onder het paard gekomen, externe fixateur..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Re: onder het paard gekomen, externe fixateur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 15:09

@threefingers wat een compliment zeg hihi!! Super bedankt!!

@roozzy wat een rot pech zeg.. Ja wat mij betreft ga ik in december weer lekker beginnen met paardrijden!
Heel erg bedankt! :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:27

Ik heb bij een (auto) ongeluk een verbrijzeld dijbeen opgelopen. Omdat ze eerst andere dingen moesten opereren, heb ik 4 weken in een tractie gelegen. Daarna hebben ze mijn bovenbeen gerepareerd met platen en schroeven.
Heb eerst 3 maanden in een rolstoel gezeten, toen halfjaar op krukken. De volledige revalidatie heeft ongeveer een jaar geduurd.

Ik heb dus geen externe fixator gehad, maar wel een langdurige revalidatie. Ik was toen 19, lees dat jij 16 bent.
Dat is moeilijk als je zo jong bent. Maar het voordeel van jong zijn, is dat je meer en betere kans op (volledig) herstel hebt.
Sterkte voor de komende tijd.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:32

nadita, dankjewel ik hoop ook dat het herstel snel verloopt. Gelukkig ben jij geheel hersteld!!

Ik heb vandaag weer fysio gehad. En ik heb op de weegschaal tot 25 kilo mogen belasten.
En ik heb weer gelopen tot 10% belasting. Ben super blij!!! :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:23

En zo ga je steeds een stapje verder. Komt goed.
Houd moed!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 12:32

Ja ik hoop zo, dat het allemaal niet met teveel terugslagen gaat goedkomen.
Maar ik ben er bang voor, naja ik ga er gewoon keihard voor werken
en dan hopen dat het snel hersteld!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:28

Komt helemaal goed! Misschien niet voor 100%, maar je bent een knokker en dan kom je een heel eind!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:11

Weer even een update hier,
Ik heb vrijdag tot 30 kilo erop gesteund! Meer dan eindelijk mocht maar ik had het zelf niet eens
in de gaten! En vandaag ben ik met mijn zusje een stuk gaan wandelen. Ik moet nu gaan lopen
om de botmassa sterker te maken. Dus ik ben harstikke blij!
Alleen sinds ik mag lopen heb ik erge last van mijn wondjes. Eerst was er maar een wondje ontstoken,
inmiddels alweer 2. En dat trekt en prikt best wel erg, maarja nog een paar weken pijn en dan
mag het ijzer er gelukkig af!! :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:58

Goed van je meis!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:03

Goed hoor volhouden zo, op die wondjes kan je honing smeren dat werkt goed.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:10

Heb er geen ervaring mee,
maar wil je toch even heel veel sterkte wensen :(:)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:14

@TS: whoe, wat fijn dat je er al zo veel op mag steunen :) En nog belangrijker, dat je lekker met je zus hebt kunnen wandelen, heerlijk :j

Ik zit nu op 4 weken en moet nóg 4 weken onbelast, dus op 2 krukken. Echt balen -O- Ik had zo gehoopt dat ik zo langzamerhand met 1 kruk zou mogen gaan lopen, of een beetje belasten maar nee... 8 weken helemaal niks. :\
Fijn hoor, met een kindje en pup in huis... ik kan niet eens de deur uit (hebben een trapje naar de voordeur) of een glas drinken voor mezelf op tafel zetten, echt zo afhankelijk, jakkes.

Gister wel door m'n liefste een hele grote ronde uitgelaten in de rolstoel over het dorp met dat mooie weer, daar knapt een mens wel van op :j

Als ik mijn knie hopelijk vandaag 100 graden kan buigen mag ik wel bij de fysio op de hometrainer (zonder weerstand ofzo) dus daar hoop ik dan op, eindelijk iets nuttigs doen :j en misschien weer wat spiertjes trainen want ondanks dat ik geen gips had, is mijn re.been echt helemaal pap geworden, totaal geen spierenmassa meer en hij is zelfs een stuk dunner dan mijn li.been -O- hebben jullie dat ook zo erg?

