hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:39

@ Colway; ik ben ook hypermobiel en heb het meeste last van schouder, pols, knieen en enkels. Toen ik een tijdje niet had gereden op mijn merrie vanwege haar dracht merkte ik ook dat mijn schouders en polsen wat 'zwakker' waren geworden. Ging maar om 2 tot 3 maanden maar ik merkte duidelijk verschil. Bij mij zat het vooral in mijn polsen, als daar net even te veel druk op kwam (ze hoefde maar iets tegen de hand te komen) voelde ik al een klap in mijn pols. Zo'n smerig gevoel }:0 . Ik heb toen is even in mijn verzameling paardenspulletjes gekeken en kwam een oude bijzet teugel tegen. Ik heb deze toen met een longeerbitje aan het bit gezet en tussen de benen door aan de singel. Hierdoor kon mijn merrie zat naar voren maar geen opwaartse beweging maken met haar hoofd. Zo heb ik 2 maanden rondgereden tot mijn polsen weer wat sterker waren. Nu heb ik geen hulpmiddelen nodig :).

Met mijn enkels heb ik ook veel last gehad; heb toen eerst steunzolen gehad en nu draag ik vaak schoenen met een hak. Nu ook daar die spieren en banden beter zijn klap ik er ook nauwelijks meer doorheen. Mijn knieen en schouders blijven een probleem, daar moet ik echt bij blijven opletten. Het lijkt wel of dat zelfs wat zwakker aan het worden is...

Voor de rest heb ik geen pijnklachten in het dagelijks leven, enkel bij overbelasting. Wel heb ik een zeer lage bloeddruk en 'enge' vingers. De meeste kan ik gewoon uit de kom trekken maar mijn duim vindt men het spannends, die kan ik om een bochtje buigen :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:39

Ik geloof dat ik hier in het lezen van dit topic meer duidelijk ben geworden over mijn klachten dan in de afgelopen 2 jaar.
Door wie is bij jullie de diagnose gesteld?

Collie2008

Re: hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:44

Bij mij niet echt officieel, de manueel teharpeut en fysiotherapeut kwamen 'erachter' nadat ik me meldde met pijnlijke spieren die RSI achtig aandeden. Bleken overbelaste spieren te zijn die mijn instabiele schouder probeerden te sparen :+

Bij mn zusje is het in het ziekenhuis vastgesteld dacht ik, die is ook helemaal via reumatoloog etc gegaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:56

Bij mij is het ook niet officieel vastgesteld maar wel gezegd door fysio en arts in het ziekenhuis die er van schrok hoe los alles zat.
Ik heb de laatste weken geen dag gehad zonder pijn dus denk dat ik binnekort weer langs fysio ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:59

Ik ben plaatselijk hypermobiel in mijn armen en handen en heb zwakke knieën. Heb er soms flink last van met het rijden. Gelukkig loop ik inmiddels niet meer bij de fysio. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:00

Kyrkelover wat voor soort pijn voel hij. Ik heb al 2 jaar pijn en weet sinds kort dus dat ik een instabiele schouder heb maar na het lezen van dit topic vallen er bij mij een heleboel stukjes op zijn plaats. Heb last van zere knieën, heupen, rug en mijn schouder. Ben daarnaast vrij lenig en heb slappe banden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:04

Ik heb meestal een zeurende pijn, spierpijn , of pijn van knopen in mijn spieren door overbelasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:07

kyrkelover schreef:
Ik heb meestal een zeurende pijn, spierpijn , of pijn van knopen in mijn spieren door overbelasting.

Als je last hebt van die spierpijn/overbelasting pijn, wat doe je daar dan tegen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:08

kyrkelover schreef:

Ik ook vreselijk vervelend

mn vriend kan mega goed masseren...Klinkt gek maar toen we elkaar net kenden en hij m'n rug onder handen nam hoorden we allebei heel hard "knak!' alsof er een soort élastiekje' losknapte, heel gek...Sindsdien heb ik minder last op die plek?

Maar wat bij mij helpt...Massages, warme baden en jezelf ontlasten. Dus niet zwaar tillen, als ik last heb na het rijden, dan maar 2 dagen longeren (bijvoorbeeld) en trainen (sporten met lichte gewichten en veel herhaling om de spiergroepen sterker te maken)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:22

Manegepaard schreef:
kyrkelover schreef:

Als je last hebt van die spierpijn/overbelasting pijn, wat doe je daar dan tegen?

Um niet zo veel eigenlijk ik kan meerdere gewrichten losknakken want soms zitten zenuwen en zo in de knel.
Voel bijvoorbeeld heel vaak mijn ringvingers en mijn pinken niet.
En tja nooit iemand die me wil masseren dus daar kom ik ook niet ver mee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:25

Ik knak ook vaak, al mn gewrichten eigenlijk

Voorheen zwaaide ik mijn armen heen en weer, dan leek de spanning uit mn schouders weg te vloeien, alleen zei mn therapeut dat ik dat beter niet kan doen omdat mn banden dan alleen maar uitrekken :+

Kyrke, bij mij hielpen manuele behandelingen erg, ze 'kraakte' ook en dat hielp goed. Zo wandelden mn bovenste ribben wel eens weg, na behandeling had ik veel meer vrijheid in bewegingen. Ze schrok wel van mn bewegingsbeperking rechts

moet eigenlijk gewoon weer eens heen, maar vind het zo'n gedoe. Moet vaak onder werktijd en daar hou ik niet van

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:25

Hier meld zich nog iemand.
Geen idee of ik hypermobiel ben het is nooit vast gesteld door een dokter.
Mijn fysio vermoed mij er wel van.

