keelamandel operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: keelamandel operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:33

Ik word over 18 dagen geopereerd aan mijn keelamandelen. Om precies te zijn de 20ste! Ik ben niet bang voor de operatie zelf, alleen dat je verhalen hoort dat je erna kan braken. En oh daar kijk ik zo tegen op! Ben er harstikke bang voor dat het mij gebeurd. (Fobie ervoor)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:06

Ik ben 3 oktober geopereerd aan mijn amandelen. Mensen lief, ik wil niemand bang maken maar wát een hell.. Als ik dit van te voren had geweten, had ik het misschien niet eens gedaan.. Operatie niks van gemerkt, maar daarna álleen maar moeten over geven (eerst veel bloed). Eten kreeg ik wel naar binnen maar dat kwam er ook meteen weer uit. Tjah ik kan niet zonder eten dus ik was gewoon beroerd van de hongerigheid. Na 2 nachten wilden ze mij eigenlijk nog daar houden omdat ik nog niks had gegeten maar uiteindelijk mocht ik wel gaan. Thuis de hele week in bed gelegen en alsnog niks kunnen eten.. Na een week kon ik eindelijk brood binnen houden. Heb trouwens de 2e avond last gehad van een verkrampte tong die zich opkrulde en in mijn keel ging zitten waardoor ik het gevoel had dat ik stikte.. Kreeg pas na 3 uur zo gezeten te hebben een rustgevend pilletje aangezien ik toch redelijk in paniek was. Nu heb ik alleen nog last met gapen en de vieze smaak heb ik nog steeds. Gister toch teurg geweest voor controle maar alles was prima :)

Sterkte en succes Saaams!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:13

Ik vond het pyjamapapje niet zo lekker en heb uiteindelijk gewoon soep gehad, lauw. Tomatensoep en zo net snert. Ging er eigenlijk makkelijk in. Doet geen zeer en mijn keel voelt best lekker daarna.

@Wiskeybokjes: Wat een nare toestand. Dan had je het goed erg. Ik heb daar allemaal gelukkig geen last van.

Heb ook even een coldpack voor me laten kopen en die heb ik nu om mijn keel heen liggen. Heerlijk. Word toch wel gek van het ijswater telkens.

Ik heb wel dat ik door de soep slijm ontwikkel en dat slik ik niet in, zit dus de hele tijd met een emmer naast me :P. Charmant.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:54

Wiskybokjes. Eerst zo'n gruwel verhaal en dan sterkte. Oh wat doe je me aan! :C

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:10

@Saams: Ik ben gisteren geopereerd en heb er niet heel veel last van eigenlijk, behalve dat ik niet veel kan praten. Heb vanavond alweer knakworstjes gegeten, dus hard voedsel. De pijn valt ontzettend mee, heb keelontstekingen gehad die erger waren. Dus dat kan ook. Het verschilt per persoon.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:12

Ik ben blij te horen dat het bij jou minder pijnlijk verliep. Sterkte in ieder geval!
Ik wacht wel gewoon af, dat ik er pijn aan krijg is niet te vermijden dat wist ik toch al voor de operatie. Maar het braken maakt me bang.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:46

Sorry := Maar idd, het verschilt per persoon.

Het nare vond ik dat ik tegelijk aankwam met een meisje van 5(?) en zij huppelde na 4 uurtjes weer vrolijk naar huis en ik lag meer ziek op bed :')

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:48

ik heb het ook gehad, goed zetpillen innemen voro t eten t is allemaal pijnlijk k heb op een gegeven moment puddingbroodjes gegeten van die hele zachte haha is lekker en zacht

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:59

Zetpil? :oo
Alsjeblieft niet zeg! Ik houd het wel op opdrinkparacetamols.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:02

ik moest perse van het ziekenhuis zetpillen hebben.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:36

Wacht maar, na de operatie wil je wel zetpillen. Want om iets door je keel heen te doen is pijnlijk en om die marteling een paar keer per dag verplicht te moeten ondergaan vanwege pillen. Nee, ik heb ook zetpillen en die heb ik veel liever dan gewone. Je gaat gewoon naar de WC, als je het vies vind, handschoentje erbij aan en schuift ze er zo in. Doet geen zeer, is snel en de werking is ook heel snel.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:36

Mag je het wel zelf doen? :oo
Dat scheelt dan al weer een hoop. Ik weet dat verpleegkundige ect genoeg zien in hun leven maar ik ben nogal dramatisch wat dat betreft. :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:02

Ik denk dat als je op de afdeling nog pijnstilling krijgt, ze dit in het infuus doen. Ik kreeg paracetamol in mijn infuus en heb daar geen gedoe met pillen gehad. Voor thuis kreeg ik paracetamol en diclofenac mee in zetpil. Ik kon ook kiezen voor een gewone pil, maar ik wilde zelf graag zetpillen. En ja, dan kun je het gewoon zelf doen :).

Dit is nu dag twee en ik ben nu snert aan het eten. Tot nu toe valt het me behoorlijk mee. Niet zo'n horror als ik hier heb gelezen.

Pijnschaal na de operatie was 6/10 en met slikken 9/10. De dag erna was de pijn 3/10 maar met slikken toch wel een 7/10. Vandaag is het al wat minder. Gewoon is 3/10, dus het irriteert wat. En slikken en eten is 5/10.

Hoewel, als je net wakker word, dan ligt de pijn wat hoger, omdat je een tijdje niet geslikt hebt. Dan moet je veel ijswater drinken.

