de laatste loodjes wegen het zwaarst...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:43

Deze schema is aan te passen op iedereen. Het Eetpatroon
Ontbijt
• 2 a 3 boterhammen
• Dun laagje margarine
• 2x hartig beleg (eventueel 1x kaas, maar met mate belegd)
• 1x zoet beleg
• 1 kop thee / glas melk

Tussendoortje
• Stuk fruit of plak ontbijtkoek

Lunch
• 3 boterhammen
• Dun laagje halvarine
• 2x hartig beleg (eventueel 1x kaas, maar met mate belegd)
• 1x zoet beleg
• Beker light ranja / beker melk

Tussendoortje
• Stuk fruit
• Diner
• 1x opscheppen, veel groenten
• Toetje: eventueel light product zoals Optimel vla, yoghurt of stuk fruit

Tussendoortje
• Stuk fruit / plak ontbijtkoek

Aandachtspunten
• probeer 2 liter water per dag te drinken
• min. 5 pw half uur bewegen
• Als jij trek heb kan je voor een extra tussendoortje gaan,
(Snack a Jacks / ontbijtkoek / Sultana). Bij alle tussendoortjes er graag op letten hoeveel calorieën het product bevat, ook letten op het vetgehalte.
• In de weekenden krijgt light producten.

Voedingsschema voor week ...

Maandag………………………………………………………….
Ontbijt 2 boterhammen met mager beleg:
..........................................................................................................
...........................................................................
1 glas:
..............................................................................
(halfvolle melk of thee zonder suiker)

Tussendoortje
• Ochtend
1 stuk fruit
Flesje water
Lunch 2 boterhammen met:
..........................................................................................................
...........................................................................

Pakje drinken:
Tussendoortje
• Middag
1 biscuittje
Glas thee met 2 zoetjes

Diner Menu: Wat mag je eten?
..................................................

Je mag 1 keer opscheppen.
Pasta en rijstgerechten: 2
scheppen.
Aardappelen: 2 stuks.
Groenten: 2 scheppen.
1 stuk vlees.
Jus en sauzen minimaal!
Toetje: magere variant, volle
toetjes half gevuld.

Tussendoortje
• Avond
1 stuk fruit
Glas thee met 2 zoetjes
Opmerkingen Je houdt je aan dit schema.Er zal niet van dit schema afgeweken worden!
• Er worden geen uitzonderingen gemaakt.
* Wanneer je kaas gebuikt als beleg, is dit 30+ kaas. je mag maximaal 5 plakjes per
boterham.
• Wanneer er 2 Sultana koekjes op de lijst staat als tussendoortje,
• gebruik geen suiker meer in de thee.
• Wanneer er een verjaardag of een andere gelegenheid is, kun je dit onder het schema
noteren. Dus als er bijvoorbeeld taart gegeten wordt, noteer je 1 stuk taart. En schrap je een
andere lekkernij uit het schema, zoals het toetje.

Stamkaart
Naam:

Weeknummer:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lengte (in cm.)
Gewicht (in kg)
Omvang buik (in cm.)
Omvang billen (in cm.)
Omvang bovenbenen (in cm.)
BMI (Body Mass Index)

Kies voor lightproducten als tussendoortje. Tegenwoordig zijn er tal van lightproducten
verkrijgbaar. Kies bijvoorbeeld voor tarwebiscuit, Sultana of een snoepje met een laag
suikergehalte. Fruit is natuurlijk helemaal goed. Bewaar de grote koeken voor een moment in
het weekend. Ga hier bewust mee om, want juist deze tussendoortjes kunnen een groot
verschil maken.
• Wees oplettend met snoep, koek en dergelijke. Zorg ervoor dat jij geen snoep of
andere ongezonde etenswaren op de kamer bewaart.

Voedingsschema voor het weekend
Voedingsschema
Zaterdag...........................................................
Ontbijt ..........................................................................................................
1 glas halfvolle melk
(niet meer dan twee boterhammen!)

