:19

Ninus schreef:
Dat veel vrouwen pil-klachten hebben daar kijk ik niet van op :n Hoor het in mijn omgeving ook enorm veel :j

Ik heb van mijn 17e tot mijn 20e een driefasenpil geslikt, na drie jaar was het een verademing om er mee te stoppen. Daarna jarenlang af en toe Microgynon geslikt, maar nooit langer dan een maand of drie, dan gaat het mis, ik heb dan voornamelijk last van migraine.

Eind 2010 ben ik overgestapt op implanon, een verademing! Maar helaas ging het een jaar later mis met bloedingen, maar ik voelde me verder echt super en ook geen hoofdpijn meer. Nu weer een paar maanden de pil (niks is voor mij absoluut geen optie) en ik heb weer vreselijk veel hoofdpijn. Volgende week gaat er een mirena-spiraal in, als dat ook niet werkt dan laat ik me steriliseren (of mijn man). Voor mij nooit weer de pil :n
Gelukkig heb ik met en zonder pil weinig last van mijn menstruatie, al moet ik toegeven dat met pil het wel wat korter duurt en minder heftig is, maar dat is dan ook het enige voordeel :+

Ik heb dus sinds 4 jaar vreselijke hoofdpijnen, allemaal onderzoeken gehad, maar ze weten niet hoe het komt. Ik wilde toen graag een spiraaltje ipv de pil, maar HA durft dat niet ivm hormonen en misschien toename van de klachten. Zo stom, maar stoppen zonder iets anders durf ik niet ivm vreselijke menstruatie pijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:19

Talisa schreef:
Rowdine schreef:

Wat is volgens jou 'gezonder'? En wat is het effect van of alleen progesteron of progesteron en oestrogeen? En hoe zit het met een stopweek bij de minipil?

Je hebt geen stopweek met de minipil, deze moet je op zeer gezette tijden elke dag nemen, zodat de concentratie progesteron net voldoende in je lijf blijft zodat er geen innesteling plaats kan vinden, en meestal ook geen ovulatie (beschermt dus op 2 niveau's).

Wat gezonder is kan ik niet zeggen, het blijven namaak hormonen die je in je lijf stopt ;)
Iedere vrouw reageert anders en je moet voor jezelf uit proberen wat bij je past. Leef je onregelmatig, is een spiraal of nuvaring handig. Ben je erg netjes geordend, kun je prima de minipil slikken.

Wat het effect van alleen progesteron of de combinatie met oestrogeen is kun je niet zo makkelijk opschrijven. Het is maar net hoe jouw lichaam er op reageert. In principe kun je zeggen dat progesteron zich vnl bezig houdt met de samenstelling van je baarmoederslijmvlies en dus het milieu daar verzorgt; wel of geen innesteling. Oestrogenen werken meer in de richting van wel of geen ovulatie. Maar je kunt het niet zo los van elkaar zien eigenlijk.

Bedankt voor je antwoorden, echt super! Even om op de reactie van prisca terug te komen; Ik denk er inmiddels al een jaar over na om te stoppen. Bij mij is het geen snelle beslissing, en natuurlijk gaat het in overleg met de HA.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:20

De uitwerking is per persoon verschillend. Ik ken mensen die binnen notime zwanger waren na het stoppen ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:22

Ik had trouwens ook veel problemen met de pillen, ik gebruik nu een paar jaar de nuvaring, ideaal! Je hoeft er niet dagelijks aan te denken en de doseing is bijzonder laag omdat de ring precies zit waar de hormonen moeten zijn.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:29

Prisca schreef:
Klinkt leuk stoppen met de pil maar mensen pas op met je woorden hier dat jongere mensen niet gaan stoppen ivm het lezen van de voordelen en dan niet anders gaan gebruiken en straks met ongewenste kinderen zitten.

Sterilisatie klinkt leuk maar moet je goed over nadenken. Ondanks dat ik geen kids meer wil zou ik het nooit doen niets is zo veranderlijk als de mens.

Ik hoop toch niet dat je hier geschreven hebt dat mijn klachten of die van anderen die hier schrijven"vooroordelen" zijn.

Er wordt juist veel te WEINIG gepraat over de bijwerkingen van de pil. Ingegeven door de genen om over seksualiteit te praten en de macht van de pharmaceutische industrie om ons in het ongewisse te laten.

