Prikangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Re: Prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:16

Ik had bij die baarmoederhalskankerprik iemand die eerst keihard in m'n arm kneep voordat ze die naald erin zette.. Nee, dán kan ik m'n arm lekker ontspannen. :roll:

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:55

Ik ben ook ontzettend bang voor prikken/naalden. Een paar jaar geleden had ik een ernstig ongeluk gehad, been op drie plekken gebroken en rug zwaar gekneusd. Aangereden door een auto als voetganger. Al die tijd dat ik op straat lag heb ik geen kick gegeven. Tot de ambulancebroeder me vertelde dat hij een infuus in mijn arm ging stoppen. Ik had hem dat verboden, maar hij deed het toch. Ze hebben me tot ver in het dorp horen gillen :') :D. Dat gebroken been deed veel meer pijn, maar in mijn beleving was het insteken van de naald van het infuus vele malen pijnlijker :') . Sindsdien ben ik nog banger voor prikken :o . Als ik ziek ben ga ik ook nooit naar de huisarts, uit angst dat ik bloed moet laten prikken, de angst zit echt hoog.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:27

esiebessie schreef:
Ik had bij die baarmoederhalskankerprik iemand die eerst keihard in m'n arm kneep voordat ze die naald erin zette.. Nee, dán kan ik m'n arm lekker ontspannen. :roll:

En even lekker aan je arm schudden; ontspan nou! :+ gaat zo lastig als iemand zo aan mijn arm zit en zegt dat ik op commando moet ontspannen :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 12:29

Ik zat er aan te denken om bij het bloedprikken misschien gewoon mn ipod mee te nemen en dan een muziekje op te zetten :o dan kan ik me in mijn eigen wereld een beetje afsluiten (ookal duurt het niet zo lang) is dat gek? :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:30

Is niet gek, gewoon doen! :j

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:31

Hier nog iemand.. na een heel naar infuus ben ik doodsbang. Al ben ik voor inentingen inmiddels wat minder bang (heeft wel even geduurd), maar dat is mede gekomen doordat ik ook Hepatitis B moest hebben. Eerste keer was ik haast ziek van angst (geluk was dat het tussen het werken door moest (werkte in ziekenhuis) en had dus wel afleiding. Aangeven dat je bang bent, niet kijken.. en proberen je arm te ontspannen (heel lastig ik weet het). Nou, die viel echt reuze mee. :j 2e keer deed bij mij wel een beetje pijn, maar dat kwam omdat de vloeistof nog te koud was en de 3e keer was er weer niets aan de hand.

Nu zit ik in de running voor tetanusvaccinatie (nu 2 gehad) en de eerste deed pijn doordat er een zenuwtje werd geraakt of iets dergelijks. De tweede keer nergens last van.. het hangt denk ik ook heel erg af van degene die je prikt en daarnaast van je eigen huid/pijngrens.

Bloedprikken.. uuh. :x :x Het vervelende is dat ik medicijnen slik waardoor ik heel regelmatig bloed moet laten prikken, maar het is elke keer weer een drama. :') Ze hebben ook al meerdere malen mis geprikt en daar wordt het natuurlijk niet beter van (zit dan ook luid vloekend daar binnen en wil gelijk iemand anders (wat je ook krijgt)).

Oh enne.. ik neem altijd iemand mee zodat ik tegen diegene aan kan blijven praten of hij/zij tegen mij. Beetje afleiding. :)

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:46

Tja ik ben ook geen fan van prikken.

Echter bloeddonor geworden ondanks prikangst(je help er zoveel mensen mee).
Ik ben 12 jan geopereerd zie onderschrift. Prik mezelf nu elke dag fragmin tegen de trombose. (om het te voorkomen.)

Dus kan wel zeggen dat ik over de meeste angst heen ben. Behalve voor het infuus dat vindt ik verschrikkelijk.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:59

Prikken.. ik heb er meer dan een angst voor ;( het is een fobie geworden..
Als ik een naald zie dan begin ik al te zweten en hyperventileren, ik krijg er zelfs nachtmerries van 8)7
En ik weet niet eens wáár ik nou precies bang voor ben!

Maar toch, blijf rustig en tel rustig tot 10.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:30

Mag ik vragen welke opleiding doet vanwege je stage waar je ingeent voor moet worden?

