Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:48

De fysio blijft vermoeden een pees/zenuw beknelling mijn schouderblad beweegt te weinig maar de ene keer kan ik een oefening heel goed uitvoeren en de andere keer niet..heel vreemd dus maar de pijn wordt heftiger met af en toe zelfs uitval van mijn arm...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:50

Marleen, ik doe alles weer. Ik vóel mijn schouder wel, met name bij specifieke handelingen, maar geen pijn meer. Ik ben er wel altijd op bedacht. Als ik zou vallen op die schouder of mijn paard zou er een enorme ruk aan geven, kan het zomaar weer helemaal terug komen.

Bij mij zit het echt alleen in mijn rechterschouder. En inderdaad, fysio heeft wel geholpen, alleen wel jammer dat (zoals nu dus blijkt) de fysio niet wist wat hij aan het behandelen was... (heeft hij toen ook gezegd)

Romyv

Re: Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:23

tootje, heftig hoor..

iemand vroeg hoe ik zeker weet dat ik niets beschadigd; je voelt aan het soort pijn wel een beetje waarom het pijn doet. Is het oprekken van de beweging met drukking op het kapsel, zijn het spieren of is het gigantische verkramping dat het echt te veel is? Goed luisteren naar je lichaam dus! Tot nu toe stijgende lijn en denk dat het 90% komt door het hardlopen! dan wordt er zoveel bloed door die schouder gepompt, bevorderd gewoon het herstel.

agossie: heb je nog bewegingsbeperking?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:58

Ik heb nu geen bewegingsbeperkingen meer. Op het moment gaat het echt heel goed en ik blijf mijn schouder ook gewoon lekker bewegen. Bij mij heeft het snelwandelen ook zo geholpen. Vooral de schouders blijven ontspannen, maar wel bewegen. (wat je dus in zowel hardlopen als snelwandelen hebt)

Waar ik nog wel voor moet oppassen is zware handelingen boven mijn macht. Ook moet ik opletten dat ik de houding van mijn schouder niet ga aanpassen om het gewricht te ontzien.

Heel af en toe voel ik dat ik teveel gedaan heb (bijvoorbeeld door veel te boren met klussen) en dan voel ik weer een steek in het gewricht. Ik ga dan niet stil zitten, maar blijf de schouder onbelast bewegen. Dat werkt bij mij het beste.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:00

Dat werd mij ook juist geadviseerd, om te blijven bewegen! Het blijft een gevoelig punt. Dus dat is inderdaad niet gek dat je het blijft voelen met bijvoorbeeld boven je hoofd gebruiken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:31

zal je het altijd blijven voelen?????

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:35

Als het goed is niet blijven voelen, maar wel een kwetsbaardere plek (bij bijvoorbeeld stoten of zware belasting)!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:40

Ik voel nooit meer wat en kan alles doen ook zware klussen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:08

en hoeveel jaar ben jij verder marleen (ga niet eens meer vragen hoeveel maanden, wat erg! haha)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:31

Ik voel het niet meer, Romy, alleen als ik het overbelast. Inmiddels kan ik gewoon mijn paard borstelen, zadelen en rijden. Heel af en toe speelt het weer iets op, maar dat is minimaal. Het is gewoon een beetje opletten dat ik het niet overbelast.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:38

voel je het aankomen als je teveel doet of is het constant achteraf??

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:55

Als ik het voel, is het achteraf. Maar ik voel niet veel, voornamelijk omdat ik dus oppas en niet overbelast. Ik heb eigenlijk sinds de genezing zo'n 2 jaar terug geen last meer gehad dat ik mijn arm niet kon gebruiken of verminderd.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:36

Küt... toch weer licht overbelast, daarna één kleine verkeerde beweging en het lijkt weer terug te komen... Het is alsof er iets verkeerd zit, maar dat zit er niet... Zucht... Ik hoop dat ik niet weer van begin af aan kan beginnen...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 20:21

oewww is het zo erg!?? Ik heb vorige week 40 km gereden op mn racefiets, is mn arm ook een week van overbelast geweest. Terugval viel wel mee maar was duidelijk merkbaar.. Nu weer bijna terug op het laatste niveau :) Hopen dat dit bij jou ook zo is

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:21

Oh, dat hoop ik ook inderdaad! Ik heb hem gisteren overbelast en vandaag daarbij een verkeerde beweging gemaakt. Sindsdien is het mis. Ik blijf hem zo veel mogelijk bewegen, maar dan wel onbelast... als je begrijpt wat ik bedoel. Ga morgen gewoon lekker lessen! Ik moet leren mijn bovenarmen en schouders te ontspannen, dus dat zal een goede oefening zijn... Hoop ik... Ga wel contact opnemen met doc...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:21