En afgelopen 2 nachten voor het eerst sinds 3 weken weer bij mijn man in bed geslapen ipv in het ziekenhuisbed in de woonkamer, ging heel goed *\o/* Deed helemaal geen pijn (als ik maar op mijn li.-of re.zij lig, rug en buik gaat nog niet :') )

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:15

Bedankt iedereen! @marleen dat durf ik nog niet er op te doen, want de dokter heeft heel duidelijk aangegeven water, alcohol of badidas verder niets. dus ik weet het niet, schijnt wel heel verzachtend te werken maar helaas zal het met de pijnlijke wondjes moeten doen :(

@ashley nog 4 weken niet belasten, wat een hel. Maar we kunnen dan samen aftellen want ik moet nog 4 weken met de externe fixateur lopen en dan gaat die eruit!
En op school moet ik nog steeds met een rolstoel ):
Ja lekker in het zonnetje, daar knap je echt van op inderdaad!!
Oh dan maar hopen dat je 100 graden kan buigen (ik kan het nu na 3 maanden pas 100graden buigen)
Mijn linkerbeen begint er nu net zo uit te zien als mijn rechterbeen, en hij blijft dunner worden,
maar het scheelt dat ik het weer mag belasten want dan komt er weer meer bot- en spiermassa.
Dat is wel heel fijn, is ook niks om de heletijd maar alleen te liggen in de woonkamer.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:06

nog 7 dagen en dan is het zover! Dan gaat het ijzer toch echt uit mijn been :) :)

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:00

Hey Hoe gaat het nu met je?

Groetjes Janna

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 10:09

Oh dat is nog eens een lang verhaal.

In april is de externe fixateur dus verwijdert van mijn been, daarna heb ik 9 weken met gips gelopen.
13 juni heb ik mijn 2e operatie gehad, hierbij hebben ze een pin in mijn scheenbeen gezet, en 2 schroeven uit mijn bovenbeen gehaald. Na mijn operatie ben ik eigenlijk na een 3 dagen al aan fysiotherapie begonnen.
Het ging allemaal super goed, en ik voelde me weer sinds een lange tijd goed over mezelf, en ik zag het allemaal positief in. Ik mocht eindelijk maar met één kruk gaan lopen!!! Het einde was in zicht!

Tot ik begin juli last van mijn been kreeg, mijn been zat vol met vocht. We zijn toen naar het ziekenhuis geweest maar er was geen rede tot paniek. 2 dagen daarna ging het vocht zich concentreren tot een plaats, de plaats waar de openbeenbreuk zat, het werd rood, heet, dik en ik had 39 graden koorts. We hebben toen het ziekenhuis gebeld, hij zei geen spoed. De volgende dag het ziekenhuis weer gebeld want het ging steeds slechter, hij zei weer ,,geen spoed''. De dag daarna zijn we naar de huisarts gegaan want we vertrouwde het voor geen meter. Hij schrok heel erg en zei dat ik meteen naar het ziekenhuis moest gaan. Eenmaal in het ziekenhuis schrokken ze heel erg van mijn been.
Ik had een ontsteking, ze wisten niet of het in het bot zat. Ze hebben die avond nog geopereerd.
Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen, en ik voelde me super slecht.
Ik had heimwee, ik was misselijk maar had gelukkig geen pijn meer.
Ik heb één week in het ziekenhuis aan het antibiotica infuus gelegen, en één week thuis aan het infuus.
Nu moet ik tot 25 september antibiotica slikken, en daarna mag ik pas weer gaan belasten.

Het is een lange weg geweest, en ik hoop dat het na 25 september allemaal snel en goed gaat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:58

Jeetje meis :(:) Hopelijk gaat het vanaf nu wel voorspoedig!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:44

Jeetje wat slordig van de arts in t ZH die je belde...
Sterkte voor nu!!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 17:39

Dankjewel!
Je heel slordig dat vinden wij nu ook, mijn eigen dokter (die overigens echt super aardig is en zijn werk héél goed doet) was op vakantie helaas. We weten ook niet wie we aan de telefoon hadden, dus daar hebben we ook niet zoveel aan.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:53

Jeetje wat een pech, dat je nog niet alles achter de rug hebt..

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:10

Oh wat een ellende allemaal. Wat zal jij het zwaar hebben. Heel veel beterschap en ik hoop echt dat je na 25 september je eigen beter gaat voelen en dat je revalidatie voorspoedig gaat worden. Heel veel beterschap.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:56

3 jaar geleden ben ik ook samen met het paard tegen de vlakte gegaan. Een hele fijne oudjaarsdag had ik dus. In het ziekenhuis werd er verteld dat ik een breuk had, een botfragment en gescheurde enkelbanden. Vond mezelf er ontzettend makkelijk vanaf komen voor die pijn (ondertussen ervaring met breuken). 2 dagen later opgebeld om een scan te komen maken. Hieruit bleek dat alleen het staartwortelbeentje van mijn dikke teen nog heel was. Verder vanaf mijn enkel was alles verbrijzeld. Kan me nog heel goed herinneren dat ik daar in mijn rolstoeltje zat en mij verteld werd dat er een grote kans bestond dat ik nooit meer normaal zou lopen, laat staan paardrijden! Toen dus onder narcose gegooid om er dus ijzeren pinnen in te zetten wat ik al een raar idee vond als alles verbrijzeld was.
Gelukkig onder de narcose opnieuw gezet waar ze 3 kwartier over gedaan hadden. Toen ik wakker werd geen pinnen erin gezet, "ze konden het nergens aan vastzetten"

