Beelddenkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:42

Joyce_ schreef:
Ik denk dat iedereen wel een beelddenker is. Eigenlijk alle mensen die ik ken hebben wel eens een opmerking gemaakt over dat ze altijd zo in beelden denken. Kan me niemand herinneren die tijdens zo'n gesprek verbaast opkijkt en zegt: "huh, alles in beelden zien? Dát is gek, heb ik nou helemaal niet/veel minder!"

Maar t is wel grappig ja.. :)

Vind het grappig dat je dat zegt, heb het zelf bijna niet namelijk! Ik denk echt in woorden.

Ik vraag me dus ook af, als de beelddenkers hier in zichzelf denken 'ohja, ik moet straks nog even naar de supermarkt om melk te halen', zien jullie jezelf dan echt door de supermarkt lopen met een pak melk in je hand? :Y) Als ik denk dat praat ik letterlijk gewoon tegen mezelf. Ik zie dingen niet voor me maar maak gewoon zinnen in mijn hoofd.

Amyyy

Re: Beelddenkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:45

Als ik dat denk zie ik een supermarkt, de jumbo hier in de buurt voor me en een pak melk van de albert heijn die we altijd hebben. Ja lekker logisch haha

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:00

Ik zie mezelf dan inderdaad de winkel in lopen naar het schap waar de melk staat.. :')

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:08

Hier nog een beelddenker :wave:
Ik dacht ook altijd dat iedereen dat had.. Niet dus :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:12

Captain schreef:
Ik zie mezelf dan inderdaad de winkel in lopen naar het schap waar de melk staat.. :')

Ik ook :j

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:16

antje_vip schreef:
Captain schreef:

Ik ook :j

Idem :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:21

Amyyy schreef:
Haha ik ook niet. Dan denk ik: zeg gewoon 06-1-2-3-4-5-6-7-8 dat is toch veel makkelijker als twaalf vierendertig zesenvijftig achtenzeventig

Grappig.... Ik onthoud nummers namelijk als een patroon. Ik zie voor me welke toetsen ik moet indrukken op mijn mobieltje, en probeer daar een lijn in de vinden. Als de nummers anders op een toestel zouden staan, zou ik daardoor in de war raken. Omdat de patronen/ lijnen dan veranderen. Daarom kan ik geen nummers onthouden als aparte getallen, maar wel als patronen.
Dus bijvoorbeeld het nummer 06-13464729 onthoud ik als 06 - 13 - 464 - 729 omdat dat symmetrische of vloeiende lijnen/ figuren zijn op mijn mobiel.

Wel als aparte nummers, dus niet dertien, vierhonderdvierenzestig, zevenhondernegenentwintig :D Maar een-drie / vier-zes-vier / zeven-twee-negen. Snapt iemand em nog?

Ik kan bijvoorbeeld ook blind en razendsnel smsjes intoetsen :P

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:23

gummie schreef:
Amyyy schreef:
Haha ik ook niet. Dan denk ik: zeg gewoon 06-1-2-3-4-5-6-7-8 dat is toch veel makkelijker als twaalf vierendertig zesenvijftig achtenzeventig

Grappig.... Ik onthoud nummers namelijk als een patroon. Ik zie voor me welke toetsen ik moet indrukken op mijn mobieltje, en probeer daar een lijn in de vinden. Als de nummers anders op een toestel zouden staan, zou ik daardoor in de war raken. Omdat de patronen/ lijnen dan veranderen. Daarom kan ik geen nummers onthouden als aparte getallen, maar wel als patronen.
Dus bijvoorbeeld het nummer 06-13464729 onthoud ik als 06 - 13 - 464 - 729 omdat dat symmetrische of vloeiende lijnen/ figuren zijn op mijn mobiel.

Wel als aparte nummers, dus niet dertien, vierhonderdvierenzestig, zevenhondernegenentwintig :D Maar een-drie / vier-zes-vier / zeven-twee-negen. Snapt iemand em nog?

Ik kan bijvoorbeeld ook blind en razendsnel smsjes intoetsen :P

ik snap het nog, ik heb dat ook. Als ik mn telefoonnummer aan iemand moet vertellen zeg ik het ook in groepjes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:23

Ik sms altijd blind, net als typen (met 10 vingers). Na een tijdje weet je toch gewoon waar wat zit. :P

Dat nummers opnoemen als twaal vierendertig etc volg ik ook nooit, ik noem dan ook altijd gewoon losse nummers op. Anders raak ik in de war hoor :+ zie namelijk "karakters" bij nummers en anders loopt dat ontzettend door elkaar.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:24

Mja, bij het woord 'pak melk' zie ik idd een pak melk. Hou je het op melk dan komt er een koe in mijn hoofd. Of Brinta, of chocolademelk als het koud is.

