Afvallen voor m'n verzorgpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Afvallen voor m'n verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:50

Denk niet dat je gelijk heel streng moet gaan beginnen.. Dan word het voor jezelf erg moeilijk gok ik.. Gewoon gezond eten en bewegen en dan is er met een patatje niets mis hoor als je er maar niet in overdrijft :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:51

MightyJoe schreef:
Denk niet dat je gelijk heel streng moet gaan beginnen.. Dan word het voor jezelf erg moeilijk gok ik.. Gewoon gezond eten en bewegen en dan is er met een patatje niets mis hoor als je er maar niet in overdrijft :D

3 kilo patat :Y) :+
Met heel streng bedoel ik ook gewoon gezond, alleen streng op niet af en toe een snoepje pakken bij het langslopen of een milkshake halen voor op de fiets en zo.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:52

hahaha _O-
Oh oke! Dan moet het goedkomen :D Succes alvast!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:01

nou ik ga met je mee doen.
ik wil ook erg graag afvallen.
veel mensen weten het, maar het lukt me echt niet.

Ik wil graag zo'n 10 kilo eerst kwijt! :D
maar ik doe zo mijn best, toch lukt het me nooit! :(

Ik drink altijd Thee, zonder suiker ben ik me gaan aanleren ( dronk altij dmet veel suiker)
tussen de middag eet ik altijd een broodje, ene keer met hagelslag andere keer salami. ( heb nu crackers met kipfilet gehaald, dat schijnt gezonder te zijn )
Savonds eet ik erg verschillend, ligt eraan wat moeders klaar maakt...

Momenteel sport ik niet meer( ivm knie blessure) .. en ik wil liever niet naar een dietiste.
Doe nog erg me best en hoop snel heel wat kwijt te zijn!!

edit: Tussendoor af en toe een Time out koekje. ( max 1 pakje per dag zitten 2 koekjes in )

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:04

Kipfilet is idd gezonder dan salami en hagelslag!
Ik mag er ook weer 10 kg van af :j begin morgen!

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:05

Ik vind het boek van Sonja Kimpen een aanrader (gezond leven,gemakkelijker dan je denkt ! ze heeft er verschillende trouwens).
Het gaat over het veranderen van je levensstijl van "ongezond" naar gezonder, het is eigenlijk geen dieet en je mag dus ook snoepen...

Ze heeft ook verschillende tips om tegen dingen nee te zeggen, wat ik een goede vond:
tegen ongezonde voeding (chips, snoep, frisdrank) het woord bah of vies,.. zeggen telkens je een hap in je mond neemt. Moet je er eens opletten hoe veel sneller je het ongezonde aan de kant legt...
En dan moet je bij gezonde voeding telkens 'mmmm zeggen' (ik begon het gezonde snel lekker te vinden!)

Ook een goede tip is om echt lang te kauwen, geen 2 x maar 10x bijv.
Je wordt de smaak meer gewaar en je hersenen krijgen de tijd om een verzadigingsgevoel te geven !

Ik hoef eigenlijk geen kilo's kwijt, ik wil gewoon gezonder gaan leven, het geeft een boost aan je vitaliteit, gezondheid ! ;)
Hopelijk heb je er wat aan.. Veel succes in ieder geval, ik ben zeker dat het jou zal lukken ! +:)+

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:11

Ik vind boeken altijd heel lastig met afvallen omdat ze vaak menu's voorschrijven. Als het dan niet lukt dat menu precies te volgen, voelt het altijd een beetje alsof ik gefaald heb en dat wil ik voorkomen, werkt erg demotiverend. Zelf ben ik ook nog eens vegetariër, dus heel veel gezond broodbeleg valt al af (naast kaas).