Mijn revalidatie zou minimaal een jaar duren, als alles ooit nog goed kwam.
Moch in geen enkele mogelijkheid iets bewegen of wat dan ook. Maar met een hard hoofd, wat kan dat kan toch?! Lekker bewogen dat voetje, tot ik het voelde en dan stoppen.
Na 3/4 weken liep ik weer rustig door de huiskamer op mijn gipse pootje en nergens last van.

Terug op controle en de artsen waren ontzettend verbaasd hoe dit zo snel kon gaan.
Wel zal ik vooraltijd na veel lopen/bewegen pijn houden aan mijn voet, zal ik altijd stevige schoenen moeten dragen en hoef niets meer te breken in die voet, wil ik ooit nog kunnen lopen.

Maar het mooie was dat ik van dat jaar/anderhalve jaar een kleine 12 weken heb gemaakt en weer op mijn paard zat.

Heel veel sterkte ermee, artsen kunnen ook niet zien hoe jou lichaam reageerd en gaat helen heb ik wel ontdekt. Houd de moed erin.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:35

Super dat jij zo snel ben genezen van je verbrijzelde botten, maar bij mij is het dus een stuk moeilijker gegaan. Het scheenbeen is al een heel rottig bot, aangezien die maar heel moeilijk geneest, plus mijn botten wilden niet meer groeien.
En ik weet nog dat ik daar lag op de grond te wachten op de ambulance en ik tegen mezelf zei oh gewoon gebroken beentje kom op meid over een maand zit je weer op het paard. Die maand werden 2 maanden en die 2 maanden werden er 8.
En ik kan nu nog steeds niet fatsoenlijk lopen. Ik heb het altijd positief ingezien, maar na de ontsteking is alles vies tegen gevallen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:56

Ik had mijn boven en onderbeen gebroken en verbreizeld.
Heb een externe fixateur gehad, gips gehad en een brace gehad.

Het heeft me zo'n 3 jaar gekost voor ik weer echt kon lopen.

Ik ben nu fitness instructeur en heb er op de littekens na geen last van.
Ben in die 3 jaar wel gestopt met mijn opleiding omdat ik dagelijks morfine slikte
en na 6 maanden zwaar depressief was.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:35

Raponsje schreef:
Ik had mijn boven en onderbeen gebroken en verbreizeld.
Heb een externe fixateur gehad, gips gehad en een brace gehad.

Het heeft me zo'n 3 jaar gekost voor ik weer echt kon lopen.

Ik ben nu fitness instructeur en heb er op de littekens na geen last van.
Ben in die 3 jaar wel gestopt met mijn opleiding omdat ik dagelijks morfine slikte
en na 6 maanden zwaar depressief was.

Jezus wat lang heeft dat dan geduurd bij jou! Hoelang heb jij een externe fixateur en gips gehad?
Ik ben zelf alles heel negatief in gaan zien nadat ik de ontsteking kreeg. Want ik was gewoon bijna aan het lopen
en nu ben ik weer terug bij af. Daar heb ik het toch wel moeilijk mee gehad.
En hoe oud was je toen het gebeurde als ik vragen mag?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:36

deruijter schreef:
Super dat jij zo snel ben genezen van je verbrijzelde botten, maar bij mij is het dus een stuk moeilijker gegaan. Het scheenbeen is al een heel rottig bot, aangezien die maar heel moeilijk geneest, plus mijn botten wilden niet meer groeien.
En ik weet nog dat ik daar lag op de grond te wachten op de ambulance en ik tegen mezelf zei oh gewoon gebroken beentje kom op meid over een maand zit je weer op het paard. Die maand werden 2 maanden en die 2 maanden werden er 8.
En ik kan nu nog steeds niet fatsoenlijk lopen. Ik heb het altijd positief ingezien, maar na de ontsteking is alles vies tegen gevallen.

Jeetje wat een lange weg zeg! Maar gelukkig doen je botten nog wel genoeg om te herstellen. Ik heb een aantal jaar in het bejaardentehuis hier in de buurt en daar hadden we een vrouw met een gebroken nek, maar die breuk groeide echt niet meer dicht. Die moest de rest van haar jaren met een fixateur rondlopen om haar hoofd :(

Ik hoop dat jou revalidatieproces verder voorspoedig gaat verlopen zeg!