Tussendoortje
• Ochtend ..........................................................................................................
Drinken:............................................................................................
(thee, water of light producten)

Lunch ..........................................................................................................
Drinken:............................................................................................
Opmerkingen:

Tussendoortje
• Middag
Glas thee met 2 zoetjes
Opmerkingen:
Diner Menu: Wat mag je eten?
Je mag 1 keer opscheppen.

Pasta en rijstgerechten: 2
scheppen.
Aardappelen: 2 stuks.
Groenten: 2 scheppen.
1 stuk vlees.
Jus en sauzen minimaal!
Toetje: magere variant, volle
toetjes half gevuld.
Tussendoortje
• Avond
Snack:..............................................................................................
Drinken:...........................................................................................

Deze voedingsschema’s en het eetpatroon zijn er om de cliënt te begeleiden bij het afvallen. Op deze manier wordt jij bewust van wat jij op een dag een dag eet. Met behulp van een calorieënboekje je te weten wat je beter wel en niet kan kiezen.

frgheaven

Re: de laatste loodjes wegen het zwaarst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:32

Raar om te lezen dat iedereen maandag is begonnen met afvallen. Ik ook. Misschien is het een oplossing om een topic te maken met iedereen die mee doet. Dit om elkaar te stimuleren?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:46

Haha frgheaven, daar zitten we toch al in :D .

Ik stond vanmorgen op de weegschaal en was al 6 ons afgevallen :wow: . Alleen door het grootste gedeelte van de koolhydraten te schrappen. Maarja, de eerste week gaat het altijd het snelste...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:51

Jee Sefanja, dat krijg ik nooit op een dag naar binnen pffffffffffffffffff !!!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:01

darwin schreef:
Jee Sefanja, dat krijg ik nooit op een dag naar binnen pffffffffffffffffff !!!

maar dan eet je toch veel te weinig? Dat is toch echt wel een heel mooi lijstje..

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:02

ik heb dat ene lijstje die in een link geplaatst was even op geslagen, ga er zeker gebruik van maken! :D

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:08

als ik bovenstaand lijstje eet kom ik gegarandeert aan.

ben nu ruim 35 kilo afgevallen en moet er nog zeker 25...maar houd het wel echt bij magere producten.. 3x per dag eten en 1 tussendoortje..
als ik meer eet ben ik 100% zeker de de week erna met wegen zwaarder....

het nieuwe principe van weight watchers werkt dan ook bijvoorbeeld niet voor mij..
t oude wel.....

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:40

Als er een topic geopend wordt, wil ik wel meedoen. Het valt me alleen op dat jullie echt veel tussendoortjes eten... Ik probeer tussen ontbijt en lunch zeker niks te eten en na het avondeten ook niks. Alleen rond ene uur of 3/4 eet ik fruit en verder vaak als toetje 's avonds ook fruit en na lunch ook. Fruit is gezond, maar er zitten natuurlijk wel heel veel suikers in.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:51

Ik eet zeker wel tussendoortjes. Houd je 'verbranding' lekker op gang en ik wil niet te weinig gaan eten en dat als ik een keer iets lekkers neem dat er veel bij is. Want als ik mijn tussendoortjes niet neem kom ik op veel te weinig kcal. Ik neem 3 tussendoortjes. 2 stuks fruit en 1 tussendoortje is ontbijtkoek of snack a jacks etc.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:54

Het gaat hierbij toch om afvallen?

Weet je wat trouwens ook veel scheelt... Geen frisdrank en dergelijke meer ;) Weet niet of het al gezegd was hier, maar ik drink nauwelijks frisdrank meer en dat scheelt echt heel veel. Drink enkel spa rood :P

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:55

Hoe bedoel je het gaat toch om afvallen? Denk je dat dat niet kan met tussendoortjes?

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:57

SSDesign schreef:
Het gaat hierbij toch om afvallen?