Bij mij is het zo,n jaar geleden dat ik voor het laatst last had.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:37

tootje71 schreef:
De fysio blijft vermoeden een pees/zenuw beknelling mijn schouderblad beweegt te weinig maar de ene keer kan ik een oefening heel goed uitvoeren en de andere keer niet..heel vreemd dus maar de pijn wordt heftiger met af en toe zelfs uitval van mijn arm...

vraag eens of ze kunnen kijken of je een Osteitus Condensans kan hebben (ontsteking van het sleutelbeen).
Ik heb 5 jaar hele erge last van mijn schouder gehad. Ik heb mijn toenmalige baan in de horeca meoten opzeggen omdat het niet meer kon. Ook uitval in arm, schouderpijn/steken, arm deed pijn, nek deed pijn. Op sommige momenten kon ik echt helemaal niets meer dan alleen maar wachten en hopen dat de ppijn beter werd. Ze zeiden dat ik een ontsteking in de schouder had. # x een puit erin gehad, fysio gehad maar daar werd het alleen maar erger van. Na 5 jaar was er een oplettende radioloog. Ik kwam daar wederom voor een spuit. Hij zag nergens een ontsteking en wilde niet prikken (daarvoor steeds bij de HA laten doen). Ik heb mijn verhaal verteld en hij heeft gezorgd dat Dokter Stenvers (die van de methode) met mij een afspraak gezamelijk kreeg. Stenvers bekeek mijn beperkingen en liet een foto van mijn gewrichten maken. En hij zei toen ie het zag: "dat dacht ik al"........mijn sleutelbeen was spierwit op de foto en die hoort zwart te zijn.
Hij legde uit dat er toen 1oo mensen in Nl waren die dit hadden, maar dat er veeeeeeeel meer rondliepen die de verkeerde diagnose hadden en eigenlijk hetzelfde hadden. Toen waren ze met het onderzoek zo ver dat ze erachter waren dat dit vaak bij vrouwen voorkwam en dat het waarschijnlijk hormonaal is. Ik ben doorgestuurd naar de Nek en Schouderpraktijk (voorheen van hem) en daar hebben ze triggerpoint gedaan. Dit heeft goed geholpen en ik was er met die behandeling snel vanaf. Ik moet nog steeds sommige dingen niet doen maar alles beter dan de pijn die ik had.
Osteitus Condensans heeft heel veel gelijkenissen met de FS, echter is er 1 beweging anders (alleen weet ik niet meer welke dat is ;-)).
Ik plaats het hier omdat er wellicht 1 van de menasen rondloopt waar een verkeerde diagnose is gesteld. Ze zijn bezig om de fysio's er attent mee te maken, maar niet iedereen laat zich bijscholen helaas.....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:43

Triggerpoint therapie is imo stap 1 voordat je naar een fysio stapt quintusgl.
Echt zonde, met pijn lopen terwijl het niet hoeft.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:10

Ook Triggerpoint even opgezocht, maar dat gaat het niet zijn voor mij. Ik heb wel even Osteitus Condensans opgezocht. Voor zover ik zelf zou kunnen voelen, denk ik niet dat dat het is.
Ik weet niet precies wat het is, maar ik denk dat ik iets in mijn schouder weer enorm heb geïrriteerd. Ga morgen, helemaal als het niet minder is, even contact opnemen met mijn (nieuwe) huisarts om doorverwezen te worden. Laatste keer wilden ze artrografie en scan doen, maar ik moet er dus niet aan denken dat ze in mijn gewricht gaan spuiten, dus dat wil ik hoe dan ook voorkomen. Ik wéét dat ik los kraakbeen in mijn schouder heb, maar dat is het probleem niet. Het lijkt nu echt buiten het gewricht te zitten... Shït...

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:45

quintusgl schreef:
tootje71 schreef:

