Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:26

Herkenbaar ja... Vaak moe van dingen waar anderen geen last van lijken te hebben, mijn concentratie heeft er op die momenten ook onder te lijden. Bij stress/adrenaline gaan de pijnscheuten door mijn lijf heen, vooral polsen/ellebogen/enkels.

Hier inderdaad ook lang en vaak bij fysiotherapeut, wel iets verbetering maar duurde altijd lang en ging gepaart met irritaties op andere plekken..

LisaLuna

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:35

Als iemand mij een tik op m'n schouder geef voel ik dat 5 minuten erna nog terwijl als ik hetzelfde (of zelfs een hardere tik) terug doe voelen ze het niet of amper..

En dan kan men wel zeggen dat het in m'n hoofd zit maar ik had dit ook al vér voor dat ik dacht dat ik fibromaylgie had. En wij weten hoe wij ons voelen en helaas kan je niet even ruilen met iemand een dag want ik denk dat als dat zou gebeuren we veel meer begrip zouden hebben voor elkaar..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:37

Ik meld me morgen even hoor, als ex fybro klant.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:38

Is goed. Dat ex gedeelte klinkt goed! :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:45

Zeggen dat iets 'in het hoofd zit' of 'tussen de oren' komt altijd hard aan.
Maar wat er feitelijk mee bedoeld wordt is niet dat je dingen verzint of dat je pijn niet echt is. Pijn zit hoe dan ook in je hoofd, pijn wordt geregeld en geregistreerd in je hersenen. Maar voordat jij het voelt en gdrag op aanpast moet het wel veel schakeltjes door. Als een schakeltje niet werkt, kun je meer pijn krijgen als dezelfde prikkel wordt gegeven, minder pijn krijgen bij dezelfde prikkel, kan er zelfs pijn optreden zonder prikkel of juist met veel prikkels geen pijn. Dat is er vaak aan de hand met pijnsyndromen, en daarom zijn ze zo moeilijk.
Pijn is iets raars, hersenen zijn ook rare dingen, door een klein veranderingetje kan je complete perrsoonlijkheid en karakter veranderen.
Als er door veel onderzoek geen pijnprikkel wordt gevonden betekent het niet dat je geen pijn hebt, maar dat je hersens/lichaam anders geprogrammeerd moet worden.

Psyschisch en fysiek zit heel dicht bij elkaar, kan niet losgekoppeld worden, want alle ziekten hebben hoe dan ook een fysieke én psychische component. Het is dus nooit aanvallend bedoeld, maar het zal vast wel vaak zo gebracht worden of overkomen...

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:56

Klopt in die zin heb jij 100% gelijk.

Kan het alleen zo moeilijk accepteren als mensen wel écht zeggen dat ik me aanstel. Vind ik gewoon heel erg.. Omdat je het niet kan vinden. Mijn ouders zelf geloofde mij eerst ook niet. Nu ze zien dat ik steeds meer pijn heb en achteruit ga merken ze wel dat ik het wel écht meen. Maar ik snap dat het héél moeilijk is om in iets te geloven waarvan het bestaan niet zeker is (denk bijvoorbeeld aan.. geesten? ofzo? :)) ) . Maar als je er zelf last van heb is het nog irritanter, voor jezelf vooral. "Stel ik me aan? Ja ik stel me aan." Dacht ik altijd "Misschien moet ik gewoon maar doorgaan, gaat vanzelf weg." Helaas werkt dit niet en kan dit nu meer respecteren.