Neem nou bijvoorbeeld ook eens de Implanon. Toen die net nieuw was was het volgens de medici het geschenk uit de hemel. De nieuwe generatie, weinig hormonen en super makkelijk, bijwerkingen wilde niemand wat van weten. Ik heb dat ding heel vroeg laten zetten.

Binnen anderhalf jaar heb ik huilend de huisarts GESMEEKT om dat ding uit mijn arm te snijden! Was al naar de gyneacoloog geweest en iedereen riep dat het vooral niet aan de implanon kon liggen dat ik zulke extreme klachten had. Dat bestond gewoon niet.
Veel speurwerk op internet leverde op dat bij onderzoeken in de Fillipijnen meer dan 30% van de vrouwen de Implanon binnen het eerste jaar moest laten verwijderen ivm bijwerkingen, weerk 30% in het tweede en slechts 30% van de vrouwen kon hem de volle 3 jaar behouden.
Na verwijdering waren de meeste klachten als sneeuw voor de zon verdwenen... ra..ra..ra

Nu tien jaar later is men heel veel kritischer over dat spul, het is zeker niet voor iedereen geschikt. Implanon heeft ook maar 1 hormoon en zou dus "licht" moeten zijn.

"Licht" is flauwekul... het is en blijft gewoon gif. Ik kon dus juist NIET tegen een enkelzijdig hormoonpreparaat. Daar raakte ik volledig van ontregeld en kon ik dus beter gewoon op de pil zitten. Alleen werden de bijwerkingen van de pil alleen maar heel veel erger met de tijd.

Natuurlijk zijn er beinvloedbare mensen op dit forum, zoals die er ook in het dagelijks leven zijn, maar dat belet mij niet om MIJN waarheid te vertellen. Het is gewoon zooi, je wordt er niet zwanger van... daar is alles mee gezegt. Er moet veel meer over gesproken worden en er moet veel meer druk op de medische industrie gezet worden om eerlijk te zijn over dit soort preparaten. Vergeet niet dat anticonceptie nog betrekkelijk nieuw is en vrouwen over dit soort dingen zowieso maar moeilijk konden praten. Lijden in stilte, dat was het devies.

Lang leve de revolutie!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:38

Ze schrijft geen vooroordelen, maar voordelen he? ;)

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:39

Jeetje Firedancer, het zit je wel hoog he :=

Anyway, logisch nadenken scheelt al een hoop. 'Smaken' verschillen. Zo ook in hoe ons lijf reageert op een bepaalde anticonceptie methode. Dat jij niet tegen de Implanon kan betekend niet dat het direct een vergif is. JIJ kon er niet tegen. Alá. Je bent pissig omdat het ding er niet direct is uitgehaald toen jij dat voorstelde. Daar moet je jouw huisarts op aankijken, niet de farmaceutische industrie (dat is namelijk een hele andere discussie, die gaan we hier niet beginnen :D ).

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:45

Firedancer schreef:
Nou daar kom ik met mijn verhaal hoor....

Ik heb 15 jaar Microgynon geslikt (heette Minerva)... heb mij voor de kerst 2011 laten steriliseren zodat ik er vanaf kon.

Ik had namelijk heel veel klachten van de pil. Zeg maar alles wat je normaal associeert met PMS dat had ik in extreme mate, maar dan bijna altijd. Dus ik had er veel voor over om van dat ding af te komen.

Ik heb na mijn sterilisatie gewacht tot mijn eerste ongesteldheid en toen gestopt met de pil. Het heeft een week of 2 geduurd, maar daarna ging er echt een wereld voor mij open! Ongelofelijk....

De wereld ging van zwartwit naar kleur... al mijn emoties en gevoelens kwamen weer terug... mijn sexdrive (die tot nagenoeg niks was gereduceerd op de pil) kwam in alle glorie terug...
Ik kreeg weer enorme zin om te leven...zin om sociaal te zijn en onder de mensen te zijn... zin om er weer positief tegenaan te gaan en te kijken wat het leven te bieden heeft. Anderen beschreven mij in die periode als "bijna euforisch".