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:16

Hhilde schreef:
Ik vind boeken altijd heel lastig met afvallen omdat ze vaak menu's voorschrijven. Als het dan niet lukt dat menu precies te volgen, voelt het altijd een beetje alsof ik gefaald heb en dat wil ik voorkomen, werkt erg demotiverend. Zelf ben ik ook nog eens vegetariër, dus heel veel gezond broodbeleg valt al af (naast kaas).

kaas blijkt ook helkemaal niet goed te zijn :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:19

Als je nog iemand wilt hebben die met je meedoet, hier ben ik!
ik kan ook niet goed meepraten met t andere topic.
wat btreft t pesten. ik ken t. ben op de basis en de eerste 2 jaren op de middelbare ook gepest. dikheid+bruinheid :n
Ben daar godzijdank wel overheen, maar ik wil voor mn eigen gezondheid afvallen :) kan alleen niet normaal langs de snoepkast lopen :') *tikt dit bericht ook met een bak popcorn :') *

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:24

Celiien schreef:
Als je nog iemand wilt hebben die met je meedoet, hier ben ik!
ik kan ook niet goed meepraten met t andere topic.
wat btreft t pesten. ik ken t. ben op de basis en de eerste 2 jaren op de middelbare ook gepest. dikheid+bruinheid :n
Ben daar godzijdank wel overheen, maar ik wil voor mn eigen gezondheid afvallen :) kan alleen niet normaal langs de snoepkast lopen :') *tikt dit bericht ook met een bak popcorn :') *

erg is dat he, ik loop vaak ook even naar de koelkast om wat drinken te pakken, daaronder is snoepla vaak doe je die even open. en hebben een drop pot naast koelkast staan.
erg verleidelijk. vandaag gelukkig goed kunnen inhouden, op een pizza na die we vanavond gegeten hebben..
maar aangezien ik voglende week naar Turkije ga heeft het nu niet heel erg veel zin om heel gezond te eten.

toch wil ik zodra ik terug ben van vakantie echt er hard aan gaan werken, en wil ook graag gaan hardlopen.
wil alleen graag iemand vinden die mee kan

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:44

Hhilde schreef:

Als je in een boekenwinkel bent, zoek eens of ze het boek hebben en kijk er eens in..
Het boek dat ik heb, gaat met tips en trucs en gewoontevorming naar een gezonde levensstijl.
Er zitten geen opgelegde menu's in:
- Er staat ook een lijstje in met gezonde voeding en gezonde snackvoeding en dan wat ongezondere voeding,...
- Je leert welke voedingsmiddelen/ -stoffen je energie geven en welke energie laten verdwijnen
- in dit boek zie je hoe je zelf nee kunt zeggen tegen verleidingen en tegen je excuses om toch maar die ene boterham met choco op te eten ;)

Heerlijk boek en als ik erin lees, krijg ik direct zin om mijn levensstijl aan te passen.
Het vermageren zal wel een stuk trager gaan dan als je op dieet gaat, meer deze kilo's zijn wel blijvend als 'je via het boek een nieuwe levensstijl hebt gevormd !)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:28

Miesjex schreef:
erg is dat he, ik loop vaak ook even naar de koelkast om wat drinken te pakken, daaronder is snoepla vaak doe je die even open. en hebben een drop pot naast koelkast staan.
erg verleidelijk. vandaag gelukkig goed kunnen inhouden, op een pizza na die we vanavond gegeten hebben..
maar aangezien ik voglende week naar Turkije ga heeft het nu niet heel erg veel zin om heel gezond te eten.

toch wil ik zodra ik terug ben van vakantie echt er hard aan gaan werken, en wil ook graag gaan hardlopen.