Wat ik het meest vervelend eraan vind is dat ik soms 10 minuten!!!! lang bezig ben om de trap op te komen. Dat doet zó ongelooflijk veel pijn , wat ik niet uit kan leggen.. ALLES verzuurd ik loop te hijgen en zweet breekt me uit. Ik wil echt een lift hoor _O- .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:25

LisaLuna schreef:
Is goed. Dat ex gedeelte klinkt goed! :D

:D

Oké, ik doe hier mijn verhaal en ik hoop dat er voor jou iets tussen zit waar je wat mee kan.
Zelf heb ik zeker een jaar fybro gehad, is niet gediagnosticeerd omdat ze toch niet exact weten wat het is maar dat ik het had is zeker.
Ik ben sowiezo hypermobiel, maar het was behoorlijk hels, extreem hoge spierspanning o.a. en altijd en overal pijn.
Diclofenac 100 mg voor geslikt maar dat deed allemaal niets net als Brufen en paracetamol.
Kon echt niets meer van de pijn en de vermoeidheid ook daardoor.
Veel voor gesport wat niets uithaalde, veel fysio/manuele therapie gehad.
Naja, kort samengevat bleek ik dus een voedselallergie te hebben.

Nadat ik op dieet ben gegaan was 75% van mijn klachten dus weg binnen een week.
Ik zit op een glutenvrij, melkvrij en soja-arm dieet en dat gaat fantastisch.
Een glutenallergie blijkt vaak samen te gaan met Fybro ook trouwens.

De theorie hierachter:
Wanneer melk en gluten niet verteerd worden komt dat als Peptides in je bloed terecht.
Die peptides strandden overal in je spieren, wat er bij mij voor zorgte dat ik dus fybro klachten kreeg.
Die peptides/afvalstoffen blijven hangen in je spieren, en dat gaf bij mij extreem hoge spierspanning wat maakte dat mijn hele wervelkolom constant scheef stond.

Misschien is dit de moeite waard voor je om eens uit te laten zoeken?
De reden dat het erger wordt, zou ook makkelijk te verklaren kunnen zijn.
Het enzym lactase wat Lactose verteerd maak je als klein kind aan, maar naarmate een mens ouder wordt veel minder.
Dat maakt dus dat je er meer last van krijgt naarmate een mens ouder wordt.
Dan is er nog een factor stress, Melk en gluten zijn zwaar belastend voor een mens en alleen te verteren in optimale darmconditie.
Als je darmen dat niet krijg je al gauw intoleranties.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:27

Wat fijn voor je dat het daardoor wel weg is gegaan. Dat ga ik zeker bij m'n dokter voorleggen. Kijken of we een allergie test kunnen doen :j .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:35

Bij mij was het echt stress gerelateerd. Ik had langdurige heftige stress gehad en toen kwam het er als Fibro uit. Ik ging toen Magnesium tabletten slikken, deze werken spierontspannend en strssverlagend en zo kwam ik van de klachten af, goddank. Had er niet aan moeten denken dat altijd te moeten voelen. Ik kon 's ochtends gewoon de trap niet af en lopen en staan deed al enorm zeer. Ik liep echt mank zeg maar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:37

Ik hoop dat het voor jou mogelijk ook een oplossing is.
Je hebt trouwens meerdere tests, een test is wel een paar 100 euro die je zelf moet betalen, maar wel heel goed.
De andere test is zover ik weet niet heel goed en betrouwbaar.

Fybro is immers gewoon iets waarvan ze niet weten wat er aan de hand is.
Een ding is wel, het is bij mij alles of niets.
Dus niet sjoemelen met mijn dieet, gewoon niet.
Als ik vandaag een ijsje eet lig ik morgen de hele dag op bed!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:54

Er stond vorige week een artikeltje over oa fibro bij ons in de krant, wel een interessant inzicht:
Afbeelding

Ik kan me hier wel in vinden, heb wel vaker het idee dat prikkelverwerking bij mij wat anders gaat dan normaal. En het lijkt dus idd wel 'tussen de oren' te zitten, maar niet zozeer op psychisch gebied dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:06

Truf schreef:
Er stond vorige week een artikeltje over oa fibro bij ons in de krant, wel een interessant inzicht:
[ Afbeelding ]

Ik kan me hier wel in vinden, heb wel vaker het idee dat prikkelverwerking bij mij wat anders gaat dan normaal. En het lijkt dus idd wel 'tussen de oren' te zitten, maar niet zozeer op psychisch gebied dus.

