wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Re: wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:29

Over jezelf beginnen (algemeen), dus dingen zeggen zoals "toen mijn oma overleed......." of "ik heb eerder ook zoiets meegemaakt..." enzovoort. Dat vind ik ZO ongepast op een begrafenis van iemand anders, waar anderen verdriet om hebben.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:30

Koetjesreep schreef:
Over jezelf beginnen (algemeen), dus dingen zeggen zoals "toen mijn oma overleed......." of "ik heb eerder ook zoiets meegemaakt..." enzovoort. Dat vind ik ZO ongepast op een begrafenis van iemand anders, waar anderen verdriet om hebben.

daar kan ik mij zo aan irriteren, of "wat ik wel niet heb meegemaakt..."

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:33

wat ik heel erg vond was een opmerking van mijn tante op de begravenis van mijn broer.
Mijn oom(broer van mijn tante),was heel erg aan het huilen en zag daardoor mijn tante per ongeluk over het hoofd. zegt mijn tante ineens:"Als je mij niet wilt zien,dan had jij in die kist moeten liggen...als jij me doodzwijgt,dan ben je vanaf nu ook voor mij dood!"

erge is ook nog dat ze dit meende ook. mijn broer is 20 jaar geleden overleden en sinds die tijd heeft mijn tante mijn oom genegeerd en hebben ze nooit meer contact gehad.
mijn tante is vorige maand zelf overleden,maar mijn oom mocht niet eens op de begravenis komen van haar(ze wist namelijk dat ze doodging en had dat van tevoren gezegd)

doet me,na al die tijd nog steeds zeer

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:35

Mensen zitten vreemd in elkaar.. :(:)
Toch heel veel sterkte!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:36

jeetje zeg @mackkwek, dat is wel kortzichtigheid zeg....vreselijk...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:54

Ik heb thuis wel eens gezegd dat als ik eerder kom te overlijden dat ze in plaats van zo'n saaie grijze kaart een knalroze kaart moeten maken en daarop zetten: "Wij halen opgelucht adem, nu zij dat niet meer doet". :+

Maar even serieus, wat al eerder is aangegeven: laat je hart spreken, dan kun je geen fouten maken. En als je voor je gevoel wel een fout(je) hebt gemaakt, dan is en blijft dat nog altijd menselijk en iets waar je je excuses voor aan kunt bieden. De nabestaanden snappen zelf ook wel dat je het een moeilijke situatie vindt en niet zo goed weet hoe je iets moet brengen. Je kunt trouwens ook gewoon beginnen met dat je het moeilijk vindt om de juiste woorden te vinden en dat je bang bent om iets verkeerds te zeggen. Meestal is het ijs dan gebroken en gaat het vanzelf goed. ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:57

De allerergste dooddoener is en blijft wat mij betreft (neem me niet kwalijk) "God heeft het zo gewild".....

Daar kan ik in sommige gevallen heel erg kwaad om worden.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:53

Paintlinger schreef:
De allerergste dooddoener is en blijft wat mij betreft (neem me niet kwalijk) "God heeft het zo gewild".....

Inderdaad! Wou het net posten.
Je gaat toch niet bij de dood van een driejarig kind roepen dat het 'Gods wil' was. |o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:02

Paintlinger schreef:

Daar zou je bij mij ook absoluut niet mee moeten komen! -:(-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:12

Glitch schreef:
Paintlinger schreef:

Inderdaad! Wou het net posten.
Je gaat toch niet bij de dood van een driejarig kind roepen dat het 'Gods wil' was. |o

Tja, maar er zijn mensen die zo leven...
Ik heb een keer een docu gezien over een amerikaanse vrouw, ze kon geen kinderen krijgen. Op haar 39ste werd ze toch ineens zwanger, dit was uiteraard een gods wonder.
Toen het kindje 4 was, werd het geschept door een auto en was op slag dood. Moeder heeft er geen traan om gelaten, want God had haar nodig....

Ik ben niet gelovig, dus ik begrijp dat niet, maar vind het ergens wel makkelijk als je zo door het leven kan :j

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:15

Koetjesreep schreef:

Zoiets zei / schreeuwde mijn schoonvader toen hij binnenkwam bij de condoleance voor mijn vader. _-:( _-:( "IK heb twee weken geleden ook al een vriend weggebracht" (ja hoor, die man kende je nauwelijks)
Kon hem wel wat doen, vriendje schaamde zich ook te pletter. Nu weet ik dat die man alleen aan zichzelf denkt en het IQ van een doperwt heeft maar toch. Eikel.
(En nu een jaar later heeft ie nog steeds niet door dat ik alleen hoi, ja, nee en doei tegen hem zeg)

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:16

Saar4 schreef:
Opgeruimd staat netjes. _O-

Verder kan je echt niet zo veel verkeerd zeggen hoor. Gewoon laten weten dat je meeleeft en het erg vindt.

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:21

Misschien van een iets ander kaliber, maar:

Kassamiep in de winkel bij het afrekenen van boodschappen voor de condoleance: ''Zo u gaat zeker een feestje geven!''