Ja zo ongeveer is het bij mij dus ook :+
Vandaag allleen die popcorn, hallelujaah! *\o/*
Ik ga 'pas' over 3 weken, maar probeer voor di tijd nog iets kwijt te raken :+ like that's going to happen!
vriendinnetje gaat ook mee maar das echt zo'n spriet weetje wel :j kan alleshebben!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:17

Gefeliciteerd met je verjaardag Hhilde! Maak er een leuke dag van.(en lekkere taartjes eten :9 )
Komt er vandaag visite?Of vier je het een andere keer?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:22

Celiien schreef:
Miesjex schreef:

Ja zo ongeveer is het bij mij dus ook :+
Vandaag allleen die popcorn, hallelujaah! *\o/*
Ik ga 'pas' over 3 weken, maar probeer voor di tijd nog iets kwijt te raken :+ like that's going to happen!
vriendinnetje gaat ook mee maar das echt zo'n spriet weetje wel :j kan alleshebben!

jaa zo begon ik ook dat ik voor mijn vakantie wilde afvallen.
alleen is het helaas niet gelukt :(

iok ga nu heeel erg mijn best doen met afvallen na mijn vakantie./
want als ik in Turkije zit met al die lekkere dingen komt er van dat afvallen ook niks..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:23

Waarom neem je hier niet eens een kijkje :
http://www.weegclub.nl/

Ik ben er ook sinds maart en van 98- nu 79.2 (vanmorgen) en ik ben zo blij met dat forum.
Zoveel dieeten die worden beschreven met mensen hun eigen ervaringen, heeft me zover geholpen.
Ze doen daar ook sprintjes, samen streven naar minder kilo's in een competitie, zonder competitie.

Misschien helpt het jullie ook wel een beetje.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:30

Snackie schreef:
Waarom neem je hier niet eens een kijkje :
http://www.weegclub.nl/

Ik ben er ook sinds maart en van 98- nu 79.2 (vanmorgen) en ik ben zo blij met dat forum.
Zoveel dieeten die worden beschreven met mensen hun eigen ervaringen, heeft me zover geholpen.
Ze doen daar ook sprintjes, samen streven naar minder kilo's in een competitie, zonder competitie.

Misschien helpt het jullie ook wel een beetje.

dankjewel ik ga me aanmelden vanmiddag :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:28

Huttekäse van danone vitalinea is ook lekker voor op brood .Je kan het hartig maken door wat zout, peper en eventueel wat verse kruiden erdoor te doen of zoet door een dun laagje vruchtensmeersel zonder toegevoegde suiker op je brood te doen met een laagje huttekäse . Ik vind het erg lekker en er zit behoorlijk wat eiwit in dus vult het ook nog eens goed. Verder zou je nog een ommelet kunnen bakken(in een pan met een goede anti aanbaklaag met een heel klein beetje olie) met veel groenten en wat kruiden erin . Dat vind ik ook koud lekker om op brood te eten.
Je zou ook nog zelf komkommer/selleriesalade kunnen maken met wat kwark,azijn,zoetstof. heel gezond zo(en lekker, daar kan de kant en klare niet tegenop)
Eet je wel vis?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:44

Nee, ook geen vis!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:22

Er zijn ook manieren om gewicht te verliezen als vegetarier. Maar ik denk zelf dat het toch lastig is.

Sleutelwoord blijft water. Drink 2 a 3 liter op een dag, dan moet je veel piesen, maar je raakt veel afvalstoffen kwijt.

Ipv mayo in de salade een dressing maken met 1 azijn op 1 eetlepel olie, beetje peper zout en mosterd of wat je ook lekker vind, en dan de salade aanmaken.

Etenswaar zoals stokbrood, crackers etc zitten veel 'slechte' voedings stoffen in.
Ík ga eens kijken of ik die dieet lijst van de dietiste nog ergens heb.
Dat is een mooie leidraad

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:29

VARIATIEMOGELIJKHEDEN

BROODMAALTIJDEN

Brood

In plaats van 1 snee volkoren brood kunt u nemen:
- 1 snee witbrood
- 1 snee bruinbrood
- 2 sneetjes (volkoren) knäckebröd
- 2 (volkoren) beschuiten
- 3 rijstewafels
- 1 snee roggebrood
- 1 klein bordje pap van halfvolle of magere melk zonder suiker
- ½ (bruin) bolletje
- ½ (bruin) pistolet
- ½ krentenbol
- ½ mueslibol
- 2 dunne sneetjes stokbrood
- 2 creamcrackers
- 3 kleine matses of 2 grote matses
- 1 dun sneetje krentenbrood zonder spijs
- 1 dun sneetje ontbijtkoek
- 1 schaaltje (magere) yoghurt of (halfvolle) melk met 2 eetlepels ongezoete muesli of 2 eetlepels cornflakes of 1 beschuit

Broodsmeersel
(Dieet)halvarine, halfvolle roomboter, broodsmeersel met 35-40% vet.

