Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:19

Overigens ben ik in november '10 thuis bevallen van een dochter van 4140 gram. Het was een flinkerd, natuurlijk deed de bevalling pijn en was de weeenstorm heftig maar ik zou het zo weer over doen.
Ze is hier in krap 2 uur tijd geboren, dus als ik naar het ziekenhuis had willen gaan dan had ik het niet eens gehaald. De verloskundige was hier om 19:00 en om 19:17 lag ze op mijn buik.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:26

Kwanyin schreef:
tantesam schreef:
Goh, dat kunnen ze wel adviseren, maar wie controleert dat, je bent nog altijd baas over eigen lijf!

Klopt je bent baas over je eigen lijf, maar daar ben je om het cru te zeggen vet mee als je in allereil naar de spoed moet gebracht worden omdat er iets serieus mis is gelopen nadat je na een open buikoperatie te snel alles weer hebt willen doen :j . Je doet uiteraard wat je wil maar het is gewoon dat mensen zich er wel echt van bewust moeten zijn van de risico's die je neemt, ongeacht je nu vindt dat je zelf beslist wat je doet met je lichaam.

Je hebt helemaal gelijk Kwanyin, mijn lijf gaf aan dat het kon, ik ben niet tot het 'gaatje' gegaan.
Dacht dat het een opsteker zou zijn voor de ts om te horen dat een ks ook heel goed/makkelijk kan verlopen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:30

De schedel van zuigelingen is groter in omvang dan vroeger, dit heeft te maken met het feit dat we niet langer hard hoeven weg te rennen voor vijanden of de hele dag op het akker werken. Onze hersenen zijn belangrijker om te overleven dan vroeger. De meesten van ons overleven door onze intelligentie, een groter brein heeft meer ruimte nodig. Het bekken van de huidige vrouwen is niet altijd ingesteld op grote koppies.
Laatst bijgewerkt door Cil_ op 08-11-11 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:44

Liezel1 schreef:
Buiten alle bovenstaande verhalen... áls je gyn al akkoord geeft, heb je ook nog met een zorgverzekering te maken. Ziekenhuisbevallingen/keizersnedes worden niet vanzelfsprekend vergoed. Als het niet op medische indicatie is, kan het zomaar zijn dat je alle kosten zelf moet betalen.

Nee hoor, vergoeding kosten niet spoedeisende zorg in het buitenland=max. 100% nederlandse tarief mits de kosten in nld ook voor vergoeding in aanmerking komen. Eventuele extra kosten komen wel voor eigen rekening.

Een bevalling is normaal gesproken niet spoedeisend; je weet dat je zwanger bent en er gemiddeld na 40 weken een kind uit wil.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:05

Let wel, een KS is wel een zware buikoperatie waar wel eens wat te licht over wordt gedacht en daar kunnen zich ook complicaties voor doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:25

MamboBeach schreef:
Let wel, een KS is wel een zware buikoperatie waar wel eens wat te licht over wordt gedacht en daar kunnen zich ook complicaties voor doen.

Inderdaad en dan niet alleen over het lichamelijke, maar ook zeker over het geestelijke aspect!

Ook is er onderzoek naar gedaan en het blijkt dat kindjes die geboren zijn met een KS vaak moeilijker op gang komen en vaker opgenomen worden dan kindjes die natuurlijk geboren worden.

Maar waar ben je precies bang voor? De pijn van de weeen, de pijn tijdens het persen en het geboren worden? Het feit dat je daar bloot voor een verloskundige ligt?

Vergeet niet dat er geen middenweg is tussen het natuurlijk bevallen en een keizersnede. Zo kun je laten vastleggen dat je pijnstilling d.m.v. een ruggenprik wilt hebben. Je kunt eventueel kijken of een doula iets voor je is (google er maar eens op).

shilady

Re: Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 19:28

Ik ben gewoon bang dat ik doordraai van de pijn en dan de baby niet meer zal accepteren...
Beetje een gelukkige huisvrouw idee...

Ik wil het gewoon echt niet
en als ik van te voren informeer en ze zeggen dat ze het me gewoon echt niet willen geven dan leg ik me erbij neer en zie ik ervanaf..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:33

Cil_ schreef:
De schedel van zuigelingen is groter in omvang dan vroeger, dit heeft te maken met het feit dat we niet langer hard hoeven weg te rennen voor vijanden of de hele dag op het akker werken. Onze hersenen zijn belangrijker om te overleven dan vroeger. De meesten van ons overleven door onze intelligentie, een groter brein heeft meer ruimte nodig. Het bekken van de huidige vrouwen is niet altijd ingesteld op grote koppies.

