Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_karin_

Re: Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:59

Ik heb ook rugklachten, ben 19 en ik sport 1x per week onder begeleiding van een fysiotherapeut om de spieren in mijn rug/buik sterk te houden en mijn houding netjes te krijgen. :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:21

ik heb ook last van me rug, vooral schouders en nek, maar ook onderug doet hier aan mee.
Omdat ik ook last had van me handen ben ik naar de dokter gegaan en heb ik me laten testen op reuma.
Hier kwam niks uit, en wilde ze me doorverwijzen naar een reumatoloog, om toch te kijken of ik een vorm heb die niet in het bloed
aan te tonen is.
Nu weet ik uit ervaring van mijn moeder dat ze je dan een stempel geven van bijv. Fybriomalgie. Maar met zekerheid zeggen dat je het hebt kunnen ze niet.
Dus ben ik naar mijn manuele therapeut gegaan. Door de scheefheid van mijn lichaam, mijn linker been is 4 cm langer dan me andere been. Ga ik scheef lopen, en hoe minder ik sport hoe meer last ik krijg. Dus met de spieren die ik nu opbouw moet mijn rug
veel stabieler en steviger worden. En ik merk ook echt dat als ik minder sport ik meer last krijg

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:27

MIjn vriend is twee jaar terug was toen 23 onder het mes gegaan met een dubbele hernia.

Heeft nu nog vaak last in zijn rug. Is zelfstandig in volledige tuinaanleg, grondwerken en containers, en plaatsen van keukens.
Hij heeft er mee leren leven ook al is dit niet altijd eve makkelijk. :(

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:35

Hier nog een rug patient! Ik ben al meer dan tien jaar bezig met rugklachten die alleen maar erger werden. Ook in de lage onderrug, tussen lendenwervel 4 en 5 in (werd na tig jaar vastgesteld) De eerste keer werd het afgedaan met "spit" en moest ik maar pijnstillers nemen die niet hielpen. In het begin ging het "vanzelf" nog wel over maar toen ik een keer wakker werd midden in de nacht en niet meer op kon staan heeft het ambulancepersoneel mij uit bed moeten halen. Toen was er eindelijk een aanleiding om me een keer door de MRI te halen en daar kwam uit: hernia tussen L4 en L5. Maar het was maar een kleine hernia en dat is het nog steeds. Het is niet erg genoeg om te opereren volgens verschillende artsen waar ik geweest ben. Mensendieck en fysio heb ik niets aan gehad. De fysio heeft me zelfs gekraakt terwijl dat helemaal niet mag met een hernia, alleen was toen de hernia nog niet vastgesteld...
Vorig jaar heb ik een pijnbestrijdende behandeling gehad, een zogeheten "facetdenervatie". Daarbij worden met een lange naald de takjes van je zenuwen opgespoord terwijl ze dat onder de röntgen bekijken, vervolgens worden die zenuwtakjes dmv stroom dichtgebrand / uitgeschakeld. Dit alles zonder verdoving want anders weten ze niet wanneer ze je zenuwen hebben gevonden! het was hels, echt meer dan een half uur zwaar afzien maar het heeft wel geholpen! Ik ben van de chronische pijn af, helaas zit de oorzaak (hernia) er nog wel en speelt die minimaal twee keer per jaar op in de zin van dat ik dan zo scheef sta dat ik niet meer kan lopen. Heeeeeeel veel sporten helpt, ik sta elke dag een half uur op de crosstrainer en zodra ik daar mee stop wordt mijn rug weer slapper.

Ik kan je adviseren om goed verder te laten zoeken / kijken want het is zeer vervelend als je op zo'n jonge leeftijd al met zoveel pijn loopt!
Succes!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 12:36

Fred_Kroket schreef:
Nomaals mijn vraag voor TS, sport je ook, bijvoorbeeld krachttraining?

Ik heb ook weleens last van uitstraling gehad, toen ik geen paard meer reed, niet sportte en veel op mijn kont zat te studeren, vaak (ik zeg niet altijd) kan dat gebrek zijn aan bespiering in je rug.

Dus probeer behalve jezelf binnenstebuiten (want doorgaan met een hernia o.i.d. is natuurlijk gevaarlijk) te keren ook eens aan training te doen, fitness, en laat je bijvoorbeeld begeleiden door een fysiotherapeut in de sportschool.