Weet je wat trouwens ook veel scheelt... Geen frisdrank en dergelijke meer ;) Weet niet of het al gezegd was hier, maar ik drink nauwelijks frisdrank meer en dat scheelt echt heel veel. Drink enkel spa rood :P

frisdranken kunnen wel, je moet alleen even op de verpakking kijken hoe veel kcal er in zitten, als je dan de keuze hebt tussen roosvice of icetea, dan kan je 10 x beter roosvice nemen ( of wat dan ook )
Gewoon een beetje opletten hoeveel er in zit.

maar iets van water is natuurlijk wel het aller beste! :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:58

Met tussendoortjes kun je prima afvallen...sterker nog..grotere kans dat je op een langzame en verantwoorde manier afvalt, en niet opeens een paar kilo in een week, want die paar kilo zitten er zo weer dubbel aan als je dan eens een keertje over de schreef gaat. Zeker als je tegen een hongergevoel zit te vechten tussen de maaltijden door. Neem dan véél liever een gezond tussendoortje dan jezelf maar te kwellen met honger.

Ik ben momenteel met ongeveer hetzelfde aantal tussendoortjes als MightyJoe en zo nu en dan wat snoep of vettigs op een maand tijd 4 kilo afgevallen, en nog steeds naar beneden aan het gaan :j . En ik heb nog geen enkele dag moeten 'lijden', gaat prima zo.

edit: toen mijn moeder eens naar de WW ging werd haar juist sterk aangeraden minstens om de 2 à 3 uur te blijven eten om de spijsvertering om gang te houden, daar waren ze er absoluut op tegen om enkel 3 maaltijden per dag te benuttigen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:03

Ik eet 3 tussendoortjes in de vorm van een stukje fruit of een gekookt eitje of bakje kwark. Dat houdt de verbranding op gang, heeft geen koolhydraten en nagenoeg geen suikers (alleen fruitsuikers).

Ik drink wel cola light trouwens. Normaal drink ik zeker 6 bekertjes cappucino op het werk, dat heb ik teruggebracht naar maximaal 2. En ik drink zeker 1 liter water per dag. Oja, en nog een paar bekertjes groene thee.

Ik wil ook niet te streng dieten, dat hou ik echt niet meer vol.En ik wil ook geen crashdieet meer volgen. Dit hou ik heel goed vol en ik val ook goed af.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:10

Ik drink zelf geen light frisdranken, die vind ik ongelofelijk vies ;)

Maar wat betreft de tussendoortjes.. Natuurlijk kun je prima met een tussendoortje en moet je niet vechten tegen je honger. Maar dan is iets gezonds en verantwoords wel beter dan een stuk ontbijtkoek ben ik van mening. Maar dat is misschien hoe ik denk :) Ik kan vooral na het avondeten met wat oefening ook prima zonder tussendoortje. Eerst had ik altijd behoefte aan iets, maar heb nu een hele tijd lang niks na het avondeten gegeten en mis het ook echt niet meer. Er zijn mensen die iedere dag 's avonds aan de chips gaan ;s avonds of zo, dat is natuurlijk totaal niet gezond. Fruit of zo is dan weer een ander verhaal, maar ook met fruit kun je overdrijven denk ik.

Edit: Ik hoef zelf ook niet te streng te diëeten, maar ik eet dan liever een keer een boterham met hagelslag dan een stuk ontbijtkoek tussendoor eigenlijk :P

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:14

maar wat is er erg aan een stuk ontbijtkoek? Die past prima in een 'dieet' vind ik. Ik heb altijd wel de minder suiker variant. Met weinig vet. Dit vind ik dus gewoon een verantwoord tussendoortje en valt bij mij niet onder onverantwoord. Ook evergreens etc. mag je gewoon eten. het is maar wat je zelf wilt. maar dan kan je om het te compenseren beter wel mager beleg nemen op je brood en gewoon geen hagelslag etc. zo pak ik dat altijd aan.

Ik kán ook wel zonder tussendoortjes. Maar ik en mijn dieetiste zijn van mening dat dit niet goed is. Wil niet te weinig binnenkrijgen..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:15

herkenbaar herkenbaar.

