Moe, koud en haaruitval, arts heeft geen idee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irisdepony

Re: Moe, koud en haaruitval, arts heeft geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:22

als je een laag HB hebt dan kan je van alles slikken, maar het belangrijkste is dat je het ijzer tekort aanvult. dus ijzerpillen, ijzerdrankjes ( roosvice, of kijk bij een reformwinkel) lever, pruimen, rundvlees, enz en dit in combinatie met vitamine C.
ook is het verstandig om te zorgen dat je darmen in een goede conditie zijn zodat ook alle voedingsstoffen goed kunnen worden opgenomen. En regelmatig bij je huisarts je bloedlaten controleren om te kijken of je HB omhooggaat. Vorig jaar was mijn HB 3.5 ! En nu rond de 7, dus nog te laag. Maar dat duurt zolang.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:24

Pfeifer misschien?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:20

Las net een artikel in de Margriet... Dat vrouwtje had dezelfde klachten als jij... en die zat al vervroegd in de overgang.
Is dat al getest?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:33

Mando schreef:
Las net een artikel in de Margriet... Dat vrouwtje had dezelfde klachten als jij... en die zat al vervroegd in de overgang.
Is dat al getest?

Ze is nog maar 20 jaar!!
Lijkt me onmogelijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:36

Niets is onmogelijk....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:24

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar is het een idee om je op Lyme te laten testen? Daar kan je ook zo'n heel scala van klachten van krijgen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:54

Miriam91 schreef:
Ik ga maandag bellen met de HA om nu AL mijn labuitslagen op te vragen, daar zit dan als het goed is TSH bij van eind augustus. Zag nu dat mijn B12 195 was, maar dat op de site van vitamineb12tekort een referentiewaarde van 190 - 765 aangehouden wordt. Mijn hematoloog houdt 130-550 aan. Dan zit ik dus toch best aan de ondergrens. Ik zal gelijk vragen naar een test voor actieve B12, homocysteine en MMA, dan heb ik echt zekerheid over een eventueel tekort. Afhankelijk van mijn TSH waarde vraag ik dan nog meer bloedonderzoek aan. Wat is handig om te testen bij een laag/hoog TSH?
@MrUlbe: Ik heb 6 weken 3x per dag ferro geslikt. Daarmee is mijn ferritine van 2 naar 17 gegaan en mn HB van 6,4 naar 7,9, ijzer was 37. Ik weet niet wat het verschil is tussen ferro en ferry?

T3 en T4 moet dan getest worden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 15:22

@irisdepony: ik heb 6 weken ijzerpillen geslikt 3x per dag. Daarvan is mijn ferritine en hb omhoog gegaan, maar zit nog steeds onder de grens van 20. Of mijn darmen in goede conditie zijn weet ik niet.
@Lilian__: pfeiffer heb ik al gehad.
@Mando: Zou dat kunnen nu al in de overgang? Ben aan de pil dus zou niet weten hoe mijn normale cyclus is. Klinkt erg vreemd, zal het artikel eens opzoeken.
@Sammyoo: is al getest met de reguliere test, was negatief. Omdat niet al mijn klachten duidelijk op Lyme wijzen wil ik wachten met een bloedtest in Duitsland.
@Fred_Kroket: Dan moet ik eerst weten of mijn TSH abnormaal is denk ik? of kan dat allemaal in 1x
HA was vandaag niet te bereiken, morgen nog eens bellen voor de uitslagen dus.
Allemaal bedankt voor het meedenken! :*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:31

Hmmm wat vreemd de dingen die jij noemt dexamethason en cortisol zijn ook zaken die bij paarden met cushings aan de orde komen. Zij produceren te veel van het hormoon cortisol en met (het inspuiten met) dexamethason wordt wel getest of de cortisolwaarde in het bloed daarop reageert. Het viel mij op. Hierbij kunnen paarden met cushings ook lusteloos zijn en moe en afvallen. Cushings zorgt voor hormonen die in de war raken - inderdaad vergelijkbaar met vrouwen die in de overgang gaan (Mando).
Heb je inmiddels al meer gehoord hierover?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:16