Ik rij dus paard, en ik heb heel lang erbij hardgelopen (6/7 km per keer, 2 of 3 keer in de week)
Maar door de uitstraling in mijn been is dat nu gewoon erg pijnlijk. Wandelen doe ik wel, daar word ik lekker los van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:39

Ik ken het ook, rugpijn op jonge leeftijd. Ben nu 18.
Kreeg af en toe klachten toen ik 12 was.. Het gevoel dat ik geen bloed in mijn benen kreeg..
2 jaar terug geopereerd aan een dubbele hernia..
Pijn is weg maar kan zomaar weer opspelen. Moet altijd letten op hoe ik in bed lig, dat ik niet te lang zit, te lang sta, niet te ver loop, op een vreemd bed krijg ik pijn in m'n rug en tijdens de maandelijke periode..
Ach ja, je leert ermee leven. :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:40

Hier ook rugklachten maar die zijn nog redelijk goed uit te houden. Ik kan alleen niet lang zitten, liggen of bukken. Ooit als kind al eens mijn stuitje gebroken en de pijnklachten werden bij zowel huisarts als in het ziekenhuis afgewimpelt met 'een beetje beurs'. Nu zit alles hoogstwaarschijnlijk allemaal wat scheef en daar heb ik pijnklachten van in mijn onderrug.

Hoeven verzorgen en stiften draaien is voor mij echt een crime. En ziek zijn ook. Ziek = veel liggen = pijn. Ondanks een nieuw matras :) ..

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:41

als je last hebt van je rug wordt juist geadviseerd om te blijven bewegen bailey. bewegen = genezen

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:42

tisby schreef:
Hier nog een rug patient! Ik ben al meer dan tien jaar bezig met rugklachten die alleen maar erger werden. Ook in de lage onderrug, tussen lendenwervel 4 en 5 in (werd na tig jaar vastgesteld) De eerste keer werd het afgedaan met "spit" en moest ik maar pijnstillers nemen die niet hielpen. In het begin ging het "vanzelf" nog wel over maar toen ik een keer wakker werd midden in de nacht en niet meer op kon staan heeft het ambulancepersoneel mij uit bed moeten halen. Toen was er eindelijk een aanleiding om me een keer door de MRI te halen en daar kwam uit: hernia tussen L4 en L5. Maar het was maar een kleine hernia en dat is het nog steeds. Het is niet erg genoeg om te opereren volgens verschillende artsen waar ik geweest ben. Mensendieck en fysio heb ik niets aan gehad. De fysio heeft me zelfs gekraakt terwijl dat helemaal niet mag met een hernia, alleen was toen de hernia nog niet vastgesteld...
Vorig jaar heb ik een pijnbestrijdende behandeling gehad, een zogeheten "facetdenervatie". Daarbij worden met een lange naald de takjes van je zenuwen opgespoord terwijl ze dat onder de röntgen bekijken, vervolgens worden die zenuwtakjes dmv stroom dichtgebrand / uitgeschakeld. Dit alles zonder verdoving want anders weten ze niet wanneer ze je zenuwen hebben gevonden! het was hels, echt meer dan een half uur zwaar afzien maar het heeft wel geholpen! Ik ben van de chronische pijn af, helaas zit de oorzaak (hernia) er nog wel en speelt die minimaal twee keer per jaar op in de zin van dat ik dan zo scheef sta dat ik niet meer kan lopen. Heeeeeeel veel sporten helpt, ik sta elke dag een half uur op de crosstrainer en zodra ik daar mee stop wordt mijn rug weer slapper.

Ik kan je adviseren om goed verder te laten zoeken / kijken want het is zeer vervelend als je op zo'n jonge leeftijd al met zoveel pijn loopt!
Succes!

