Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:31

In mijn tijd plaatste ze alleen nog maar onder een spalk. 10 jaar later kwamen mijn verstandkiezen door en kon ik boven weer een beugel gaan nemen om ze weer zoals voorheen te krijgen. In mijn ondergebit waar ik toen wel een spalk heb gekregen waren vooral mijn kiezen verschoven maar zag er nog netjes uit. Heb dus op mij 23e opnieuw een beugel genomen om alles netjes te krijgen. Ik hem boven nu ook een spalk gekregen. Een langere als normaal voor de zekerheid. Je merkt het de eerste dag en daarna niet meer. Ik heb er geen problemen mee!

linda_arnold

Re: Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:33

Doen!!

Ik heb hem onder...........daar staat alles super recht, boven is het inmiddels net zo erg als voordat ik een beugel kreeg.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:38

Ik heb nooit de optie voor een spalkje gekregen... mn zus (zelfde ortho) ook niet... en bij ons is alles toch netjes recht blijven staan!

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:41

Ik zou het zeker weten doen!
Ik ken mensen die er geen eentje hebben en daar staat het weer scheef bij.
Zelf heb ik ook een draadje en je voelt er helemaal niks van! :D

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:12

Zeker doen! Ik heb zelf ook een spalkje en merk er niks van. Mijn tanden staan na al die jaren nog steeds mooi recht. Ik vind het spalkje wel handig als mijn tong jeukt, even langs het spalkje en het is verholpen :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:14

Ik heb van mijn 12 tot mijn 17e een beugel gehad. Toen hij eruit ging is er geen spalkje geplaatst met als gevolg dat ik van m'n 21 tot m'n 24e weer aan een beugel kon..... daarna heb ik wel een spalkje laten plaatsen die mijn huidige tandarts er heel graag uit wil halen maar dat wil ik echt niet!!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:20

ik heb ook een spalkje. voel er nix van. mijn nicht heeft het niet gedaan (na jaren een beugel en haar tanden staan weer scheven)

ps.tis ook handig als je eens een klap op je mond krijgt door iets..Na een aanrijding zitten mijn tanden er nog in door het spalkje :D

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:12

Spalkje voel je helemaal niets van en ze zorgen er zeker voor dat bij trauma of verstandskiezen je gebit nog recht blijft staan. Ik heb boven en onder, en ik heb nergens last van! Bovendien kan je ze er zo uit laten halen als je er last van hebt of het toch niet prettig vindt! :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:06

Ik zou absoluut voor een spalk gaan.. Bij mij gaat hij weleens los en heb weleens te lang gewacht met naar de tandarts gaan en mijn tanden zijn daardoor weer een klein beetje terug gaan staan naar hoe ze stonden (onder). Door die spalk voorkom je dat!
Je voelt er overigens echt niets van :) .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:36

Ik heb ook al jaren spalkjes. Boven zit hij als een huis, die onderin is al een paar keer losgeknapt. Steeds weer vastgezet door de tandarts, nou hangt hij nou aan de buitenste tanden. Erger er me mateloos aan, maar steeds als de tandarts kan moet ik werken. Als hij helemaal los komt laat ik hem er denk uit halen. Ding heeft een jaar of 7 gezeten, het is een keertje klaar :P
Van het zetten voel je niks, je voelt hem natuurlijk wel zitten. Dat is het begin even wennen, maar goed, je bent ook een beugel gewend :)

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:39

Altijd doen!! Ik heb onder en boven, ik merk er niets van. Kennis van mij had het ook niet gedaan, na een jaar kon hij weer opnieuw een beugel. Zo zonde!!

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:42

Doen! Ik mocht van mijn ortho geen spalkje maar ik zie nu naar 2 jaar dat mijn tanden wel iets zijn verschoven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:42

Inderdaad doen hoor :j
Ik heb twee spalken, één onder en één boven en heb er totaal geen last van. Er zitten meer voor- dan nadelen aan een spalk dus ik zou hem er gewoon in laten zetten.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:48

Ik heb al 15 jaar onder en boven een spalkje, is nog nooit los gegaan en zo lang het zit laat ik het zitten.
Ben blij dat ik ervoor heb gekozen want zonder spalkjes zou het weer terug zijn gegaan in de oude stand aangezien mijn tanden best scheef stonden.
Na een week (of twee) ben je er aan gewend en merk je er niks meer van, loop er al 15 jaar mee en laat het er pas uit halen als het los gaat.

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:58

Zet er maar een spalkje in!!
Had ik het toen ook maar gekregen,
Zit nu na zo veel jaar weer met een beugel... |o
En na deze keer komt er zeker weten een spalkje in,
Geen zin om een 3e x een beugel te krijgen :o

Denk maar zo,
Liever een spalkje dat je nauwelijks ziet
dan er niet aan herinnerd willen worden maar met pech toch weer een beugel dragen!! ;)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:31

spalkje! ookal denk je dat je tanden wel blijven staan doe het toch maar, je voelt het niet en ziet het niet.

nu heb ik een vraagje: een spalkje is toch dat ijzer draadje hè? bij mij zit dat alleen bij de eerste vier tanden en dan niet meer, is dat altijd zo bij een spalkje/ijzerdraadje? ik moet s'nachts ook een plastic /beugeltjegebitje dragen. vriendinnen zeiden: normaal heb je een van de 2 dus laat dat neugeltje gewoon. ik natuurlijk zo dom om dat te doen, en deed hem laatst weer eens in en ja hoor tanden verschoven ondanks stangetje en nu heel pijnlijk.
is dat normaal dat het nog kan verschuiven? oja ik ga dat beugeltje komende tijd maar dragen en over een tijdje een nieuwe vragen/halen, want deze krijg ik toen ik pas net volwassen tanden had dus nu zijn mijn tanden te groot voor dat ding.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:00

Ik heb ook boven een beugelbitje zegmaar, en onder heb ik een spalkje.
Dit omdat bij mij boven geen spalkje geplaatst kan worden omdat het er snel af kan
gaan omdat ik net te weinig ruimte heb als ik mijn kiezen op elkaar plaats tussen de boven en onder tanden.. Dus ik moet gewoon maar een plastic bitje dragen snachts..

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:43

Gewoon doen. Je voelt het alleen als je er op gaat letten. Je hebt er verder helemaal geen last van. Als je het nu niet doet en je tanden gaan later alsnog scheef staan, krijg je echt spijt. Ik heb boven en onder en ze blijven m'n hele leven zitten.

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:19

Ik zou ook een spalkje doen! Toen mijn beugel eruit ging had ik geen spalkje, toen zijn mijn tanden weer scheef gaan staan en toen moest ik weer slotjes.. En je merkt ook niks van dat spalkje.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 10:25

Ik heb nu ook een slotjesbeugel, omdat ik te laat merkte dat mijn ijzerdraadje aan de onderkant gebroken was, zijn mijn tanden weer scheef gaan staan. Ik baal dus als een stekker, dat ik weer met een beugel rondloop. Aan de bovenkant, heb ik ook een ijzerdraadje, maar daar heb ik weinig last van. Het gaat meer om de onderkant, en dat je voorzichtig moet zijn, met wat je eet. Want het kan zomaar weer kapot gaan.