Dat is dus wat ik zei, volgens mij is dat al wel langer bekend... Dat is dus wél psychisch, maar de meeste mensen denken dat je voor een psychische aandoening gek moet zijn of aanstellerig, en voelen zich aangevallen als iets psychisch blijkt te zijn. Maar klachten zijn nooit enkel lichamelijjik of psychisch, dat is niet los te koppelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:21

De medische wetenschap pretendeert veelal dat zij (bijna) alles weten.
"Als ik u niet kan genezen, bestaat het niet"

Wetenschap is net zoals andere 'geloofsovertuigingen' kijken met een bepaalde bril naar de werkelijkheid.
Er is veel wat medici weten en kunnen. Er is meer wat ze niet weten en niet kunnen.
Het is alleen jammer dat men dat veelal niet openlijk erkent en bijv. doorstuurt.
Dat zou zo'n 'oordeel' van zo'n arts wat minder hard over komen bij de client.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:29

Ik vind de kop wel wat optimistisch: tenslotte is er nog helemaal niet bekend waarom het zenuwstelsel anders reageert en dus is het ook wat voorbarig om van 'verklaarbaar' te spreken. Ook is nog lang niet duidelijk of dat de volledige verklaring is voor de pijnklachten. Maar een stap in de goede richting is het wel. Ook 'medisch geen oorzaak' is wat te kort, dat geeft veel te veel de indruk dat die oorzaak er ook niet is. En dat weten we helemaal niet.

Verootjoo: dat is niet zozeer psychisch alswel neurologisch, iets in hersenen/zenuwstelsel. Nou is dat onderscheid niet zo groot, dat is waar, maar grofweg is 'psychisch' te beinvloeden door onze bewuste gedachten (al dan niet met behulp van een psycholoog.) Psychiatrisch is al lastiger, het onderscheid tussen psychiatrisch en neurologisch is vrij willekeurig, en wordt meer gemaakt op basis van de gevolgen dan op grond van oorzaak.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 23:09

Maar hebben ze bewijs dat het met happerende hersenen te maken heeft? Want ze kunnen nergens wat vinden. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:18

Onderzoeken naar pijnbestrijding voor fibroklachten wijzen richting fout in de neurotransmitters, vandaar dat opiaten (tramadol) en sommige antidepressiva veel beter werken dan ibu/diclo, etc. Omdat de oorzaak in de hersenen (b)lijkt te zitten wordt er ook wel gesuggereerd dat fibro niet onder reuma maar onder neurologische aandoeningen geplaatst moet worden.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 23:22

Ja dat klinkt wel logisch. En daarom ook waarom het niet in je bloed te vinden is want Reuma's vind je in je bloed. En zo'n pijnscheut gaat via je zenuwen dus dat is ook niet te zien natuurlijk..

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:08

Hey Lisa, ik zag toevallig in je profiel dat jij fibro hebt, net als ik. Toen ging ik wat verder zoeken op bokt over fibro en kwam ik uit bij dit topic. Ik lees dus even mee :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:27

Helaas is hij wel al een tijd stil!
Maar ik hoop dat dit topic door kan gaan zonder mensen die vinden dat wij ons aanstellen.
Ik had een erg mooi berichtje toegestuurd gekregen :

Citaat:
Mijn naam is fibromyalgie en ik ben een onzichtbare ziekte.

Ik ben nu bij jou voor de rest van je leven.Anderen om jou heen zien mij niet. Maar jouw lichaam voelt mij wel.
Ik kan je aanvallen wanneer en op wat voor manier ik wil.Ook kan ik voor erge pijn zorgen.
En als ik in een goede bui ben kan ik er ook voor zorgen dat je overal pijn hebt. Weet je nog dat jij met je energie van alles deed en veel plezier had?
Wel, ik nam die energie van je weg en gaf je de vermoeidheid er voor terug.Je probeert nu ook nog plezier te hebben, maar ik haal je uit je slaap en geef je er hoofdpijn voor terug!