Onderbouwing? Ik vind juist dat het brein minder ruimte heeft, omdat het gekrompen is.
http://zaplog.nl/zaplog/article/menseli ... et_krimpen
En ook het hoofd zelf schijnt kleiner te zijn geworden in plaats van groter.

Op ongefundeerde bangmakerij zit ts zeker niet te wachten.
Laatst bijgewerkt door Boras op 08-11-11 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:34

Mijn KS moest met spoed en heb zowel de ruggenprik als het inbrengen van de catheter niet vernomen. Alleen de haartjes ter hoogte van de snede zijn weg gehaald, ikw erd niet helemaal kaal geschoren, verder was ik toch redelijk bedekt met groen doek, maar goed, het interresseert je op dat moment ook geen moer wie er naar je kruis zit te kijken :D
Ik heb emorioneel een tik gehad van mijn bevalling, ik denk er niet erg graag aan terug. Vooral ook de pomp, die zonder knip of verdoving werd ingebracht, auwie. Mijn zoontje lag in een aangezichtshouding, na persen en pomp bleek dat hij via de natuurlijke weg niet naar buiten kon.

@shilady, 9 van de 10 vrouwen ervaren pijn bij een bevalling en niet de minste pijn. Gelukkig bljft dat je vaak niet bij en is het klaar zodra je je kind ziet. Ook kun je na een keizersnede een Postnatale depresseie krijgen bijvoorbeeld en dan alsnog je kind lastig accepteren. Dat heeft niets met de pijn van de bevalling te maken. Bijna elke vrouw ziet de eerste keer huizenhoog op tegen een bevalling en willen velen graag een keizersnede omdat dat minder zeer doet. Nou geloof mij, dat zijn vaak de mensen die het nog niet hebben gedaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:38

Als je daar bang voor bent, ben je dan niet veel banger voor de zeer mogelijke véél langere pijn van een keizersnede? Ok je bent er misschien vanaf dan tijdens de bevalling, maar ernà krijg je het gewoon dubbel zo hard terug dan. Plus dat als je pech hebt je een dikke maand of langer plat ligt en niks mag, je kind niet kan verzorgen en alles door anderen moet laten doen. Inclusief dat je je kind niet onmiddellijk dicht tegen je aan kan trekken op je buik. Ik weet ook niet hoe het met KS zit met het stofje dat normaal vrijkomt in de hersenen van de vrouw die de bevalling doet vergeten en het moederinstinct opwekt. Maar ik vrees dat de kans veel groter is dat je je kind niet of moeilijker accepteert bij een pijnlijke keizersnede dan bij een pijnlijke bevalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:39

Cil_ schreef:
Ik ben naar het buitenland uitgeweken voor een wenskeizersnede en ben hier heel gelukkig mee, ik zou het zo weer precies hetzelfde doen. Helaas is het in Nederland blijkbaar "not done" om dit te zeggen.
Best vreemd dat ik over cosmetische ingrepen (buikwandcorrectie, neusverkleining , borstvergroting, billenimplantaten) wel zelf mag beslissen maar over hoe mijn kind geboren wordt niet... Ik kan geen vergelijking met gewone bevalling maken maar weet dat de manier waarop mijn kindje geboren werd het beste bij mij paste en dat ik er blij mee was en nog steeds ben. Voordeel van EU is dat je medische zorg na overleg met je verzekering in het buitenland mag afnemen, bij mij is alles vergoedt. Ik plaats deze reactie om TS te steunen en mijn positieve ervaring te delen en zit dus niet te wachten op negatieve reacties via bokt.

Het zijn geen negatieve reacties, in nederland mag het gewoon niet, klaar. Zijn feiten, geen negatieve reacties.
Een kind ter wereld brengen of een plastische operatie, vind ik ook 2 verschillende dingen. Veelal worden die operaties die jij opnoemt ook in priveklinieken gedaan en niet in het ziekenhuis.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:41

shilady schreef:
Ik ben gewoon bang dat ik doordraai van de pijn en dan de baby niet meer zal accepteren...

en als ik van te voren informeer en ze zeggen dat ze het me gewoon echt niet willen geven dan leg ik me erbij neer en zie ik ervanaf..

