Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:51

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:10

gniffel, draag maar met trots en bedenk de volgende keer dat je je elleboog een beetje naar buiten draait :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:23

Haha inderdaad! Ik werk in het ziekenhuis (Zit nu in de nachtdiensten) En met die witte, korte mouwen van mijn uniformjasje valt het lekker op. Lijkt net of ik mishandeld ben, haha.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:31

Hehe, blauwe plek van paard op je knie en resultaat van tak in je gezicht doet ook wat wenkbrauwen fronsen...
Welke afdeling zit je?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:35

Als er trouwens iemand een rechtshandige boog (longbow of ouderwetse recurve) weet staan (liefst voor weinig) voor een grote man (bijna 2 m) met grote handen, hoor ik het graag. Handvaten zijn vaak te klein en trekt aan op nogal onhandige korte manier. Ik kan mijn hand ankeren op mijn mondhoek, maar bij hem komt dat niet eens in de buurt en zweeft dat ergens op een veranderlijke plek(rara hoe komt het dat ik nog beter ben).

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:37

Op de afdeling Interne Geneeskunde en Neurologie :) Oef, jou blauwe plekken klinken ook niet prettig, haha! Blauw en geschaafd gezicht zeker?

Ik ga mijn eigen longbow maken waarschijnlijk. Er zit iemand bij die vereniging die dat met kleine groepjes geinterreseerden gaat doen. Moet alleen nog vrij zien te krijgen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:39

jaiks, maar schoonebeek ligt me iets te ver :P

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:41

Leuk topic! :D Ik zou ook graag willen beginnen met boogschieten.
Maar ik ben nog wat verlegen, en verders niet meer tijd gehad om naar die vereniging te gaan... *bloos*

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:45

Ik ben met dat soort dingen ook niet heel dapper hoor! Vond het ook wel spannend om in m'n uppie daar heen te gaan := Maar er hing een heel gemoedelijk sfeer. En tja, ik ben daar samen met nog een dame de enige vrouw, dus werd al gewaarschuwd dat de kerels je graag in de maling nemen :')

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:47

Zijn ruiterbogen ook geschikt om mee vanaf de 'grond' te schieten? Ik vind ze namelijk prachtig qua vorm, mooi sierlijk :) Op de site van Bijl&Boog staan een aantal hele mooie exemplaren.

Edit* Heb op Ebay ook al hele mooie armbeschermers gezien :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:44

Ja hoor, ruiterboog heeft die titel omdat ze korter zijn dan normaal/gemiddeld. En je moet toch op de grond beginnen met leren schieten. Dat kan het makkelijkste met dezelfde boog. Paard moet er ook aan wennen, o.a. door achter/naast je te staan terwijl je schiet voordat je vanaf dat paard gaat schieten.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:21

Leuk zoveel mensen die de daad bij het woord voegen en gewoon eens gaan kijken bij een vereniging! +:)+ *\o/* Djilna, ook doen! :):)

Tof dat je wordt geholpen zodat je weer kunt schieten Aikon. :) Dat je de boog niet rechtop kunt houden, betekent waarschijnlijk dat er toch iets niet helemaal klopt in je techniek. Wat gaat er dan precies verkeerd? Als je de boog schuin moet houden om te compenseren dat de pijl van je hand of legger afvalt, kan betekenen dat je teveel met je vingers in de pijlnok knijpt bij het ankeren, of dat je de pees niet vloeiend récht naar achteren trekt.

Siggislief, als je een klein stukje terug leest in dit niet-zo-lange topic, zie je het antwoord staan. :) Verenigingen die zijn aangesloten bij de NHB zijn eenvoudig op woonplaats of postcode te vinden: http://www.handboogsport.nl/nhb/verenigingen/alle-verenigingen/

Heel leuk Bonjoy! Ook erg gaaf als je zelf onder begeleiding een boog kunt maken, dat moet heel interessant zijn! Auauauau - die arm zál me pijn hebben gedaan.... Wordt al naar als ik die blauwe plek zie! :oo Zo leer je het wel heel streng af je elleboog naar binnen te draaien... :=

Hopelijk kunnen jullie terecht bij de Rozenjagers Dioxide. Bij mijn vereniging zitten geen compoundschutters, maar ik weet eigenlijk niet of dat is omdat ze niet kunnen worden toegelaten of omdat ze er gewoon niet zijn hier in de buurt.