Koop ook alvast een coldpack. Heerlijk die dingen. Die leg ik rondom mijn nek en dat verminderd de zwelling. Vooral voor het slapen gaan is het heel lekker.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:08

Menn wat was ik blij zeg met die zetpillen! Ik keek er ook echt super tegen op maar het is echt niks. En idd ik deed t later ook zelf.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:10

die van mij zijn gepeld op mijn 18e.. mij hadden ze niet verteld dat je niet heet mocht eten..
alleen dat als ik niets at ik niet naar huis mocht.

Was net wakker en toen stond mijn eten er al.. heb ik het heet opgegeten :') Dat was echt heel erg..
Eerst hap aardappelen (en ziekenhuisvoer is al amper eetbaar) en na het slikken hap ijs erachteraan.

De volgende ochtend zat ik al stiekem te roken.. heb geweigerd pijnstilling in te nemen thuis.
Oke eten was niet prettig.. heb de eerste dagen veel koude dingen gegeten. IJsjes zijn een must-have.
Vla vond ik minder lekker omdat het zo gaat plakken door je klieren. (heb je met melk ook vaak.. dat je
van die strengen in je mond hebt) Je hebt het gevoel alsof alles achterin je mond blijft hangen.

Wat ik wel veel nam was aanmaaklimonade met veel ijsklontjes. Dat was erg goed te doen. (kraanwater alleen vind ik smerig)
Het heeft 3 maanden geduurd voor ik koolzuur kon drinken :j (dus denk maar niet dat je een glas koude cola
wegkrijgt.. het borrelende koolzuur doet echt zeer..)

Ik at gewoon kleine hapjes brood gevolgd door veel vloeistof.. (zolang het maar ijs en ijskoud was ging dit
hartstikke goed.) Ik zat ook al vrij snel gewoon weer aan het avondeten ondanks dat het niet lekker was..

Het is even afzien.. maar ik ben blij dat die krengen eruit zijn.. ik was vaker ziek dan dat ik gezond was.

En ik ben helemaal niet meer echt "ziek" geweest sinds het verwijderen! (had eerst non stop dikke keel, koorts
en veel hoofdpijn enz.. nu bijna nooit.. weleens iets verkeerd gegeten maar daar blijft t bij)

Ik heb overigens geen last gehad van braken etc. gewoon rustig door je neus blijven ademen en je richten
op iets anders :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:20

Alvast bedankt voor deze positieve verhalen. :=
En svdijk86 dankje voor je tip tegen het braken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:24

Als je veel bloed ingeslikt hebt kun je eigenlijk niet niet braken.
Je maag reageert daar gewoon best wel op.
Dus niet te druk over maken. Je kunt het op zo'n moment toch niet binnen houden en het kan er maar beter uit zijn.

Als je weer warm mag eten is macaroni met ham en kaas *en ketchup* ook wel een aanrader. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:33

Ik was 5 ofzo toen de mijne eruit werden gehaald.
Wat deed dat een pijn zeg,het enige wat ik deed was waterijsjes eten de hele dag door :P

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:35

Dan heb ik hopelijk niet veel bloed ingeslikt. Het braken vind ik niet erg, maar de pijn bij het braken lijkt me eng.

Ik heb nu wel dat ik heel erg uit mijn keel en mond stink. Alsof ik dagen niet gepoetst heb, terwijl ik wel gewoon poets.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:42

Ijsjes eten kon ik dus echt niet na m'n operatie. Het enigste wat ik in 4 weken heb gegeten waren afbakcroissants. Dat was het enigste wat ik door m'n keel kreeg. Ik had er ook nog eens een schimmelinfectie bij dus alles wat ik at smaakte bedorven. Ik was dus ook onwijs veel afgevallen en toen ik weer wat beter was had ik zoveel behoefte aan zout dat ik aan een stuk door chips heb gegeten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:46

niet marjolein? Ik at raketjes bij het leven.. stukje afbijten en achter in mijn keel houden tot mijn lichaam
me aangaf dat ik moest en zou slikken (tsja.. reflexen he) heeerlijk verkoelend _O-

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:49

Bij mij deed het echt gigantisch pijn na de operatie. Eerst niet trouwens. Ik riep dat ik wel weer naar huis kon. Maar uur of 2 later... kon zelfs geen woord meeer zeggen.. komen ze telkens met ranja aan.. nou dat slijmt als een gek! Doe mij maar gewoon ijswater. En zelf dat deed zo'n pijn! Telkens als ik doorslikte voelde het net alsof iemand een mes in mijn keel stak. Verschrikkelijk. Maar ik wou mijn infuus eraf dus bleef wel doordrinken. Maar toen ging mijn infuus eraf en daar zaten de pijnstillers in en ik kreeg niet gelijk pijnstilling en dat deed toch zeeeeeer... alleen de pilletjes die ik kreeg hielpen niets dus ik wou een zetpil ( en serieus. Ik verafschuw die dingen. Doodeng. maar toen.. )

Heb nog zeker een week niet kunnen praten en de hele tijd met een handdoek rondgelopen om mijn speeksel in te spugen :r

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:50

svdijk86 schreef:
niet marjolein? Ik at raketjes bij het leven.. stukje afbijten en achter in mijn keel houden tot mijn lichaam
me aangaf dat ik moest en zou slikken (tsja.. reflexen he) heeerlijk verkoelend _O-

Nee, ik dacht, lekker mag ik veel ijsjes eten! Maar nee hoor. :+

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:58

Nou ik kreeg alleen maar raketjes en die kwamen mij de neus uit _O- En het water uit het ziekenhuis smaakte nergens na. Thuis heb ik steeds op een ijsklontje gesabbelt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:59

Voordat ik mijn operatie had staan. Had ik toevallig al een deal gemaakt dat als ik geopereerd was mijn oom dezelfde dag nog langs zou komen met een doos festine perenijsjes! :=