Bij jouw B12 waarde had ik dezelfde klachten plus een heele hoop meer!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 16:11

Eindelijk dan de bloeduitslagen. Door deze uitslagen werd ik doorverwezen naar de hematoloog.
Eosinofielen: 0.08
MCH: 1.64
Vitamine D: 116.8
TSH: 4.12 (te hoog)
Ferritine: 2 (te laag)
glucose nuchter: 4.1
HbA1c: 32
monocyten: 0.34
basofiele granulocyten: 0.03
lymfocyten: 1.50
neutrofiele granulocyten: 1.99
reticulocyten: 30 (te hoog)
MCHC: 19.9
MCV: 82
trombocyten: 114 (te laag)
leukocyten: 3.9 (te laag)
erytrocyten: 3.91 (te laag)
Ht: 0.32 (te laag)
BSE: 7
T4: 13.4
Het enige wat mij nu opvalt is de te hoge TSH en de lage trombocyten (keer daarna 153 dus ook nog maar net aan binnen marge). De rest is daarna namelijk 2x door de hematoloog getest en toen was het allemaal goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:15

laat eens een echo maken van je schildklier,misschien zitten daar nodules op.
Te hoog TSH wil zeggen dat hij te traag werkt.
Al zijn de bloedwaarden goed of zitten ze nog net binnen de marge dat wil niets zeggen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:48

Bel aub even naar het nummer wat ik je heb gegeven.
Het is zijn werk 06 niet prive.
Met die Tsh waarde wil hij vast doortesten op bijvoorbeeld anti stoffen. Dat geeft veel meer duidelijkheid.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:21

Kan best zijn dat jij je met deze tsh niet goed voel. Vraag een proefperiode van 3 maanden thyrax aan.
Daarna weer prikkee
En er is een schildklierforum.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:49

De T4 is wel normaal, subklinische hypothyreoïdie noemen ze dat meestal.

Schrikdraad: lijkt me niet dat je random artsen moet gaan bellen hiervoor, ik zou eerder bij de internist(-endocrinoloog) aankaarten of je nog eens geprikt kunt worden. Ik werd er zo op getest.

Mando: ze geven niet zomaar thyrax als betreffende patiënt nog jong is en weinig afwijkende waarden heeft. Er zit een verschil tussen een TSH van 4 en 150. Daar komt bij dat de T4 niet afwijkt (ik geloof dat ze 8,0 - 18,0 mmol aanhouden, 14,0 is dus helemaal niet slecht). Kijk, de schildklier kan wel aangeven dat hij langzaam werkt (TSH), maar de vrije fT4 (het resultaat van het werk van de schildklier) is niet slecht. In theorie zouden de redelijk heftige klachten van de TS niet weg kunnen komen vanuit de schildklier omdat de waarden niet dramatisch zijn. In de praktijk is echter helaas niets onmogelijk, heb ik zelf ook ondervonden. :+

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:57

Hvelreki schreef:
Misschien een rare vraag maar heb je (veel) ondergewicht?
Ik vind het wel bijzonder dat ze je bij bloedarmoede aanraden om meer spinazie te eten := Spinazie bevat echt niet zoveel ijzer en bovendien wordt ijzer in groenten, zoals spinazie dus, minder makkelijk opgenomen dan ijzer in vlees.

was ook mijn eerste gedachte

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:24

Die arts kun je gerust bellen.
Via het hypo maar niet happy forum kwam ik achter zijn naam. Ik een mail gestuurd zodat hij die kan lezen en beantwoorden wanneer het hem schikt.
Krijg ik als antwoord bel maar.

Mijn tsh was 4.2 met enorme klachten.
Volgens hem zeggen cijfertjes niet alles maar voornamelijk hoe de patient zich voelt.
Flinke afwijking hoeft niet te betekenen ook flinke klachten. En andersom.

Hij test ook anti stoffen.
Dingen die bij mij daarvoor geen 1 arts had gedaan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:01

Mando schreef:
Niets is onmogelijk....

