Niet kunnen ontbijten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:38

Ik kon ook nooit ontbijten, maar het is vreselijk slecht voor je lichaam en het ontbijt is echt gewoon de belangrijkste maaltijd van de dag.

Het ligt veelal aan je ritme. Wanneer je niet ontbijt en je dus pas later op de dag begint met eten, is het vaak ook zo dat je ook 's avonds laat nog wat naar binnen werkt. Bovendien wek je je stofwisseling pas later op de dag op, terwijl deze dan meteen richting de avond weer minder wordt (rustfase). Ten eerste heel erg slecht voor je figuur ;) , en ten tweede heb je de volgende ochtend nog een vol gevoel (o.a. omdat de stofwisseling 's nachts wanneer je slaapt anders is, je lichaam neemt even pauze...).

Je zou dus kunnen beginnen om in ieder geval in de week na 18 of 19 uur 's avonds niks meer te eten (in ieder geval niet een complete maaltijd, een lichte snack moet kunnen). Begin dan de volgende ochtend met iets lichts om er aan te wennen. Bijvoorbeeld een yogurtdrink, glas melk en een banaan of appel, schaaltje yoghurt/vla, musli met melk etc. etc.

Hou dit een tijdje lang vol, en je zult zien dat je 's ochtends echt met trek wakker wordt (zoals gezegd, het ligt veelal aan je ritme). Het is beter voor je lichaam, je wordt er fitter door....ik ben er zelfs behoorlijk door afgevallen.

Echt, serieus, probeer het. Ik had het er laatst nog met de broer van mijn vriend over (subtop wielrenner en trainingscoach voor beginnende tot internationaal bekende sportmannen en vrouwen). Hij gaf ook nog aan hoe slecht het voor je lichaam en stofwisseling is! Kijk, als je gemiddeld 8 uur slaapt en dan ook nog niet ontbijt, komt het soms voor dat je lichaam 12 uur of meer zonder voedsel functioneren moet! Dan volgt in een keer een behoorlijk grote lunch omdat je dan toch echt honger hebt, terwijl je lichaam nog niet eens opgang is.
Veel gemaakte fout door mensen die willen afvallen: Minder eten. Je moet juist regelmatig eten! Kleinere porties en natuurlijk gezond, met met behoorlijke regelmaat verdeeld over de gehele dag. Dan een beetje sporten et voila: De kilo's vliegen weg zonder dat je honger moet lijden :)

Oke, ik raak nu erg offtopic. Nogmaals, ik kon het ook niet, maar heb het mezelf geleerd en voel me sindsdien echt veel beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:41

Ik kan sochtends zelfs boerenkool of friet eten hoor :o := Als het maar hartig is :P Kan me er ook niets bij voorstellen dat mensen geen hap door de keel krijgen..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:42

@ Vjesta: Via google vond ik dat 100 gram gekookte rijst zo'n 43 gram ongekookt is. Dus dan is 't wel normaal inderdaad, wat jij zegt van 200 gram gekookt. Het klinkt zo ontzettend veel :P Maar goed ik eet zelf dan zo'n 100 gram gekookt per keer. Is voor mij echt zat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:45

phormicola schreef:
200 gr rijst/pasta whatever is idd belachelijk veel. Als ik bijv aardappeltjes eet bij m'n avondeten is dat zo'n 80-100 gr. En dat is echt meer dan genoeg hoor, vooral als je moet afvallen.

Nee juist niet.

Als je moet afvallen is het de bedoeling dat je een zo normaal mogelijk voedingspatroon aanhoud. Je komt namelijk aan als je minder eet dan je nodig hebt, of heel onregelmatig eet. In het eerste geval verbrand je idd je vet, maar alles wat je meer eet dan gewoonlijk sla je direct op omdat je lichaam in een soort van uithongering verkeerd (het jo-jo effect, niemand houdt het namelijk z'n leven lang vol om te weinig te eten). In het tweede geval staat je lichaam in de spaarstand, en word er veel opgeslagen omdat je lichaam geen idee heeft wanneer er weer eten komt en het dus opslaat.

Daarbij is de kans ook veel groter als jij te weinig aardappelen ed. eet, dat je 's avonds gaat snaaien. Heeft niets met zelfbeheersing te maken, maar met het feit dat je lichaam gewoon hoort te verbranden.

