Kinderen die vegetarisch eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kinderen die vegetarisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:30

De opvoeding van fiffil vind ik wel een goede, zo zou ik het zelf ook het liefst doen.

Ik eet zelf bijna geen vlees (heeeel af en toe bij hoge uitzondering :D ) Omdat ik gewoon zo min mogelijk vlees wil consumeren. Dus alleen als ik echt een broodnodige behoefte voel om vlees te eten. Wil het wel eens voorkomen (eens in de zoveel maanden). In ieder geval. Ik zou dus niet apart voor kinderen vlees gaan maken. Maar ik ga ze ook niet onthouden van welk dierlijk product dan ook . En als ze bij de macdonalds een happy meal met kipnuggets zouden willen. Dat is dan hun eigen keuze :P Verder denk ik ook dat mensen prima zonder de hoeveelheid vlees kunnen die nu de norm is. (de mens is GEEN vleeseter maar een alleseter! Dat betekent dus vlees, met mate!) en ik denk dat je je kinderen uberhaupt niet je eigen wil op kan leggen, omdat dat vaak alleen maar averechts werkt. Maar ik denk wel dat de houding die jezelf uitdraagt naar je kinderen heel veel invloed kan hebben op de keuzes die ze later maken. Dus ik hoop dat ze iets zouden opsteken van mijn gedrag, en daar hun keuze op basseren.
Verder zou ik mss ook wat vaker bloedonderzoek laten doen, en mochten er gezondheidsproblemen door (lijken) te ontstaan. Dan is de keuze snel gemaakt!!

Maar eigenlijk wil ik helemaal geen kinderen :')

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:35

zie hier de vulling van mijn diepvries.....zo kan het ook...

Afbeelding

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:44

Zoals jij het volgens mij beschrijft zou het kind wanneer het geen vlees krijgt ook geen vlees lusten? Dan heeft het kind toch later geen keuze om toch vlees te gaan eten? Wanneer je het kind wel gewoon vlees laat eten, kan het altijd nog vegetarisch gaan eten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:48

moet je dan als Christen ook je kind maar de Islam voorlezen twee keer per week en andersom?
hmmm... daar hoor je dan nooit iemand over he? ;)
Als je vegetarier bent uit principe en vol overtuiging en het je levenswijze is, dan vind ik dat net zo sterk "gelden" als een geloofsovertuiging. En kinderen krijgen die net zo goed mee als vegetarisme. Ook in geloof kun je doorslaan. Doorslaan houdt bij mij in, je kind willens en wetens ergens toe dwingen, ook als je weet dat ze nieuwsgierig zijn naar een ander principe/geloof/levenswijze, en ze deze keuze ontneemt.

Als ik mijn kind vegetarisch opvoed wil ik ook zeer zeker niet dat er elders wel vlees toegestopt wordt en ik kan me dus best voorstellen dat zo'n vader dan even wat langer lijft hangen om te kijken hoe dat gaat, misschien deed hij het wel uit belang voor het kind (dus niet om te controleren, maar voor het geval andere kinderen er moeilijk om zouden doen, dan kon hij zijn kind te hulp schieten?).
Zou het vreemder zijn wanneer een moslim die controle zou uitvoeren ivm varkensvlees, of een Indier ivm koeienvlees???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:00

Nee, maar als christen ga je je kinderen ook niet verbieden om de koran voor te lezen toch? En als je kind nou een buitensporige interesse in de islam begint te krijgen. Lekker zelf weten. (hoewel ik mss niet heel blij zou zijn als 'het' zich meteen zou willen bekeren oid. :P Maar dan nog is het iemands eigen keus! )

Als een vegatarisch kind, dolgraag naar de barbecue van een klasgenoot wil om zich 'vol te proppen' met hamburgers. Laat zo'n kind lekker (en ja, ik weet dat het een open deur is om nu te komen met 'ik laat mijn kind zich sowieso niet volproppen met ongezonde hamburgers' , maar ik doel puur op het consumeren van een grote hoeveelheid vlees!).... Ik vind het zo'n onzin om zoiets principieels te verbieden, imo moet ieder mens zijn eigen 'ethische waarden' ontwikkelen en is zoiets echt niet op te leggen.

En serieus, het is mij als vegatarier nog nooit gebeurd dat iemand mij dwong om vlees te eten. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:02

opisop_shop schreef:
moet je dan als Christen ook je kind maar de Islam voorlezen twee keer per week en andersom?
hmmm... daar hoor je dan nooit iemand over he? ;)
Als je vegetarier bent uit principe en vol overtuiging en het je levenswijze is, dan vind ik dat net zo sterk "gelden" als een geloofsovertuiging. En kinderen krijgen die net zo goed mee als vegetarisme. Ook in geloof kun je doorslaan. Doorslaan houdt bij mij in, je kind willens en wetens ergens toe dwingen, ook als je weet dat ze nieuwsgierig zijn naar een ander principe/geloof/levenswijze, en ze deze keuze ontneemt.

