Wat zie jij zonder bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:51

Ik zie alles zonder bril :j
+0.75 & 0.5
Heb hem alleen voor als mijn ogen moe zijn, mijn spiertjes zijn namelijk te kort, waardoor ik hoofdpijn krijg bij veel inspanning.

Elmira

Re: Wat zie jij zonder bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:49

Ik heb -2.75 en -3.25. Ik zie behoorlijk wazig maar ik mag in mijn handjes knijpen geloof ik, mijn zus zit alweer in de -5 en mijn moeder ergens in de -10.
Ik hoop ook dat het bij mij niet erger wordt.

Wel een tip, als je een bril neemt, probeer er niet teveel op te besparen. Je moet dat ding toch elke dag op hebben. Dan moet je een mooie bril hebben waarbij jij je zeker voelt.

Ik ben nu ook weer aan de bril, omdat ik niet zo goed meer lenzen in kan door vaatingroei. Ik heb ze nog wel eens in met een feestje oid, maar probeer toch niet meer dan 5 uur per week lenzen te dragen.

Ik ben naar de opticien Greving & Greving geweest en heb een prachtige prada bril. Ik ben er stiekem best wel blij mee. Hij heeft me in totaal €330 gekost. Echt heel veel geld, maar ik draag 'm nu ook graag :) (vond het eerst verschrikkelijk, een bril)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:21

Uhm...weinig haha! Heb al 15 jaar een bril, nu net weer een nieuwe gekocht van RB. Eerder droeg ik nl lenzen, maar vorig jaar is er gecontateerd dat er een verstening op mn ogen te zien was. (dit kon escaleren naar een onsteking op beide ogen...) Helaas mocht ik daarom geen lenzen meer dragen en moest ik met een half jaar weer terug komen om te kijken of het vooruit was gegaan. Helaas dus 2 weken terug voor de 3e keer laten controleren, en ze waren nog steeds te droog. Dus toen maar meteen een nieuwe 'leuke' bril uitgezocht haha. Ik heb nu glazen in mn bril zitten van 2x -4.75, dus zie echt weinig zonder :o

Ik wil in augustus ook een zonnebril van RB op sterkte. :D Mijn vorige bril was gewoontjes en ik vond er dus ook niks aan, maarja, je kan weinig anders. Mijn nieuwe RB kostte €380. Maar het was het waard ;)

Het stomme van mijn vorige bril is, toen had ik niet zoveel te besteden, dus ben ik naar Specsavers gegaan en heb daar een bril gekocht. Dat was wat goedkoper dan bij mijn eigen opticien. Maar toen mijn eigen opticien bij mijn laatste controle ging meten hoe sterk mn glazen waren, bleek dat ze bij Specsavers glazen met de verkeerde sterkte in 1 kant hadden gedaan...:s

Toen ik mn nieuwe bril kreeg ging er een wereld voor me open :P :P :P

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:37

*doet bril af*

Ik zie erg wazig en kan niks meer lezen vanaf het scherm van de laptop.

Vanaf groep 6 heb ik al een bril. Ik weet nog precies dat ik en mijn beste vriendinnetje klaagden dat we weinig zagen op het bord en niemand geloofde ons omdat we vriendinnetjes waren en waarschijnlijk het verhaal verzonnen. Maar na controle bleek toch dat ik al -1 had, dus ik zag daadwerkelijk niet zo goed. Mijn vriendinnetje had overigens -0,25 en dat was dus te verwaarlozen. :P
Nu, 10 jaar later, heb ik -4,25 en -4,75. Mijn ogen zijn bij bijna elke controle achteruit gegaan, de laatste jaren (2-3) zijn ze ongeveer gelijk gebleven.
In de eerste kreeg ik een beugel, dus toen wilde ik graag lenzen. Deze heb ik gedragen tot vorig jaar Februari, toen heb ik in Zuid-Afrika een bacterie in mijn ogen opgelopen. Mijn rechteroog is hierdoor wat gevoeliger geworden en daardoor kan ik niet elke dag lenzen in. Daarom heb ik vorig jaar een 'trendy' bril gekocht, waar ik wel mee gezien wilde worden. :D Nu heb ik toevallig voor afgelopen vakantie een set daglenzen gekocht, dit ging wel goed dus tijdens het uitgaan draag ik nu meestal daglenzen. :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:04