Wizewo, longbows zijn in vergelijking met andere bogen relatief duur. Als je een goedkopere boog zoekt, wellicht anders eens denken aan een flatbow? En heeft de boog niet gewoon een veel te korte treklengte waardoor je vriend niet kan ankeren? Als hij ongeveer 2 meter lang is, heeft hij een boog met een treklengte van ongeveer 30.5" nodig.

Hoewel het héél verleidelijk is als ruiter-zijde, is een ruiterboog in het algemeen niet aan te raden als eerste boog als je gaat beginnen met schieten. Dat heeft ermee te maken dat ruiterbogen erg kort zijn (dat zijn ze om makkelijk mee op het paard te kunnen manoeuvreren). Omdat de boog kort is, is de hoek die de pees maakt als je de pees aantrekt een stuk kleiner dan bij veel andere typen bogen. Dat betekent dat je, als je de Mediterrane greep gebruikt, minder ruimte voor je vingers op de pees hebt en dat de kans groter is dat je vingers daardoor bij het ankeren tegen de pijlnok worden gedrukt. Daardoor valt dan bijvoorbeeld de pijl van je hand. Juist hierom wordt vaak de Mongoolse duimtechniek gebruikt, en die is een stuk lastiger dan gewoon drie vingers op de pees. Met die Mongoolse duimtechniek wordt te paard ook voorkomen dat de rijwind de pijl van de hand blaast. Ook als je te paard wilt gaan schieten, kun je beter beginnen met een wat langere boog om de juiste technieken aan te leren, bijvoorbeeld een flatbow. Als je die technieken dan goed "in de vingers" hebt, maak je de overstap naar de ruiterboog. Daarmee begin je dan, zoals Tamary zegt, eerst op de grond. :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:43

De pijn viel best mee eigenlijk! 's Avonds viel de blauwe plek wel mee, waarschijnlijk heeft het 's nachts onderhuids nog wat doorgebloed, want de plek was 'ochtends zo groot en kleurrijk := Maar weet nu wel waar ik mijn arm NIET moet houden, haha!

Interessante info over de ruiterboog, met name de technieken. Zijn er ook duidelijke filmpjes te vinden op internet waar de techniek wordt uitgelegd, of misschien sites met foto's? Ik begrijp dat het af te raden is om als beginner gelijk een ruiterboog aan te schaffen. Ik rijd op het moment geen paard meer, maar wil dat te zijner tijd wel weer oppakken (Als ik ooit mijn eigen heb, hopelijk volgend jaar!). De ruiterboog spreekt mij aan om zijn vorm en ook een beetje door de geschiedenis erachter, blijf natuurlijk een paardenmuts :D Is het met veel tijd, geduld en doorzettingsvermogen wel mogelijk om een met een ruiterboog te leren schieten? Een goede boog is nog best aan de prijs, en wil als student zijnde de hobby ook leuk en een beetje betaalbaar houden :o

Op de site van Free Spirit zag ik een aantal mooie ruiterbogen. De prijs spreekt mij ook aan, ongeveer in de klasse waarin ik het zoek.
http://archeryshop.freespirit.nl/

Ik heb op Ebay een aantal mooie armbeschermers gezien, onder andere:
Afbeelding
<3

Afbeelding

Ik heb tijdens de les eergister met een Recurve boog geschoten van volgens mij 22lbs. Hier zat een houdertje voor de pijl op de handgreep en ik kon de pijl als het ware 'vastklikken' op de pees.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:55

Elanor schreef:
Tof dat je wordt geholpen zodat je weer kunt schieten Aikon. :) Dat je de boog niet rechtop kunt houden, betekent waarschijnlijk dat er toch iets niet helemaal klopt in je techniek. Wat gaat er dan precies verkeerd? Als je de boog schuin moet houden om te compenseren dat de pijl van je hand of legger afvalt, kan betekenen dat je teveel met je vingers in de pijlnok knijpt bij het ankeren, of dat je de pees niet vloeiend récht naar achteren trekt.