Al mijn PMS achtige klachten verdwenen als sneeuw voor de zon... weg was de "pil migraine" (migraine de dag voor de ongesteldheid brak)... weg waren mijn schimmelinfecties... weg depressieve buien... ben ook flink afgevallen, maar voel mij op en top vrouwelijk... ongesteldheden werden weer normaal (achteraf gezien waren de genen met de pil veel te zwaar)... en ik voel nu ook weer echt het effect van mijn cyclus op mijn lichaam (heel interessant en helemaal niet vervelend).

wow, wow, wow. Achteraf gezien heb ik bijna spijt dat ik ooit aan die rotzooi begonnen ben, het is echt gif.

Later met een aantal artsen gesproken die bevestigd hebben dat dit kan gebeuren, alhoewel het geen heel gebruikelijke reactie is.

WEL heb ik geleerd ..... en dit is belangrijk!.... dat je de pil eigenlijk moet AFBOUWEN.
Elke week op dezelfde dag een pil weglaten bijv. maandag... de volgende week maandag en donderdag weglaten... de week daarop maandag donderdag en zaterdag... enz.
Je eierstokken hebben jarenlang niet of nauwelijks gefunctioneerd en zo kan je lichaam langzaam weer in die natuurlijke hormoonspiegel terugwennen.
Dus niet cold turkey... helaas wordt dat door veel artsen helemaal niet herkend, waardoor je veel meer bijwerkingen hebt van die transitie dan nodig is.

Van de pil af.... de BESTE beslissing die ik ooit in mijn leven genomen heb.

Amen

Grappig, alle verschillen rondom de pil. Voor mij is het juist mijn redding ;) Ik ben zonder de pil iedere maand een paar dagen compleet lamgeslagen. Zoveel buikpijn dat ik alleen maar over de grond kon rollen... Geen fijne herinneringen aan!
Ik zie juist al enorm op tegen de dag dat ik ga stoppen als ik op een gegeven moment zwanger zou willen zijn... :+

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:49

Firedancer schreef:
Natuurlijk zijn er beinvloedbare mensen op dit forum, zoals die er ook in het dagelijks leven zijn, maar dat belet mij niet om MIJN waarheid te vertellen. Het is gewoon zooi, je wordt er niet zwanger van... daar is alles mee gezegt. Er moet veel meer over gesproken worden en er moet veel meer druk op de medische industrie gezet worden om eerlijk te zijn over dit soort preparaten. Vergeet niet dat anticonceptie nog betrekkelijk nieuw is en vrouwen over dit soort dingen zowieso maar moeilijk konden praten. Lijden in stilte, dat was het devies.

Hoho, rustig aan! De pil is oorspronkelijk bedoeld als hulp bij ernstige menstruatiepijn en -problemen. Als bijwerking zat eraan dat je er niet zwanger van werd. Groot voordeel voor veel vrouwen, maar niet het oorspronkelijke doel.
Ik ben het met je eens dat er voorzichtig mee om gesprongen moet worden, maar ikzelf (en ook bekenden van mij) zijn er juist erg bij gebaat. Medicatie in het algemeen is iets waar je voorzichtig mee moet zijn en de bijwerkingen zijn bij iedereen anders.

Nogmaals, de pil is voor mij ideaal. Ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten :)

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:52

:o

@Talisa: hoe je het ook wendt of keert... het is gif.
Je legt namelijk met behulp van een lichaamsvreemde chemische stof een heel groot deel van je eigen hormoonhuishouding (en alles wat daarbij komt kijken) plat. Iets heel onnatuurlijks. Per definitie is het gif, de vraag is alleen of je het er voor over hebt om een doel te bereiken (voor de meesten niet zwanger worden)

Ik bepleit alleen veel meer openheid en critische blik van de dames en heren medici en de pharmaceutische industrie (waar ik dus inderdaad geen goed woord voor overhebben... geldwolven zijn het).

Ik ben boos en verdrietig dat ik, en miljoenen vrouwen met mij, niet eerlijk geinformeerd worden over de hormoonpreparaten die ons aangesmeerd worden. Wat dat met een mensenlichaam doet. Daar wordt namelijk in alle talen over gezwegen en dat is niet goed.
Als ik geweten had wat ik nu weet over mijzelf en vele anderen die vergelijkbare verhalen hebben, dan zou ik die rotzooi nooit zo lang geslikt hebben. Echt niet.

Hoeveel vrouwen zouden er rondlopen die hartstikke ongelukkig zijn met de manier waarop hun lichaam en geest functioneren, die door van de pil af te gaan ineens van al die klachten af zouden kunnen zijn. Heel, heel veel denk ik.