Zoiets heb ik ook gehad vorig jaar! Omdat ze hier in Hoogeveen in het ziekenhuis eigenlijk niks konden vinden bij mij en de klachten leken op de SI- gewrichten hebben ze die eerst een keertje verdoofd. Toen heb ik 2 dagen geen pijn gehad, en hebben ze dus een paar weken later mijn si- gewrichten voor een deel 'verbrand' aan beide kanten 3 van die ellendige lange naalden in mijn si- gewrichten geprikt, en de naalden om de beurt verwarmd tot ongeveer 80 graden, maar jeetje dat was echt afzien. Het heeft wel geholpen, pijn is toen voor 50% een half jaartje weggeweest.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:44

Elmira schreef:
Fred_Kroket schreef:
Nomaals mijn vraag voor TS, sport je ook, bijvoorbeeld krachttraining?

Ik heb ook weleens last van uitstraling gehad, toen ik geen paard meer reed, niet sportte en veel op mijn kont zat te studeren, vaak (ik zeg niet altijd) kan dat gebrek zijn aan bespiering in je rug.

Dus probeer behalve jezelf binnenstebuiten (want doorgaan met een hernia o.i.d. is natuurlijk gevaarlijk) te keren ook eens aan training te doen, fitness, en laat je bijvoorbeeld begeleiden door een fysiotherapeut in de sportschool.

Ik rij dus paard, en ik heb heel lang erbij hardgelopen (6/7 km per keer, 2 of 3 keer in de week)
Maar door de uitstraling in mijn been is dat nu gewoon erg pijnlijk. Wandelen doe ik wel, daar word ik lekker los van.

Ik zou toch een proberen om krachttraining te doen. Ik had ook uitstraling en pijnscheuten in mijn bil en achterkant van mijn dijbeen, probeer het gewoon eens om twee keer in de week o.l.v. een fysiotherapeut om je rugspieren een boost te geven.

Je kunt nu al een oefening doen door op de grond te liggen op je buik en je benen en armen gestrekt (alsof je de muren wilt aanraken) en je benen of armen een stukje van de grond tilt. Dat houd je even vast en dat doe je 10 keer 3 setjes.

Maar ik meen het echt, je rijd alleen paard en je liep hard en verder heb je eigenlijk geen fysieke inspanning waardoor je langzaam steeds minder doet en je lichaam steeds minder spieren opbouwt. Vergelijk het met je paard, als je die geen oefening bied verliest hij/zij ook spieren en zal bij de eerstvolgende inspanning ook pijn krijgen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:46

Oooo ik voel al pijn als ik jouw verhaal lees! Wat een hel he... Wat vervelend dat het bij jou maar zo kort gewerkt heeft! Ze hebben tegen mij inderdaad ook gezegd dat het terug kon komen, dan gingen de zenuwen weer groeien zeg maar en dan konden ze het nog een keer doen... ik denk niet dat ik dat nog een keer trek!! Word er bij jou nu nog iets tegen de pijn gedaan?

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:49

Ja, ik ben toen de pijn terug kwam naar Nijmegen gegaan voor een second opinion, hier bleek dus dat ik de ziekte van Bechterew heb en krijg hier nu medicijnen voor, gelukkig werkt dat aardig :)

Maar bij jou heeft het dus wat langer geholpen?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:51

Ariebombarie schreef:
als je last hebt van je rug wordt juist geadviseerd om te blijven bewegen bailey. bewegen = genezen

Dat snap ik niet helemaal. Ja wel wat je bedoeld, maar er staat toch ook niet dat ik niet beweeg? :P haha

Ik beweeg ook gewoon en doe alles behalve stiften draaien want dat gaat gewoon niet.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:53

Bailey_4ever schreef:
Ariebombarie schreef:

Dat snap ik niet helemaal. Ja wel wat je bedoeld, maar er staat toch ook niet dat ik niet beweeg? :P haha

Ik beweeg ook gewoon en doe alles behalve stiften draaien want dat gaat gewoon niet.

Maar voor jou ook de vraag, doe je iets extra's om je rugspieren te versterken? Want je bent 17 jaar en je moet nog een heel leven met je rug!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:01

Ik heb een hele tijd fysio gedaan om mijn rugspieren te versterken. Ik moet weer even worden gekraakt en dan kan ik dat weleens gaan doen want eerlijk is eerlijk, ik vergeet het en doe het nooit meer.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:05

Bailey_4ever schreef:
Ik heb een hele tijd fysio gedaan om mijn rugspieren te versterken. Ik moet weer even worden gekraakt en dan kan ik dat weleens gaan doen want eerlijk is eerlijk, ik vergeet het en doe het nooit meer.