Het probleem met een verticale houding is dat ik niet kan richten. ;) Diagonaal/horizontaal kijk ik naar de roos en (hoe precies weet ik niet) richt dan met mijn hand wat hoger/lager en zit 9 van de 10 x in/bij de roos. Het schieten gaat gewoon beter. Volgens de "kenners" is mijn techniek, in welke houding ook, het zelfde. :?

De duim techniek die je noemt paste ik al toe toen ik voor het eerst een boog in handen had, werd mij gelijk gevraagd of ik vaker geschoten had. :n Helaas door mijn handicap kan ik dat niet meer :( Net als de wijsvinger op de pijl houden om te voorkomen dat ie iets te snel weg schiet, in de verkeerde richting :o Sta wel eens (heel fout) met pijl op de boog gespannen te wachten. Heb dat er nooit uit gekregen, geeft een gevoel van "ben klaar voor de aanval!" ~~}>

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:09

Mijn vader is ook enthousiast geworden en gaat morgen mee naar de club! :D Zin in!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:39

Wat voor bogen hebben jullie eigenlijk? :O
En foto?! :D

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:13

ik schiet met een symmetrische Scytische ruiterboog (45 pond)

Niet de beste foto, was toen net begonnen met schieten.
Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:15

De vijand! Dood hem! :P

Sorry, ben zelf liefhebber van de Hunnen. Maar goed, die werden door de Romeinen ook als huurlingen ingezet en hebben dus zij aan zij gevochten.

@Bonjoy: heb de mijne ook van Free Spirit en ben er nog steeds erg tevreden over. De eerste dag dat ik de boog had heb ik meteen een doodzonde begaan: had hem in een erg vermoeide bui in gespannen toestand buiten laten liggen en die nacht was er kletterende regen, maar de boog doet het nog altijd (sindsdien ben ik er ook heel voorzichtig mee geweest). De bogen zijn inderdaad mooi en goed geschikt voor beginners, maar het zijn geen bekende merken zoals Grozer of Kassai. Ook zitten er niet-originele materialen in zoals kunststof (mooi weggwerkt door het leer dat er omheen zit). Ik dacht dat je dan bij sommige wedstrijden niet mee mag doen omdat je dan dus eigenlijk een moderne boog hebt.

@Elanor: Ben het er niet mee eens dat ruiterbogen niet voor beginners geschikt zouden zijn. Het samenknijpen van de vingers kan inderdaad even wennen zijn, maar er zijn ook heel veel voordelen. Door zijn vorm is hij veel vergevingsgezinder bij kleine foutjes. Een normale boog moet je bijvoorbeeld van het midden af vuren omdat anders de bovenkant of onderkant van de boog naar voren schiet, maar een ruiterboog moet je juist niet van het midden af vuren, maar iets daarboven en hij vangt de klap door zijn vorm goed op.

Voor veel longbow schutters overigens onbegrijpelijk, toen ik bij een winkel was hebben ze mijn nok daar zelfs verplaatst omdat dat toch echt niet zou kunnen, een nok die niet in het midden zat. Uiteindelijk de nok weer naar boven gedaan toen bleek dat het toch wel de bedoeling was.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:31

Elanor, het is mijn broer"tje"...het is zelfs veel erger dan enkel te korte treklengte...Hij heeft zich destijds als rechtshandige een linkshandige boog laten aansmeren, die kleiner is als mijn recurve en geen ruiterboog :P . Iedere keer dat hij (links)schiet heeft hij ook last van blaren omdat het handvast te klein is. Maar stug blijven doorschieten...(koppigheid runs in the family)

*blijft vooral uit de buurt van alabatavorum* Maar das maar een ruiter he...wat een verschrikkelijk spectakel moet dat vroeger toch geweest zijn...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:03

Als kwetsbare tere jonkvrouw moet je toch juist dicht bij Alabatavorum willen zijn? Juist hij kan je verdedigen tegen al het gespuis dat op de aarde rondwaart.