Als ik mijn kind vegetarisch opvoed wil ik ook zeer zeker niet dat er elders wel vlees toegestopt wordt en ik kan me dus best voorstellen dat zo'n vader dan even wat langer lijft hangen om te kijken hoe dat gaat, misschien deed hij het wel uit belang voor het kind (dus niet om te controleren, maar voor het geval andere kinderen er moeilijk om zouden doen, dan kon hij zijn kind te hulp schieten?).
Zou het vreemder zijn wanneer een moslim die controle zou uitvoeren ivm varkensvlees, of een Indier ivm koeienvlees???

Nee, maar het is wel goed dat ze in contact komen met andere stromingen en gelovigen.
Mijn dochter had een vriendinnetje die moslim was, en daar ging ze regelmatig spelen en eten.
Zo kreeg ze ook dingen mee hoe ze daar leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:05

love_western schreef:
Gewoon kind laten zijn, en lekker vlees laten eten.
En als een kind B12 te kort heeft, helpen suplementen ook niet :=
Dan moet je toch echt gaan injecteren.
Ik eet elke dag wel vlees en andere produchten waar B12 inzit en toch zwaar B12 te kort.

Precies wat ik dacht ( heb zelf ook te kort en eet iedere dag een stukje vlees).
Ik zou je kind dan zeker niet direct vegetariër laten worden. Een paar keer in de week wel een stukje vlees en als jij wil dat hij vegetariër word, hem uitleggen waar het vandaan komt. Zo kan hij zelf kiezen.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:15

Ben je dan niet bang dat je kind geen vlees lust of iets?

Mijn vriend zijn broertje was bijv. allergisch voor melkproducten ook o.a. kaas dus. Hij heeft nooit kaas gegeten en lust het nu dus ook niet.

Ik zou je kind ook gewoon vlees laten eten, en dan zelf laten kiezen als de leeftijd er naar is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:30

_lauraaa_ schreef:
love_western schreef:
Gewoon kind laten zijn, en lekker vlees laten eten.
En als een kind B12 te kort heeft, helpen suplementen ook niet :=
Dan moet je toch echt gaan injecteren.
Ik eet elke dag wel vlees en andere produchten waar B12 inzit en toch zwaar B12 te kort.

Precies wat ik dacht ( heb zelf ook te kort en eet iedere dag een stukje vlees).
Ik zou je kind dan zeker niet direct vegetariër laten worden. Een paar keer in de week wel een stukje vlees en als jij wil dat hij vegetariër word, hem uitleggen waar het vandaan komt. Zo kan hij zelf kiezen.

Jullie eten vlees en hebben tekort. Ik ken drie mensen die geen vlees eten en geen tekort hebben.

En vervolgens is de logische conclussie dat je zonder vlees een tekort krijgt :? ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:32

klopt, ik ben jaren lang streng vegatarisch geweest. Nu iets minder streng. Wegens gezondheidsklachten al die jaren om de 3 maanden bloedonderzoek gehad. Maar aan mijn B12 heeft het nooit gelegen, die is altijd goed geweest :P

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:32

Ik gok maar zo dat er onder de vegetariers meer mensen tekorten hebben dan onder de vleeseters.

Een mens is nu eenmaal een vleeseter, dus voor opgroeiende kids juist heel belangrijk. Beperkt als je dat wil, maar ik vind niet dat je je eigen dieet over de gezondheid van je kind moet stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:42

mensen eten tegenwoordig veels te veel vlees. Dat is ook niet echt gezond. Het is alleen de norm, daarom maakt niemand zich dáár druk om. Maar 't is onder vleeseters nogal populair om te roepen dat de mens een 'vleeseter' is. Maar dat is niet zo! Wolven en tijgers zijn vleesters. De mens is een alleseter, en er biologisch dus ook op gebouwd om langere periodes geen vlees te eten. Daar zijn ons darmen ook op gemaakt. Vroegah, had de oermens echt niet de luxe iedere dag vlees te jagen en eten, omdat dat gepaard ging met grote lichamelijke inspanningen (jagen). Tegenwoordig is dat niet zo, en eten de meeste mensen meerdere keren per dag vlees. Dus ja, trek je conclusies.