Ik ben ook bijziend, zo uit mijn hoofd -3,75 en -4,25, met cilindrische afwijking.
Mijn oogarts legde het toen ik jong was uit dat rondjes bij mij niet helemaal rond waren door de cilinder.
Met 'harde' lenzen kan een cilinder goed gecorrigeerd worden trouwens.

Met mijn slechtste oog even mijn lens uitgedaan, en ik kan bokt pas weer lezen als ik er 30/35 cm vanaf zit met mijn neus.
Een boek of tijdschrift kan ik niet lezen als het op mijn schoot/tafel ligt, ik moet het dichterbij halen. Als ik het moet omschrijven is de onscherpte niet hetzelfde als b.v door matglas kijken, in de omgeving kan ik namelijk prima de objecten die er staan prima zien, en ik zie ook de diepte goed maar de details zijn niet scherp.
Als ik een beetje knijp met mijn ogen kan ik nog wel een beetje scherper zien, maar daar krijg je dus hoofdpijn van....

Mijn bijziendheid is ontdekt toen ik een jaar of 8 was, en mijn ogen zijn achteruit blijven gaan zolang ik groeide. Daarna is het vrij stabiel gebleven. Dit schijnt vaker zo te zijn.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:48

Ik heb al vanaf mijn 10e rechts -4. Links is héél lang, tot mijn 40e, gewoon 0 gebleven. Een bril droeg ik daarom nooit, met mijn linkeroog kon ik alles prima in de verte zien.
Het enige probleem was wel dat ik met balspelen niet zo handig was: met je linkeroog mikken en dan met rechts gooien gaat niet zo best ;)

Na mijn 40e ging mijn rechteroog ineens rap achteruit en is sinds een paar jaar stabiel op -2

Doordat ik al die jaren geen bril had gedragen was mijn linkeroog behoorlijk dominant geworden. Toen ik dan ook een bril ging dragen met beide glazen op goede sterkte kreeg ik meteen problemen: hoofdpijn en een trekkerig gevoel rondom mijn linkeroog. Het werd opgelost door mijn rechterglas een kwartpuntje zwakker te maken, zodat mijn linkeroog toch lekker dominant kon zijn :D

Zonder bril zie ik alles in de verte wat wazig. Om de ondertitels op de tv te lezen moet ik bijvoorbeeld toch wel even knijpen en zie ik het nog niet echt goed.
Ik kijk dan echt met mijn linkeroog. Kijk ik met mijn rechteroog dan kan ik geen gezichten onderscheiden, dat zijn rozige vlekken
Om een boek te lezen doe ik echter mijn bril af en zie dan alles haarscherp met mijn rechteroog. Dit stukje kan ik met mijn rechteroog absoluut niet lezen, ik zie alleen maar dikke blauwige lijntjes

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:51

Ik heb -0,75 aan beide ogen met links cilinder oid _O- .
Moet eigenlijk binnenkort mijn ogen opnieuw laten meten, ben bang dat ze een beetje achteruit zijn gegaan.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn bril alleen op school en in de auto draag eigenlijk.

Heb deze bril nu overigens bijna 2 jaar.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:38

Wat ik zie zonder bril, niet zoveel :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:47

Ik heb -2 en -2,25 met cylindrische afwijking op beide ogen. Ik heb een bril, maar draag hem eigenlijk alleen als ik autorijd. Ik ben er zo aan gewend om mijn best te moeten doen om scherp te kunnen zien, dat ik (voor mijzelf dan) het gevoel heb dat ik mn ogen lui maak als ik mn bril overdag op zou zetten (als ik hem dan afzet, zie ik bijna niks meer namelijk) en ook krijg ik hoofdpijn als ik hem ophou. Ik heb ooit mn eerste bril gekregen omdat ik niet meer kon lezen wat de docent op het bord schreef op school.