Als je tussen de 19 en de 50 bent en vrouw moet je per dag eten:
Groenten: 200g (4 opscheplepels)
Fruit: 200g (2 stuks)
Brood: 210g (6 sneetjes)
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten: 200g (4 aardappelen/opscheplepels)
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers: 100g
Melk(producten): 450ml
Kaas: 30g (1,5 plak)
Halvarine: 30g (5g/sneetje)
Bak-, braad- en frituur-producten, olie: 15g (1 eetlepel)
Dranken (incl. melk): 1,5 liter

Als je dat eet, regelmatig over de dag verdeeld, zul je afvallen. Niet alleen omdat je lichaam harder moet werken om het te verteren en je dus minder vaak honger hebt, maar ook omdat je lichaam 'weet' dat er altijd weer eten komt en het dus veel minder opslaat.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 07-07-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Re: Niet kunnen ontbijten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:48

Het kan zijn dat je in de ochtend inderdaad geen zoete eter bent, of zoute eter bent.
Onderzoek dit eens :)

We geven hier tips, en het lijkt me als of je het dood normaal vind dat je dit hebt?
Ben je niet nieuwsgierig hoe dit komt? Hoe het is ontstaan? Kom je uit een stressvolle dag?
Neem je wel de tijd in de ochtend ook om te eten? Of is je ochtend gehaast, vlug en razend snel?
Een banaan in de ochtend is ook een goede.

Ben je bezig met afvallen? en hoe kwam je hier trouwens bij om een topic over te openen?
Ik ben puur nieuwsgierig hoor, probeer niet aanvallen te zijn. Maar ben benieuwd waar het vandaan komt.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:56

Ai mijn eetpatroon is ook bedroevend slecht :o

Ik neem tegenwoordig wel drinkontbijt en drink dan paar bakken koffie, pas rond 16.00u neem ik een broodje en ik eet pas rond 20.30u (of om 22.30u als mn vriend dag-dienst heeft). Om 23.00u neem ik een kleine snack, verder snoep ik niet.
Als ik eerder op de dag brood eet heb ik het probleem dat ik zo vol zit dat ik mn avondeten niet meer wegkrijg..

T komt vaak voor dat ik enkel mn avondeten opheb, ik mis gewoon het hongergevoel ofzo ??

Overigens ben ik niet bang om dik te worden, en weeg ik met mn 1.85m netjes 70kg.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:59

Nou ja, ik kan niet niet ontbijten maar heb er wel moeite mee. Heb een jaar of iets meer drinkyoghurt gehad van Goedemorgen en sinds een jaar probeer ik weer brood te eten 's ochtends want ik had daarvoor altijd heel snel weer honger. Het lukt nog steeds niet altijd maar meestal eet ik twee broodjes met kersenjam en wissel dat soms nog af met iets anders. Ik doe er wel lang over haha :P

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:00

Ik begrijp ook niet dat mensen niet kunnen ontbijten hoor.
Je moet toch je motor `smorgens ergens mee opstarten!!!
Verder ben ik hier helemaal met Vjestagirl eens.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:24

@ Vjesta: Ik ben het helemaal met je eens dat je inderdaad genoeg moet eten. Ik denk alleen wel dat verschillende mensen verschillende opvattingen hebben over eten. Zo kom ik nooit aan 6 boterhammen per dag, ik ontbijt met fruit en lijnzaad ipv boterhammen. Zo kom ik dus wel makkelijk aan 3-4 stuks fruit. Daarnaast bestaat mijn avondeten ook vaak uit alleen groente en vlees/vis/vleesvervanger. Ik doe 't daar echt prima op (klinkt ook net alsof ik een paard ben eigenlijk :') ). Beter zelfs dan met veel brood/pasta enzo. Geeft me altijd zo'n vol, ploffig gevoel. Andere mensen eten juist weer heel veel eiwitten. Eieren bij 't ontbijten, veel vlees.
Punt is dat 't dus vooral afhangt van wat jij te horen hebt gekregen/gelezen hebt over voeding hoe je daar tegenover staat. Ik denk zelf ook niet dat er echt 1 beste manier is kwa eten. Sowieso is de een 1.55 en 60 kilo en de ander 1.80 en 200 kilo. Die zullen dan ook andere hoeveelheden nodig hebben. Zelfde met mensen die veel en weinig bewegen. Ik neem aan dat je je hoeveelheden daar ook aan moet aanpassen.
Feit blijft wel dat 3 hoofdmaaltijden en 2-3 tussendoortjes naar mijn mening het beste zijn. Maar hoe je dat dan precies invult, dat is voor iedereen anders.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:34