Ik denk eigenlijk dat een vegatarisch voedingspatroon, mits niet te ver doorgeschoten (ik vind het gelatine gedoe, zeker bij kinderen, wel wat te ver doorgeslagen. Al ben je officieel geen 'echte' vega als je dat wel eet) mss nog wel gezonder is dan het voedingspatroon van de gemiddelde vleeseter. Maargoed, de visies daarover verschillen.

Als je weet dat je vatbaar bent voor een B12 tekort, moet je idd mss niet stoppen met vleeseten :) Hoewel ik zelf het gevoel heb, dat het verband tussen vlees eten en B12 tekort mss kleiner is dan wij denken. Maar dat is ook persoonsafhankelijk natuurlijk. Op mijn B12 heeft het geen negatieve invloed iig :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:50

B12 haal je ook uit eieren en melkproducten, dus als je daar genoeg van eet is dat geen probleem.
Pas bij fanatieke veganisten is dit een (groot) risico.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 01:20

Pfft, ik heb alles even doorgelezen, en er blijkt maar weer eens dat sommige mensen dat gewoon niet doen :)

Ik vind het leuk dat er zoveel goede ervaringen langskomen. Maar ik vind het ook nog steeds jammer dat je blijkbaar van vlees eten naar vegetarisch moet gaan, omdat je kind anders misschien wel geen kennis maakt met iets wat ook eigenlijk niet goed is. Net zo goed als wanneer je kind geen kennis maakt (en geen behoefte heeft aan het eten van) snoep, chocola, etc..

Mensen, waarom is het erg als een kind uiteindelijk geen vlees lust omdat-ie dat nooit heeft gegeten?

Vinden jullie het zielig voor dat kind, dat hij het misschien lekker had gevonden als die gemene vegetariër hem wel gewoon vlees had gegeven? Vinden jullie dat een mens recht heeft op vlees? De mensen in de bosjes van Afrika, die hebben recht op vlees dat ze zelf jagen en waarvan ze alles gebruiken en niets verspild wordt. Hier is de enige moeite die we doen het uitsteken van onze hand in het schap van de Appie. Lekker respectvol..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 01:45

maatje31 schreef:
Mensen kijk even het programma radar van afgelopen maandag terug....het vlees wat tegenwoordig geconsumeerd wordt is niet gezond......

Dieren krijgen o.a. standaard preventief antibiotica door hun voer/ drinken....zodat wanneer 1 dier ziek wordt in zo een mega stal niet alles ziek wordt. Er zijn al mensen die immuun voor antibiotica zijn....zo ook de dochter van desbetreffende varkenshouder in hèt programma.

Als het goed is zijn alle mensen resistent voor antibiotica :') immers zijn antibiotica er om bacteriën te doden niet om mensen te doden . Er onstaan bacteriën die resistent zijn voor het antibioticum en dat is een probleem. Maar je kan ook met die bacteriën besmet raken als je geen vlees eet, doordat het vaak word over gebracht door direct contact met besmette mensen/dieren, niet door het eten van vlees. Bovendien worden resistente bacteriën net zo goed geproduceerd door overmatig gebruik van AB in mensen, dus zelfs als iedereen veganist zou worden is er geen garantie dat er geen resistente super bacil ontstaat :Y) .

Resistentie problemen betekenen dus niet dat jou stukje vlees direct ongezond is voor jou. Maar dat de manier waarop het geproduceerd word gevolgen heeft voor de volksgezondheid. Tuurlijk kan je dat meenemen in je beslissing maar het heeft weinig directe gevolgen voor jezelf of je kind.

Overgens vind ik het niet perce raar of egoistisch om je kind vegatarisch op te voeden. Ik ben opgevoed zonder spruitjes (vonden beide ouders smerig) Misschien had ik ze best lekker gevonden als iemand me ze had gevoerd toen ik twee was, maar ik heb er toch niets aan gemist hoor :P . Als mijn moeder biefstuk smerig had gevonden had ik het ook niet voorgeschoteld gekregen. Je bepaald denk ik toch voor een groot deel het eetpatroon van je kind tot op een bepaalde leeftijd. Het schijnt trouwens dat kinderen in de baarmoeder al een beetje smaak ontwikkelen en later nog meer door de borst voeding, als je bijv veel anijs of chocola eet kunnen kinderen dat daarna herkennen en vinden ze het een fijne geur/smaak. Dus wat dat betreft kom je er nooit onderuit om de smaak van je kinderen te manipuleren :P .

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 06:22

liedje89 schreef:
maatje31 schreef:
Mensen kijk even het programma radar van afgelopen maandag terug....het vlees wat tegenwoordig geconsumeerd wordt is niet gezond......

