Het dislectie topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:39

WishLuck schreef:
super voor je ponyhorze!!!!!!!!!!!!!!!

maar k kan gen brabands!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(
k zeg da toch nu! :(

rustig, rustig........ we praten hier voor de lol :D

WishLuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:40

ik zit pas in 1 VMBO hoor ikmik!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door WishLuck op 20-04-12 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ikmik

Re: Het dislectie topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:41

???????

WishLuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:42

je zei tegen mij op de voriche pagina dat ik al in 4 havo sad...

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:44

nee ik bedoelde: ponyhorse!!!!!!!! :D :P

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:44

Ja ik ben ook echt blij dat ik in 4 havo zit, ik moet alleen zeggen dat ik de overstap van 3 naar 4 havo heel groot vond, maar ik heb bijna al mijn punten al opgehaald, dus is ook weer fijn.

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:45

goedzo :)

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:51

ikmik schreef:
goedzo :)

Dankje mijn NG profiel is ook niet zo moeilijk op Engels, Nederlands, Wiskunde B en natuurkunde na dan.

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 16:18

gelukkig!!!

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 10:47

Heey, ik ga naar 2H!!! jeeeej. ik ben echt blij . ondanks mijn dyslextie. *\o/*

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:47

wat is 2H?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:22

ik meld mij ook eeven :)
ik ben ernestig dyslexties ;)
en heb net eindexamen gedaan ;)
met koptelefoon en extra tijd.
wat hebben jullie alemaal voor extra hulp bij jullie dyslexie ?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:54

ik meld me als grensgeval.
heb geen papiertje toen ooit na de test gekregen omdat ik "slim" genoeg was om alles zelf weer te controleren.
ik heb wel een groot ruimtelijkinzicht etc. maar het schrijven van talen daar ben ik wel wat slechter in waardoor mijn zinnen soms niet kloppen.

ik woon nu sinds een tijd in duitsland en voordat we hierheen verhuisden kon ik ook al vrij goed duits praten.
het duits praten is al een heel stuk verbeterd, zo erg dat ik het plat hier in de buurt ook al mee kan praten.
maar duits schrijven, dat ik zo af en toe een ramp. maar aan de andere kant boeit mij dat of het klopt wat er staat zolang ze het maar begrijpen;)

ik ben nu wel een duits boek aan het lezen zodat ik het qua gramatica uiteindelijk iets beter hoop te krijgen. en hierdoor leer ik meer duitse woorden die ik anders niet zou leren omdat ze te weinig gebruikt worden.

nederlandse boeken lezen heeft mij vroeger heel veel geholpen, flutboekjes tot de echte boeken.
maar ik ben ook redelijk leesverslaafd en soms lees ik ergens overheen en denk ik het verhaal klopt niet en dan lees ik eerst weer een stukje terug en dan ineens, ohh overheen gelezen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:44

Hier nog iemand met dyslexie. Vastgesteld in mijn 2e jaar universiteit. Tot die tijd kon ik het zeg maar redden op mijn hersens, en door het vervormen van zinnen. Ik kwam met de cito uit op havo-vwo, met de opmerking moeite met talen, dus doe maar Havo (ben naar een HAVO-VWO 2 jarige brugklas gegaan). Van de Havo na 2 jaar brugklas door naar 3 mavo, weer ivm de talen (want de rest had ik VWO niveau). Van de mavo maar MBO, daarna een jaar HBO, en daarna dus universiteit. Pas in de 2e universiteit liep ik echt tegen het verkeerde lezen aan. Ik heb notarieel recht gedaan (en afgemaakt), en las door de tijdsdruk gewoon dingen die er niet stonden. Voorheen wist ik het antwoord al halverwege de vraag, maar toen de stof echt inhoudelijk werd, ik ik daadwerkelijk moest lezen hoe het precies in het wetsartikel stond, kon ik er niet meer doorheen komen (danwel las ik de vraag te snel, en gaf antwoord op het verkeerde). Aan de hand van mijn toetsen zagen ze al snel dat ik het wel begreep, maar gewoon antwoord gaf op iets wat er niet stond. Advies na wat korte testjes: ga maar op dyslexie testen. En dat heb ik laten doen. Resultaat: alle bekende woorden gaan heel goed. D en T is lastig, maar kon ik meestal door zinsvervormingen wel omheen komen. Onbekende (nep) woorden, tekst verklaren met tempo (korte tijd om tekst door te lezen en vertellen wat erin staat) en voorlezen: Angela viel meteen door de mand. Conclusie was na een paar bijeenkomsten duidelijk: inderdaad dyslextie.

Met deze diagnose kreeg ik extra tijd, en dat maakte dat ik weer kon lezen wat er stond. En daarmee heb ik met een 7 mijn universitaire graad kunnen halen.

Waarmee ik er vooral last van heb? Bij krantenkoppen... ik lees iets en denk "dat moet ik lezen!".. lees ik het artikel, denk ik "daar gaat het toch helemaal niet over?". Lees ik de kop nog eens, en nog eens... en ja hoor... staat er heel wat anders :+

1 ding weet ik heel zeker: hoe slimmer je bent, hoe langer het vaak duurt voordat ze de conclusie dyslextie kunnen trekken. Op de middelbare school was het ook al eens geopperd mij daarop te testen, maar de "deskundige" wimpelde dat af met "niet nodig, dan had ze nog veel slechter gepresteerd"...
Tja.... alsof je als je dyslextisch bent ook meteen dom bent. Je kunt namelijk heel prima een hele berg woorden goed schrijven, ook grammaticaal, doordat je gewoon onthouden hebt hoe een bepaald woord in een bepaalde context geschreven wordt. Hoe beter je dat kunt, hoe beter je om de dyslexie heen kunt werken..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:34

de krant lees ik niet eens, echt een vreselijke lettertype is dat om te lezen! Kost me teveel moeite om te lezen :') *ben daarin ook lui en het boeit me trouwens ook niks*

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:32

ik lees ook geen krant, kost teveel tijd en moeite :S
ben niet zo'n lezer, en vooral niet als het veel moeite kost!

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:22

xMarloes schreef:
wat is 2H?

Ik denk dat 2H 2e jaars havo is.

Ik kan zeggen dat ik dit jaar naar 5 havo ga!!! *\o/*
Ik heb er heel hard voor moeten werken en toen had ik ik 1 norm te weinig bij alle vakken samen om niet in de bespreking te zitten, waardoor ik herkansingen heb gedaan maar ik had bij 3 vaken waarvan ik had herkanst 0,1 te weinig om een norm erbij te krijgen.

Dus dit jaar word heel heel en heel hard werken