BROODBELEG

Kaas (Kies bij voorkeur voor de magere soorten)
Magere soorten zijn:
20+ kaas, Leidse kaas, magere smeerkaas, Slankie smeerkaas, cottage cheese (Hütenkäse
of Kotta) 30+ kaas bijvoorbeeld: WestLite, Milner, Philadelphia zuivelspread, Cantenaar,
Milner smeerkaas. Zwitserse strooikaas, magere Tillsiter kaas, of Taillefine, magere kwark
met kruiden, verse light kaas.Ook zijn er magere buitenlandse kaassoorten
verkrijgbaar, bijvoorbeeld: Camembert 30+, Paturain Léger, St. Moret Léger

Vette soorten zijn:
40+ kaas (bijvoorbeeld Edammer), volvette (48+, bijvoorbeeld Goudse, geitenkaas) en
buitenlandse kaassoorten

Vleeswaren (Kies bij voorkeur voor de magere soorten)
Magere vleeswaren zijn:
achterham, casselerrib, filet americain, fricandeau, kiprollade, kalkoenrollade, lever zonder
spekjes, runderrollade, rookvlees, rosbief, rundertong, schouderham, mager deel van
pekelvlees, zelfbereid mager gehakt, gekookt rookvlees (filet du boeuf)

Vette vleeswaren zijn:

bacon, alle worstsoorten, leverkaas, luncheon meat, paté, rauwe ham, spek, smeerlever-worst,
salami

Ei
Gekookt, gepocheerd of gebakken in een pan met anti-aanbaklaag.

Ander niet vet beleg

groentenspread (Betuwe Vital), sandwichspread, (halva)jam, appelstroop, appel/perenstroop,
gekleurde hagelslag, gestampte muisjes, vruchtenspread, plakjes tomaat, komkommer, radijs,
reepjes paprika, plakjes appel of banaan, geraspte wortel met rozijnen, gesmoorde
champignons met ui en peterselie, rauwe zuurkool met weinig barbecuesaus, gistextract
(bijvoorbeeld Marmite)

WARME MAALTIJD

Het is niet nodig om aparte gerechten voor uzelf te koken (zie formulier nr.: 012 'Bereidingswijze Gezonde Voeding'). De onderstaande variaties zijn richtlijnen om te komen tot een gezonde voeding en zijn daarom voor iedereen van toepassing.

Voorgerecht
• Ontvette bouillon met weinig/geen bindmiddel waaraan groenten kan worden toegevoegd.
• Groentensalade.
• Vruchtensalade van vers fruit of een halve grapefruit of meloen met magere ham.
• Carpacchio.

Vlees (Kies bij voorkeur voor de magere soorten)
Magere soorten zijn:
rundvlees
bieflappen, biefstuk, magere runderlappen, ossenhaas, poulet, rosbief, runderlever,
tartaar, tournedos, entrecote
kalfsvlees
alle soorten
varkensvlees
haaskarbonade, filet, fricandeau, haas, hamlap, oester, ongepaneerde schnitzel
wild en gevogelte
fazant, haas, hert, kalkoen(filet), kipfilet, kiprollade, kip zonder vel, wild konijn, patrijs,ree
paardenvlees
alle soorten

Matig vette soorten zijn:
rundvlees
gehakt, hamburger, rollade, riblappen, rundervinken, sukadelappen, tong
varkensvlees
rib- of schouderkarbonade, hamschijf, krabbetjes, rollade
lamsvlees
lamsvlees, lamsbout, lamskoteletten