Kijk begin dan gewoon eens met sporten en die oefeningen te doen, kraken vind ik persoonlijk totaal nutteloos, je spieren zorgen er voor dat je botten in een bepaalde stand staan. Kraken is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat het niet goed is voor je gewrichten. Het is een korte termijn oplossing en binnen de kortste keren moet je weer gaan kraken totdat je elke week langs kan gaan.

Dus... voor iedereen (behalve ernstige herniapatiënten, Bechterew of andere chronisch aangetoonde rugklachten) ga eens sporten, en dan niet één keer in de week maar 2 a 3 keer en houd dat vol. Als ik niet train krijg ik ook rugpijn en kan ik niet eens bukken om het snoer uit de stofzuiger te halen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:05

Lijkt wel op mijn rugklachten , stijf en pijnlijk laag in de rug en dan kan het ineens zo tot in m'n bil schieten , heel erg gemeen is dat. Komt vooral voor als ik stevig gewerkt heb , bij voorkeur flink sjouwen ofzo boven mijn macht en met een gebogen of gedraaide rug :P

Ik ga af en toe naar de chiropractor. Werkt als een tierelier. Hij zet m'n wervels weer recht , m'n bekken recht , behandeling stelt echt niks voor , je houdt gewoon al je kleren aan en ligt op een comfortabele behandel-tafel. Hij voelt even hier en daar , gaat aan de slag , haalt er nog even een massage-apparaat overheen zodat ook de spieren ontspannen en niet de hele boel direct weer scheef trekken :P

Ik kom binnen , het is hoi en ga maar liggen , hij doet z'n ding en 10 minuten later sta ik weer buiten.....50 euro armer en zonder pijn , heel apart :)

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:19

Medra schreef:
MIjn vriend is twee jaar terug was toen 23 onder het mes gegaan met een dubbele hernia.

Heeft nu nog vaak last in zijn rug. Is zelfstandig in volledige tuinaanleg, grondwerken en containers, en plaatsen van keukens.
Hij heeft er mee leren leven ook al is dit niet altijd eve makkelijk. :(

Komt bekend voor! Mijn vriend is ook 23 en heeft ook last van de rug. Geen hernia, maar al een versleten rug. Hij is vorig jaar geopereerd en heeft een soort van pen in zijn rug gekregen om het dragelijker te maken. Gaat 2x in de week naar de sportschool/fysio en helpt verder bij ons vaak mee op de boerderij. Hij heeft zich suf gesolliciteert, want het ging echt super goed. Deze maandag was hij begonnen bij een installatiebedrijf, maar helaas woensdagochtend kon hij niet uit zijn bed komen van de pijn. Zooooo frustrerend en dat op die leeftijd dat je lekker moet werken en centjes sparen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:21

Fred_Kroket schreef:
Bailey_4ever schreef:

Kijk begin dan gewoon eens met sporten en die oefeningen te doen, kraken vind ik persoonlijk totaal nutteloos, je spieren zorgen er voor dat je botten in een bepaalde stand staan. Kraken is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat het niet goed is voor je gewrichten. Het is een korte termijn oplossing en binnen de kortste keren moet je weer gaan kraken totdat je elke week langs kan gaan.

Dus... voor iedereen (behalve ernstige herniapatiënten, Bechterew of andere chronisch aangetoonde rugklachten) ga eens sporten, en dan niet één keer in de week maar 2 a 3 keer en houd dat vol. Als ik niet train krijg ik ook rugpijn en kan ik niet eens bukken om het snoer uit de stofzuiger te halen....

hmm dat wist ik niet. Ik heb toch altijd het gevoel dat het wel nuttig is. Zit daarna altijd beter in mijn vel. Sporten doe ik gelukkig al veel :)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:26

Ik meld me hier ook aan!
Ben 24 en eind maart een auto ongeval gehad, iemand die me achteraan geraakt heeft toen ik stil stond, redelijke zware klap geweest en nu vandaag mag ik naar de controle arts van de verzekering. Wordt geen pretje!
MRI scan en CT scan ondergaan en er is dus effectief schade tussen mijn L4-L5.
Ze spraken zelf eerst van een hernia maar ik zit ook met bulgingen op mijn L4-L5 die druk uitoefent op mijn ruggenmerg vandaar de helse pijnen.
Kuisen thuis doet pijn, met de auto rijden en op de pedalen drukken doet pijn, bukken lukt amper en iets dragen wat gewicht heeft laat ik links liggen.
Fietsen doet ook geen deugd.
Nuja ik moet héél spaarzaam zijn met mijn rug.