@ Vjesta, kun je wel zeggen, maar dat is gewoon geen 'normaal' voedingspatroon voor sommige mensen. Ik werd daar bijv moddervet van. Het is allemaal niet zo zwart wit en niet ieder lichaam kan hetzelfde handelen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:36

phormicola schreef:
@ Vjesta, kun je wel zeggen, maar dat is gewoon geen 'normaal' voedingspatroon voor sommige mensen. Ik werd daar bijv moddervet van. Het is allemaal niet zo zwart wit en niet ieder lichaam kan hetzelfde handelen.

Dat kan inderdaad hoor, ik kom bijvoorbeeld ook snel aan van producten als aardappelen en brood.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:42

Ik hak al langer met dit bijltje (al meer dan 10 jaar) en daarmee wil ik niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar wel dat ik heel erg veel ervaring heb.

Koolhydraten zijn prima als je buitengewoon actief bent en als je heel erg insuline gevoelig bent. Sommige mensen zijn dat, prima dan. Ik niet. Ik ben nu wel actiever dan voorheen, dus eet ik ook meer koolhydraten en meer eiwitten, en minder vet dan normaal. Zo pas ik dat elke dag aan en datgaat goed :)

Maar ik word inmiddels echt strontziek van die Voedingscentrum meuk die iedereen elkaar voorschoteld.
Sowieso, probeer eens precies zo te eten en vul dat dan eens in bij de Eetmeter. op hoeveel kcal kom je dan? Ik zal je zeggen: ver onder de 2000 die ze aanraden. Het rammeld aan alle kanten.

Op hun eetpatroon VOCHT ik om boven de 1000 kcal te komen en kwam heel erg aan in de loop van de jaren. Gelukkig ben ik zelf gaan nadenken en zie ik er nu prima uit :)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:50

Ik ben ook een slechte ontbijter. Nu gaat het om 9:00 's ochtends wel prima, maar als ik naar school moet en ik moet om 6:00 eruit dan krijg ik niks binnen.
Ik heb heel lang mezelf gedwongen om te eten, soms at ik dan een beschuitje, soms een broodje, soms allebei. Het gebeurde me alleen te vaak dat ik dan ontzettend misselijk werd. Soms pas in de bus, soms al meteen na het eten. Geen leuk begin van je dag als je om 6:45 staat over te geven.
Dus sindsdien eet ik gewoon niet en zodra ik ook maar iets een honger gevoel krijg dan eet ik. Ik ben nu nooit meer misselijk 's ochtends, godzijdank.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:59

Ik heb het ook een keer gehad. Normaal eet ik wel in de ochtend. Maar in die periode kreeg ik ook niks door m'n keel. Toen heb ik gewoon droge crackers gegeten. Desnoods 1 hap of maar 1 cracker. Maar ik moest toch echt iets eten. Later ben ik overgestapt op drinkontbijt. Nu kan ik weer gewoon ontbijten. Geen idee waar dat aan lag trouwens :S

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:03

phormicola schreef:
Ik hak al langer met dit bijltje (al meer dan 10 jaar) en daarmee wil ik niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar wel dat ik heel erg veel ervaring heb.

Koolhydraten zijn prima als je buitengewoon actief bent en als je heel erg insuline gevoelig bent. Sommige mensen zijn dat, prima dan. Ik niet. Ik ben nu wel actiever dan voorheen, dus eet ik ook meer koolhydraten en meer eiwitten, en minder vet dan normaal. Zo pas ik dat elke dag aan en datgaat goed :)

Maar ik word inmiddels echt strontziek van die Voedingscentrum meuk die iedereen elkaar voorschoteld.
Sowieso, probeer eens precies zo te eten en vul dat dan eens in bij de Eetmeter. op hoeveel kcal kom je dan? Ik zal je zeggen: ver onder de 2000 die ze aanraden. Het rammeld aan alle kanten.