Vis
Magere soorten zijn:
garnalen, forel, kabeljauw, koolvis, kreeft, krab, mosselen, oesters, rog, schelvis, schol,
snoek(baars), stokvis, tong, wijting, tonijn

Matig vette soorten zijn:

baars, brasem, karper, poon, tarbot, schar, zalmforel, zeewolf

Vette soorten zijn:
bokking, haring, heilbot, makreel, paling, sardines, sprotjes, zalm

Vlees vervangers (Kies bij voorkeur voor de magere soorten)
Magere soorten
Quorn, sojabrokjes, tahoe, tempeh

Vette soorten
vegetarische hamburger, vegetarisch gehakt, kaasburger (gepaneerde soorten leveren extra
calorieën)

Jus/saus
Ontvette of magere jus, een magere warme saus of jus van juspoeder.

Groenten
Kies elke dag voor een andere groentesoort. Eet ook regelmatig rauwkost. U kunt dit nemen
in plaats van de gekookte groente of als extra bijgerecht.
Appelmoes, compote, peulvruchten, rabarber, stoofperen en tutti-frutti zijn geen groenten.

Aardappelen/rijst/pasta/peulvruch¬ten:
2 kleine aardappelen (= ± 100 gram) zijn te vervangen door:
- 1½ aardappellepel (75 gram) gare macaroni, spaghetti of mie (ongekookt gewogen 25 gram)
- 1 aardappellepel (50 gram) gare rijst (ongekookt gewogen 25 gram)
- 1 aardappellepel (50 gram) gare tarwe (ongekookt gewogen 25 gram) bijv. Tarly
- 2 aardappellepels aardappelpuree zonder boter of margarine
- 2 aardappellepels (100 gram) gare peulvruchten (ongekookt gewogen 30 gram)
- 100 gram maïs (schoongemaakt)
- 1 snee brood zonder beleg
Let op: U kunt wel meer dan 2 kleine aardappelen of vervanging eten. Dit staat
op uw eigen voorbeelddagmenu vermeld.

Samengestelde gerechten
Een warme maaltijd bestaande uit 2 kleine aardappelen (= ±100 gram), groenten, klein stukje
vlees en jus, kunt u (af en toe) vervangen door:
- ½ pizza
- 1 diep bord erwtensoep (bij voorkeur met mager vlees) en 1 snee brood of roggebrood
- 2 pannenkoeken uit een standaard koekenpan bijvoorbeeld met groentevulling en magere kaas met appelrozijnenvulling etc.
- 1 extra grote pannenkoek (uit restaurant of hotel) met groenten of fruit, zonder kaas, spek etc.
- stamppot van 4 kleine aardappelen, veel groenten en (mager) vlees, als u het nagerecht weglaat
- ½ bord nasi of bami met 1 eetlepel satésaus, (mager) vlees, kip of magere ham of ei en atjar tjampoer
- ½ bord macaroni met mager rundergehakt of magere ham, tomatenpuree, ui en veel groenten zoals: prei, champignons, paprika

Nagerecht
• Een schaaltje magere yoghurt zonder suiker (1½ dl). Indien gewenst kan de magere yoghurt op smaak gebracht worden met:
- magere vla
- (magere) vruchtenyoghurt
- stukjes vers fruit, bijvoorbeeld sinaasappel, mandarijn, appel (eventueel met kaneel), aardbei
- vruchten op water
• magere vruchtenyoghurt zonder toegevoegd suiker
• magere vruchtenkwark zonder toegevoegd suiker
• magere kwark, verdund met karnemelk of magere melk en/of citroensap, met eventueel wat zoetstof of sinaasappel¬sap of een paar partjes vers fruit
• vla of pap zonder toegevoegd suiker, gekookt van halfvolle melk, eventueel met vloeibare zoetstof