vraag eens of ze kunnen kijken of je een Osteitus Condensans kan hebben (ontsteking van het sleutelbeen).
Ik heb 5 jaar hele erge last van mijn schouder gehad. Ik heb mijn toenmalige baan in de horeca meoten opzeggen omdat het niet meer kon. Ook uitval in arm, schouderpijn/steken, arm deed pijn, nek deed pijn. Op sommige momenten kon ik echt helemaal niets meer dan alleen maar wachten en hopen dat de ppijn beter werd. Ze zeiden dat ik een ontsteking in de schouder had. # x een puit erin gehad, fysio gehad maar daar werd het alleen maar erger van. Na 5 jaar was er een oplettende radioloog. Ik kwam daar wederom voor een spuit. Hij zag nergens een ontsteking en wilde niet prikken (daarvoor steeds bij de HA laten doen). Ik heb mijn verhaal verteld en hij heeft gezorgd dat Dokter Stenvers (die van de methode) met mij een afspraak gezamelijk kreeg. Stenvers bekeek mijn beperkingen en liet een foto van mijn gewrichten maken. En hij zei toen ie het zag: "dat dacht ik al"........mijn sleutelbeen was spierwit op de foto en die hoort zwart te zijn.
Hij legde uit dat er toen 1oo mensen in Nl waren die dit hadden, maar dat er veeeeeeeel meer rondliepen die de verkeerde diagnose hadden en eigenlijk hetzelfde hadden. Toen waren ze met het onderzoek zo ver dat ze erachter waren dat dit vaak bij vrouwen voorkwam en dat het waarschijnlijk hormonaal is. Ik ben doorgestuurd naar de Nek en Schouderpraktijk (voorheen van hem) en daar hebben ze triggerpoint gedaan. Dit heeft goed geholpen en ik was er met die behandeling snel vanaf. Ik moet nog steeds sommige dingen niet doen maar alles beter dan de pijn die ik had.
Osteitus Condensans heeft heel veel gelijkenissen met de FS, echter is er 1 beweging anders (alleen weet ik niet meer welke dat is ;-)).
Ik plaats het hier omdat er wellicht 1 van de menasen rondloopt waar een verkeerde diagnose is gesteld. Ze zijn bezig om de fysio's er attent mee te maken, maar niet iedereen laat zich bijscholen helaas.....

Dit herken ik helemaal !! ik heb het meteen opgeschreven en ga er dinsdag zeker over beginnen ! Ik ben ze bang dat ik weer van het kastje naar de muur wordt gestuurd maar ik laat mij nu niet wegsturen ik verga van de pijn en slapen gaat al helemaal niet meer nog een paar daagjes en dan weet ik (hopelijk_ meer !

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:07

Ik heb vandaag een afspraak bij de doc gemaakt. Een nieuwe, jonge dokter en ik ga me dus ook niet meer weg laten sturen met "ach, 't is niets".
Het "jammere" is dat niemand iets aan me ziet. Ik heb een aantal webartikelen over FSS gelezen en in alle artikelen staat "Blijf bewegen!!!", dus ik beweeg mijn schouder en arm door de pijn heen. Ik moet wel zeggen dat als ik blijf bewegen, gaat het beter dan wanneer ik mijn arm helemaal stijf en stil houd... ik wil absoluut niet dat mijn werk eronder lijdt, dus ik wil het zo snel mogelijk opgelost!! (en blijf ondertussen ook maar gewoon rijden!!!)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:44

Dinsdag naar de huisarts geweest, die voelt even, maakt wat bewegingen, drukt hier en daar en zegt: Kijk het 2 weken aan, blijven bewegen, maar niet overbelasten en ik schrijf je een pijnstiller/ontstekingsremmer voor. Het receptje ligt bij de apotheek.
Ik dus naar de apotheek (zelfde gebouw)... schrijft ze verdikkeme Diclofenac voor. Ik heb een gruwelijke hekel aan Diclofenac!!!! (voornamelijk door de bijwerkingen) Ik ga het dus ook niet nemen. Ik houd er sowieso niet van om meteen maar een zware pijnstiller voor te schrijven als ik al aangaf dat het helemaal niet zo erg is, maar ik wil voorkomen dat het erger wordt. Ik blijf dus bewegen, het is al minder en ik neem die troep niet in. Ze krijgen het doosje ongeöpend van me terug.

Overigens gewoon lekker gereden dinsdag hoor!!! Ging prima, mits ik mijn schouder en bovenarm maar bleef ontspannen!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 13:49

tjah, als ti frozen is zal dit nog wel eventjes duren :s

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:52

Daarom blijf ik hem bewegen, om te voorkomen dat het weer FSS wordt. Ik heb het er ook nog met de doc over gehad. Zij meldde mij dat FSS een gevolg is en dat het meerdere oorzaken kan hebben, bijvoorbeeld, bij mij is toen geconstateerd dat ik verkalkingen in de pezen en gewrichtskapsel had. Maar bij anderen kan het FSS een andere oorzaak hebben.
Dit was niet nieuw voor mij, maar FSS maakt het voor mij wel begrijpelijker. Ik ga nu dus absoluuuuuut niet stil zitten!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:26

Dinsdag naar de orthopeed van de bergmann kliniek in Naarden, ik zit de brief van mijn fysio door te lezen en die komt met een aantal termen zoals IMPINGEMENT VAN DE SCHOUDER ik zit dus op google na te lezen en werd helemaal blij want de symptomen komen dus exact overeen met wat ik voel .

Ik denk dus zeker dat de fysio gelijk zal gaan krijgen , ik wordt nu best wel zenuwachtig eigenlijk maar hoop dinsdag eindelijk te horen of de fysio gelijk heeft.. :j