Ik heb een voorschrift voor een infiltratie op de pijnkliniek mocht het niet meer gaan.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:35

Hier ook een rugprobleem na 10 behandelingen bij het spectrum ,kwam eruit dat ik mijn rug en buikspieren moest aanpakken.
Vond het al wat onzin want ben getraint genoeg,mijn klachten het erin schieten 6 week niet omhoog kunnen komen ,en uitstralingen tot mijn hakken issias heb ik altijd al gehad.
Heb een hoge pijngrens maar ik verging echt.
Na een klein jaar weer hetzelfde,nu naar hardegarijp gegaan ,een hele andere conclusie.
Ik heb bovenin een scolilose waarvan ik op de hoogte was maar bij de l3 l1 ook een flinke (onderug)
Twee oefeningen en meerdere kraaksessies en het is een stuk beter,doch nog elke dag rugpijn pffffffff je word er moedeloos van!
Mij werd trouwens afgeraden extra mijn rug en bui te gaan trainen spieren had ik genoeg alleen gebruikte maar 1 kant en dat moet vanzelf weer goedkomen.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:38

Ik meld me ook. Heb ook rugklachten, gelukkig niet zo ernstig als sommige verhalen hier, maar op z'n tijd is het echt heel vervelend! Heb scoliose heb hier mensendieck therapie voor gehad en tijdens de laatste paar jaar dat ik nog groeide een brace voorgedragen ter voorkoming dat het erger werd. Maar de bocht die was zit er nog steeds en dat veroorzaakt bij mij nog regelmatig klachten. Wat ik zelf al wel ontdekt heb is dat bewegen juist goed is. Wanneer ik te veel stil zit ga ik meer last van mijn rug krijgen. Af en toe heb ik ook het gevoel dat het vast zit, door me dan in allerlei bochten te wringen kan ik hem vaak wel weer los kraaken.. Ik weet het, het is niet goed voor je, maar het geeft op dat moment wel verlichting.

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:45

Hier nog 1!
Last van mijn onderrug vanaf dat ik elf jaar was, ben nu 21..
Bij mij zit het aan de linkerkant met uitstraling naar mijn been.
Zal later wat uitgebreider reageren, zit nu op mijn telefoon.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:18

Ik meld mij ook maar, net terug van mijn eerste keer ceasartherapie :).
mijn benen zijn ongelijk, bekken staan dus ook schreef, ik sta overstrekt, heb een holle rug en scoliose. Dat alles bij elkaar is mijn rug te veel, en mijn rug zit volledig vast. Spieren zijn super hard, hopen dat de oefeningen helpen en dat de pijn minder wordt. Maar ik zal altijd met mijn pijn moeten leven.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:30

Weissjee schreef:
Ik meld mij ook maar, net terug van mijn eerste keer ceasartherapie :).
mijn benen zijn ongelijk, bekken staan dus ook schreef, ik sta overstrekt, heb een holle rug en scoliose. Dat alles bij elkaar is mijn rug te veel, en mijn rug zit volledig vast. Spieren zijn super hard, hopen dat de oefeningen helpen en dat de pijn minder wordt. Maar ik zal altijd met mijn pijn moeten leven.

Ik heb bijna hetzelfde.
Door turnen heb ik mezelf aangeleerd altijd met m'n knieën gestrekt te staan. Gelukkig wel afgeleerd.
Cesartherapeut vind benen ongelijk (heupen staan helemaal ongelijk) maar als de dokter opmeet geen verschil. Ook met plaatjes onder 1 voet zie je gelijk verbetering!
Holle rug heb ik dan niet gelukkig.. Maar ik begin wel een quasimodo-rug te krijgen hahaha. Moet echt meer rechtop lopen/zitten.