Hmmm net geprobeerd te rijden met een rond schild en snap nu waarom er schildvormige schilden zijn. Je hebt de teugels in de hand van het schild (de linkerhand dus) en die wil je niet al te lang hebben. Maar door zo'n groot rond ding aan je arm moet je hand dus wel ver van de nek blijven. Zelfs als je het schild op de nek laat rusten zit je hand er nog een stuk boven en heb je de teugels bijna aan het uiteinde vast. Met een schildvormig schild kun je een stuk dichter bij de nek komen.

Kwam op de terugweg een vachtwagencontainer tegen met wat hout erin dat ik mee mocht nemen. Snel aan de slag dus:

http://www.yeoldegaffers.com/project_shield.asp

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:10

Dat hangt ook helemaal af van de grootte van je ronde schild. Een klein rond schildje (50cm diameter) werkt prima, zeker als je het op je arm hebt, zodat je pols ter hoogte van de rand zit. Hierdoor kun je ook direct boogschieten met je schild nog paraat.

Overigens is mijn 'normale' schild een ovaal van 60 x 105cm met handvat in het midden. Wanneer je dan gewoon rijd op je zit zie ik geen problemen in de wat langere teugels. Het is even oefenen (ook wennen voor je paard), maar ik kan prima manoeuvreren met dat schild. Veel groter zou ik hem echter niet maken, omdat je hem dan lastiger voor je langs kunt bewegen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:38

Ik ben vanmorgen weer wezen schieten :D Ging wat minder goed dan woensdag, maar dat was misschien een beetje beginnersgeluk, haha. Ik was nu ook wel erg geforceerd bezig om mijn blauwe arm in een goede houding te brengen. Bij de vereniging hebben ze aangeraden om de eerste tijd nog niet zelf een boog aan te schaffen, omdat je ook nog ontwikkeld qua kracht in het boogschieten. Ik ben er wel al uit dat ik traditioneel wil. Er was vanochtend ook iemand met een traditionele boog, qua vorm leek het op een ruiterboog. Leuk om dat eens van dichtbij te bekijken! Wat ben ik qua bescherming allemaal nodig om te schieten met een traditionele/ruiterboog? Dan kan ik alvast wat gaan speuren op internet en een leuk setje samenstellen. Heb al een armbeschermer op mijn lijstje, en je bent toch twee handschoenen nodig? Eentje voor de booghand en eentje voor de hand waarmee je de pijl afschiet?

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:43

Ik schiet zelf zonder hulpmiddelen (of met een duimring, maar dat is een heel ander verhaal). Voor beginner is zeker een armbeschermer aan te raden inderdaad. Daarnaast kan een handschoen voor je schiethand ook fijn zijn.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:51

Kwetsbare tere jonkvrouw...euhm, ja!? *Zet meest onschuldige gezicht op en moffelt ander wapentuig weg om straks op slinkse wijze toe te slaan*

Ik schiet met armbeschermer en euhm ja, geen idee hoe dat weer heette. Leren flapje met ijzeren tussenstukje. Vroeger ook wel zonder geschoten, maar omwille van mijn beroep doe ik toch een poging om eeltvrije handen te hebben en ik tracht er niet te gehavend uit te zien...(is niet altijd zo succesvol).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:17

Gaaaf Alabatavorum! Zo te zien ook nog met fantastische outfit voor je paard erbij, heb je daar nog een foto van?

Bonjoy, ik schiet met een armbeschermer en om m'n vingers te sparen een schiethandschoen voor m'n peeshand (of duimring) en een handschoen voor m'n booghand. :)

Hij is er! Yay! *\o/* Duidelijk nog even wennen (de foto is echt de állereerste keer dat ik ermee in m'n handen sta), maar hij is GAAF! :D

Afbeelding