Homo therapie in het ziekenfonds? nou vraag ik je.......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:15

Yvonne_V schreef:
--- en ik heb het niet over alle christenen omdat duidelijk te maken, maar alleen over die idioten die zoiets bedenken? ---
Daarbij is die therapie al een oudere therapie en is er uit onderzoek gebleken dat het tot nu toe niet gewerkt heeft ( zie eerdere posts)
Dus why?

Wij bedenken dat toch niet? Dus hoe moeten we dan hun redenen weten? Wij denken toch niet zo? Hoe kunnen we hun standpunt dan verdedigen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:22

Voordat iedereen nou gaat oordelen, hier de reactie van Different op het artikel in Trouw:
Citaat:
Het dagblad Trouw bracht vandaag een artikel over onze hulpverlening bij Different. Wij vinden het artikel een onjuiste en onvolledige voorstelling van zaken geven. Ook in de suggesties dat het zou gaan om een therapie die ‘gevoelens moet onderdrukken’ en cliënten ‘die door afwijzing van geloofsgenoten in de knoei komen’ herkennen we ons niet. Naar aanleiding van het artikel in Trouw zijn wij overladen met vragen om te reageren in allerlei media. Daar kunnen wij op korte termijn niet aan voldoen. Bovendien gaat het hier om een gecompliceerde en beladen problematiek die in veel gevallen heel vooringenomen benaderd wordt. Om deze reden willen wij voorlopig volstaan met deze verklaring. Op latere momenten zijn we bij voldoende ruimte en een evenwichtige aanpak graag bereid om in de media een nadere toelichting te geven.

Different in een notendop
Different werkt met een professioneel behandelteam dat mensen helpt bij psychisch lijden dat samenhangt met vragen rond seksuele identiteit. De hulpvraag van de cliënt staat altijd centraal. Onze cliënten ervaren een bredere psychische problematiek die veelal verbonden is met andere psychische aspecten als schaamte en eenzaamheid en zoeken naar de betekenis van hun gevoelens. De meeste cliënten die zich bij ons melden (ruim 95%) hebben een christelijke achtergrond en geven aan elders onvoldoende gehoor of begrip voor hun specifieke problematiek te vinden.

De situatie en hulpvraag van de cliënten loopt enorm uiteen. Er zijn cliënten die hun homoseksuele gevoelens net ontdekt hebben en er geen raad mee weten, maar soms ook klopt men pas aan na jarenlange worsteling met deze gevoelens in een huwelijkse situatie. Het behandelteam staat onder leiding van een psychiater. Voor zo ver het gaat om door zorgverzekeraars vergoede hulpverlening gebeurt dit via de geldende procedures. Na een intakegesprek en een adviesgesprek volgt de behandelfase. Na de intake en de diagnose wordt het diagnoseverslag en het behandelplan getoetst door twee externe onafhankelijke therapeuten. Pas na goedkeuring start de behandeling. Alle behandelingen worden geregistreerd en zijn toetsbaar aan de gestelde behandeldoelen. Onderdeel van onze aanpak is ook een continue tevredenheidsmeting. Daarin scoort Different zeer hoog. Bovendien worden hulpverleningstrajecten zelden afgebroken. Gemiddeld leidt begeleiding door Different tot een hoger welbevinden en een mindere zorgvraag. Nut en effectiviteit van onze aanpak is hiermee voor ons voldoende aangetoond.

Inspectie
Tot slot van deze verklaring melden we dat we de in Trouw gedane suggestie om de Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzoek te laten doen van harte toejuichen. Hopelijk kan er zo een correctie komen op de ontstane beeldvorming.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:46

Geloof maakt meer kapot dan je lief is!!!!
Als dat geloof er toch eens niet was, was er ook minder oorlog.

Je bent homo of lesbisch of je bent het niet. Je kunt het niet worden maar je bent het.
Therapie om er vanaf te komen zal dus niet helpen.

Ik weet niet of de katholieke kerk er ook zo over denkt, maar wat doen ze dan met die
homofiele geestelijken die vroeger al die jongetjes hebben misbruikt?
Moesten die ook in therapie??