FRUIT

1 Portie fruit is bijvoorbeeld:
- 1 appel of
- ½ grote banaan of 1 kleine banaan
- 15 druiven (klein trosje) of
- 1 grapefruit of
- 2 kiwi's of
- 3 mandarijnen of
- ½ mango of
- 2 nectarines of
- 1 peer of
- 2 perziken of
- 4 pruimen of
- 1 sinaasappel of
- 2 schaaltjes aardbeien of
- 1 schijf verse ananas of
- 2 schaaltjes (bos)bessen of
- 1 schaaltje bramen of
- 1 schaaltje kersen of
- 2 schijven (à 100 gram) meloen of
- 1 schaaltje vruchten op water of
- 1 schaaltje vruchtenpulp (=vruchtenmoes zon¬der suiker)
of
- 1 glas ongezoet vruchtensap (geen druivensap)

NB: De inhoud van 1 schaaltje of 1 glas is 150 ml.
Alle vruchten, ook zure, zoals citroen en grapefruit, leveren energie (calorieën), omdat ze vruchtensuiker bevatten. Dit geldt ook voor vruchtensap "zonder toevoeging van suiker" of "ongezoet". Probeer daarom niet meer dan 3 porties fruit per dag te gebruiken.

DRANKEN

Melk
In plaats van 1 glas halfvolle melk kunt u nemen:
-1 glas magere melk (eventueel van magere melkpoeder)
-1 glas karnemelk (eventueel met gepureerd fruit en/of zoetstof)
-1 glas halfvolle chocolademelk gezoet met zoetstof
-1 glas magere yoghurtdrink zonder toegevoegd suiker
-1 schaaltje magere (vruchten)yoghurt (eventueel met gepureerd fruit en/of zoetstof)

Onbeperkt te gebruiken
• koffie of thee zonder suiker en zonder melk
• koffie of thee zonder suiker met magere melk, halfvolle (koffie)melk of magere melkpoeder
• ijskoffie of ijsthee (sterke zwarte koffie¬ of thee met ijsblokjes) zonder suiker
• thee zonder suiker met partje citroen
• alle soorten kruiden- en bloesemthee en andere bijzondere theesoorten zonder suiker
• magere bouillon zonder vermicelli
• drinkbouillon
• heldere cup-à-soup
• water, sodawater
• mineraal- of bronwater zonder smaakjes
• mineraal- of bronwater met een klein scheutje appelsap, sinaasappelsap of citroensap
• suikervrije limonade van Diaran CP
• tomatensap
• groentesap
• frisdranken gezoet met sacharine of aspartaam

NB: Voor light frisdranken die met cyclamaat gezoet zijn geldt een maximum van 3 glazen per
dag voor volwassenen. Voor kinderen geldt een maximum van 2 glazen per dag.

Dranken die een geringe hoeveelheid energie (calorieën) leveren
• Lessini van Roosvicee
• Chrystal Clear
• Slimpie
• Limo light

TUSSENDOORTJES

U kunt vrij gebruiken:
Een kop bouillon met verse groenten, een paar augurken, stengel bleekselderij,
bloemkoolroosjes, komkommer, een paar olijven, paprika, radijsjes, een stuk rammenas, sla,
tuinkers, tomaten, een paar wortelen, een paar zilveruien.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:30

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
JE ziet, een heleboel mag, mits binnen de perken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:21

Dankjewel! Heb 'm opgeslagen in een wordbestand :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:54

Graag gedaan :D

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:52

Snackie schreef:
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
JE ziet, een heleboel mag, mits binnen de perken.

''heel erg bedankt!! daar heb ik zeker wat aan! :D

( ben ook aan t afvallen :P )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 06:46

Bedacht me net nog iets! Als je je avondeten wokt of op een grillplaat maakt, hoef je maar heel weinig olie te gebruiken. Dus mocht je eens wat vetter eten willen eten, maak het dan op een van die 2 manieren!

Overigens is vlees van de grillplaat érg lekker :Y)

Edit: als je je groente stoomt blijven er meer voedingsstoffen intact dan wanneer je het kookt. Groente is op deze manier ook veel lekkerder!