zwanger paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:50

Je loopt sowieso risico's door te leven ;) Maar er zijn risico's die je makkelijk kunt vermijden (roken, alcohol, paardrijden) en risico's die je liever niet wilt vermijden omdat je dan zo ongeveer je hele leven on hold moet zetten (de straat oversteken, traplopen, autorijden)...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:53

Chubby schreef:
Je loopt sowieso risico's door te leven ;) Maar er zijn risico's die je makkelijk kunt vermijden (roken, alcohol, paardrijden) en risico's die je liever niet wilt vermijden omdat je dan zo ongeveer je hele leven on hold moet zetten (de straat oversteken, traplopen, autorijden)...

Scheelt mij typen +:)+

Anke_Amigo

Re: zwanger paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:03

ik denk dat het risico voor iedereen verschillend is en het daarom erg moeilijk is om bij elkaar te kijken wat wel en niet verstandig is. Er zijn genoeg mensen die het risico van paardrijden lager vinden dan het risico van autorijden, roken, drinken... noem maar op. Wat voor de één makkelijker te mijden is hoeft dat voor de ander niet te zijn.

Ik kom bij niemand klagen mocht er iets niet goed gaan met mijn kind, maar heb ik daar minder of meer recht toe dan iemand anders die een auto ongeluk heeft gehad? lijkt mij niet

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:04

Ik heb serieus door gereden tot +- 16 weken. En erna alleen nog maar stukjes uit gestapt. Mini stukjes gedraafd. Uit eindelijk voelde ik me zo schuldige tegen over de kleine in mijn buik, dat ik met 20 weken volledig gestopt ben met rijden. Ben morgen inmiddels alweer 33 weken zwanger...

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:10

ik denk dat het risico voor iedereen verschillend is en het daarom erg moeilijk is om bij elkaar te kijken wat wel en niet verstandig is. Er zijn genoeg mensen die het risico van paardrijden lager vinden dan het risico van autorijden, roken, drinken... noem maar op. Wat voor de één makkelijker te mijden is hoeft dat voor de ander niet te zijn.

Ik kom bij niemand klagen mocht er iets niet goed gaan met mijn kind, maar heb ik daar minder of meer recht toe dan iemand anders die een auto ongeluk heeft gehad? lijkt mij niet

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:11

Roken (verminderde doorbloeding placenta --> groeiachterstand) en drinken (oa foetaal alcoholsyndroom) is per definitie slecht voor je kind, paardrijden niet. Bovendien krijg ik enorm last van mn bekken als ik niet meer rijd. Sinds ik er weer een paar keer per week opstap heb ik geen last meer terwijl ik een paar weken terug toen ik het even niet redde ivm misselijkheid amper nog kon lopen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:08

Ik hoop dat ik dit topic even mag omhoog halen? Vond t zo raar om hierover een nieuw topic te starten.

Ik ben nu 11 weken zwanger, bijna 12. Ben van plan om zolang ik kan te rijden. Hoewel dat op den duur niet meer "rijden" zal zijn, maar eerder hobbelen ofzo.
Nu, heb niet de hele 4 pagina's doorgelezen, maar nu was mn vraag, tot hoelang hebben jullie gegaloppeerd en/of gedraafd?

Ik weet dat paardrijden niet slecht is, uiteindelijk doe je er niks fout mee. Gewoon niet vallen is me gezegd. En ik mag niet meer springen, maar dat deed ik voorheen ook al niet. Ik doe eigenlijk enkel buitenritten.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:10

ik heb tot de laatste week nog gereden met mijn zwangerschap, tis dat ik ging winkelen, anders had ik de dag ervoor ook nog gereden, moet daarbij zeggen, dat ik een zeer brave haflinger heb.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:11

Amigo_tje schreef:
Ik hoop dat ik dit topic even mag omhoog halen? Vond t zo raar om hierover een nieuw topic te starten.

Ik ben nu 11 weken zwanger, bijna 12. Ben van plan om zolang ik kan te rijden. Hoewel dat op den duur niet meer "rijden" zal zijn, maar eerder hobbelen ofzo.
Nu, heb niet de hele 4 pagina's doorgelezen, maar nu was mn vraag, tot hoelang hebben jullie gegaloppeerd en/of gedraafd?

Ik weet dat paardrijden niet slecht is, uiteindelijk doe je er niks fout mee. Gewoon niet vallen is me gezegd. En ik mag niet meer springen, maar dat deed ik voorheen ook al niet. Ik doe eigenlijk enkel buitenritten.

springen deed ik ook niet. Deed veel stappen, stukjes draven en ook nog wel galloperen. Heb een recreatiehaf die echt een schat is. Daarbij rij ik een westernzadel wat als een stoel zit. En daarbij een stoel als opstapje :')

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:14

Reed je dan echt nog? Of was het meer op paardje klauteren en wat hobbelen? k Kan me voorstellen dat je met 8 maand niet meer confortabel kan galopperen of draven?

Feit is dat ik een Trekker zadel heb, dus ik ga straks mss niet meer in mn zadel passen (ivm die pommel vooraan). Zou een barebackpad iets zijn voor het overbruggen?