Verder vind ik de meeste dingen niet echt fout, het komt op dat moment (in de meeste gevallen) uit iemands hart en emotionele mensen zijn gewoon niet zo goed met woorden..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:23

@ Stef: Klopt, er zijn inderdaad mensen die daarin geloven. Toch lijkt het me niet echt respectvol als die mensen dat ongevraagd tegen niet- of anders gelovigen zeggen. Ik ging er tenminste van uit dat dat bedoeld werd door Paintlinger.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:23

Toen mijn opa en oma overleden kreeg ik wel eens te horen: "Hoe oud waren ze? Oh, dat was dan ook al wel een mooie leeftijd"
Maar je kunt ze nooit missen en dat kon bij mij soms gewoon echt rot overkomen.. :o Want ook al hadden ze een mooie leeftijd, ik had gewild en ook gedacht dat ze nog véél ouder waren geworden/zouden worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:27

Juul schreef:

Kassamiep in de winkel bij het afrekenen van boodschappen voor de condoleance: ''Zo u gaat zeker een feestje geven!''

Verder vind ik de meeste dingen niet echt fout, het komt op dat moment (in de meeste gevallen) uit iemands hart en emotionele mensen zijn gewoon niet zo goed met woorden..

Dat weet die "kassamiep" toch niet?
Toen wij boodschappen gingen halen zei "het meisje achter de kassa", fijne dag nog verder he! En ik denk, ja, tuurlijk....
Ach, weet zij veel waarom ik koffie en suiker en koffiemelk kom halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:30

Tsja, ze bedoelt het ook maar vriendelijk, denk ik dan. Er zijn genoeg kassamiepen die gewoon chagrijnig voor zich uit blijven staren.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:30

stef schreef:
Anoniem schreef:

Toen wij boodschappen gingen halen zei "het meisje achter de kassa", fijne dag nog verder he! En ik denk, ja, tuurlijk....

Ik vind een opmerking zoals die van Juul sowieso ongepast voor een caissière, juist omdat ze niet weten waarvoor iets gehaald wordt.
Een fijne dag wensen moet altijd kunnen imo, dat vind ik wel iets anders dan een opmerking maken over een feestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:31

@ Rianne_: Precies wat jij zegt :)

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:34

Toen mijn vader 6 weken was overleden kwam ik een oud klasgenoot tegen. Hij vroeg hoelang het geleden was, toen ik hem vertelde hoelang geleden het was zei hij: "Oh dat is ook alweer een tijdje terug."

:\

Verder ben ik het eens met veel opmerkingen hier, zowel over wat er echt niet kan maar ook dat het eigenlijk alleen gaat om het idee dat iemand je steunt. En zelfs een "Ik weet niet wat ik moet zeggen" goed genoeg is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:46

Mensen die zwaar gelovig zijn hebben zo op het oog minder moeite met het overlijden van een dierbare, het is fijn dat mensen hier steun aan hebben maar ik kan me echt niet voorstellen dat je geestelijk leider zegt dat je erg blij moet zijn want de overledene is nu al bij zijn heiland(keer meegemaakt op een begrafenis van een zeer jonge collega) Dit waren Jehova's en ook Chr.Gereformeerd kan er wat van. Als je een kind verliest dan spring je toch geen gat in de lucht omdat hij/zij al bij God is, zo werd het een aantal jaar geleden wel gebracht, voor mij als atheist zeer moeilijk te bevatten.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:04

Rianne_ schreef:
Toen mijn opa en oma overleden kreeg ik wel eens te horen: "Hoe oud waren ze? Oh, dat was dan ook al wel een mooie leeftijd"
Maar je kunt ze nooit missen en dat kon bij mij soms gewoon echt rot overkomen.. :o Want ook al hadden ze een mooie leeftijd, ik had gewild en ook gedacht dat ze nog véél ouder waren geworden/zouden worden.

Kreeg ik ook te horen idd met mijn Beppe.
oooh ze was al bijna 91, mooie leeftijd.
ja so what, we moeten haar nu wel missen, en dat blijft heftig.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:09

stef schreef:
Juul schreef:

Idd, zo ging ik voor mijn moeders begrafenis sigaretten halen bij de pomp.
En dat vrouwtje zegt fijne dag, geniet ervan want het is een prachtige dag... Tuurlijk steek dat...
Heb haar ook een prettige dag gewenst, en in de auto kwamen de traantjes...
Maar ik had niet op mijn voorhoofd staan dat ik mijn 44 jarige moeder ging begraven....

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:03

Op de begrafenis van mijn opa zei een goede vriend van hem na afloop (met koffie en broodjes)
"Zo zie je maar weer, de een zijn dood is de ander zijn brood"

Kon er toen stiekem wel om lachen := Gekke ouwe opaatjes onder elkaar :+

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:20

Shenavallie schreef:
Ik heb thuis wel eens gezegd dat als ik eerder kom te overlijden dat ze in plaats van zo'n saaie grijze kaart een knalroze kaart moeten maken en daarop zetten: "Wij halen opgelucht adem, nu zij dat niet meer doet". :+

:') Die is leuk!
Ik hou wel van humor bij dit soort nare dingen.