Maar moet ik ook ooit hepatitis A en B laten ineenten? :P Ik ben niet zo dol op prikken. Ik dacht dat de laatste prikken op je 9e waren ofzo??!!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:32

Corelli schreef:
Ik studeer maatschappelijk werk, ga stage lopen in de verslavingszorg

Bij alle opleidingen in de zorg is een Hepatitis B vaccinatie verplicht en verder bij sommige reizen is hepatitis A verplicht

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:33

Alle opleidingen?? Want ik wil misschien dokterassistent gaan doen. Maar waarom moet je die prikken dan?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 16:34

dat staat al 2 keer in het topic, maar vooruit nog één keer dan :P ik studeer maatschappelijk werk en ik moet de prikken omdat ik stage ga lopen in de verslavingszorg

edit: het was al gequote zie ik
hepatitis B kan worden overgedragen via bloedcontact ( dus ook als ik me bijv prik aan een drugsnaald) als doktersassistente zul je deze inentingen dus zeker moeten halen :j
Laatst bijgewerkt door Corelli op 31-01-12 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:35

Hmm ik weet dat er bij ons in de bejaardenzorg niet wordt gewerkt met die prikken... Dus ik verwacht niet alle opleidingen in de zorg hepatitis B preventie kent.
Alleen risico beroepen; in het ziekenhuis, verslavingszorg etc.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-01-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:35

Volgens mij wel. Je kunt namelijk altijd in aanraking komen met menselijk materiaal (hoe zeg je zoiets :+ ) zoals urine, feces, speeksel etc. Daarnaast heb je risico op spat/bijt accidenten
Edit: Oh dan kennelijk niet alle opleidingen vuurneon

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:37

Corelli schreef:
dat staat al 2 keer in het topic, maar vooruit nog één keer dan :P ik studeer maatschappelijk werk en ik moet de prikken omdat ik stage ga lopen in de verslavingszorg

edit: het was al gequote zie ik
hepatitis B kan worden overgedragen via bloedcontact ( dus ook als ik me bijv prik aan een drugsnaald) als doktersassistente zul je deze inentingen dus zeker moeten halen :j

Had niet heel je topic gelezen ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 16:39

je kunt heel makkelijk de berichten van de TS vinden door op "geplaatst door de topicstarter" te klikken
dat scheelt onnodig herhalen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:40

Goed trouwens ts dat je de afspraak hebt gemaakt! :j

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 16:40

vuurneon schreef:
Goed trouwens ts dat je de afspraak hebt gemaakt! :j

thanks! :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:44

Corelli schreef:
je kunt heel makkelijk de berichten van de TS vinden door op "geplaatst door de topicstarter" te klikken
dat scheelt onnodig herhalen ;)

sorry dat wist ik nog niet ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 16:56

geeft niet :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:59

Ik weet niet of je nog moet? Maar in iedergeval succes! Ik weet niet in welk leerjaar je geprikt moet worden (of ik heb hier ook over heen gelezen haha) ?!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:06

Ja, woensdag eerste prik
Ik hoef pas nu in mijn derde jaar geprikt te worden, maar het is afhankelijk van je stage natuurlijk

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:22

Oke , want ja ik wil dokterassistent gaan doen en dat is ook medisch natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:47

zelfs nu ik dit topic lees krijg ik over de kriebels! ik ben echt onwijs bang voor prikken en dit is sinds de laatste keer een stuk erger geworden. eerst vond ik het eng en ging ik er zenuwachtig heen en was er daarna niks aan de hand, het bloed prikken viel gewoon mee.
maar de laatste keer was een ramp...
ik vind het al naar dat ze in mijn rechterarm prikken, omdat ik mijn arm een dag lang niet durf te bewegen xD dus prikken ze altijd links, maar nu na de laatste keer is links helemaal verpest, dus nu is links ook te naar voor woorden bleh.. :( ze hadden in de verkeerde ader geprikt waardoor die dus nog steeds dik/hard is.... :(

heel veel succes alvast jij!
ik moet er binnenkort ook weer aan geloven helaas...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:40

Talisa schreef:
Oh jeetje ik kan me niet voorstellen dat mensen er zoo bang voor zijn!
Ben zelf vaak genoeg geprikt maar vond het nooit erg.. Ja leuk is anders maar ik vind het altijd wel leuk om te zien juist.. Misschien is dat mijn medische interesse ook haha (studeer geneeskunde dus moet daar wel tegen kunnen) :P Heb laatst ook een vriendin geprikt om te oefenen, het is echt een piece of cake! Wel gek om die naald bij iemand in te steken!

De vraag van de TS was ook niet wie er niet bang voor prikken is, maar wie zich in haar prikangst kan herkennen. ;)
Zo zul jij zelf wellicht ergens een angst voor hebben, waar mensen met prikangst zich weer niets bij voor kunnen stellen. In dat geval zullen we kijken of we tips hebben en anders het eventuele topic laten rusten.