Ik rij ook met een haf. Heeft nu net een paar weken stil gestaan, dus hij was wat fittekes :D Maar hij is braaf en zal me er nooit afgooien :)
Hij is ook recreatief gereden en is superverkeersmak.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:18

ja ik reed echt nog. Had op einde een stoel nodig als opstapje. :')
ik deed veel stappen, rustig drafje, soms nog een galopje, maar die van mij gooit ook niet hoog op. Dat scheelt wel heel veel moet ik zeggen.
Zelf heb ik ook een barebackpad, maar mocht van mijn manlief na de helft echt niet meer zonder zadel rijden, dus ook niet niet met barebackpad.
Tis echt dat ik ging winkelen, anders had ik een dag ervoor nog gereden met een vriendin. Laatste maand werd het natuurlijk wel steeds meer stappen. Maar ik had verder ook geen hinder. Mijn zoontje rijdt ook af en toe op mijn haf, zie link onderschrift. Tja oma zegt dat, tja hij zat al ongeboren op het paard :')
o, ja mijn haf heeft nooit last van fittekes ook niet na lang stil staan

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:21

pic dat zoonlief nog steeds rijdt en door groei aan zijn tweede cap is begonnen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door biancaaatje op 12-01-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:22

Ik heb ook 'gereden' tot 34 wk zwangerschap. De laatste weken alleen maar gestapt ivm bekkeninstabiliteit en een heule grote buik ;)
En onder het mom van 'ik heb zo'n braaf paard', 'doet nooit iets' etc etc. Dat was ook altijd waar. In de winter stapte ik er met mn dikke buik op, al had ik 2 weken niet gereden, hoppa erop en lekker de bossen in.
Maar met een evt. volgende zwangerschap ooit, zou ik me toch wel 2x achter mn oren krabben, omdat ik een maand geleden (niet meer zwanger dus ;) ) flink hard van hem afgevallen ben in de bossen. Uit het niets begon hij te bokken en niet zo'n beetje ook niet. Mijn super brave puppiepaard die ik al van kleins af aan heb, zelf ingereden, nooit geen pas verkeerd gezet etc etc etc.. en zo lig je er dan ineens naast.. Wat ben ik dankbaar dat hij dat niet tijdens mijn zwangerschap gedaan heeft!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:28

dats waar, blijven paarden, blijven dieren zeg ik ook altijd.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:28

Met fittekes bedoel ik dat ie wil galopperen op de paadjes waar ie zeker weet dat we dat doen. Zelfs al kwamen we daar nog nooit, toch wéét ie welke paadjes hij mag gààn :D
Maar hij is nooit stout, zal mij er nie afsmijten. Toch nie gewild, je weet immers nooit.

Ik hoop dat ik zo lang mogelijk in mn zadel pas, ma zoals gezegd, ik rijd met een trekker en met die pommel zal da mss wel ambetant worden. Daarom denk ik mss aan barebackpad. Veel draf zal ik niet meer doen dan later, want is vrij kleine haf en heeft heel korte drafpasjes.

biancailona, wat een mooie foto, seg :D Dat hoop ik ook te kunnen met mijn kind later.

Cruesli, jij zit toch op FPF, hé? Met sil? Ik heb je foto's nog gezien met je dikke buik op je mooie, heerlijke man :D Jij was altijd soort van mn voorbeeld :P

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:32

Ik ben met twaalf weken gestopt met rijden, het voelde niet meer goed. Kwam ook omdat ik een week voor de positieve test samen met mijn paard gevallen was doordat ze tijdens een gewoon galopje struikelde. Dat zat nog zo vers in mijn geheugen dat het al snel niet meer goed voelde om te rijden, een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Heb tijdens mijn hele zwangerschap het rijden ook niet gemist. Het is zo bijzonder om zwanger te mogen zijn en een kindje te krijgen, daar wilde ik echt geen risico's mee nemen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:35

@Amigo'tje: ik zit indd op het fpf met Sil ja. Ik vind mn zwanger paardrij foto's ook nog steeds erg gaaf en je weet het ook, als er 1 paard braaf is en mij er niet afgooid, is het Sil wel. En zie daar, een maand geleden lig ik er dan toch ineens naast. Dus ik zal wel 10x nadenken bij een evt. volgende zwangerschap, hoe super braaf Sil toch ook is!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:39

Tjah, t blijven idd dieren en ze kunnen t nie zeggen, hé :-\

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:43

Ik ben er na 24 weken niet meer opgestapt, eigenlijk vooral door bemoeienis van buitenaf. Volgens mijzelf kon het nog wel.

Van de week is echter mijn doodbrave buitenrijdpaard in een rustig drafje gestruikeld waarbij zijn bijrijder ónder het paard terecht is gekomen. Ik had het mezelf dus NIET vergeven als ik er op had gezeten he..... Ik ben nu wel blij dat ik gekozen heb het gewoon niet meer te doen. Het zit in een héél klein hoekje.
Laatst bijgewerkt door dovish op 12-01-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:43

Amigo_tje schreef:
I Gewoon niet vallen is me gezegd.

Want dat heb je natuurlijk helemaal zelf in de hand. :')

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:45

Nja, helaas niet, hé.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:46

Waarom dan rijden? :) Het is een erg groot risico dat je neemt, want je niet hoeft te nemen.

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:48

beide keren tot 28 weken, daarna kon ik niet meer fatsoenlijk lichtrijden en begon mn buik echt dwars te zitten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:49

Ik ben niet direct gestopt.
Heb er volgens mij nog een keer of 2 erop gezeten.

Toen wel gestopt,vond het risico ook veels te groot.
Je draagt wel iets heel kostbaars met je mee,en daar ben ik zuinig op!

Ook al vertrouw je je paard en doet hij nooit iets.
Er hoeft maar iets te gebeuren en het kan zo ineens mis gaan.
En dat wil je toch ook niet op je geweten hebben....

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:52

Ik rij max. 1x per week. En paardrijden zélf is goed voor je. Bij slecht weer rijden we niet. Ik ga nooit alleen rijden en we doen niks zot.
Gewoon heel voorzichtig zijn, is volgens mij al wat je kan doen. Je kan evengoed van de trap vallen.
En ja, ik weet, die trap gaat nie bokken ofzo, maar het kàn wel dat je valt.