Ik kan er voor zorgen dat je trilt van binnen en dat je het koud of warm hebt terwijl iedereen zich normaal voelt. O ja, ik kan je ook angstig en depressief maken.Je hebt er niet om gevraagd maar ik heb je om verschillende redenen uitgekozen.
Door dat virus wat je ooit had en waarvan je nooit bent hersteld, of dat auto ongeluk of misschien waren het wel de jaren van verwaarlozing na een trauma! Maar goed, ik ben er nu en ik blijf bij jou!

Ik hoor dat je naar de dokter bent gegaan om van mij af te komen, ha ik rol over de grond, ha lachen, probeer het maar! Je zult naar heel veel dokters moeten gaan wil je uiteindelijk een keer van me af komen. Ook zal je volgepropt worden met pillen, slaappillen, energiepillen, je zal massages krijgen en zal je voor angstig en depressief uitgemaakt worden.
Er zal je verteld worden dat als je je pillen maar netjes neemt en je oefeningen doet, ik weg zal gaan. Maar het ergste is nog dat je niet serieus genomen zult worden wanneer je tegen de dokter schreeuwt dat je geen normaal leven hebt.

Je familie, vrienden en collega’s zullen allemaal naar je luisteren tot ze het beu zijn om te horen hoe ik je laat lijden en dat ik een rotziekte ben.Sommigen zullen zeggen: “oh, je hebt gewoon een rotdag” of ze zeggen: “Ja je kunt nu eenmaal niet meer alles doen wat je tien jaar geleden wel kon”.Ze horen niet dat jij dan zegt: “Tien jaar geleden? Tien dagen geleden!!”Ook zullen sommigen achter je rug om gaan praten terwijl jij dan langzaam aan het gevoel krijgt dat je je zelfrespect aan het verliezen bent.
Je blijft toch proberen, tegen beter weten in, uitleg te geven zodat ze je begrijpen. Dit is vooral moeilijk wanneer je met een “normaal”persoon in gesprek bent en je ineens niet meer weet wat je ook weer wilde zeggen.

Ik wil mijn verhaal, ik had gehoopt dat dit geheim kon blijven maar je zult er inmiddels zelf ook wel achter zijn, als volgt beeindigen: De enige van wie je echt begrip en steun zult krijgen om met mij om te kunnen gaan zijn de mensen die ook fibromyalgie hebben. Accepteer de minderheid die mij leuk vindt en die wel steun hebben aan andere mensen.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:39

Ik ben zelf fysiotherapeute en ik heb zelf ook een aantal patiënten met FM. De stempel FM wordt vaak gegeven aan patiënten met veel pijnklachten en die niet te verklaren zijn. De ene dag last van de schouder en de knie, de volgende dag van de rug en het hoofd bij wijze van spreken. In de volksmond wordt het weke delen reuma genoemd. Nu is het zo dat mensen met FM vaak niet serieus worden genomen door de omgeving. Er is niet aan je te zien, dus je stelt je aan er is niets aan de hand. Het veel voorkomende probleem van klachten binnen in het lichaam. Helaas is onze zorg nog niet zo ver dat ze er achter kunnen komen met testen of het FM is. Het is momenteel een vaag iets, net zoals ALS en MS voorheen was. Daarom weten heel veel mensen er niets vanaf en denken ze dat het tussen de oren zit. Met fysiotherapie kun je degelijk iets bereiken. Vaak is stress ook een stoornis die gekoppeld is aan fibro. Ik zou gewoon de mensen die je niet begrijpen uit proberen te leggen wat het is en wat het inhoud en dat het niet alleen maar tussen de oren zit. wel een klein gedeelte ervan met die stress maar verder niet. FM kun je op alle leeftijden krijgen net zoals RA!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:12

LisaLuna schreef:
Citaat:
Mijn naam is fibromyalgie en ik ben een onzichtbare ziekte.

