Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Fred_Kroket schreef:Nomaals mijn vraag voor TS, sport je ook, bijvoorbeeld krachttraining?
Ik heb ook weleens last van uitstraling gehad, toen ik geen paard meer reed, niet sportte en veel op mijn kont zat te studeren, vaak (ik zeg niet altijd) kan dat gebrek zijn aan bespiering in je rug.
Dus probeer behalve jezelf binnenstebuiten (want doorgaan met een hernia o.i.d. is natuurlijk gevaarlijk) te keren ook eens aan training te doen, fitness, en laat je bijvoorbeeld begeleiden door een fysiotherapeut in de sportschool.
.. 
tisby schreef:Hier nog een rug patient! Ik ben al meer dan tien jaar bezig met rugklachten die alleen maar erger werden. Ook in de lage onderrug, tussen lendenwervel 4 en 5 in (werd na tig jaar vastgesteld) De eerste keer werd het afgedaan met "spit" en moest ik maar pijnstillers nemen die niet hielpen. In het begin ging het "vanzelf" nog wel over maar toen ik een keer wakker werd midden in de nacht en niet meer op kon staan heeft het ambulancepersoneel mij uit bed moeten halen. Toen was er eindelijk een aanleiding om me een keer door de MRI te halen en daar kwam uit: hernia tussen L4 en L5. Maar het was maar een kleine hernia en dat is het nog steeds. Het is niet erg genoeg om te opereren volgens verschillende artsen waar ik geweest ben. Mensendieck en fysio heb ik niets aan gehad. De fysio heeft me zelfs gekraakt terwijl dat helemaal niet mag met een hernia, alleen was toen de hernia nog niet vastgesteld...
Vorig jaar heb ik een pijnbestrijdende behandeling gehad, een zogeheten "facetdenervatie". Daarbij worden met een lange naald de takjes van je zenuwen opgespoord terwijl ze dat onder de röntgen bekijken, vervolgens worden die zenuwtakjes dmv stroom dichtgebrand / uitgeschakeld. Dit alles zonder verdoving want anders weten ze niet wanneer ze je zenuwen hebben gevonden! het was hels, echt meer dan een half uur zwaar afzien maar het heeft wel geholpen! Ik ben van de chronische pijn af, helaas zit de oorzaak (hernia) er nog wel en speelt die minimaal twee keer per jaar op in de zin van dat ik dan zo scheef sta dat ik niet meer kan lopen. Heeeeeeel veel sporten helpt, ik sta elke dag een half uur op de crosstrainer en zodra ik daar mee stop wordt mijn rug weer slapper.
Ik kan je adviseren om goed verder te laten zoeken / kijken want het is zeer vervelend als je op zo'n jonge leeftijd al met zoveel pijn loopt!
Succes!
Elmira schreef:Fred_Kroket schreef:Nomaals mijn vraag voor TS, sport je ook, bijvoorbeeld krachttraining?
Ik heb ook weleens last van uitstraling gehad, toen ik geen paard meer reed, niet sportte en veel op mijn kont zat te studeren, vaak (ik zeg niet altijd) kan dat gebrek zijn aan bespiering in je rug.
Dus probeer behalve jezelf binnenstebuiten (want doorgaan met een hernia o.i.d. is natuurlijk gevaarlijk) te keren ook eens aan training te doen, fitness, en laat je bijvoorbeeld begeleiden door een fysiotherapeut in de sportschool.
Ik rij dus paard, en ik heb heel lang erbij hardgelopen (6/7 km per keer, 2 of 3 keer in de week)
Maar door de uitstraling in mijn been is dat nu gewoon erg pijnlijk. Wandelen doe ik wel, daar word ik lekker los van.
Ariebombarie schreef:als je last hebt van je rug wordt juist geadviseerd om te blijven bewegen bailey. bewegen = genezen
hahaBailey_4ever schreef:Ariebombarie schreef:als je last hebt van je rug wordt juist geadviseerd om te blijven bewegen bailey. bewegen = genezen
Dat snap ik niet helemaal. Ja wel wat je bedoeld, maar er staat toch ook niet dat ik niet beweeg?haha
Ik beweeg ook gewoon en doe alles behalve stiften draaien want dat gaat gewoon niet.
Bailey_4ever schreef:Ik heb een hele tijd fysio gedaan om mijn rugspieren te versterken. Ik moet weer even worden gekraakt en dan kan ik dat weleens gaan doen want eerlijk is eerlijk, ik vergeet het en doe het nooit meer.

Medra schreef:MIjn vriend is twee jaar terug was toen 23 onder het mes gegaan met een dubbele hernia.
Heeft nu nog vaak last in zijn rug. Is zelfstandig in volledige tuinaanleg, grondwerken en containers, en plaatsen van keukens.
Hij heeft er mee leren leven ook al is dit niet altijd eve makkelijk.
Fred_Kroket schreef:Bailey_4ever schreef:Ik heb een hele tijd fysio gedaan om mijn rugspieren te versterken. Ik moet weer even worden gekraakt en dan kan ik dat weleens gaan doen want eerlijk is eerlijk, ik vergeet het en doe het nooit meer.
Kijk begin dan gewoon eens met sporten en die oefeningen te doen, kraken vind ik persoonlijk totaal nutteloos, je spieren zorgen er voor dat je botten in een bepaalde stand staan. Kraken is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat het niet goed is voor je gewrichten. Het is een korte termijn oplossing en binnen de kortste keren moet je weer gaan kraken totdat je elke week langs kan gaan.
Dus... voor iedereen (behalve ernstige herniapatiënten, Bechterew of andere chronisch aangetoonde rugklachten) ga eens sporten, en dan niet één keer in de week maar 2 a 3 keer en houd dat vol. Als ik niet train krijg ik ook rugpijn en kan ik niet eens bukken om het snoer uit de stofzuiger te halen....
. 
Weissjee schreef:Ik meld mij ook maar, net terug van mijn eerste keer ceasartherapie.
mijn benen zijn ongelijk, bekken staan dus ook schreef, ik sta overstrekt, heb een holle rug en scoliose. Dat alles bij elkaar is mijn rug te veel, en mijn rug zit volledig vast. Spieren zijn super hard, hopen dat de oefeningen helpen en dat de pijn minder wordt. Maar ik zal altijd met mijn pijn moeten leven.