Reumatoïde Artritis, nog meer bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:22

Ik ben 20 jaar en ze hebben dit een jaartje terug ook bij mij vastgesteld. Ik ben zeker 10 keer naar de dokter geweest voor ze het serieus namen en ben blij dat er iets uitgekomen is. Eindelijk een teken dat ik me niet aanstel maar dat er echt wat zit, ik heb het voornamelijk in mijn voeten en handen en soms in mijn heupen als ik teveel gedaan heb. Ik moet tegenwoordig echt mijn rust nemen als ik het aan voel komen, de reuma zuigt letterlijk al mijn energie weg als ik een onsteking heb. Vind het verschrikkelijk dat ik zo jong ben want hoe moet het verder als ik ouder wordt? kan ik dalijk nooit meer paardrijden of fatsoenlijk kunnen lopen. Heb nu al moeite met schoenen passen en redelijk pijnloos kunnen lopen. Maar ik zie het wel van dag tot dag er is nog geen medicijn geweest wat alle pijn kan doen verdwijnen maar wel een deel onderdrukken en daar ben ik al blij mee!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:59

Eva1993 schreef:
Merk nu na 3 weken de bijwerkingen van MTX. Op de dag zelf hoofdpijn en de dag erna misselijkheid en hoofdpijn. Het is nog te doen en ik hoop ook dat het zo blijft (het liefst natuurlijk helemaal weg). Hoe zit dat met jullie, hadden jullie meteen bijwerkingen van MTX of kwam dat ook met de tijd?

Ik had ook altijd last van de MTX. Ik weet niet hoeveel foliumzuur je gebruikt de dag nadat je de MTX hebt gebruikt?
Normaal is het 1 pilletje (5mg toch?) ik gebruik 2 pilletjes en dat werkt toch redelijk. Ben niet meer misselijk en heb geen hoofdpijn meer.

samoth

Re: Reumatoïde Artritis, nog meer bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:39

Vandaag naar reumatoloog geweest, ze zien dat nu ene vinger een dikke gewricht is en ze hebben besloten om op maandag weer terug te laten komen voor verdere onderzoek.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:28

Meys schreef:
Eva1993 schreef:
Merk nu na 3 weken de bijwerkingen van MTX. Op de dag zelf hoofdpijn en de dag erna misselijkheid en hoofdpijn. Het is nog te doen en ik hoop ook dat het zo blijft (het liefst natuurlijk helemaal weg). Hoe zit dat met jullie, hadden jullie meteen bijwerkingen van MTX of kwam dat ook met de tijd?

Ik had ook altijd last van de MTX. Ik weet niet hoeveel foliumzuur je gebruikt de dag nadat je de MTX hebt gebruikt?
Normaal is het 1 pilletje (5mg toch?) ik gebruik 2 pilletjes en dat werkt toch redelijk. Ben niet meer misselijk en heb geen hoofdpijn meer.

1 pilletje inderdaad. Hmm bedankt ik ga het proberen, zal wel geen kwaad kunnen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 07:20

Mijn man slikt 5 mg foliumzuur 2x per week, 1x 48 uur vóór de MTX en 1x 48 uur ná de MTX. Op voorschrift van z'n reumatoloog trouwens. Ik hoor 'm nergens over, dus hij zal wel geen bijwerkingen hebben (en hij slikt 25 mg MTX). Dus verdelen over de week is ook nog een optie.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:53

Bedankt voor de tip! Heb gister mn MTX genomen, heb een hogere dosering (15 mg i.p.v. 10) gekregen maar eigenlijk viel het best wel mee met de bijwerkingen. Beetje hoofdpijn en heel kort even misselijk geweest en verder niet gelukkig! Ook neem ik nu 10 mg Prednisolon ipv 7,5 en heb daar ook nooit wat van gemerkt qua bijwerkingen gelukkig, dus het gaat goed :D

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:01

+:)+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:37

Ik ben inmiddels het traject voor Humira gestart. Vorige week een afspraak gehad bij de reumaconsulent. Een heel informatiepakket meegekregen, een Mantoux-test gekregen (inspuiten van tuberculine om te testen op latente TBC) die gisteren bij de huisarts is afgelezen. Ook nog 5 buisjes bloed af moeten staan voor testen op Hepatitus B en C.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:14

Eva, fijn dat het goed gaat. :)

Ik ben gister in ziekenhuis geweest, gesprekken gehad, ik werd overal gepalpeerd en meten. Ze vinden mijn rug ook stijf, ze willen dat ook onderzoeken. Dus 6 buisjes bloed afgenomen, 2 potjes urine gevuld. Daarna foto's van mijn handen, voeten, bekken en longen gemaakt.

Over 2 weken weet ik meer

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:57

Th0mas schreef:
Eva, fijn dat het goed gaat. :)

Ik ben gister in ziekenhuis geweest, gesprekken gehad, ik werd overal gepalpeerd en meten. Ze vinden mijn rug ook stijf, ze willen dat ook onderzoeken. Dus 6 buisjes bloed afgenomen, 2 potjes urine gevuld. Daarna foto's van mijn handen, voeten, bekken en longen gemaakt.

Over 2 weken weet ik meer

Spannend, hopen dat het meevalt maar :j