Het is te ziek voor woorden!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:54

flyfly schreef:
Als dat geloof er toch eens niet was, was er ook minder oorlog.

Respectloosheid maakt meer kapot dan je lief is!
Als mensen toch eens meer respect voor elkaar (alle kleuren, soorten en maten) zouden hebben, was er ook minder oorlog.

XoNo

Re: Homo therapie in het ziekenfonds? nou vraag ik je.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:18

Different geeft in hun reactie niet aan of zij voor of tegen homoseksualiteit zijn en ook niet of zij homoseksualiteit proberen te 'genezen' oid. Mijns inziens een politiek correct geschreven, nutteloos stukje.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:21

En potjandori, de dietiste die mijn kleine meisje zo had nodig heeft gooien ze eruit!!!

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:12

** Extremisten maken meer kapot dan je lief is :O

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:37

XoNo schreef:
Different geeft in hun reactie niet aan of zij voor of tegen homoseksualiteit zijn en ook niet of zij homoseksualiteit proberen te 'genezen' oid. Mijns inziens een politiek correct geschreven, nutteloos stukje.

Ik ken het christelijke jargon goed genoeg om te weten dat ze zeker niet bedoelen homo's te 'genezen'. Dan stond dat er wel.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:31

blingpiggy schreef:
Verbaasd me niet echt... er bestaat ook al jaren een pro-life polis. Deze zorgverzekering vergoed geen abortus en euthanasie...
Je zal maar 17 zijn, ongewenst zwanger raken en bij je ouders op de polis staan.... :?
Maar daar hoor je de politiek dan weer niet over.

Abortus wordt door geen enkele ziektekostenverzekering gedekt. Dit wordt namelijk betaald vanuit de AWBZ, dus jouw ziekenfonds hoeft dit ook niet te vergoeden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:11

Like I said....
nu.nl schreef:
DEN HAAG - De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is langs geweest bij zorgorganisatie Different en heeft niet kunnen vaststellen dat daar een veelbesproken homotherapie wordt gegeven.

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) antwoordt dat dinsdag op vragen van diverse partijen uit de Tweede Kamer.
Eerder ontstond ophef over de christelijke therapie waarbij homo's en lesbiennes hun seksuele gevoelens zouden leren onderdrukken.

Schippers wilde weten wat er aan de hand is en stelt nu dat na inspectie van de IGZ blijkt dat er bij Different ''geen sprake is van het aanbieden van behandeling gericht op het genezen van homoseksualiteit''.

Aanvaarden
Volgens haar blijkt de veelbesproken aanpak niet gericht op het ''genezen’’ van homoseksuele gevoelens, maar op het aanvaarden van wie men is en op de keuze om wel of niet een homoseksuele relatie aan te gaan.
De bewindsvrouw concludeert op basis van het IGZ-bezoek dat er bij de instelling geen ''onzintherapieën'' worden gegeven. Als de IGZ alsnog klachten krijgt over deze behandeling, worden ze wel gecontroleerd.

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:14

He leuk dat je het vervolg ervan post Blue_Eyes, ik dacht al dat het zoiets zou zijn, helemaal na de site van de organisatie gelezen te hebben... Bizar eigenlijk dat al die politici niet zich eerst verdiepen voordat ze een ongefundeerde mening naar buiten gooien?!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:18

Helaas is dat het niveau van tegenwoordig... Alles wat met homo's en christenen te maken heeft, daar is geen nuance over mogelijk. Men gaat er voor het gemak vanuit dat alle christenen homohaters met vreemde ideeën zijn.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 00:26

t is net welk krantje leest///

zo staat t in de telegraaf.

Citaat:
di 31 jan 2012, 23:14 | lees voor

Kamer nog niet klaar met 'homotherapie' DEN HAAG - De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is langs geweest bij zorgorganisatie Different en heeft niet kunnen vaststellen dat daar een veelbesproken 'homotherapie' wordt gegeven. Maar VVD en GroenLinks in de Tweede Kamer zijn niet gerustgesteld en willen nu van minister Edith Schippers (Volksgezondheid) weten hoe grondig het onderzoek eigenlijk is geweest.