Als dat je angsten zijn, denk ik dat ze je goed kunnen helpen zonder KS :j. Ik zou dan in jouw geval gewoon vast laten leggen dat je met ruggenprik wilt bevallen. Vooral bij een eerste komt het langzaam op gang en ben je dus vaak gewoon op tijd voor een ruggenprik.

Wat ik je verder even wil laten weten is dat bevallen inderdaad zeer doet, maar je rolt er als het ware in. Veel vrouwen raken juist in een soort roes i.p.v. dat ze histerisch worden van de pijn. Het persen ervaren de meeste vrouwen juist als een soort opluchting omdat je er iets mee mag doen. De meeste vrouwen krijgen juist een gelukzalig gevoel over zich heen als de baby geboren is (zorgen bepaalde hormonen voor). Althans zo heb ik het 2 keer ervaren en de meeste van mijn vriendinnen ook. Bij de meeste is dan ook zo goed als alle pijn ineens weg.

De bevalling van 'de gelukkige huisvrouw' vond ik erg over te top en het is dat ik beter weet anders zou ik ook doodsbenauwd zijn om nog te bevallen :D Om eerlijk te zijn denk ik dat jij niet een heel reeel beeld hebt over een bevalling, of in ieder geval over hoe het ook kan gaan.

Om eerlijk te zijn heb ik een vriendin die 2 maal normaal is bevallen, wat gewoon goed ging. En eenmaal met KS. Ze was heel suf en had veel pijn direct na de KS. Ze heeft iedereen incl. baby weggestuurd en draaide toen dus door van de pijn. Ze heeft extra morfine gehad en pas na 3 uur mocht ze daar weg om haar baby te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:46

Mijn zoontje heeft even naast me gelegen bij het bijkomen en even toen mijn man er nog was. Toen moest ik gaan slapen, kreeg wat rustgevende tabletten en mijn zoontje moest naar de babykamer. Hij was onrustig, vanwege hoofdpijn van de pomp en ik kon er niets mee op dat moment. Dat voelde heel rot, je kind horen huilen en een ander hem zien troosten. Heb amper geslapen van de pijn trouwens, lang leve de KS :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:59

shilady schreef:

Dan zul je wellicht naar het buitenland moeten gaan...
Maar nogmaals, een KS hoeft ook geen makkie te zijn. ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:02

Ik heb al wat meer info gehad per pb over ks in bv duitsland ;)

Vind het wel superleuk dat het topic goed loopt :j
ook voor andere mensen die bv voor het eerst moeder gaan worden en nog niet weten hoe het allemaal zit

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:16

Suzanne F. schreef:
griebels schreef:
Wat voor de een aanstellerig lijkt, kan voor de ander een paniekerig iets zijn.
Ik moet er niet aan denken omdat natuurlijk te bevallen, om meerdere redenen...

Ja dat zei je net ook al. Prima maar dan moet je zorgen dat je niet zwanger raakt.

Site liep vast, sorry hoor...

En nee, ik word ook niet zwanger :n

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:24

Kwanyin schreef:
Als je daar bang voor bent, ben je dan niet veel banger voor de zeer mogelijke véél langere pijn van een keizersnede? Ok je bent er misschien vanaf dan tijdens de bevalling, maar ernà krijg je het gewoon dubbel zo hard terug dan. Plus dat als je pech hebt je een dikke maand of langer plat ligt en niks mag, je kind niet kan verzorgen en alles door anderen moet laten doen. Inclusief dat je je kind niet onmiddellijk dicht tegen je aan kan trekken op je buik. Ik weet ook niet hoe het met KS zit met het stofje dat normaal vrijkomt in de hersenen van de vrouw die de bevalling doet vergeten en het moederinstinct opwekt. Maar ik vrees dat de kans veel groter is dat je je kind niet of moeilijker accepteert bij een pijnlijke keizersnede dan bij een pijnlijke bevalling.

Hier ben ik het helemaal mee eens...

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:28

shilady schreef:

Kan uit eigen ervaring vertellen dat een ks, naast dat het niet bepaald pijnvrij is, emotioneel een grote impact heeft. Het is een onnatuurlijk proces, dat zeker voor de moeder emotioneel gezien moeilijk kan zijn, zowel direct na de bevalling als op de langere termijn. Uiteraard is het per persoon heel verschillend hoe je het ervaart, maar er rekening mee dat het niet alleen lichamelijk een impact kan hebben.

roomsoes17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:46

lekker makkelijk een keizersnee ;)
heb er zelf een gehad nu 7 maanden geleden
heb een lelijk litteken *t is heel netjes gehecht, maar mijn lichaam maakt lelijke littekens*,
nog steeds last van mn buik waar de wond heeft gezeten, je kan en mag echt de eerste weken helemaal niks, en wat ik nog het meest vervelend vond was dat ik niet gelijk die band met mn dochter had, je maakt dat proces gewoon anders mee..

enne bij een gewone bevalling kan je ook aan pijnverlichting doen hoor..

