Zou jij Je vader kunnen Vergeven voor wat hij je........

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Zou jij Je vader kunnen Vergeven voor wat hij je........

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:45

Vandaag werd het onderwerp 'forgiving the unforgivable' behandeld bij dr Phil, erg goede aflevering. :j
Hij zei oa 'je moet jezelf geven wat je van je ouders verwacht', nav een moeder die haar kinderen niet heeft beschermd tegen een man die ze misbruikte etc, omdat dat te hoog gegrepen was voor moeders.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:52

Ik heb sinds een jaar weer een 'gewoon' contact met mijn vader.

Héél veel problemen gehad toen ik klein was. Hij heeft een alcoholprobleem en ging dan ofwel te lief zijn ofwel heel erg afstotend. Jarenlang heb ik hem gehaat, ik heb héél veel pijn en verdriet gehad in mijn jeugd door hem. Ik draag lichamelijk en mentaal littekens door hem.
Ik ben in opname gegaan en heb verschillende therapeuten gehad, en daar heb ik geleerd om de machteloosheid, de boosheid, het verdriet van me af te zetten.
Ik heb leren omgaan met het feit dat mijn vader een probleem heeft. Ik accepteer dat hij gevormd is door zijn verleden en dat hij zijn best gedaan heeft, ook al is dat voor mij helemaal anders uitgedraaid.

Nu drinkt hij nog steeds maar ik kan ermee omgaan. Ik weet dat hij dronken is als ik op bezoek ga. Ik heb meestal een broer of zus mee als ik naar hem toega. (omdat de angst dronken met hem alleen te zijn voor altijd zal bestaan) Kheb perfect geleerd zijn dronk te analyseren waardoor ik weet wat me te wachten staat. Wanneer zijn bui lief of agressief zal zijn. Ik weet ook hoe ik het best in beide situaties kan reageren waardoor er geen zware fouten meer zoals vroeger kunnen gebeuren. Ik ben nu oud en wijs genoeg om mijn eigen grenzen te bewaken en daar gaat hij nu bijna niet meer overheen. Doet hij dit wel, dan ben ik sterk en oud genoeg om gewoon weg te lopen. (Die mogelijkheid is er nu, maar was er vroeger niet)

Ik heb nog contact met hem omdat hij mijn vader is. Omdat ik vanuit zijn verleden kan kijken en zie waarom hij geworden is wie hij is. Omdat ik niets aan het verleden kan veranderen , maar de dingen in de toekomst wel anders kunnen (als we daar beide moeite voor doen). Ik heb contact met hem omdat ik hem van mijn zeventien tot mijn 21 bijna niet gesproken heb en ik het jammer zou vinden als mijn vader sterft zonder dat we ooit een goede band hadden. Ik heb contact met hem omdat hij anders is wanneer hij nuchter is.
(En ik door mijn problemen verslaafd ben geraakt aan blowen, en op die manier begrijp waarom mensen verslaafd zijn aan alcohol). Ik begrijp daaruit dat mijn vader een heel ongelukkig man is, en ik wil hem niet nog ongelukkiger maken door hem zijn dochter te ontnemen. Ik weet dat hij nuchter niet de dingen doet die hij deed als hij dronken was.
Ik heb contact met hem omdat hij zelf ook probeert de vader te zijn die hij voor ons nooit geweest is.
Ik heb eindelijk pas op 22jarige leeftijd een vader die vraagt hoe het gaat, en die helpt als het nodig is.
Dat maakt me gelukkig. Want ook al hebben we een negatieve start genomen, ik vind het fijner dat ik nu toch nog een band met hem kan opbouwen, dan dat het nooit had gekunt.
Daarvoor heb ik hem moeten vergeven en al het verdriet moeten loslaten. Dat deed ik niet om hem goed te praten of omdat ik het oké vind, maar omdat ik het nodig had/heb om mezelf te bevrijden van verdriet en pijn dat geleden is, maar nooit ongedaan kan gemaakt worden. Enkel door te vergeven heb ik ermee leren omgaan. En dan verdween de boosheid vanzelf, waardoor er ruimte kwam om met hem in gesprek te gaan.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:07

Heel mooi omschreven cooper, respect voor hoe je dat opgepakt hebt!

Ik kan me in sommige gevallen zeker voorstellen dat het stukje in gesprek gaan er niet meer inzit, bijvoorbeeld als je misbruikt bent, maar hoe je het verder verwerkt hebt is zeker een inspirerend voorbeeld :j

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:18

zoals ik al eerder aangaf heb ik dus geen kontakt meer met mijn vader .
als ik de andere reacties lees , van diegenen die uiteindelijk wel kontakt onderhouden , heb ik daar veel respect voor.
miss had het bij mij ook anders verlopen als mijn vader zijn probleem in zou hebben gezien, en wellicht iets aan zijn drankgebruik zou hebben gedaan , maar hij heeft op de tegenovergestelde manier gereageerd , waardoor ik alleen maar gesterkt ben in mijn besluit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:22

jazzgps schreef:
Ik heb besloten dat ik mijn vader niet ga vergeven.
Voor wat hij mij heeft aan gedaan in mijn leven,
Als ik iemand wel ga vergeven dan moet die persoon zich eerst maar is een tijd gaan bewijzen. en laten zien dat hij het waard is,Om vergeven te gaan worden,

Dat gevoel houdt mij ook tegen. En of hij uberhaupt wel snapt wat hij mij heeft aangedaan, maar ik weet dat dat niet zo is en dat vind ik erg moeilijk

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:09

Vergeet niet dat de meeste mensen nou eenmaal zijn wie ze zijn. Dan kun je wel hopen dat ze veranderen, maar vrees dat je daar lang op kunt gaan wachten. Echt, je maakt het jezelf zoveel makkelijker als je accepteert dat iemand is zoals hij is. Dan heb je geen valse verwachtingen, geen hoop op, en kun je dus ook niet teleurgesteld worden.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:12

mistery schreef:
Vergeet niet dat de meeste mensen nou eenmaal zijn wie ze zijn. Dan kun je wel hopen dat ze veranderen, maar vrees dat je daar lang op kunt gaan wachten. Echt, je maakt het jezelf zoveel makkelijker als je accepteert dat iemand is zoals hij is. Dan heb je geen valse verwachtingen, geen hoop op, en kun je dus ook niet teleurgesteld worden.

maar accepteren is iets heel anders dan vergeven imo , want ik heb geaccepteerd dat mijn bio-vader is zoals hij is, maar vergeven zal ik hem nooit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:20

Mijn vader is juist veranderd. Ik zou graag mijn vader zoals ik hem ken terug willen hebben

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:46

mistery schreef:

Dat is waar wat je zegt. Dat geeft je een hoop meer rust.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:23

Slotje, wegens SA.