Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:00

Gekke vraag dan, maar wanneer haal je dan zo'n dag in? Direct na de ramadan of kies je zelf een dag uit?

Als je echt niet kunt vasten door bv ziekte dan las ik dat je dan een arme moet voedden?

Verwarrend hoor, al die geloven! :P
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-08-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:01

Om te beginnen Jeuj ik ben jarig :D

Ontopic: ik heb veel respect voor de mensen die vasten, maar als ik de hele dag werk moet ik echt eten, anders kiep ik om..
Hebben jullie hier geen last van??

Werecat

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:04

@ Nine Gefeliciteerd!

Enne, ik heb daar gelukkig geen last van, ben 14 en kan nu genieten van mijn vakantie :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:16

Maar wat zou je dan eigenlijk doen als je later wel verplicht bent tijdens de ramadan te werken, je hebt een fysiek zware job die je eigenlijk niet volhoudt als je niet op zijn minst drinkt en je baas heeft weinig begrip voor je situatie? Vinden jullie dan dat degene die meedoet met de ramadan er maar voor moet zorgen dat hij behoorlijk werk kan leveren, of zijn jullie van mening dat die baas er maar rekening mee moet houden en zijn werknemer maar een maand op een lager tempo moet laten werken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:18

Of hij moet gewoon vakantie opnemen, is het helemaal opgelost lijkt mij? (denk ook wel dat dat veel gebeurt bij mensen die veel fysieke arbeid moeten leveren)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:20

Maar ik denk dat het niet in alle sectoren mogelijk is om zomaar een maand vakantie te gaan nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:24

Nee klopt... Hmm nooit bij stilgestaan inderdaad :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:33

Eerst, ik heb respect voor mensen die zo in iets kunnen geloven. Zou soms best willen dat ik dat ook kon, helaas zit dat niet in me.

Maar ik heb een heel serieuze vraag. Hoe doen Moslims het met de Ramadan op plaatsen waar het in de zomer nooit donker word? En er dus ook geen zonsondergang en zonsopgang is? En als de Ramadan in de winter valt, wanneer het er nooit, of slechts een paar uurtjes licht is? Worden er dan gewoon tijden geprikt waartussen je moet vasten? Het lijkt me namelijk niet erg praktisch om als de Ramadan in Juni/ Juli valt op een plek als Noord-Noorwegen te wonen, waar het dan nooit donker word. Theoretisch zou dat betekenen dat je een maand niets mag eten/ drinken.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:39

het valt tussen bepaalde gebedstijden dus het hangt ervan af wanneer die gebedstijden in jou plaats zijn :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:52

Een aantal jaren geleden heb ik serieus een complete ramadan netjes met mijn moslimcollega's meegevast. De eerste paar dagen vond ik het lastigste, daarna wen je aan het andere eetpatroon was mijn ervaring.

Voor mij lag de uitdaging in het feit of ik het kon volhouden. Daarnaast word je er niet slechter van om eens serieus stil te staan bij de dagelijkse realiteit van veel mensen in de wereld.

Het heeft voor mij opgeleverd dat ik nu meer begrip kan opbrengen voor een vastende medemens en zij ook waarderen dat ik de moeite genomen heb om ook serieus een complete vastenperiode door te maken.

Het wederzijds respect voor elkaars overtuigingen en opvattingen is toegenomen en dat vind ik een hele grote winst.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 06:41

vuurneon schreef:
Gekke vraag dan, maar wanneer haal je dan zo'n dag in? Direct na de ramadan of kies je zelf een dag uit?

Als je echt niet kunt vasten door bv ziekte dan las ik dat je dan een arme moet voedden?

Verwarrend hoor, al die geloven! :P

Je hebt een jaar de tijd, tot de volgende maand Ramadan.
En ja, als je niet kunt vasten omdat je bijvoorbeeld chronisch ziek bent, mag je in plaats van vasten een arme voeden

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 06:43

nine1987 schreef:
Om te beginnen Jeuj ik ben jarig :D

Ontopic: ik heb veel respect voor de mensen die vasten, maar als ik de hele dag werk moet ik echt eten, anders kiep ik om..
Hebben jullie hier geen last van??

