Bloeddonor: Waarom wel/niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:11

Ik zou graag bloeddonor zijn, omdat ik dat een "makkelijke" extra manier vind om mensen te kunnen helpen. Het kost geen moeite, geen geld, alleen wat bloed, wat je eens in de zoveel tijd makkelijk kunt missen.

Ik had me ook opgegeven als donor, ben ook naar de test geweest, maar daar bleek dat mijn aderen te smal zijn om een volle zak er uit te kunnen krijgen :/. Vond ik echt onwijs jammer!

Limitless

Re: Bloeddonor: Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:16

Grappig, ik heb hier een tijdje geleden ook een topic over geopend :)

Ik ga me ook aanmelden. Wordt in Juni 18, en als ze mijn bloed kunnen gebruiken; waarom niet :)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:31

Ik ben ook bloeddonor! Eigenlijk, omdat mijn vader het al jáááren doet. Ben best wel trots op 'm.
Het stelt eigenlijk niet zoveel voor (als je geen angst hebt voor de naalden).
Mijn Hb is ook altijd maar nét genoeg, maar ik heb weinig last van duizeligheid na het geven van bloed.
Mijn amandelen zijn vorig jaar december verwijderd. Dit hebben ze keurig in het dossier vermeld,
waardoor ik net pas weer bloed heb gegeven. Dit mocht niet eerder. Prima geregeld!
Toch een idee dat je iéts doet voor mensen die dit nodig hebben :-)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:10

Ben ook bloeddonor... Begonnen toen ik nog student was en eigenlijk geen geld kon missen voor goede doelen. Daarom ben ik bloeddonor geworden, had ik het gevoel toch iets te kunnen geven. :)
Vorige maand voor de 32ste keer, helaas mogen wij vrouwen inderdaad niet zo vaak als mannen, duurt het wat langer voor ik weer een kadootje krijg. :D

We gaan voor de handdoek. *\o/*

Verder nooit ergens last van gehad...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:37

Marjoow schreef:
Hoihoi!

Ik zit er over te denken om me aan te melden als bloeddonor.
Kan iemand me iets meer vertellen over hoe dat in zijn werk gaat?
Als je wél donor bent:
  • Waarom?
  • Hoe ben je erop gekomen?
  • Kun je je ervaringen delen? Evt. via PB?
  • Is de keuring zwaar? Hoe gaat deze in zijn werk?

Als je géén donor bent:
  • Waarom niet?
  • Zou je het willen?

Ja, ik heb me als bloeddonor aangemeld. Omdat ik het goed heb en dat wil delen, hoe stom dat misschien ook klinkt. Plus vind ik het echt een ontzettend kleine moeite, waartegen wel heel veel nut staat!!!
Via een collega ben ik er eigenlijk bijgekomen en na een beetje inlezen heb ik me aangemeld. Nee, de keuring vond ik absoluut niet zwaar.
Het doneren vond ik zelf wel altijd een beetje vervelend, maar dat had meer met naalden te maken. Die haat ik namelijk :D Maar ach, het is voor een goed doel he! En de mensen bij Sanquin zijn allemaal erg ezellig en hartstikke aardig.

Sinds kort ben ik helaas wel gestopt. Wegen privéomstandigheden had ik het erg druk en werd het doneren toch een beetje zwaar. Dus momenteel heb ik een tijdelijke stop en hoop ik binnenkort weer te beginnen!

TIp: lekker brood met appelstroop eten vooraf. Doe wonderen voor je ijzer :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:39

Ik ben bloeddonor, omdat ik het gewoon een fijn idee vind om iets voor mijn medemens te kunnen betekenen, en het kost helemaal geen moeite ofzo, en wie weet red je er wel een mensenleven mee.. Ik heb nu één keer gedoneerd, en dat is me heel goed bevallen. Echt geen enkel probleem. En ik heb een zeldzame bloedgroep (B-), dus ze waren er wel blij mee.. :) Keuring is niet zwaar, je moet vragen invullen, en de eerste keer wordt er bloed geprikt, en elke keer wordt je ijzer en je bloeddruk gemeten. :) Als je nog iets wilt weten, vraag maar raak. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:47

Niet, ik mag niet, te licht, en ik kom nooit aan die drie maanden na een nieuwe piercing of tattoo :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:51

Niet. Omdat ik doodsbang ben voor naalden.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:55

Ik zou echt heel graag bloeddonor willen zijn, iets doen voor de maatschappij.
Helaas ben ik ook panisch voor naalden, dus ik hou het bij een donorcodicil .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:57

Ayasha schreef:
Niet, ik mag niet, te licht, en ik kom nooit aan die drie maanden na een nieuwe piercing of tattoo :+

_O-

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:04

Ik zou t ook niet kunnen.. val flauw bij het zien van bloed :+
Bloed laten prikken is al een hel..
Daarbij heb ik Crohn dus zal vaak last hebben van tekorten of ontstekingen.
Donor wil ik wel graag zijn! Alles wat ze kunnen gebruiken mogen ze hebben. Als je ziet hoe weinig matchen er zijn en hoeveel er wordt afgestoten.. Als ik een nieuw orgaan nodig moet hebben wil ik dat ook graag!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:05

Sodeletuut schreef:
Ayasha schreef:

_O-

Ik zie dat het in België zelfs vier maanden is en ik denk net "he ik ben er aan nu!" en toen "oh nee toch niet... 2 weken geleden nog wat laten zetten. _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:08

Ik ben ook geen donor.
Ik ben waardeloos te prikken (aldus de prikzuster hier :+ ) en ze raadde het me af.
Aders liggen te diep, ik word voor testen ook altijd in mijn hand geprikt, maar dat geeft niet genoeg bloed om te kunnen doneren.
Daarnaast vind ik het zelf ook verschrikkelijk. Tig keer mis prikken, blauwe plekken enzo zijn geen pretje.