Ik ben nu bij jou voor de rest van je leven.Anderen om jou heen zien mij niet. Maar jouw lichaam voelt mij wel.
Ik kan je aanvallen wanneer en op wat voor manier ik wil.Ook kan ik voor erge pijn zorgen.
En als ik in een goede bui ben kan ik er ook voor zorgen dat je overal pijn hebt. Weet je nog dat jij met je energie van alles deed en veel plezier had?
Wel, ik nam die energie van je weg en gaf je de vermoeidheid er voor terug.Je probeert nu ook nog plezier te hebben, maar ik haal je uit je slaap en geef je er hoofdpijn voor terug!

Ik kan er voor zorgen dat je trilt van binnen en dat je het koud of warm hebt terwijl iedereen zich normaal voelt. O ja, ik kan je ook angstig en depressief maken.Je hebt er niet om gevraagd maar ik heb je om verschillende redenen uitgekozen.
Door dat virus wat je ooit had en waarvan je nooit bent hersteld, of dat auto ongeluk of misschien waren het wel de jaren van verwaarlozing na een trauma! Maar goed, ik ben er nu en ik blijf bij jou!

Ik hoor dat je naar de dokter bent gegaan om van mij af te komen, ha ik rol over de grond, ha lachen, probeer het maar! Je zult naar heel veel dokters moeten gaan wil je uiteindelijk een keer van me af komen. Ook zal je volgepropt worden met pillen, slaappillen, energiepillen, je zal massages krijgen en zal je voor angstig en depressief uitgemaakt worden.
Er zal je verteld worden dat als je je pillen maar netjes neemt en je oefeningen doet, ik weg zal gaan. Maar het ergste is nog dat je niet serieus genomen zult worden wanneer je tegen de dokter schreeuwt dat je geen normaal leven hebt.

Je familie, vrienden en collega’s zullen allemaal naar je luisteren tot ze het beu zijn om te horen hoe ik je laat lijden en dat ik een rotziekte ben.Sommigen zullen zeggen: “oh, je hebt gewoon een rotdag” of ze zeggen: “Ja je kunt nu eenmaal niet meer alles doen wat je tien jaar geleden wel kon”.Ze horen niet dat jij dan zegt: “Tien jaar geleden? Tien dagen geleden!!”Ook zullen sommigen achter je rug om gaan praten terwijl jij dan langzaam aan het gevoel krijgt dat je je zelfrespect aan het verliezen bent.
Je blijft toch proberen, tegen beter weten in, uitleg te geven zodat ze je begrijpen. Dit is vooral moeilijk wanneer je met een “normaal”persoon in gesprek bent en je ineens niet meer weet wat je ook weer wilde zeggen.

Ik wil mijn verhaal, ik had gehoopt dat dit geheim kon blijven maar je zult er inmiddels zelf ook wel achter zijn, als volgt beeindigen: De enige van wie je echt begrip en steun zult krijgen om met mij om te kunnen gaan zijn de mensen die ook fibromyalgie hebben. Accepteer de minderheid die mij leuk vindt en die wel steun hebben aan andere mensen.

Indrukwekkend stukje inderdaad!
Ik heb bovenstaande hufter gekregen door stress (trauma's) maar heb hem redelijk onder controle door Magnesium tabletten. Dat vindt hij niet leuk want als ik het een dag vergeet dan duikt hij snel weer op. Maar ik weet hem redelijk onder de duim te houden!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:40

Ik heb trouwens met die fybro veel baat bij een tens.
Ben er in principe van af, maar soms duikt het nog op en dan ben ik blij met mijn tens. :D
Met dieet en magnesium, en koppie goed houden bereik je een hoop.
Met een tens heb ik ook de pijn doorbroken, de boel kon eindelijk rusten en nu heb ik eigenlijk nergens last meer van.
Wel ziek geweest net, ja dan voel ik het wel. Maar normaal zou ik echt vergaan van de pijn en nu is het hoogstens ongemakkelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:47

Hier momenteel erg veel last. Kan de hele week al nagenoeg niks. Kan amper lopen. Heb de afgelopen weken hard getraind voor een examen met de hond en na het examen voelde ik me net zo;n leeg gelopen ballon en baal er zo van. Dikke handen en ontstekingen en koorts heb ik ook als ik erg last van de fibro heb. Hebben jullie dat ook?

