Het ligt veelal aan je ritme. Wanneer je niet ontbijt en je dus pas later op de dag begint met eten, is het vaak ook zo dat je ook 's avonds laat nog wat naar binnen werkt. Bovendien wek je je stofwisseling pas later op de dag op, terwijl deze dan meteen richting de avond weer minder wordt (rustfase). Ten eerste heel erg slecht voor je figuur
, en ten tweede heb je de volgende ochtend nog een vol gevoel (o.a. omdat de stofwisseling 's nachts wanneer je slaapt anders is, je lichaam neemt even pauze...). Je zou dus kunnen beginnen om in ieder geval in de week na 18 of 19 uur 's avonds niks meer te eten (in ieder geval niet een complete maaltijd, een lichte snack moet kunnen). Begin dan de volgende ochtend met iets lichts om er aan te wennen. Bijvoorbeeld een yogurtdrink, glas melk en een banaan of appel, schaaltje yoghurt/vla, musli met melk etc. etc.
Hou dit een tijdje lang vol, en je zult zien dat je 's ochtends echt met trek wakker wordt (zoals gezegd, het ligt veelal aan je ritme). Het is beter voor je lichaam, je wordt er fitter door....ik ben er zelfs behoorlijk door afgevallen.
Echt, serieus, probeer het. Ik had het er laatst nog met de broer van mijn vriend over (subtop wielrenner en trainingscoach voor beginnende tot internationaal bekende sportmannen en vrouwen). Hij gaf ook nog aan hoe slecht het voor je lichaam en stofwisseling is! Kijk, als je gemiddeld 8 uur slaapt en dan ook nog niet ontbijt, komt het soms voor dat je lichaam 12 uur of meer zonder voedsel functioneren moet! Dan volgt in een keer een behoorlijk grote lunch omdat je dan toch echt honger hebt, terwijl je lichaam nog niet eens opgang is.
Veel gemaakte fout door mensen die willen afvallen: Minder eten. Je moet juist regelmatig eten! Kleinere porties en natuurlijk gezond, met met behoorlijke regelmaat verdeeld over de gehele dag. Dan een beetje sporten et voila: De kilo's vliegen weg zonder dat je honger moet lijden
Oke, ik raak nu erg offtopic. Nogmaals, ik kon het ook niet, maar heb het mezelf geleerd en voel me sindsdien echt veel beter
Als het maar hartig is
Kan me er ook niets bij voorstellen dat mensen geen hap door de keel krijgen.. 
). Beter zelfs dan met veel brood/pasta enzo. Geeft me altijd zo'n vol, ploffig gevoel. Andere mensen eten juist weer heel veel eiwitten. Eieren bij 't ontbijten, veel vlees.
Ik sloeg het op den duur ook maar gewoon over omdat ik niets naar binnen kreeg, maar op den duur besefte ik dat het gewoon heel ongezond is en ben ik mezelf gewoon gaan dwingen minstens een halve boterham o.i.d. te eten, iniedergeval dat ik iets binnen heb. Gewoon volhouden en tadaa, tegenwoordig eet ik netjes 2 boterhammen met beleg 's ochtends.
Heb denk ik al 10 jaar moeite met ontbijten en mijn lichaam is er niet beter of slechter van geworen.. En hoeveel studies worden er nu niet gedaan over het feit dat ontbijten eigenlijk helemaal niet nodig is.. OF in ieder geval niet in de vorm die wij zien: veel brood en melk..