Discussie: Abortus, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:35

mick75 schreef:
Ik ben voor abortus, en zie het ook niet als moord. Moord is het pas wanneer een "iets" levensvatbaar is zonder hulpmiddelen.

Mensen hebben het recht gekregen, een zwaar bevochten recht! om zelf over hun eigen lichaam te mogen beschikken, en als een vrouw geen zin heeft een kind te dragen, daar maandenlang ziek van te zijn, haar lichaam voor de rest van haar leven vernacheld te zien en daarna tot overmaat van ramp ook nog eens de rest van haar leven verantwoordelijk moet zijn voor dat product dan heeft ze het volste recht om het weg te laten halen, of ze nou door gewoon stommigheid, ongeluk of wat dan ook zwanger is geworden. Haar lijf en haar geest. Niet iedere vrouw is automatisch een goede moeder door het simpele feit dat ze zwanger is.

Niemand mag voor een ander beslissen hoe zij met haar lichaam hoort om te gaan, en wanneer een vrouw geen kinderen wil dan mag ze op geen enkele manier onder druk gezet worden toch een kind te houden als er ergens iets fout is gegaan, ook niet om het af te staan. Net zoals niemand onder druk gezet mag worden een kind weg te halen, ook als de omstandigheden niet ideaal zijn maar de moeder het graag wil houden. Moeders lijf, moeders leven! En de moeder is in de praktijk meestal diegene die de grootste zorg voor het kind draagt, dan mag ze op z'n minst volledig achter haar keuze staan.

Een foutje is snel gemaakt. Of het nou stommigheid is of botte pech, dat hoeft een vrouw niet de rest van haar leven letterlijk mee te dragen.

En de mening van de vrouw is wat mij betreft doorslaggevend, wat de vader er ook van mag vinden.
De vader hoeft het niet 9 maanden te dragen, de vader wordt niet ziek van de zwangerschap en zijn lichaam verandert ook niet blijvend na de geboorte van het kind. Wel kan de vader ten allen tijden de benen nemen als een kind toch lastiger blijkt dan gedacht, en dat gebeurt al veel te vaak. Vaak genoeg in elk geval om de vader geen laatste woord te geven.

ik had het niet beter kunnen verwoorden, sluit me helemaal bij jou aan

Nell_

Re: Discussie: Abortus, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:00

Ik vind de mening van de vrouw ook doorslaggevend. Maar tóch vind ik dat een man er ook wat over te zeggen heeft :j Lastige situatie als de vrouw het niet wil maar de man wel.
Andersom trouwens ook. Ik zou mijn kind nooit weg laten halen als manlief het niet wil := Maar geloof ook niet dat een relatie dan nog erg lang stand houd.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:13

baas in eigen buik! dat ten eerste maar wat doe je indd als de man er wel echt voor wil gaan dat lijkt me wel erg moeilijk....ik vind dan eigenlijk wel dat je je kind moet afstaan aan de vader, net als dat een vader jou niet kan verplichten het weg te laten halen en jij wil het wel houden, kun jij hem niet verplichten dat hij z'n kind afstaat, het blijft erg moeilijk vooral omdat er een heel leven aan vast gekoppeld zit. ik zou niet kunnen leven met het idee dat ik het weg moet laten halen al snap ik heel goed dat er vrouwen/meisjes zijn die het wel doen omdat het gewoon niet kan in hun situatie/leven. toch heb ik er moeite mee een vriendin van mij heeft er 3 x een abortus ondergaan en ik en m'n vriend wachten nog steeds op ons eerste kindje...dan vind ik het wel eens moeilijk en erg confronterend ook al ben ik elke keer met m'n vriendin mee gegaan naar de kliniek voor morele ondersteuning...heb haar wel gezegd bij de laatste keer dat condooms en de anticonceptie pil nog steeds bestaan!

even ter toevoeging de vriendin in kwestie is nu weer bezig met een opleiding dus misschien was ze anders hier nooit aan toe gekomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:18

Tja bij een verkrachting laat ik het onmiddelijk weghalen, weg dr mee.

Bij per ongeluk zwanger raken, nee dan hou ik het, ook al heb ik geen kinderwens.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:12

Boompje: Wat confronterend met je vriendin! Al heb ik er eerlijk gezegd geen begrip voor wat die vriendin betreft. 3x vind ik wel erg veel := Ze had beter kunnen nadenken.

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:14

In nederland hebben wij het " voorrecht " te mogen kiezen voor een abortus ja of nee.

Wanneer je zwanger bent, klopt er tussen de 5 a 6 weken zwangerschap al een hartje, de meeste abortussen of ontdekkingen dat men zwanger is vinden veelal later in het eerste trimester plaats. Het is dus een misverstand dat je een klompje cellen weg haalt, je haalt dus wel degelijk iets levends weg.