Als ik dat op een gewone dag zou doen, en ik ben niet aan het vasten omwille van mijn geloof, dan zou ik na een paar uur omvallen ja.
In de Ramadan heb ik hier geen last van. Soms heb ik wel even wat minder energie, maar dat komt omdat ik normaal gesproken de hele dag door eet :o

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 06:59

hoi,

ik doe niet mee aan de ramadan, mijn vriend ook niet, die red dat niet met werken (te moeilijk).
mijn sv doet wel mee, ieder jaar weer, echt super knap.
wens iedereen, kracht en sterkte toe en een goede ramadan.

p.s. vind het jammer dat er toch weer mensen moeten zijn die andermans geloof moeten afbreken, heb respect voor elkaar, omdat jij het niet doet en/of gelooft, betekent toch niet meteen dat het raar is wat ze doen :(

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:11

Ik doe zelf niet mee,wel heb ik er veel respect voor.
Dus bij deze wil ik jullie allen een fijne ramadan toewensen.
('fijn' weet niet hoe ik het anders moet omschrijven,maar komt uit een goed hart)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:17

Dat noem je Fijn hoor Sas! Je zult vast mensen hebben die het niet prettig vinden, maar de Ramadan is geen straf! Veel mensen vinden het heel leuk, gezellig en fijn!

Wbt die landen (zoals noorwegen enzo) waar het soms amper donker wordt, daar hoef je niet te vasten en betaal je Zakaat. Tenminste, dat is wat mij toevallig gister verteld is hihi.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:23

Nathalie schreef:
Wbt die landen (zoals noorwegen enzo) waar het soms amper donker wordt, daar hoef je niet te vasten en betaal je Zakaat. Tenminste, dat is wat mij toevallig gister verteld is hihi.

Dat vroeg ik mij gisteren ook af. Wij waren 2 jaar terug op IJsland en daar wordt het in deze tijd niet donker. Ik vroeg me af hoe het in de Scandinavische landen zou werken voor de Moslims.
via Google vond ik dit op de site van RTL nieuws
IJsland volgt Noord-Frankrijk
Voor de IJslandse moslims hebben korangeleerden al een hele tijd geleden een oplossing bedacht, zegt hij. "Elke moslim die boven de 65ste breedtegraad woont, mag de tijden van de 45ste breedtegraad aanhouden. Dat is de breedte waarop het noorden van Frankrijk ligt," verklaart Tamimi. Dat maakt het vasten met 16 uur per dag een stuk draaglijker, hoewel er diehards zijn die gewoon de volle 20 uur aanhouden. Daar hoort hij zelf overigens niet bij.

Respect voor de ijzeren discipline in de Ramadan _/-\o_

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:27

Oh dus toch. Zal het straks eens aan mijn man vertellen, want we hadden er gister een discussie over hihi.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:54

Pfffffffffffffff, ik heb niks met geen enkel geloof, in mijn ogen zorgt het voor de meeste conflicten op aarde. :(
(Let op, is MIJN mening en niet aanvallend bedoeld. Zo lang ik er zelf geen last van heb, mag eenieder doen wat hij wil .Je moet een ander niet je geloof opdringen vind ik.)
Sommige tradities vergen veel, anderen weinig. Dat maakt een geloof op zich heel interessant. :j Vasten is in het westen een enorme opgave. Ik las net dat er gevast wordt zodat je weer bang wordt voor Allah. Maar waarom moet je bang zijn dan? :o?
Trouwens succes vandaag, het is de enige warme dag voorlopg, wat dat betreft is het weer positief. Ik zou voor vanavond een heleboel ijsjes in de vriezer leggen!!!! :9

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 10:25

Pff, vandaag een heel eind wandelen met de pony's in die warmte, ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken, _O-