Op hun eetpatroon VOCHT ik om boven de 1000 kcal te komen en kwam heel erg aan in de loop van de jaren. Gelukkig ben ik zelf gaan nadenken en zie ik er nu prima uit :)

Bedoel je het lijstje van vjesta? Want lijkt me dt je dan wel een gezond aantal calorieen behaalt hoor...

Oke, even zo uit mijn hoofd:

Citaat:
Fruit: 200g (2 stuks)

Men zegt: Twee stuks fruit per dat...Een kleine appel heeft ong. 60 kcal. Een banaan 80. Ik ga eerst maar eens van twee appels uit, dat zijn van al 120 kcal.

Citaat:
Groenten: 200g (4 opscheplepels)

Afhankelijk van de groente zal dit niet het meeste zijn. Maar ja, eet je normale spinazie of a la creme? Bloemkool met of zonder sausje? 20-50 kcal neem ik even.

Citaat:
Brood: 210g (6 sneetjes)

Een sneetje bruin fijn volkoren heeft toch al goed 80 kcal. keer 6 is 480 kcal.

Citaat:
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten: 200g (4 aardappelen/opscheplepels)

Uitgegaan van aardappelen: een kleine aardappel bevat 70 kcal. Keer 4 is 280 kcal.

Citaat:
Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers: 100g

Ik ga uit van een stukje vlees. 100 g....nah, 150-200 kcal mag je wel rekenen afhankelijk van het soort vlees en de bereiding.

Citaat:
Melk(producten): 450ml

Halfvolle melk.....70 kcal per 100m ml meende ik...Keer 4,5 is goed 300 kcal. Tja, ik ga even alleen uit van melk....magere Yoghurt heeft minder, vla weer meer, dus hang er even tussen.

Citaat:
Kaas: 30g (1,5 plak)

ong. 30 gok ik

Halvarine: 30g (5g/sneetje)

ong 100 kcal.

Citaat:
Bak-, braad- en frituur-producten, olie: 15g (1 eetlepel)

Laat ik even open.

Citaat:
Dranken (incl. melk): 1,5 liter

laat ik open.

Kom ik al op circa 1500 kcal, sommige dinen nog opengelaten en andere dingen laag aangehouden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:06

Jezelf dwingen. Het spijt me, maar zo ben ik er ook vanaf gekomen :)) Ik sloeg het op den duur ook maar gewoon over omdat ik niets naar binnen kreeg, maar op den duur besefte ik dat het gewoon heel ongezond is en ben ik mezelf gewoon gaan dwingen minstens een halve boterham o.i.d. te eten, iniedergeval dat ik iets binnen heb. Gewoon volhouden en tadaa, tegenwoordig eet ik netjes 2 boterhammen met beleg 's ochtends.

Het is zo ontzettend slecht om niet te ontbijten. Hiermee houd je namelijk je spijsvertering op en komt het niet op gang. Wat ook helpt is om eerst bijvoorbeeld een glas melk te drinken. Dat vult en maakt je een beetje 'wakker' waardoor het eten wat makkelijker gaat. Verder gewoon zorgen dat het iets is wat je echt lekker vindt, dus niet 'even makkelijk doen' o.i.d.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:25

Inderdaad, even doorbijten en gewoon iets eten.. Een stuk fruit, een glas melk, een half boterhammetje.. Gewoon iets proberen naar binnen te werken, zelfs al heb je geen zin of geen honger. In het begin is het even lastig, maar na een tijd lukt het wel hoor!

Ik at ook nooit 's morgens, omdat ik geen honger had en liever 10 min langer in bed lag. Maar ik ben van nature erg slank, mager zelfs, en ik wilde dikker worden dus ben ik mezelf beginnen verplichten om ook smorgens iets te eten, ook al is het niet veel!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 16:52

Ho ho, wacht ik heb dit topic niet geopend om te gaan discussiëren over hoe en wat te eten! Daar is namelijk echt al wel een topic voor..