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:47

Ik heb na 8 uur weenopwekkers een (spoed) keizersnede gehad, maar denk dat ik het liever natuurlijk had willen doen. Ik was vrij snel weer op de been, maar de wond is erg lang heel gevoelig geweest. Ik mocht 6 weken niet tillen en geen (zware) huishoudelijke taken uitvoeren. Nou dat is echt geen pretje voor iemand die niet stil kan zitten.

Een bevalling heb je niet in de hand. Je kan alles verzinnen maar het loopt toch altijd anders.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 20:55

Suzan schreef:
shilady schreef:

Kan uit eigen ervaring vertellen dat een ks, naast dat het niet bepaald pijnvrij is, emotioneel een grote impact heeft. Het is een onnatuurlijk proces, dat zeker voor de moeder emotioneel gezien moeilijk kan zijn, zowel direct na de bevalling als op de langere termijn. Uiteraard is het per persoon heel verschillend hoe je het ervaart, maar er rekening mee dat het niet alleen lichamelijk een impact kan hebben.

Ik vind dat je naar zoon moment toe moet kunnen werken :j
Als ik al maanden van tevoren weet dat het zoieso een keizersnee word zou ik er minder van van mn stuk zijn dan dat ik eerst maanden lang mezelf voorberied op een natuurlijke bevalling en dan ineens hoor van nou we gaan zo naar de OK

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:57

Een natuurlijke bevalling wil niet zeggen dat je dan wel gewoon lekker met je kindje op je buik kunt liggen hoor... :+
Mijn dochtertje werd vrijwel direct bij me vandaan gehaald (Streptokokken B) en heeft een week in een couveuse van me vandaan gelegen, ik had zoveel vocht in mijn benen en 24 uur weeën hadden er zo ingehakt dat ik 5 dagen lang met bed en al daarheen werd gebracht maar dan kun je ook niet op en neer blijven gaan, niet direct gaan wanneer je zelf wil. Pas de laatste 2 dagen kon ik in een rolstoel en kon mijn man vaker met mij wanneer we zelf wilde op en neer en de laatste nacht mocht ik bij haar op der kamertje slapen ( al heb ik geen oog dicht kunnen doen en hebben ze haar op den duur even meegenomen naar de teamkamer zodat ik kon bijslapen :') )
En dan had ik ook nog eens een dikke vette koortslip, dus niks geen kusjes geven. Op alle foto's heb ik een stom mondkapje op :\
Daarbij heb ik 5 dagen met een infuus gelopen en had mijn dochtertje ook een infuus, das ook niet handig vasthouden kan ik je vertellen :Y)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:01

Toch vind ik het grappig dat ik schijnbaar een verschil lees...

Ik ben met keizersnee bevallen(ongepland), ik kreeg de beeb gelijk erna even te zien (lekker romantisch terwijl ze downstairs alles aan het schoonmaken en hechten en zo waren) daarna werd ze meegenomen voor testjes. Na een uurtje (toen ze daarmee klaar waren, madam had wat vocht in de longen) mocht ik haar gelijk zien en op de arm hebben. De 1e 2 dagen kon ik haar niet zelf verplaatsen ( en mezelf) maar dat ging daarna wel gewoon goed. Ook waren er helemaal geen bindingsproblemen.

Dat zijn ook maar de extremen denk ik zo. En natuurlijk worden er met kindje met ks met meer problemen geboren... Meestal is dat de reden dat er een ks ingezet word....
Ik ben helemaal niet van de operaties en heel erg van alles natuurlijk doen, maar een ks is echt geen doem scenario. En sommige vrouwen liggen na een natuurlijke bevalling ook 5 weken op bed. Natuurlijk is een ks heftige, maar de rest is maar net hoe je er zelf mee overweg gaat.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:40