Bang zijn voor Allah, hmmz, daar heb ik nog nooit van gehoord, ben ik ook nooit bang van geweest. Maar wat ik me een beetje afvraag zelf als Moslim zijnde, Hoe kun je nu leven voor Allah, hoe kan nu elk ding dat je doet voor hem zijn?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:03

Ik mag daar hoop ik als christen ook wel antwoord op geven, omdat ik vermoed dat dat op hetzelfde neerkomt? :)

In principe leef ik voor God. Dat betekent niet dat ik bij alles wat ik doe, nadenk dat ik dat bewust voor Hem doe (dan hou je weinig tijd over om het ook echt te doen), maar wel dat ik in mijn leven bewust bepaalde keuzes maak: ga ik die hulpreis naar Roemenie maken of niet? Ga ik op die school werken of liever op een christelijke school? Ga ik met deze man trouwen of denk ik dat dit niet degene is die God voor mij bedoeld heeft? Ik bid ook voor antwoorden en doe wat ik denk dat Hij wil dat ik doe.
En de gevolgen daarvan draag je dan met je mee :)
Plus dat je dingen vermijdt waarvan je weet dat het niet is wat Hij wil, en dingen soms doet die je uit jezelf niet zo gauw gedaan zou hebben, omdat je je afvraagt 'Wat zou Jezus doen?'

Zo leef ik voor God. :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:16

Enyaa:Zaina heeft het op pagina 4 over Godsvrezendheid. Hat is toch vrees hebben voor je God? Welke dat dan ook is.

Protestenaten zijn vaak bang voor God omdat hij het Laatste Oordeel zal vellen-( geloof ik...) Maar daar weet Blue Eyes waarschijnlijk wel meer van, want zij leeft ook echt voor een geloof.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:20

Het hangt een beetje van de richting af - protestanten uit de echt zware hoek zijn denk ik soms wel bang voor God en het laatste oordeel, ja.
Al is het ook zo dat zij ouderwetse taal gebruiken, en dat het woordje 'vrezen' meet de betekenis heeft van 'ontzag hebben voor' - dus laat je daar niet door foppen.
De meeste protestante christenen gaan ervanuit dat ze niet bang hoeven te zijn voor het Laatste Oordeel, omdat Jezus de straf heeft gedragen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:33

Ik denk dat het ook nogal persoonlijk is, maar ook bvb per land/streek kan verschillen.. De een zal iets meer echt uit angst doen om gestraft te worden en niet naar de hemel te mogen, een ander zal zich zo goed mogelijk willen gedragen omdat zij gewoon simpelweg zo goed mogelijk willen zijn.. Die toon verschilt ook wel per moskee als ik het goed heb begrepen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:44

@ blue_eyes: even over je laatste zin, Jezus was toch een door en door goed mens?ik begrijp niet zo goed waarom Hij de straf heeft gedragen?

als ik hier al de dingen lees over het leven voor iets/iemand waarvan er geen tastbaar bewijs is(God, Allah) dan ben ik toch wel een beetje blij dat ik niet geloof...
Ik leef in het hier en nu, in deze tijd moet ik goed zorgen voor mijn kind en mijzelf, zeker mijn kind heeft er niets/weinig aan als ik voor God zou leven, dan zou ik God het middelpunt van mijn bestaan maken en mijn kind zou daar imo tekort door worden gedaan.
Het "bang" zijn voor Allah of God vind ik ook zoiets waar ik de kriebels van krijg, God is toch juist degene waarop je moet kunnen vertrouwen, waarop je moet kunnen bouwen?
En Blue_eyes, jij verteld dat je ook bid voor antwoorden, heb je ooit al iets gemerkt dat je ook daadwerkelijk antwoorden hebt gekregen?
En is dat dan God die ze door heeft gegeven, of is het eigenlijk je gezonde verstand en intuïtie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:53

@svdijk
God geeft aan dat het gezin het belangrijkste is.
Je leeft niet alleen zelf voor God, maar ook je gezin, zodoende doe je je gezin niets te kort.