Ik geloof pas dat je een weloverwogen beslissing kunt maken of je tot abortus over gaat, wanneer je in een dergelijke situatie zit.
Soms overstemmen "moeder" gevoelens ineens heel erg, bij anderen helemaal niet. De een heeft er jaren later na abortus nog spijt van, de ander niet.

In dit geval zie ik het nu van voor of tegen zijn, helemaal niet in. Wees blij dat we mogen kiezen, voor onszelf en het ongeboren kind.

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:15

Boompje1985 schreef:
baas in eigen buik! dat ten eerste maar wat doe je indd als de man er wel echt voor wil gaan dat lijkt me wel erg moeilijk....ik vind dan eigenlijk wel dat je je kind moet afstaan aan de vader, net als dat een vader jou niet kan verplichten het weg te laten halen en jij wil het wel houden, kun jij hem niet verplichten dat hij z'n kind afstaat, het blijft erg moeilijk vooral omdat er een heel leven aan vast gekoppeld zit. ik zou niet kunnen leven met het idee dat ik het weg moet laten halen al snap ik heel goed dat er vrouwen/meisjes zijn die het wel doen omdat het gewoon niet kan in hun situatie/leven. toch heb ik er moeite mee een vriendin van mij heeft er 3 x een abortus ondergaan en ik en m'n vriend wachten nog steeds op ons eerste kindje...dan vind ik het wel eens moeilijk en erg confronterend ook al ben ik elke keer met m'n vriendin mee gegaan naar de kliniek voor morele ondersteuning...heb haar wel gezegd bij de laatste keer dat condooms en de anticonceptie pil nog steeds bestaan!

even ter toevoeging de vriendin in kwestie is nu weer bezig met een opleiding dus misschien was ze anders hier nooit aan toe gekomen.

Heb jij zelf kinderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:17

Vjestagirl schreef:
Ik vind abortus een erg goede zaak. Als je zwanger bent dan moet je blij zijn met het kind, moet je het gevoel hebben dat je het kind een goede plek en een goed leven kunt bieden, dat je klaar bent om een goede ouder te worden. Heb je dat gevoel niet, dan is abortus mijns inziens te beste optie, een kind opvoeden als je er niet 100% achter staat heeft naar mijn idee geen zin.

Dit.

Je kunt er voor zijn of er tegen, er zijn beide nadelen aan het wel en het niet doen. Ik ben er persoonlijk voor, maar als iemand anders er tegen is mag diegene er lekker tegen zijn.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:46

Ik zou zelf geen abortus laten plegen, maar ik ben niet tegen abortus.

Er zijn verschillende situaties waarin ik een abortus heel goed kan begrijpen. Zoals verkrachting, erg jonge leeftijd, absoluut geen stabiliteit, en absoluut geen kinderen willen. Op de eerste na vind ik persoonlijk dan wel dat je anticonceptie had moeten gebruiken. Gaat er iets mis met de anticonceptie en wordt je alsnog zwanger, vind ik persoonlijk dat je de keuze moet hebben het weg te laten halen.

Wél vind ik dat de abortusgrens zónder medische redenen een heel end vervroegd moet worden, bv naar 12 of 14 weken. Met 24 weken is de foetus al echt een kindje, en levensvatbaar, dat vind ik veel te laat. Uitzonderingen zijn voor mij dus de medische redenen, als bijvoorbeeld op de 20-weken echo blijkt dat het kindje hooguit een paar weken zou leven of geen kans heeft op een menselijk bestaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:55

Nell_ schreef:
Ik vind de mening van de vrouw ook doorslaggevend. Maar tóch vind ik dat een man er ook wat over te zeggen heeft :j Lastige situatie als de vrouw het niet wil maar de man wel.
Andersom trouwens ook. Ik zou mijn kind nooit weg laten halen als manlief het niet wil := Maar geloof ook niet dat een relatie dan nog erg lang stand houd.

Dat zijn inderdaad moeilijke situaties.
Ik ben erg voor abortus en het zelfbeschikkingsrecht van elke vrouw. Geen enkele methode van anticonceptie is 100% onfeilbaar en ook in het geval van een ongelukje vind ik het een goede zaak dat er iets als abortus is. Ik heb zelf absoluut geen kinderwens en mocht ik nu zwanger worden dan laat ik het ook weghalen, ondanks dat vriendlief en ik wel de middelen hebben om een kind groot te brengen. Maar we hebben er gewoonweg absoluut niets mee.
Mijn vriend weet ook dat het onderwerp kinderen niet ter discussie staat, maar gelukkig deelt hij mijn ideeen daarover.