Synesthesie vind ik ook erg interessant en, toen ik er voor het eerst iets over hoorde, gek genoeg ergens heel logisch (Ik zie bij het woord synesthesie gelijk een hond die driehoekjes blaft voor me, was een documentaire over synesthesie en dat ene beeld is me blijkbaar erg bijgebleven). Misschien dat ik het daarom ook zo interessant vind, omdat ik het zelf gek vond dat ik dat zo normaal vond.
EskeGirl schreef:In een linkje van een artikel hierzo herken ik mezelf wel, qua spraakontwikkeling enzovoorts, heb nog wel eens dat ik dingen met klanken verkeerd zeg 'schymgoenen' = gymschoenen, en ik struikel snel over mijn woorden, maar ben wel weer goed in spelling en talen...
Ik vind praten sowieso erg moeilijk, maar zo achter de comp of via sms gaat het prima. Waarschijnlijk omdat je dan wat rustiger kunt nadenken over hoe je iets moet formuleren. Bepaalde soorten grapjes snap ik ook niet, tot groot vermaak van bepaalde mensen
of ik snap ze niet en reageer er op alsof het iets normaals is. En idd woorden en uitdrukkingen, die gaan soms ook nog mis. Bij witwassen van geld zie ik nog steeds een meneer, netjes in pak, geld in een wasmachine stoppen.
Ben gek genoeg wel erg taalgevoelig en leer makkelijk uitspraak en woordjes, grammatica is dan weer niks voor mij, ik doe dat altijd op gevoel en meestal klopt het dan ook wel aardig (al zal ik totaal niks bakken van die naamvallen in het Duits
). Logisch nadenken lukt ook wel aardig en kan ook wel talig denken al wordt dit minder naarmate ik moeier raak of chaotischer ben. In het ergste geval wordt het van binnen gewoon wit, of zo'n ouderwets testbeeld inclusief irritante piep
.
Bij muziek komen er vaak filmpjes, niet per definitie een band, al maakt de muziek de plaatjes, zeg maar.