Ik ben dit topic begonnen omdat ik me afvroeg of er meerdere mensen zijn zoals ik, die gewoon niet altijd goed kunnen ontbijten, want ik kan het ook net zo goed wel :j Heb denk ik al 10 jaar moeite met ontbijten en mijn lichaam is er niet beter of slechter van geworen.. En hoeveel studies worden er nu niet gedaan over het feit dat ontbijten eigenlijk helemaal niet nodig is.. OF in ieder geval niet in de vorm die wij zien: veel brood en melk..

Ik hoef ook zeker niet af te vallen, ben echt blij met mijn lichaam en met mijn gewicht, BMI is precies goed, zit lekker in mijn vel dus daar gaat het ook echt totaal niet om!
Het gaat mij om het feit dat ik geen motivatie kan vinden om te eten, en dan krijg ik als gevolg daarvan het ook gewoon echt niet weg.. Kan dan bijvoorbeeld stikken in een klein hapje brood..

Banaan is inderdaad een prima ontbijt, maar die mag je maar max 2 per week.. Beetje jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:30

Barbabientje schreef:
Ho ho, wacht ik heb dit topic niet geopend om te gaan discussiëren over hoe en wat te eten! Daar is namelijk echt al wel een topic voor..

Ik ben dit topic begonnen omdat ik me afvroeg of er meerdere mensen zijn zoals ik, die gewoon niet altijd goed kunnen ontbijten, want ik kan het ook net zo goed wel :j Heb denk ik al 10 jaar moeite met ontbijten en mijn lichaam is er niet beter of slechter van geworen.. En hoeveel studies worden er nu niet gedaan over het feit dat ontbijten eigenlijk helemaal niet nodig is.. OF in ieder geval niet in de vorm die wij zien: veel brood en melk..

Ik hoef ook zeker niet af te vallen, ben echt blij met mijn lichaam en met mijn gewicht, BMI is precies goed, zit lekker in mijn vel dus daar gaat het ook echt totaal niet om!
Het gaat mij om het feit dat ik geen motivatie kan vinden om te eten, en dan krijg ik als gevolg daarvan het ook gewoon echt niet weg.. Kan dan bijvoorbeeld stikken in een klein hapje brood..

Banaan is inderdaad een prima ontbijt, maar die mag je maar max 2 per week.. Beetje jammer...

1. Die studies zou ik graag willen zien, aangezien het wel nodig is om te ontbijten.
2. No offence, maar je stelt je een beetje aan. Er zijn een heleboel tips gegeven en het zou fijn zijn als je die gebruikt aangezien het topic daarvoor is.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:38

Oh maar ik zeg niet dat we niet moeten ontbijten! Maar zoals in nederland gebruikelojk is met 2 sneeen brood is totaal niet nodig!

De tips ga ik ook zeker gebruiken want ik weet hoe slecht het is om helemaal niets te nuttigen als ontbijt!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:48

En hoe weet je dat het slecht is dan? Ben je moe, dik, ongezond?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:52

Nope nergens last van! Kan alleen slecht mn bed uit, maar dat staat er naar mijn inziens los van!

Heb alLeen denk ik zoals Vjestagirl (hoop dat ik het goed geschrven heb, zit opp mn mobiel ) wel een soort van suikerverslaving, maar das eigenlijk ook niets nieuws..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:09

Als je nergens last van hebt, waarom is niet ontbijten slecht dan? Omdat 'ze' dat zeggen?
Ik ben meer een voorstander voor zelf nadenken. Misschien functioneerd jouw lichaam prima zonder ontbijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:38

phormicola schreef:
Als je nergens last van hebt, waarom is niet ontbijten slecht dan? Omdat 'ze' dat zeggen?
Ik ben meer een voorstander voor zelf nadenken. Misschien functioneerd jouw lichaam prima zonder ontbijt.

Omdat het op langere termijn zeker voor problemen gaat zorgen, denkend aan bijvoorbeeld verstoppingen. Het is dus niet omdat 'ze' het zeggen, maar omdat het door alle dokters en alles afgeraden wordt je ontbijt over te slaan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:49

Barbabientje schreef:

Mag je maar 2 bananen per week? Ik eet er 5 denk ik. En nu? :P