Jeanine Hennis (VVD) en Ineke van Gent (GroenLinks) klommen dinsdagavond opnieuw in de pen nadat Schippers eerder die dag antwoordde op eerdere vragen over de christelijke therapie waarbij homo's en lesbiennes hun seksuele gevoelens zouden leren onderdrukken. De Kamer en ook Schippers wilden niet dat deze behandeling zou worden vergoed via het basispakket. De minister stelde dat de zorgverzekering er is voor kosten die worden gemaakt bij de behandeling of het voorkomen van ziekten, en dat homoseksualiteit geen ziekte is.

Schippers wilde weten wat er precies aan de hand is en stelt nu dat na inspectie van de IGZ blijkt dat er bij Different „geen sprake is van het aanbieden van behandeling gericht op het genezen van homoseksualiteit”. Volgens haar blijkt de veelbesproken aanpak niet gericht op het „genezen“ van homoseksuele gevoelens, maar op het aanvaarden van wie men is en op de keuze om wel of niet een homoseksuele relatie aan te gaan. GroenLinks en VVD vragen zich af wat de minister daarmee bedoelt. Ook willen ze weten of er met oud-cliënten is gesproken of bijvoorbeeld alleen met de directeur van Different.

Het COC en het Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit (LKP) zijn „hogelijk verbaasd” over de stelligheid van de conclusies van Schippers. „Wij krijgen de indruk dat er alleen is gesproken met de directeur van Different. Hoe kun je zo een goed beeld krijgen van wat er gebeurt? De media staan bol met klachten van cliënten.”

De ChristenUnie vindt dat Schippers moet terugkomen van haar eerdere oordeel. „Ook de minister was er vliegensvlug bij om te stellen dat ze het te 'bizar' voor woorden vond dat dergelijke praktijken plaatshebben in Nederland en ze zou een einde maken aan de vergoeding ervan. Ze heeft daarmee Different ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld”, stelt Kamerlid Esmé Wiegman.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:28

Yvonne_V schreef:
ik citeer uit de bijbel
een melaatse zegt tegen Jezus: Als u wilt kunt u mij rein maken? Jezus slaat zijn armen om de man en hij is genezen.(..).
Jezus hield van iedereen. Ook de mensen die niet werden geaccepteerd door anderen
( in de bijbel staat ook dat je melaatste mannen moet mijden.... )

ik citeer uit de grondwet
artikel 1:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Nou eeh.... tjah volgens mij moeten sommige christenen de bijbel nog maar is goed lezen.... en de overheid de grondwet

_/-\o_ _/-\o_

zo is dat. maar veel christenen lezen de bijbel zoals ZIJ dat willen, of denken dat het zus of zo is uitgelegd/bedoeld dus zo moet. dan heb je iemand die het daar mee eens is, dan heb je een groep, en dan heb je ineens 20 verschillende takken van het christendom. lang leve de bijbel waar in, net als in elk boek/email/sms, de zinnen ánders kunnen worden opgevat dan bedoeld. De belangrijkste stukken worden in de doofpot gestopt, zoals : "Jezus hield van iedereen".
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 01-02-12 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:34

flyfly schreef:

dat is maar net hoe je het meekrijgt/meemaakt, je referentiekader dus.
voor mij heeft het geloof nog niks kapot gemaakt, in mijn ogen.
wellicht bepaalde keuzes die voor jou in het leven geweldig waren: zijn voor mij kapot makend geweest. Dan zal ik nog niet zeggen dat jou keuze meer kapot maakt dan je lief is?
dat is jou keuze, mijn keuze zal het niet zijn, maar ik laat jou wel in je waarde. ik zal niet gaan rondbazuinen dat het kapot makend is!

flyfly schreef:
Je bent homo of lesbisch of je bent het niet. Je kunt het niet worden maar je bent het.
Therapie om er vanaf te komen zal dus niet helpen.