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 16:49

jst_lyske schreef:
Ik ben zelf fysiotherapeute en ik heb zelf ook een aantal patiënten met FM. De stempel FM wordt vaak gegeven aan patiënten met veel pijnklachten en die niet te verklaren zijn. De ene dag last van de schouder en de knie, de volgende dag van de rug en het hoofd bij wijze van spreken. In de volksmond wordt het weke delen reuma genoemd. Nu is het zo dat mensen met FM vaak niet serieus worden genomen door de omgeving. Er is niet aan je te zien, dus je stelt je aan er is niets aan de hand. Het veel voorkomende probleem van klachten binnen in het lichaam. Helaas is onze zorg nog niet zo ver dat ze er achter kunnen komen met testen of het FM is. Het is momenteel een vaag iets, net zoals ALS en MS voorheen was. Daarom weten heel veel mensen er niets vanaf en denken ze dat het tussen de oren zit. Met fysiotherapie kun je degelijk iets bereiken. Vaak is stress ook een stoornis die gekoppeld is aan fibro. Ik zou gewoon de mensen die je niet begrijpen uit proberen te leggen wat het is en wat het inhoud en dat het niet alleen maar tussen de oren zit. wel een klein gedeelte ervan met die stress maar verder niet. FM kun je op alle leeftijden krijgen net zoals RA!

Maar het uitleggen is moeilijk als mensen toch al bij voorbaat denken ; och die stelt zich aan.
Vind het inderdaad zo jammer dat er geen test voor is, alhoewel mijn schoonnichtje vertelde dat ze in Amsterdam getest is en hij dus heeft bevestigd dat ze dit heeft. Ga ik ook maar doen.

Ik ben naar het ziekenhuis geweest maar bij mijn 'uitslagen afspraak' heb ik mij verslapen en nu durf ik gewoon niet meer heen. Het is verschrikkelijk.. Ik wil wel maar ik durf niet. Mijn afspraak was 24 JANUARI. :roll:
Iedereen zegt dat ik moet gaan, dan zeg ik ja amen.. maar ik durf gewoon niet te bellen. Ben ook ineen of andere fase dat ik alles even eng vind..

@ Suzanne: Wat fijn dat Magnesium helpt , dit wist ik niet en geloofde ik eerlijk gezegd ook niet maar dat is dus het proberen wel even waard!

@ Moonfish: Wat is een tens? :o
Klopt, je moet er niet telkens aan denken want dan word het niet beter! Maar als iemand dan zegt tegen me "Ja het doet zeer omdat je je er op focust" dan denk ik.. Nee! Want als ik me ergens anders op focus is de pijn er nog en dat is moeilijk te negeren. En tuurlijk als ik denk "Oh mn teen doet zeer" en dat denk ik de hele dag, dan gaat hij ook pijn doen _O- hahaha.

@ Wilawander : :(:) Klote meis. Ik heb wel dat ik ze soms met moeite kan bewegen en dat ze echt in een kommetje staan maar dat ze opzetten heb ik niet echt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:52

Ja ze voelen heel gezwollen en kan amper wat vast pakken. Laat ook veel vallen. Nu heb ik ook nog een chronische whiplash en 3 hernia's en soms weet ik niet wat waar door komt. bij mij is de fibro na een ongeval ontstaan. Ook zijn bij de rheuma waardes verhoogd. Er komt dan een hoop samen.

Ik zou wel gaan hoor. Misschien is er wel iets waar je baat bij hebt.