Ik heb helaas een eetstoornis, want nu wel aardig goed gaat hoor.

Maar 2,5 jr terug een maagband laten plaatsen. 30 kilo afgevallen. Nu helaas weer 15 aangekomen. Baal ontzettend. Maar zelfs als ik gewoon goed en normaal eet blijf ik aankomen.
Maar vanmiddag weer naar de kliniek en word de maagband weer wat strakker gezet. Kan ik minder eten.

Daarnaast zit ik nog aan de anti depresiva en ga ik binnenkort naar de dokter om te kijken of er een soort is die geen gewichtstoename tot gevolg heeft.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:18

Ik had niet door dat het hier om de minder suiker en vet variant ging... ;)

Uiteraard bepaal je zelf wat je wel en niet eet en wat je het liefste op je brood hebt. Ik at ook gewoon alles en sportte ook ontzettend veel, tot ik tot twee keer toe een half jaar ziek werd. En ja dan komen de kilo's er wel aan, dus dan is wat verantwoorder eten wel beter.

Ik ga overigens niet naar een dieetist gezien mijn ouders dat al beide 'zijn'. :)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:42

ik kan eigenlijk niet zo vaak eten. Krijg dan echt het gevoel dat ik te veel eet. Heb nu ok maar een klein bakje almhof op. Biologische yoghurt perzik abrikoos. 150 gr. Eerste eten. Zit nog te denken om straks snack a jacks te halen.of niet doen? Ben bijna een kilo afgevallen sinds maandag! 900 gram! :D

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:45

Ik ga ook niet naar de dieetist, er is zoveel informatie te verkrijgen op het internet. Kijk alleen al hier in dit topic hoeveel informatie er te vinden is.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:46

je moet niet te weinig eten.. en als je er zo mee bezig bent met het gevoel dat je te veel eet ben je dan wel gezond bezig :) ? Want je hoeft opzich niet te twijfelen of je een snack a jack zult nemen. waarom niet?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:47

MontyRulezz schreef:
Ik ga ook niet naar de dieetist, er is zoveel informatie te verkrijgen op het internet. Kijk alleen al hier in dit topic hoeveel informatie er te vinden is.

Ik ga wel naar de dieetist omdat ik moest van mijn moeder omdat ik 16 jaar ben en nogal snel doorsla. Wat ik ook aan het ontwikkelen was.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:48

Mijn probleem is dat ik gewoon geen honger heb.
Ik krijg voor 10.00 uur geen boterham weg, en als ik die 2 sneeen brood naar binnen heb, heb ik de rest van de dag geen honger meer tot het avond eten.
Tussendoortjes geef ik helemaal niks om en toetjes ook niet.
Dus ik eet maar 2 keer per dag, en op zich voel ik me daar wel goed bij, alleen ga ik zo nooit afvallen, maar gelukkig kom ik ook niet aan.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:53

Nee te weinig eten is echt niet goed. Ik vervang meer het eten dan dat ik minder eet. Dan heb ik ook geen honger. Als je te weinig eet en je valt af dan krijg je dat er weer heel snel bij als je weer normaal gaat eten.

Oh Mightyjoe, ja dan geloof ik graag dat een dietiste voor jou het beste is. Ik sla niet door en ben al 38 jaar :D . Ik heb door een blessure van mijn paard dit jaar niet kunnen trainen, dus veels te weinig beweging gehad met het gevolg dat er weer wat kilootjes aanzitten.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:56

Wauw dat van sefanja dat krijg ik echt nooit naar binnen. Normaal eet ik al niet zo veel, ik ben meer van een paar boterhammen op een dag en later in de avond lekker op de bank met een zak chips en wat koekjes, wat ik nu dus niet meer doe..

Maar als ik zo lees kunnen tussendoortjes dus geen kwaad? Ik eet nu gewoon 2 Wasa crackers in de ochtend, 1 met light jam en 1 met kaas. In de middag een kopje yoghurt met karvan cévitam of cruesli, en dan in de avond avondeten. Als tussendoortje soms een appel..