Kan me trouwens erg vinden ook in de linkjes van gummi. Komen naast de plaatjes ook andere dingen erg bekend voor. Maar ik vind dat het ook wel hier en daar lijkt op ADD, ADHD, hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid en zelfs Asperger. Zou het niet misschien allemaal in hetzelfde 'systeem' in je hersenen zitten, dat het elkaar overlapt en dat het er maar net aan ligt welke andere verbinding je hebt die maakt welk 'ding' je hebt?

(wat die wiskunde betreft, kubussen zijn maar een klein gedeelte van wiskunde, kan best dat je daar erg goed in bent en in de rest prut)

En dat met die telefoonnummers, ik snap 'm denk ik, gummi. Erg lastig vroeger als je gewend was aan een toetstoestel en je ineens voor zo'n ouderwetsche draaischijftelefoon staat en dus heel het nummer niet meer weet omdat het patroon weg is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:26

En hoogbegaafdheid, Pluizebolpum. Zou best kunnen, ik herken ook veel in HSP - maar ook veel in Asperger, al heb ik dat niet. Veel van die dingen hebben een overlap lijkt het wel. Een echte beelddenker ben ik dan weer niet (als in, dat ik echt moeite heb met anders - talig, logisch - denken).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:28

Als we weer het ouderwetse draaischijftoestel zouden krijgen, zou ik geen nummers meer kunnen onthouden vrees ik!!

Ps. er zijn vele onderzoeken gedaan naar en artikelen geschreven over de overlap/ samenhang tussen o.a. hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid en beelddenken. Is wel interessant :) Maar meteen ook de reden dat het in mijn ogen handiger is gewoon te beschrijven hoe je denkt, wat je voelt, etc. dan wat je bent of hebt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:42

Ik heb ook geen moeite met logisch nadenken, wél met cijfers in groepjes :j Ik zeg alle cijfer reeksen ook altijd apart, als iemand met twaalf, vijfenveertig, etc, dan voel ik m'n hoofd al afhaken :')

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:51

hahah dat van die cijfers komt mij ook zo bekent voor :j

ik raak het helemaal kwijt hoor als iemand het zo opnoemt, en ik kan het zelf dus ook niet zo uit mijn hoofd opnoemen, doe ik ook gweoon nummer voor nummer *D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:52

Grappig topic :)

Ik ben ook een beelddenker, hoewel niet zo erg als sommige mensen in dit topic :))

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:37

NieneWiep schreef:
Ik vraag me dus ook af, als de beelddenkers hier in zichzelf denken 'ohja, ik moet straks nog even naar de supermarkt om melk te halen', zien jullie jezelf dan echt door de supermarkt lopen met een pak melk in je hand? :Y)

:j

Ik kan ook in eerste instantie helemaal dubbel liggen of juist helemaal in de war zijn als mensen figuurlijk taalgebruik toepassen. Van de pot gerukt, op zijn bek gaan, de handdoek in de ring gooien... Ik zíe het gewoon gebeuren voordat de werkelijke betekenis tot me doordringt. Als ik het woord 'witwassen' hoor of lees zie ik altijd iemand voor me die een handwasje staat te doen in een teil met witte verf. Als kind al en nu nog steeds. Het leidt wel af hoor, ik zou het allemaal veel liever (meteen) in woorden 'zien', volgens mij neemt dat veel minder ruimte in in m'n hoofd. :')

En guess what... Als ik iets niet ben is het dyslectisch. Ik werk dagelijks met taal, schrijf teksten en bewerk teksten van anderen. En ik zie spel- en stijlfouten vrijwel meteen. Heb wel een enorm gebrek aan ruimtelijk inzicht en getallen zijn lastig voor me, helemaal als ik er structuren in moet zien. Scheikunde en economie waren vroeger op school altijd Chinees voor me, dat zijn dus vakken die ik na het verplichte jaar uit mijn pakket heb gegooid.

Een getal als 734 kan ik ook gemakkelijker onthouden als 7-3-4 dan als zevenhonderdvierendertig. Zevenhonderdvierendertig heeft voor mij geen betekenis, 7-3-4 juist wel, dat zie ik zo voor me. Mijn eigen telefoonnummer 'spel' ik ook altijd getal voor getal. Als iemand mijn telefoonnummer opnoemt als 'eenenvijftig (etc. etc.)' herken ik mijn nummer daar niet in.

En om het nog spannender te maken heb ik ook nog 'last van' synesthesie. Dus ik zie al die getallen nog in kleuren ook. Een rode 7, een groene 3 en een donkerblauwe 4, om maar eens wat te noemen. Ik heb ook heel lang gedacht dat iedereen dat had - de dagen van de week hebben ook allemaal hun eigen kleur, liedjes kunnen een kleur hebben - en het was raar om te ontdekken dat er relatief gezien veel meer mensen zijn die dit juist niet hebben. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:16

Synesthesie is heel erg interessant :j Mijn man heeft dat ook. Ik zelf niet, wel vind ik dat klanken een vorm hebben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:22

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:56

gummie schreef:
Als we weer het ouderwetse draaischijftoestel zouden krijgen, zou ik geen nummers meer kunnen onthouden vrees ik!!