-je gelooft dat je homo of lesbisch bent of je gelooft dat niet (de eerst groep komt er dus vrij voor uit, de tweede groep b.v.: weet het nog niet zeker, wordt onderdrukt(door zichzelf/anderen) of heeft het eigenlijk nog niet door waarom er geen geschikte van het andere geslacht op zijn/haar pad gekomen is)

-je gelooft in een god of je gelooft niet in een god

-je laat een ander in zijn/haar waarde of je laat dat niet (de eerst groep roept geen dingen zoals geloof maakt meer kapot dan je lief is, de tweede groep wel).

geen van deze 3 punten kun je afdwingen. dat is iets waar je als mens zelf voor kiest (gelukkig). en het zou fijn zijn als je medemens dit zou respecteren.

flyfly schreef:
Ik weet niet of de katholieke kerk er ook zo over denkt, maar wat doen ze dan met die
homofiele geestelijken die vroeger al die jongetjes hebben misbruikt?
Moesten die ook in therapie??

geloof jij dat dit alleen in de katholieke kerk gebeurd? Dat is wel optimistisch hoor, maar niet realistisch he?
dat dit nu meer in het nieuws komt, en de nadruk hier zo op gelegd word, en mensen er dus meer over horen en dus denken dat het DAAR alleen gebeurd..... zegt verder niks.
je kan mij niet wijsmaken dat dit bij een atheïst niet voorkomt, een moslim, of een protestantse.

flyfly schreef:
Het is te ziek voor woorden!!!

dat wel. therapie voor homo's dus.

Maar ik lees nu dat het geen therapie is om te genezen, maar heel iets anders. Dat klinkt al een stuk vriendelijker.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:51

Equimotion schreef:
Ik kan me voorstellen dat er homo's (M/V ;) ) zijn die er voor kiezen om niet voor hun geaardheid uit te komen. Vanuit omgevingsdruk, omdat er al een gezin is, of wat je maar kunt verzinnen. In die zin kan ik me voorstellen dat zo iemand in de knoop raakt en daar psychologische hulp bij zoekt. Daar is niks mis mee. (behalve dat ik het tragisch vind dat je als persoon die keuze maakt)

Wat ik het enge aan deze organisatie vind is dat deze niet neutraal zijn en als organisatie al een bepaald standpunt innemen. Het is niet aan de hulpverlener om dat standpunt in te nemen, maar aan de persoon.

Ik vind dus net zo min dat een psycholoog de homo mag "dwingen" om wel voor zijn geaardheid uit te komen.

interessante reactie.
wie zegt dat de psycholoog van daar dat zal doen?

Ik ben christen, en niet tegen homoseksualiteit. Zouden er daar ook niet zulke mensen tussen zitten?

Of val ik nu door de mand dat ik de partijen niet ken en weet wat voor mensen daar in zitten :=

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 00:58

maar wat vinden de gebruikers van deze diensten er achteraf van.....

Citaat:
Het COC en het Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit (LKP) zijn „hogelijk verbaasd” over de stelligheid van de conclusies van Schippers. „Wij krijgen de indruk dat er alleen is gesproken met de directeur van Different. Hoe kun je zo een goed beeld krijgen van wat er gebeurt? De media staan bol met klachten van cliënten.”

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:12

FahyaFemke schreef:
-je gelooft dat je homo of lesbisch bent of je gelooft dat niet (de eerst groep komt er dus vrij voor uit, de tweede groep b.v.: weet het nog niet zeker, wordt onderdrukt(door zichzelf/anderen) of heeft het eigenlijk nog niet door waarom er geen geschikte van het andere geslacht op zijn/haar pad gekomen is)

Ja, het zal wel een welles nietes discussie zijn, maar ik vind het nogal beledigend dat je zegt dat homoseksualiteit een geloof is. Geloof is een keus. Ik kan je uit eerste hand vertellen dat seksualiteit uberhaupt geen keus is. Niemand kiest ervoor om hetero-, bi- of homoseksueel te zijn. Dit ben je gewoon.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:20

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:25

Ik ga dit eens even volgen.. Zit nu op mijn werk, maar zie wel dingen voorbij komen waar ik het wel al dan niet mee eens ben :))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:45

Zooist schreef:
En hier de verhalen van twee mensen die het programma gedaan hebben :)

http://www.metronieuws.nl/nieuws/homo-s ... G89qs1lzs/

Klinkt goed :j Dat is inderdaad zoals ik de site en de reactie op nu.nl ook opgevat had. COC vind ik vaak sowieso een beetje een club die vooral van opbutsen en relschoppen houdt - zoals gezegd, als die het woord 'christen' horen staan ze al op hun achterste benen. Beetje jammer. Wie heeft er nou respect voor wie?
Metro is toch niet echt een christelijke krant ofzo, dit klinkt als een redelijk neutraal en eerlijk stuk.