Waar ik wel moeite mee heb: nachtzien (ik zie dan met of zonder bril.. niks), iemand herkennen in een menigte (in een disco e.d. kan ik mn vrienden nooit weer vinden haha) en soms ondertiteling op de tv. Ook de letters in een dressuurring op wedstrijd bijvoorbeeld kan ik niet zien. Ik weet welke letter waar zit, dus komt dat altijd wel goed.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:50

heeej leuk topic!!
ik kom net bij de opticien vandaan :j
moet al een aantal jaar een bril maa heb er nooit wat mee gedaan, omdat ik er nu toch echt last van krijg toch maar een bril aangeschaft.
aan mn rechter oog heb ik -1 en links weet ik niet meer pcies :+
maar dinsdag of woensdag issie klaar :D ik krijg deze
http://www.hethuisopticiens.nl/img/gd/p ... detail.jpg

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:51

Ik heb -6,50 aan beide ogen, dus ik zie niet veel zonder bril - hoewel een aantal andere Bokkers in dit topic het helemaal erg hebben! :oo

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:52

2 keer +1 maar ik ben 12 dus het kan nog weg trekken ik heb hem bijna niet meer nodig alleen als ik moe ben maar ben ook te lui soms. heb moeite met scherpstellen in de verte als ik moe ben of geen zin heb

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:56

ik heb -2,50 aan beide ogen alleen wat verschil in de cilinder...
zonder lenzen of bril zie ik te weinig....oftewel alles is lekker vaag... :o

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:00

Ik zie alles heel wazig zonder bril/lenzen...
Ik heb van lenzen links -3,5 met -0,75 cilinder en rechts -5

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:45

Ik geloof dat de laatste keer dat mijn ogen gemeten zijn, ze uitkwamen op -2 (rechts) en -1.5 (links), beide met een andere cilinder er in ook nog. Mijn ogen veranderen alleen met het jaar, wil ze binnenkort weer eens laten op meten. Moet nog een zonnebril op sterkte kopen, dus...
Ik ben ooit begonnen met -2 en +2, toen was ik 10 ofzo. Omdat ik er geen last van had, hebben ze aangeraden om geen bril te pakken, de sterkte was dusdanig verschillend dat de kans groot was dat het heel lastig zou worden om er aan te wennen. Uiteindelijk is het dus redelijk bij elkaar getrokken. Op mn 18e kreeg ik mijn eerste bril, toen waren m'n ogen -3 en -2, en nu zijn ze dus weer iets verbeterd.
Wat ik kan zien zonder bril? Links vrij redelijk. Geen blaadjes aan de bomen en autorijden zonder bril vind ik doodeng, maar ondertitels op tv kan ik wel zien (al is dat lastiger als ik moe ben). Rechts zie ik heel slecht. Ik moet moeite doen om op 30cm te kunnen lezen. Links is ook erg dominant :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:22

ik had een halfjaar geleden -4 en -3,5. Maar als ik nieuwe lenzen moet, doe ik mijn ogen ook altijd meteen opmeten, en dan is het eigenlijk toch altijd wel een kwart of een half achteruit gegaan hoor!
Zonder bril zie ik echt niks, ik kan niet normaal aan een tafel zitten en dan mijn laptop lezen, vanaf een cm of 10 zie ik weer iets. Ook ben ik nog nachtblind dus in het donker moet je mij echt niet zonder bril of lenzen de deur uitsturen, en met trouwens ook niet :')
Toen ik 11 was begon ik met een bril, en deze heb ik 2 jaar gehad, op mijn 13e had ik voort lenzen, maar wel nog een bril voor erbij. in de 2e gingen mijn ogen in 3 maanden echt 2 punten achteruit. dad ik net een nieuwe bril kon ik al weer een nieuwe O:) haha