Ps. er zijn vele onderzoeken gedaan naar en artikelen geschreven over de overlap/ samenhang tussen o.a. hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid en beelddenken. Is wel interessant :) Maar meteen ook de reden dat het in mijn ogen handiger is gewoon te beschrijven hoe je denkt, wat je voelt, etc. dan wat je bent of hebt.

Ik zelf heb Asperger en ben HSP, ik heb wel eens een artikel gelezen over beelddenken en het verband met HSP< zal eens kijken of ik die kan vinden.

Wat ik dan zo lastig vind, met m'n ogen open kan ik niet onderscheiden of iets 'zie' bij het denken, of niet. Als ik 's avonds in bed lig, met mijn ogen dicht, is het wel eens of ik een film voor me zie, lekker handig als je wilt slapen. Maar het lijkt alsof ik echt in woorden en beelden denk, hoewel ik voor dit topic er ook al een dacht een beelddenker te zijn.
Ik bedenk dingen vaak nogal letterlijk, dus bij beelddenken denk/zie ik dat ik beelden voor me zie, zegmaar ( :')), en dus ook als ik m'n ogen open en heb en dan het 'echte' niet zie.
Is het nog te volgen?

In een linkje van een artikel hierzo herken ik mezelf wel, qua spraakontwikkeling enzovoorts, heb nog wel eens dat ik dingen met klanken verkeerd zeg 'schymgoenen' = gymschoenen, en ik struikel snel over mijn woorden, maar ben wel weer goed in spelling en talen...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:59

Ik heb dat ook wel een beetje! :j Als ik bijv. in de bus zit zie ik mezelf ook op het 'stop' knopje duwen en dan uit de bus stappen en weglopen.. Maar dan zit ik nog steeds in de bus. :')

Hebben jullie ook dat als je muziek hoort dat je daarbij ook een band ziet zitten die aan het spelen is? :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:27

Synesthesie vind ik ook erg interessant en, toen ik er voor het eerst iets over hoorde, gek genoeg ergens heel logisch (Ik zie bij het woord synesthesie gelijk een hond die driehoekjes blaft voor me, was een documentaire over synesthesie en dat ene beeld is me blijkbaar erg bijgebleven). Misschien dat ik het daarom ook zo interessant vind, omdat ik het zelf gek vond dat ik dat zo normaal vond.

EskeGirl schreef:
In een linkje van een artikel hierzo herken ik mezelf wel, qua spraakontwikkeling enzovoorts, heb nog wel eens dat ik dingen met klanken verkeerd zeg 'schymgoenen' = gymschoenen, en ik struikel snel over mijn woorden, maar ben wel weer goed in spelling en talen...

Ik vind praten sowieso erg moeilijk, maar zo achter de comp of via sms gaat het prima. Waarschijnlijk omdat je dan wat rustiger kunt nadenken over hoe je iets moet formuleren. Bepaalde soorten grapjes snap ik ook niet, tot groot vermaak van bepaalde mensen >;) of ik snap ze niet en reageer er op alsof het iets normaals is. En idd woorden en uitdrukkingen, die gaan soms ook nog mis. Bij witwassen van geld zie ik nog steeds een meneer, netjes in pak, geld in een wasmachine stoppen. :')

Ben gek genoeg wel erg taalgevoelig en leer makkelijk uitspraak en woordjes, grammatica is dan weer niks voor mij, ik doe dat altijd op gevoel en meestal klopt het dan ook wel aardig (al zal ik totaal niks bakken van die naamvallen in het Duits :o ). Logisch nadenken lukt ook wel aardig en kan ook wel talig denken al wordt dit minder naarmate ik moeier raak of chaotischer ben. In het ergste geval wordt het van binnen gewoon wit, of zo'n ouderwets testbeeld inclusief irritante piep :') .

Bij muziek komen er vaak filmpjes, niet per definitie een band, al maakt de muziek de plaatjes, zeg maar.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:54

Een rode zeven? :oo Nou moet hetniet gekker worden... Een zeven is blauwgroen en vrouwelijk, terwijl rood juist een mannelijke kleur is :j Alhoewel... Een vier is ook vrouwelijk maar wel rood... *denkt diep na*

Van leer-, lees- of rekenproblemen heb ik totaal geen last, in tegendeel, kan altijd prima meekomen. Ik ben denk ik ook geen hele grote beelddenker, bij witwassen zie ik bijvoorbeeld niets. Wel herken ik spellingsfouten net als iemnd anders hier door te kijken naar het woord als een plaatje: klopt de spelling niet dan klopt het plaatje niet.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:57

Bij witwassen zie ik iemand de witte was doen _O-

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:46

bij witwassen zie ik een wasmachine eurobiljetten wassen :') (uit een televisieprogramma over zwartwerken want toen zag je zoiets xd)