Telegraaf, sorry, maar dat is een PVV-krant. Wat daarin staat neem ik bij voorbaat al niet meer serieus. Ik denk echt wel dat Schippers en de IGZ (toch ook niet de eerste de beste) het goed aangepakt hebben.

de baas van Different schreef:
De minister beantwoordt waarschijnlijk deze week kamervragen naar aanleiding van het onderzoek van de inspectie naar Different. Wij zien dit met vertrouwen tegemoet. De afgelopen twee weken zijn we door alle ophef in de media overspoeld met reacties vol haat. Maar de geruchten dat wij mensen hun homoseksuele gevoelens willen laten onderdrukken, zijn onwaar. Different helpt cliënten die al dan niet vanuit een christelijke overtuiging worstelen met homoseksualiteit. Niets meer en niets minder. Het psychisch lijden is bij deze groep vaak groot en gaat gepaard met veel angsten. Hoe reageert de familie, wat denkt de buitenwereld ervan, hoe verhouden jouw gevoelens zich tot het geloof? Ogenschijnlijke zekerheden vallen weg en er komt van alles op je af. Different probeert mensen hun gevoel een plaats te geven, zonder te oordelen. Iedere cliënt is uniek en heeft zijn eigen verhaal. Sommigen willen uit de kast komen, anderen willen juist niet toegeven aan hun gevoel. De wens van de cliënt staat voorop en is richtinggevend voor het therapeutisch proces. Wij zijn er om dit zo gezond mogelijk te laten verlopen.

Dit gecombineerd met het verhaal van die man waarin gezegd wordt dat hij nu weet dat God van hem houdt, daar word ik blij van en dan denk ik echt dat dit een enorme storm in een glas water is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:40

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:43

Doe liever pedo-therapie in het ziekefonds...
Hebben meer mensen wat aan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:48

Denk je, Scooby? ;) Zou best kunnen, omdat bij pedotherapie ook de kinderen er last van hebben als er niets aan gedaan wordt. Maar ik denk dat er best veel mensen zijn, gelovig of niet, die er moeite mee hebben om te accepteren dat ze homoseksueel zijn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:05

XoNo schreef:
FahyaFemke schreef:

Ja, het zal wel een welles nietes discussie zijn, maar ik vind het nogal beledigend dat je zegt dat homoseksualiteit een geloof is. Geloof is een keus. Ik kan je uit eerste hand vertellen dat seksualiteit uberhaupt geen keus is. Niemand kiest ervoor om hetero-, bi- of homoseksueel te zijn. Dit ben je gewoon.

Oh jee zo bedoelde ik het dus totaal niet. homoseksualiteit is zeker geen geloof, dat ben je of dat ben je niet. geloof is inderdaad een keuze.....
Ik stelde het even verkeerd voor mezelf.
Want je seksualiteit kun je niet zelf beslissen, je kunt er wel voor beslissen om het te onderdrukken ja of nee..
Je wordt niet gelovig geboren, dat zit in je opvoeding. stom van me!

Ik geloof overigens zelf, en ben biseksueel :) dus het was zeker mijn bedoeling niet je te beledigen, maar het stak mij dat iemand zei geloof maakt meer kapot dan je lief is, gezien ik gelovig ben vond juist ik dat weer beledigend.

ik hervat mijn mening dus :j Wat ik eigenlijk meer aan wilde geven is laat elkaar in elkaars waarde.... ga niet zeggen geloof maakt meer kapot dan je lief is. net zoals iemand niet zegt homoseksualiteit maakt meer kapot dan je lief is... zo denk ik dan hoor..

blue_eyes ik ben het helemaal met jou eens. wie heeft er nou geen respect voor wie?