Dieren krijgen o.a. standaard preventief antibiotica door hun voer/ drinken....zodat wanneer 1 dier ziek wordt in zo een mega stal niet alles ziek wordt. Er zijn al mensen die immuun voor antibiotica zijn....zo ook de dochter van desbetreffende varkenshouder in hèt programma.

Als het goed is zijn alle mensen resistent voor antibiotica :')

Interessant om te lezen (dat wist ik niet), maar dat sluit het eerste dikgedrukte in die quote van maatje31 natuurlijk niet uit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 06:37

Ik vind vlees ook niet lekker :D of dat nou ligt aan het feit dat we het niet tot nooit aten thuis weet ik niet. Mijn broertje vind het namelijk wél lekker. ;)
Ik denk dat je als vega juist beter op je voeding let en dat je daardoor ook minder snel tekorten gaat krijgen. Ik heb nooit tekorten gehad :) en ik was nooit ziek, altijd gezond. Echt griep heb ik nog steeds nog nooit gehad :Y) en mijn bloedwaardes zijn perfect in orde. Het kan dus heel goed, een leven zonder vlees (en vis). :)

papagroom schreef:
zie hier de vulling van mijn diepvries.....zo kan het ook...

Afbeelding

Wat een schatjes! Die hebben het in elk geval niet slecht zo te zien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:18

best een intressant topic zeg! ik heb m wel doorgelezen.

wat ik zou doen,als ik een vegetarische man zou treffen en daarmee kinderen zou mogen krijgen.........ik denk dat ik voor een middenweg zou gaan,omdat je ook met je partner te maken hebt.
Bv 3 x per week een stukje biologisch vlees,en voor de rest goede vleesvervangers.

zelf ben ik dan geen vegetarier,maar ik heb wel begrip voor mensen die dat wel zijn. ik kan het me wel voorstellen.
(wat ik me dan stiekem ook altijd afvraag,of vegetariers dan ook geen leren zadels en laarzen hebben enzo)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:34

Ik heb drie kinderen, waarvan de oudste (ze is bijna 15) vegetarisch eet. Verder eten we allemaal vlees, maar zij vindt het dierenleed te groot om er van te eten. Dat respecteer ik, ze mag daarin haar eigen keus maken.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:34

Ik heb zelf wel leren schoenen etc. Ik kan daar voor mijzelf wel onderscheid in maken omdat schoenen, zadel etc duurzaam gebruik is. Vlees is dat niet. Je eet het op en binnen 10 minuten zit het er in. En na een dag is het eruit;).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:19

daarnaast is het leer een bijproduct en niet het hoofdproduct.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:34

Dat is niet waar. Je hebt ook koeien die voor leer worden gefokt. Maar dat is offtopic,sorry

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:38

Snoevie schreef:
wat ik me dan stiekem ook altijd afvraag,of vegetariers dan ook geen leren zadels en laarzen hebben enzo

Je hebt vegetariërs en veganisten, waarom willen mensen dat verschil nooit zien?
Prima als je vlees wilt eten, maar waarom moet er altijd dit 'loze argument' aangehaald worden..:?
Vegetariers eten geen vlees en geen vis een veganist eet helemaal niks dierlijks en gebruikt ook niks dierlijks. ( en zelfs onder veganisten zijn mensen die bijv. wél een wollen trui hebben..)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:43

Ik was puur nieuwsgierig,en ik snap het niet nee. Maar laat maar zitten hoor.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:48

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wilde iig even melden dat ik nu toch al ruim 7 jaar vegetariër ben, vanaf mijn 8e dus.
Ik ben nooit echt ziek geweest, hoogstens een virusje wat me max. 3 dagen stil houdt.. Mijn afweer lijd er dus niet onder :D
Ik rij wel op lederen zadels en ik heb ook wel eens lederen schoenen gehad, een wollen trui, maar ik ben dan ook geen veganist.
Ik heb wel, dat als er in bijv. boter visolie zit, ik dat dan niet eet. Ook dingen waarin rundergelatine zit eet ik liever niet.
Ach, ieder zijn ding toch :D Vriendinnen van mij eten wel (veel) vlees, prima. Ik lust het gewoon niet, vind het vies, en als ik zie wat veel beesten overkomt (niet alle, ik weet ook wel, dat er biologisch vlees ed bestaat :D ) eer ze geslacht en al in de winkel liggen, trekt mijn honger toch spontaan weg.. :)

@TS, ik zou met je partner een middenweg proberen te vinden. Bijv. 3x in de week vlees, 4x in de week vega, of andersom. Of, als jullie beiden even vaak koken, dat hij met vlees kookt, en jij zonder. :)