Alles kan altijd...
Maar waar ga je dan beginnen als dokter? Dan kun je beter iedereen die het ziekenhuis binnen komt maar direct door de full body scan halen ;) En dan kun je nog steeds dingen over het hoofd zien.

Er is een hele grote groep mensen op de polikliniek die klachten hebben waar geen oorzaak voor gevonden wordt. In een klein deel van de gevallen komt dit doordat iemand iets over het hoofd gezien heeft, in het overgrote deel is er geen concrete oorzaak voor de klachten aan te tonen. Enige lichtpuntje daarin is misschien dat het mijn ervaring is dat het ook heel vaak weer vanzelf beter gaat.

Als je twijfelt over het vitamine B12 zou je trouwens ipv om injecties te vragen ook gewoon eens een pot vitamine B-tabletten bij de drogist kunnen halen. Heb je geen dokter voor nodig.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:04

Weet je al wat meer:)
Ik heb even globaal het topic gelezen.
Coeliakie werd een paard genoemd.
Een aantal dingen over deze ziekte:

Het is een auto-immuum ziekte

Heeft te maken met het afbreken van vlokken in de dunne darm.
Vergelijk dat bij een gezond persoon de vlokken er uit zien als je vingers, bij coeliakie heb je stompjes.
Coelikie en schildklier zijn vaak met elkaar verbonden.
Als jij preperaten slikt om je waardes goed te krijgen en je blijft brood eten worden de vitamines slecht opgenomen dus blijven je waardes nog steeds niet helemaal goed.(bij coeliakie)
Ook kan je last hebben van huidziektes etc

Buikpijn hoeft niet altijd aanwezig zijn.
Bij mij klot ook niet alles zoals in het dokters boekje beschreven staat;)

Ik heb zelf coeliakie, mijn moeder heeft het aan de schilklier net als nog wat andere familie leden.
Mijn pa heeft ziekte van crohn

Overgins staat ik elk 6 maanden onder controle.
Zelfs met het dieet ben ik niet symptoom vrij
Vanaf mijn 11e ongeveer zijn ze er achter gekomen

Zo moet ik nu foliumzuur bij slikken en dan echt de versie van dokters recept.
Die je in de drogist kan halen is nog te weinig

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:47

Ik zit nog steeds in hetzelfde schuitje. Heb woensdag een afspraak bij de huisarts om dus te gaan praten, de brief van de hematoloog was eindelijk binnen.. Ben heel benieuwd waar de HA over wil praten maar merk het vanzelf. Heb voor mezelf bedacht dat ik best wil gaan praten, maar ik wil ook met een bloedprikformulier naar buiten. Wil in ieder geval nog een keer TSH, B12, hb en ferritine laten prikken.
Als mijn ferritine en B12 dan toch weer naar beneden is (ondanks slikken van pillen) dan wil ik verder laten testen op coeliakie, lijkt me dat het dan een goede aanwijzing is voor een stoornis in de opname namelijk. Voor de TSH waarde wil ik gewoon bevestiging, als die namelijk weer aan de hoge kant is wil ik eens verder praten over medicatie proberen. Al mijn klachten passen namelijk erg goed bij te traag werkende schildklier.
Heb via PB verschillende tips gekregen, ook over het alternatieve circuit. Ik houd dit zeker in gedachten, bedankt!
marjolein_el: Ik heb geen ondergewicht. Weeg 75 kg bij lengte van 1.85m
@fargo: Ik denk dat mijn cortisol gehalte eenmalig zo hoog was, geen verklaring voor. Na de dexamethason was het namelijk weer prima (91 ipv 1080) en bij ziekte van cushing gaat de waarde geloof ik niet omlaag. Verder komt alleen de vermoeidheid qua klachten overeen met Cushing en vermoeidheid komt voor bij véél meer ziekten dus dit lijkt me eigenlijk uitgesloten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:45

De diagnose stel je eigenlijk ook helemaal niet op basis van de serum cortisol waarde, die is ook hoog bij een normale stress-respons. Als de dexamethason-test goed was is dat spoor klaar.