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:19

ik zie dus echt geen ene fluit, als ik nu me bril af doe, dan heb ik een wazig scherm voor me
maar goed ik nog heel ver zakken voor een hondje, dus die bril die hebben we nog wel
O ja ik heb -7 en -7,6 . Dus eigelijk best slecht.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:21

Ik heb -1,5 en -2.
Mijn ogen worden steeds beter heel vreemd! Als ik hoofdpijn krijg aan het einde van de dag betekend dat dat ik weer 0,25 minder sterkte moet hebben en dan heb ik aan het einde van de dag geen hoofdpijn meer!
Ik heb ook hele platte ogen misschien dat het daar te maken mee heeft?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:32

tante_trien schreef:
Ik zie alles zonder bril :j
+0.75 & 0.5
Heb hem alleen voor als mijn ogen moe zijn, mijn spiertjes zijn namelijk te kort, waardoor ik hoofdpijn krijg bij veel inspanning.

Amen
_/-\o_

Al moet ik eens terug naar Mevrouw de Oogdokter, denk dat ik verslechterd ben.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:05

Ben vandaag naar de opticien geweest en eergisteren naar de optiometrist en oogarts... Schijnt nogal apart gevalletje te zijn want ik heb een + oog en een - oog... Als ik heb goed heb alletwee 1,5 waar door er dus 3 punten verschil zit tussen mijn beide ogen, ik heb al heel lang heel erg last van hoofdpijn en ik hoop dat dit gaat verdwijnen door een bril! Heeft iemand nog meer een + oog en een - oog?

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:40

Ik heb aan beide ogen -4.
Ik zie vrij weinig zonder bril. :o
Als mensen me dan van een paar meter afstand aankijken, weet ik niet hoe ze kijken (ik zie dan zeg maar gewoon 2 zwarte gaten).
Maar vergeleken met mijn vader is het nog erg weinig, die heeft -11. :=

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:45

Heb -11 en -12; zonder lenzen zie ik dus helemaal niets!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:47

Goof schreef:
Ik heb rechts een + en links een min-.... Ook handig :+

Haha dat heb ik dus ook :P ik heb links -1.00 en recht +0.25 met een cilinderafwijking van -1.50 :=

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:51

Wendy schreef:
Ik zie vrij weinig :D Maar daar ben ik aan gewend.
Met lenzen zit ik op -14 en -14,5, mijn bril zit rond de -20 maar die draag ik alleen 's avonds.
Ik weet niet anders dan dat ik een bril had, ik denk dat het zo rond mijn 6e jaar duidelijk werd dat ik niet voldoende zag. Mijn moeder vertelde dat ik heel verbaasd was dat ik met bril de blaadjes in de boom kon zien!
Ik kan lezen zonder lenzen (ik kan niet lezen met bril, vreemd genoeg) maar dan zit ik letterlijk met mijn neus in mijn boek. De neus raakt dan nog net niet de bladzijde.

Die sterkte is heel normaal voor een bril en/of lenzen TS! En te veel om zonder bril/lenzen rond te lopen.

Mijn moeder had dit ook, maar die heeft lensimplantaten genomen, 2 jaar geleden. Dit is haar ontzettend goed bevallen! Ze draagt nu alleen nog maar een leesbril, geen bril/lenzen meer voor veraf.

Zelf heb ik ook lenzen, gelukkig niet zo extreem als mijn moeder. Ik heb -1,75 en -1,25. en zonder lenzen zie ik inderdaad ook de blaadjes aan de bomen niet meer!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:45

Ik heb -2,25
Had een jaar geleden -1,75

Als ik 'm af heb dan kan ik niet tv kijken, klok lezen wil niet, en gezichten kan ik niet herkennen.
Als ik 's ochtends zonder bril begin, gaat het thuis wel goed, maar met bril is echt fijner.
Ik baal wel verschrikkelijk van m'n bril, want zonder is veel leuker. Alleen zit ik altijd vreselijk te klooien met lenzen.
Maar denk dat ik ze maar wel weer ga bestellen.