Ik loop al van af me 12e met me enkel te klooien, eerste operatie gehad op me 17e ben nu 19 en heb al 3 operatie's gehad, 4e komt misschien binnenkort ook.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:28

Ik wilde dat ze mij eens aan mijn schouders opereerde, zou heeel veel pijn schelen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:29

Waarom vraag je dat niet dan?

Ik zou niet willen, hoor soms goede, maar veel vaker negatieve verhalen daarover.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:31

Ze zeggen steeds van ja je bent nog jong probeer het met de spieren er rondom te trainen.
Probleem is dat dat nu juist averechts werkt.
Hoe meer ik ze train hoe pijner de boel gaat doen omdat ik met trainen dan al te veel energie verbruikt hebt heb ik heel snel dat ze overbelast raken.
Ze zijn dan al moe zeg maar.
Ik heb juist heel veel positieve verhalen gehoord als het maar goed gebeurd.
Door mijn schouders heb ik last tot mijn handen, men nek , mijn rug etc etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:34

Ik ken het, kreeg peesontsteking in mn rug, RSI klachten, koude handen/armen met tintelingen etc. Sliep niet meer vanwege pijn, heel vervelend. Toch is het bij mij stukken minder. Sowieso omdat ik een andere slaaphouding heb aangeleerd en rekening probeer te houden.

Maar train je alleen bij fysio of ook zelf?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:38

Ik heb morgen weer fysio, ga het maar eens aankaarten.
Ben vorig jaar begonnen in de sportschool maar merk geen verschil, ben nog steeds snel moe ondanks dat de testen uitwijzen dat ik sterker wordt en meer conditie krijg. Denk er dan ook aan om daar mee te stoppen want het voegt niets toe. Pijn wordt er ook niet minder door.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:49

kyrkelover schreef:
Ze zeggen steeds van ja je bent nog jong probeer het met de spieren er rondom te trainen.
Probleem is dat dat nu juist averechts werkt.
Hoe meer ik ze train hoe pijner de boel gaat doen omdat ik met trainen dan al te veel energie verbruikt hebt heb ik heel snel dat ze overbelast raken.
Ze zijn dan al moe zeg maar.
Ik heb juist heel veel positieve verhalen gehoord als het maar goed gebeurd.
Door mijn schouders heb ik last tot mijn handen, men nek , mijn rug etc etc.

En gewoon zeggen dat je wil dat ze nu gaan opereren?
Moet zeggen dat het bij mij operatie's niet geholpen heeft maar dit is dan ook aan me enkel en niet aan me schouder. :+

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:27

Ik meld me hier ook dan maar :)

Ik heb instabiele enkels, knieën, vingers, heup..
Mijn enkels zijn echter het hardst getroffen.. Moet nu regelmatig voorgeschreven oefeningentjes uitvoeren voorgeschreven door de kinésist voor mijn enkels en knieën...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:08

Kellykeuhh, wat voor oefeningen moet je doen als ik vragen mag? Misschien dat ze voor mij ook kunnen helpen. :)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:54

het beste is gewoon om de spieren rond de gewrichten te trainen.
Zodat deze een gedeelte van de steun over kunnen nemen van de gewrichten.
Dit kun je het beste in overleg met een fysiotherapeut doen

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:20

Nicci88, was je bericht op mij gericht?

Zoja, hier waren me fysio en ik ook mee bezig.
Helaas heb ik nu 3 fysios gehad en weten ze het alle 3 niet meer.
Moet eigenlijk terug naar het ziekenhuis, maar heb al het vermoeden wat ze gaan zeggen. :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:39

Ik heb ook een instabiele schouder, de rechter. Als ik m'n arm beweeg kraakt het gewricht ontzettend en het doet ook pijn. Als ik m'n arm teveel laat hangen glijdt de kop een stuk uit de kom wat ook ontzettend vervelend aanvoelt. Het duurt dan een paar dagen voordat ie weer normaal zit. Ik probeer 'm vaak terug te duwen, maar dat lukt op de een of andere manier niet :+
Ik train m'n schouders, maar het wordt niet minder en de training is verdomd pijnlijk. Ik probeer er maar mee te leven :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:13

Hey Phor!

Inderdaad vervelend, rechts is ook mijn meest aangedane schouder...Met rijden als ik teveel druk in mn hand krijg, voel ik m'n kop ook teveel uit de kom 'glijden' naar gevoel is dat

Jij hebt niet het idee dat trainen het beter maakt?
Ik krijg wel het idee dat ik iets krachtiger wordt in mn schouders

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:18

Hoi :D

Ja, krachtiger wel, maar daarbij lijkt het kraken ook wel toe te nemen, helaas.