Heb wel een donorcodicil bij overlijden :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:12

Nou ik val helaas meteen al af, gewichtsgerelateerd. Mooi jammer want heb een goede hb en zou graag willen.
Zijn ze niet wat te streng?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:13

Ben donor, mede vanwege mijn werk als verpleegkundige. Hang regelmatig bloedproducten aan, vind ik ook dat ik mijn deel daaraan bij kan dragen. Hoop dat ik nog lang kan doneren, maar heb niet de meest geschikte vaten!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:15

Ik heb zelf een bloedtransfusie gehad. Daarvoor heb ik altijd getwijfeld of ik me zou aanmelden als donor, maar heb het nooit gedaan. Nu zou ik het juist willen, maar mag ik niet meer.. Mag niet eens mijn plasje inleveren voor Moeders voor Moeders..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:16

als je bloed gekregen hebt, mag je ook niet meer?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:17

Nee, dan mag je niet meer (zelfde geldt voor urine voor MvM).

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:17

Ik heb mijn leven te danken aan bloeddonoren, dus als ik het had gemogen, had ik niets liever gedaan dan bloed geven. Helaas mag dat niet meer omdat ik dus transfusies heb gehad. Jammer, ik ben makkelijk te prikken en heb een gangbare bloedgroep..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:17

Marlies: Goedzo :D Misschien kunnen we samen gaan xD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:20

Figaro schreef:
Nee, dan mag je niet meer (zelfde geldt voor urine voor MvM).

oh dan houdt het sowieso op voor mij. :+ Heb na beide operaties bloed moeten bij krijgen en tussendoor nog eens bloedplaatjes dus. :+ Piercings en tattoo's zijn niet eens mijn grootste probleem _O-

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:23

Ik ben ook bloeddonor geweest.
Heb het 2 keer laten doen maar allebei de keren moest ik daar een tijd liggen omdat ik helemaal niet goed werd dus ik ben er mee gestopt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:32

ik ben donor (al zat tussen de 1ste en de 2de keer wel 8 jaar tussen :o )
1ste keer naar aanleiding van "de bloedweek" voor studenten, waren extra "voordelen" als je bloed gaf. Daarna mocht ik niet meer nav een piercing en wisseling partner.
Nu ben ik terug gegaan omdat m'n vriendin het vroeg.

ik heb makkelijke aders, alleen liep het deze keer wel wat trager. Ik kon onmiddellijk rechtstaan zonder duizeligheid, ook al had ik nog niet gegeten (raden ze wel aan).

hoe gaat het in z'n werk:
1 aanmelden: of inschrijven als je nieuw bent of laten opzoeken hoe vaak je al geweest bent
2 "medische" vragenlijst invullen en "anonieme" kaart met ik vertoon wel/geen risicogedrag en ondertussen flesje water drinken
3 kaart droppen in box en met vragenlijst naar de arts
4 overlopen vragenlijst en meting bloeddruk
5 ophalen bloedbuisjes en zakjes
6 "comfortabel" in een ligstoel gaan zitten terwijl de verpleegsters je "voorbereiden"
7 arts komt prikken
8 verpleegsters nemen enkele stalen en verder is het wachten
9 alles loskoppelen en je arm laten verbinden ( :roll: )
10 suikerrijk drankje nuttigen en enkele koekjes of dessertje

oh ja en wij krijgen "bedankkaartjes" die je kan opsparen voor prutsen zoals sleutelhangers, pleisters tot douchegel, handdoeken of zelfs filmtickets.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:46

Ook al ben ik panisch voor naalden, ik wilde heel graag wat goeds doen voor anderen. Helaas (en misschien ook wel een kleine opluchting :o ) kan ik niet hieraan deelnemen, vanwege medicijngebruik. :n

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:25

Ik ben ook bloeddonor, ik wilde gewoon iets goeds doen en dit is zo weinig moeite voor jezelf, maar je hebt wel gelijk iets heel erg tastbaars om af te geven. Daarbij heb ik een vrij waardevolle bloed groep (O negatief).
Overigens heb ik pas 1 keer echt bloed gegeven.
Eerst krijg je een keer een controle, en dat is niet echt spannend, 3 kleine buisjes bloed met een dunne naald.
Toen ik voor de eerste keer echt ging geven was het gelijk iets anders, en ik raad je ook niet aan om het te doen als je niet goed tegen naalden kan, want het is best een griezel van een naald.
Je voelt er vrij weinig van, in ieder geval doet het geen pijn ofzo.
Ik ging wel erg snel, binnen 8 minuten had ik al een halve liter gegeven, en ik kreeg het daarna erg benauwd. Gelukkig houden ze je erg goed in de gaten, vooral omdat ik nog zo jong ben (18) en ik werd echt bedolven onder de broodjes, thee en koekjes.
Het is er eigenlijk erg gezellig, de mensen (zowel de verpleegsters als de dokters als de andere gevers) zijn allemaal erg vrolijk.
De tweede keer dat ik wilde gaan geven was mijn ijzergehalte wat te laag, dus ik drink nu elke ochtend een glaasje roosvice ferro.
Een voordeel vind ik dat ook dat je op vanalles word getest, elke keer dat je komt.
Voordat je gaat geven testen ze je ijzergehalte en je bloeddruk, en een klein beetje van je bloed komt in een apart buisje terecht die word opgestuurd voor onderzoek, en als ze daarin iets vinden hoor je dat natuurlijk ook.