Cyntje schreef:
Een natuurlijke bevalling wil niet zeggen dat je dan wel gewoon lekker met je kindje op je buik kunt liggen hoor... :+
Mijn dochtertje werd vrijwel direct bij me vandaan gehaald (Streptokokken B) en heeft een week in een couveuse van me vandaan gelegen, ik had zoveel vocht in mijn benen en 24 uur weeën hadden er zo ingehakt dat ik 5 dagen lang met bed en al daarheen werd gebracht maar dan kun je ook niet op en neer blijven gaan, niet direct gaan wanneer je zelf wil. Pas de laatste 2 dagen kon ik in een rolstoel en kon mijn man vaker met mij wanneer we zelf wilde op en neer en de laatste nacht mocht ik bij haar op der kamertje slapen ( al heb ik geen oog dicht kunnen doen en hebben ze haar op den duur even meegenomen naar de teamkamer zodat ik kon bijslapen :') )
En dan had ik ook nog eens een dikke vette koortslip, dus niks geen kusjes geven. Op alle foto's heb ik een stom mondkapje op :\
Daarbij heb ik 5 dagen met een infuus gelopen en had mijn dochtertje ook een infuus, das ook niet handig vasthouden kan ik je vertellen :Y)

Daar heb je gelijk in. Mijn eerste werd ook direct meegenomen, omdat ze prematuur was. Die heeft 5 weken in de couveuse gelegen. Bij de tweede ging wel alles goed en haar had ik direct bij me. Als het bij mij toen een KS was geweest had ik waarschijnlijk 1,5 tot 2 uur moeten wachten voor ik haar mocht zien. In ons ziekenhuis gaan de kindjes met de papa mee. De moeder wordt dan gehecht en gaat minimaal een uur naar de recovery. Daar mogen papa en de baby helaas niet komen. Mijn vriendin heeft daar destijds 3 uur gelegen voor ze genoeg bij was van de morfine (zij had heel veel pijn).

Een KS is zeker geen doemscenario, maar ik zou er never nooit niet voor kiezen als je medisch gezien gewoon normaal zou kunnen bevallen. Desnoods dan maar een ruggenprik. Ik zou het ook niet snappen als gyns op vraag een KS uitvoeren. En er voor naar Duitsland gaan lijkt me niet praktisch. Dan zul je daar als het tegen zit 5 weken zitten wachten (37 tot 42 weken). Of ze moeten daar zo makkelijk zijn dat ze al met 38 weken een KS doen.

En de kosten zullen niet mis zijn. Bij mijn eerste heb ik een week in het ziekenhuis gelogeerd, omdat ze in de couveuse lag. Alleen al de rekening van mij was 10.000,00 euro. Die van mijn dochtertje bijna 70.000,00 euro. Mijn zorgverzekeraar heeft dit vanzelfsprekend direct vergoed, maar ze sturen wel een overzicht zodat je zelf een idee krijgt van de kosten. DAt het zo duur was hadden wij dus nooit verwacht.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:45

manishdra schreef:
Toch vind ik het grappig dat ik schijnbaar een verschil lees...

Ik ben met keizersnee bevallen(ongepland), ik kreeg de beeb gelijk erna even te zien (lekker romantisch terwijl ze downstairs alles aan het schoonmaken en hechten en zo waren) daarna werd ze meegenomen voor testjes. Na een uurtje (toen ze daarmee klaar waren, madam had wat vocht in de longen) mocht ik haar gelijk zien en op de arm hebben. De 1e 2 dagen kon ik haar niet zelf verplaatsen ( en mezelf) maar dat ging daarna wel gewoon goed. Ook waren er helemaal geen bindingsproblemen.

Dat zijn ook maar de extremen denk ik zo. En natuurlijk worden er met kindje met ks met meer problemen geboren... Meestal is dat de reden dat er een ks ingezet word....
Ik ben helemaal niet van de operaties en heel erg van alles natuurlijk doen, maar een ks is echt geen doem scenario. En sommige vrouwen liggen na een natuurlijke bevalling ook 5 weken op bed. Natuurlijk is een ks heftige, maar de rest is maar net hoe je er zelf mee overweg gaat.

Dan heb je een echt babyvriendelijk ziekenhuis gehad. Wel fijn, jammer dat het niet overal is. Bij ons ziekenhuis zit je minimaal 2 uur zonder kindje (hechten + 1,5 uur op recovery zonder papa en baby).

Ik heb eens een onderzoek gelezen waarin bleek dat babies die natuurlijk geboren worden door de bevalling een bepaald stresshormoon aanmaken en daardoor beter de longetjes ontplooit.

http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... ijden-baby