Adamootje schreef:Je bent 18, het zou dus ook gewoon kunnen dat je het laatste jaar nog iets gegroeid bent (en vooral in de zin van vrouwelijke vormen krijgen). Denk dus eigenlijk dat er weinig scheelt en dat je dus niet persé naar de huisarts hoeft te gaan. Zeker omdat je in een jaar 12 kilo bent aangekomen, en dus niet binnen een korte tijd. Je zegt zelf iets te veel te hebben gesnoept. Het zal je niet verbazen waardoor dit komt: Het is omdat je verder te weinig eet, dus veel lekkere trek krijgt.
Zelf ben ik ook naar een diëtiste geweest i.v.m. darmklachten. Ik had vroeger overgewicht en had ook nog steeds wat vet over wat ik heel graag kwijt wilde. Dit lukte niet, en ik at ongeveer evenveel als jij deed. Helaas kreeg ik na een paar uurtjes weer trek en begon ik te snoepen. Mijn diëtiste gaf me de opdracht om een week lang op te schrijven wat ik allemaal at en dronk. We hebben na een week gekeken hoeveel ik aan vezels en andere voedingsstoffen binnenkreeg en dat was vér onder de maat kan ik je vertellen.
Zij gaf mij als "dieet" mee:
Ontbijt: Brinta pap + één boterham/banaan + thee/vruchtensap/water/ melk
tussendoor (11 uur pauze): 1 á 2 boterhammen / 1 á 2 stuks fruit + water/ vruchtensap/ melk
middag: 4 boterhammen + water/ vruchtensap / melk
Tussendoor 1 (2 uur pauze): Liga/ Sultana/ 1 stuks fruit + water/ vruchtensap/melk
Tussendoor 2 (na schooltijd): 1 á 2 boterhammen / 1 á 2 stuks fruit + water/ vruchtensap/ melk
Avondeten: 2 opscheplepels groente, 2 aardappelen, 1 stuk vlees/vleesvervanger + water/melk/ vruchtensap
Tussendoor: koekje / toetje/ 1 á 2 boterhammen / 1 á 2 stuks fruit + water/ vruchtensap/ melk/ thee
Het totaalplaatje kwam er dan zo uit te zien:
- Minimaal 6 volkoren boterhammen per dag + voor mij een bakje Brinta.
- 2 stuks fruit per dag
- 2 liter vocht per dag (denk aan water, melk, vruchtensap)
- minimaal 2 opscheplepels groente
- minimaal 2 aardappelen
- 1 stuk vlees
- eventueel naar behoefte in de avond een lekkere snack (toetje/koekje)
Het gaat er dus om dat je 6 maaltijden hebt per dag, waarbij 3 zware en 3 lichte. Ik had met dit dieet helemaal geen trek meer in iets lekkers, omdat ik altijd verzadigd was. Ook werden de darmproblemen veel minder met dit dieet.
edit: Niet geheel onbelangrijk, hoeveel weeg je nu?
Wauw... hoe krijg je het op?!
Ik ben 25 en leef al zo'n tien jaar op 3 boterhammen, een avondmaaltijd, een pakje sultana oid en wat fruit per dag. Af en toe eet ik wel meer (of vervang ik brood door cruesli), maar dit is ongeveer mijn dagelijkse maaltijd. Daarnaast neem ik ook nog wel een aantal snoepjes, maar dat is het dan wel.
Ik ben 1,70m, weeg ongeveer 59 kilo en ben zeer gezond en zit lekker in mijn vel.
Het idee alleen al om 2000 kilocal. per dag binnen te moeten krijgen...
Ik zou niet weten waar ik ze zou moeten laten