Dat is toch schandelijk, of niet?

De pil hoeft niet verboden te worden, maar je moet wel eerlijk een afweging kunnen maken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:55

Ik vond het aller ergste aan mijn IVF behandelingen dat ik dan een maand aan de pil moest :o . Vond dat echt verschrikkelijk. Na de bevalling dan ook geen pil voor mij.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:56

Ik heb een aantal jaar de minulet geslikt, ben in april gestopt en 3 weken en 2 dagen later was ik al weer ongesteld, stond ik van te kijken omdat je verhalen hoort dat het maaaaaanden kan duren. Ik heb en had trouwens geen bijwerkingen met deze pil, voel me nu ik ben gestopt ook niet anders :) ik slikte hiervoor trouwens de microgynon 20, daar had ik wel bijwerkingen van, was vaak misselijk.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:38

Ik heb 5 jaar de pil geslikt. In maart 2010 gestopt. Werd telkens maar niet ongesteld. Dokter geweest, pilletjes gekregen om het op te wekken, niks hielp. In februari, toen dus bijna een jaar gestopt en geen menstruatie gehad teste ik positief :D Dus weer 9 maanden niet ongesteld.
Na de geboorte van onze dochter duurde het 4 maanden voor ik ongesteld werd. En de 2e keer kwam pas weer 4 maanden later.

Volgens de dokter heb ik luie eierstokken vanwege de pil :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:57

Firedancer schreef:
Hoeveel vrouwen zouden er rondlopen die hartstikke ongelukkig zijn met de manier waarop hun lichaam en geest functioneren, die door van de pil af te gaan ineens van al die klachten af zouden kunnen zijn. Heel, heel veel denk ik.

Ik zou pas doodongelukkig worden als ik van de pil af ging, dan is de kans dat ik zwanger word vrij groot en een zwangerschap zou mij pas doodongelukkig maken. Dan maar de pil! :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:08

Nell_ schreef:

Ben je wel eens nagekeken door een gyn op PCOS? Vind "luie eierstokken" een zeer bijzondere conclusie...

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:49

Suzanne F. schreef:
Mijn gevoelens en mn menstruatie zijn ook prima met de pil, nergens last van. Maar mn libido is gewoon echt -1.

dat heb ik dus ook. geen last van gevoelens of mijn menstruatie (behalve af en toe vreselijke humeurschommelingen) maar echt dat libido van mij... ver onder het nulpunt. vriendlief heeft het nog nooit erg gevonden en zegt dat ook constant, maar ik vind het dan wel weer vervelend dat hij dat zegt, omdat ik weet dat hij het uiteraard graag anders ziet :+

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:55

Firedancer schreef:
Ik ben trouwens wel verbaasd zoveel herkenning van jullie te horen, want mij werd verteld door de heren doctoren dat ik toch wel een apart geval was.

Zo zie je maar, over dit soort dingen wordt gewoon nog veel te weinig gepraat en de pharmaceutische industrie houdt stijf de kiezen op elkaar. Dat is gewoon chingching kassa!

Ik herken je verhaal volkomen. Hier vorig jaar juni ook gestopt met de pil na jarenlang implanon (implantaat) en paar jaar pil. Voelde mij stukken beter ! Ook ik heb geroepen: nooit meer die kunstmatige troep in mijn lijf. Helaas zitten we nu in het ivf traject voor zwanger te worden en ben ik dus weer aan de pil gemoeten om alles op te starten. Voelde na een week al weer, negatief, verschil :( (maar is voor een goed doel hopelijk !)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:00

Bij iedereen gaat het anders inderdaad qua uitwerking van de pil..
Ik ben zelf bijna 6 maanden geleden gestopt, maar mijn lichaam is behoorlijk van slag helaas.
Eind van de maand door naar de gyn als het dan nog zo is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:43

Rinske schreef:
Nell_ schreef:

Ben je wel eens nagekeken door een gyn op PCOS? Vind "luie eierstokken" een zeer bijzondere conclusie...

Nee eigenlijk niet. Wat is PCOS dan?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:21

Dan heb je heel veel eitjes in je eierstokken, maar die rijpen niet/sporadisch omdat ze elkaar in de weg zitten. Daar kun je een onregelmatige cyclus (of helemaal geen cyclus net zoals ik) van krijgen.