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:50

zou het nog een opleving van pfeiffert kunnen zijn het blijft volgens mij in je bloed al liojkt dit toch iets anders te zijn naar mijn gevoel, heel vervelend voor je wens je veel sterkte en dat het maar snel duidelijk is wat er aan de hand is.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:04

Miriam91 schreef:
Ik zit nog steeds in hetzelfde schuitje. Heb woensdag een afspraak bij de huisarts om dus te gaan praten, de brief van de hematoloog was eindelijk binnen.. Ben heel benieuwd waar de HA over wil praten maar merk het vanzelf. Heb voor mezelf bedacht dat ik best wil gaan praten, maar ik wil ook met een bloedprikformulier naar buiten. Wil in ieder geval nog een keer TSH, B12, hb en ferritine laten prikken.
Als mijn ferritine en B12 dan toch weer naar beneden is (ondanks slikken van pillen) dan wil ik verder laten testen op coeliakie, lijkt me dat het dan een goede aanwijzing is voor een stoornis in de opname namelijk. Voor de TSH waarde wil ik gewoon bevestiging, als die namelijk weer aan de hoge kant is wil ik eens verder praten over medicatie proberen. Al mijn klachten passen namelijk erg goed bij te traag werkende schildklier.
Heb via PB verschillende tips gekregen, ook over het alternatieve circuit. Ik houd dit zeker in gedachten, bedankt!
marjolein_el: Ik heb geen ondergewicht. Weeg 75 kg bij lengte van 1.85m
@fargo: Ik denk dat mijn cortisol gehalte eenmalig zo hoog was, geen verklaring voor. Na de dexamethason was het namelijk weer prima (91 ipv 1080) en bij ziekte van cushing gaat de waarde geloof ik niet omlaag. Verder komt alleen de vermoeidheid qua klachten overeen met Cushing en vermoeidheid komt voor bij véél meer ziekten dus dit lijkt me eigenlijk uitgesloten.

Je kan zelf ook al de proef op de som nemen, soms niet alleen bij coeliakie zijn mensen gebaat bij een gluten vrij dieet.
Ik geloof dat je na 2 a 3 maanden al resultaat voel.

Het is altijd behoorlijk vervelend als je lichaam niet goed functioneert en je niet kan doen wat je allemaal wilt doen.
dan is het fijn om te weten wat je mankeert om een behandeling te volgen.

Moe zijn is na andere div symtonen behoorlijk irritant.
Je kan het niet weg slapen....
In het begin als ik dan al een trap op had gelopen was ik versleten.....

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:33

[quote="Barcelano]Je kan zelf ook al de proef op de som nemen, soms niet alleen bij coeliakie zijn mensen gebaat bij een gluten vrij dieet.
Ik geloof dat je na 2 a 3 maanden al resultaat voel.
[/quote]

NIET doen, zolang coeliakie niet uitgesloten is omdat je anders een vals negatieve uitslag kan verwachten, als je dan terug gluten moet gaan eten om coeliakie vast te stellen (alleen al voor het feit dat coeliakie niet alleen invloed heeft op de darmklachten maar ook bijv door opnameklachten, huid/gewricht/vruchtbaarheidsklachten etc), ga je je nog veel zieker voelen. Naast dat het stipt volgen (wat moet bij coeliakie) van een glutenvrij dieet echt invasief is.

Het klopt wel inderdaad dat veel mensen gebaat kunnen zijn bij een glutenvrij dieet, alleen al door het feit dat het wat lichter verteerbaar is, minder 'prikkelend' voor de darmen, of mensen die bijv slecht op tarwe reageren zijn gebaat bij een glutenvrij dieet, echter er zit nog wel een groot verschil tussen een glutenvrij dieet of het vermijden van tarwe.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:14

Annemiek80 schreef:
[

Artsen geven dit vaak al als advies als er nog niks is vast gesteld.
Vaak wordt het pas na een bioptie daadwerkelijk vastgesteld in plaats van alleen bloedprikken.

Het enige nadeel is dat het vreselijk duur dieet voer is.
Alleen als coeliakie daadwerkelijk wordt vastgesteld krijg je geld terug van de belasting.....