Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:09

Ik scoor op die test ook 9 punten :P. Maar ik wist al dat ik superhypermobiel ben. Ook die link met kindersymptomen is heel herkenbaar, zelfs de platvoeten heb ik :P.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:15

komt vaker voor dan je denkt hoor, en meeste mensen weten niet eens dat ze hypermobiel zijn

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:22

Ik wist het al een tijd, vanaf mijn 18e en daarvoor had ik wel een vermoeden. Turnen op hoog niveau kan namelijk haast niet als je niet hypermobiel bent :P.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 10:36

__PrinCes schreef:
Hier nog iemand :')
Paar weekjes geleden kwam de fysio ermee dat alles toch wel iets verder boog dan bij een gemiddeld mens en dat ik daardoor zo vaak een "zeer" lijf heb omdat m'n spieren teveel moeten doen.

welkom :D

Eergisteren weer naar de fysio geweest. Ik heb een heerlijke massage gekregen!! Ik vond het eerst wel lekker, tot ze klaar was.... Hele dag hoofdpijn gehad en een zere nek. Gisteren was het nog erger.. kon bijna niet omkijken met autorijden, best lastig :j Blessure schouder liet zich ook weer even voelen, lekker branden in het gewricht.. vandaag mega spierpijn tussen mijn schouders in in mijn rug :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:25

hier nog een 'freak'. fysio gehad voor mijn knieën, en hij vond het toch wel een beetje bizar hoever hij door kon duwen. ik werd inderdaad ook vergeleken met 'normale' mensen haha. het bleef verder bij de bijnaam: charlie chaplin. 8-)
ik kan mijn knieën in de meest onmogelijke hoeken zetten, duimen tegen mijn polsen, benen in mijn nek, omgekeerde kleermakerszit... ik vouw me ook altijd op. vind ik gewoon lekkerder zitten. mensen vinden het altijd heel vreemd. het is niet goed voor mijn gewrichten, maar ach... :)
het stijf zijn herken ik trouwens ook wel. na een tijd lang zitten ofzo vooral. heel vervelend, het zit dan ook gewoon overal..

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:50

hier nog zo'n rare... Ik heb dus ook HMS. Geen pretje, mijn moeder had het vroeger, en die loopt nu iedere dag met pijn die vergelijkbaar is met reuma. Bij mij is ook alles lenig. dat van stijfheid herken ik ook. Daar heb ik fysio voor gehad, maar mijn spieren zijn gewoon zo zeer, dat er niet tegenop te kneden valt, ga je naar de fysio hopende dat het minder kan worden, maar helaas...
Ik heb er nu zelfs last van met paardrijden, in mijn handen, benen, schouders en rug. Dus ik hoop echt dat het niet erger wordt, want straks kan ik niet meer paardrijden en dat zou gewoon K*T zijn :+

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 06:10

Ik heb juist weer niet die alom bekende symptomen van hypermobiliteit. Kan echt niet mijn duim tegen mijn pols leggen :P Ik zal doorgaans ongetwijfeld wel verder buigen dan anderen maar maak geen freaky bewegingen (hoewel, ik betrap me er wel eens op dat ik met mijn benen gekruisd sta en mijn voeten tegen elkaar, of mijn ene voet omgekeerd tegen de andere :o ). Maar verder probeer ik ook niets te forceren. Want als een gewrichtje vast gaat zitten moet ik meteen weer naar de manueel therapeut.

Waar ik het meeste last van heb is de spierpijn. Mijn rug schijnt ook iets rechter te zijn dan 'normaal' waardoor mijn spieren altijd aan het compenseren zijn. En de boel kan soms lekker kraken, dat komt echt met vlagen. Dat zit dan vooral in nek en bovenrug. Onderrug kraakt moeilijker, behalve als ik een hele gymnastische draai maak als ik in bed lig :D Ook moet ik opletten dat ik niet in een aparte houding blijf zitten. Vooral als ik bijvoorbeeld zit en mijn bovenlichaam gedraaid heb komt het wel eens voor dat zich ergens iets vast zet waardoor ik echt even de manueel therapeut nodig heb om de boel weer in het gareel te krijgen. En er zullen wel veel meer dingen zijn die met de mobiliteit te maken hebben die ik wel of niet of anders doe. Maar dat gaat automatisch. Wat zeer doet, doe je niet.

Is ook deels een reden dat mijn houding met paardrijden niet optimaal is. Ik duikel vaak naar voren als mijn paard versnelt in draf omdat ik anders het gevoel heb dat ik doorbuig naar achteren, waarschijnlijk omdat mijn rug dus zo recht is. En in galop vind ik het ook moeilijk om de bewegingen op te vangen. Toch zegt therapeut dat ik wel lekker moet blijven rijden, zolang ik op mijn techniek blijf letten.

Wat ik wel eng vind is dat ik de laatste tijd wat krampjes heb in mijn vingers en polsen. Daar ben ik echt een beetje bang voor. Dus proberen ze niet meer te knakken en veel in beweging houden...Iemand daar ervaring mee? *Oftewel ik zoek even een beetje geruststelling dat het gewoon spierpijn is* :=

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:42

Kramp in vingers en polsen heb ik ook, ik besteed er verder geen aandacht aan. Is meestal als ik te veel heb gedaan en mijn spieren dus echt even bij moeten komen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:14

ik heb juist kramp in mijn vingers en spieren als ik niet vaak genoeg kraak....zodra ik dan kraak is de kramp vaak ook snel weg...

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:49

kramp in vingers heb ik ook last van, maar ik zou me er nog niet te druk om maken, totdat het erger blijft worden natuurlijk...

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:33

Ik krijg ook last als ik te lang niet kraak. Vooral in mijn knieën. En inderdaad even kraken en het is weg. Maar ja, te vaak en het doet weer pijn :P

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:01

Hier nog iemand met HMS :) sinds maart loop ik al met 'pijn in mijn gewrichten' wat van kwaad tot erger ging (en nog steeds erger word). Eerst kreeg ik de stempel RSI, maar dat verklaarde niet waarom de pijn van polsen naar ellebogen naar... ... ging.
Uiteindelijk is het in het ziekenhuis vastgesteld dat ik in iedergeval HMS heb. :) In ieder geval, dus. Ze zijn er nog niet over uit of het het enigste is wat ik heb.

Ondertussen ondervind ik er veel last van. Zowel met werk, als school, als dagelijks leven en hobbies. Omdat het elke dag wat anders is, is het lastig voor mij om bijvoorbeeld aan mijn baas te zeggen wat ik vandaag wel of niet kan. :+ Wat natuurlijk niet werkt. Ook longboarden (als ik afzet draai ik voor mijn gevoel mijn heup uit de kom), paardrijden (getrek aan ellebogen), kickboksen (vul zelf maar in :P ) en hardlopen zou niet meer gaan of met veel moeite. Hardlopen heb ik niet op willen geven, en daar ben ik nu heel rustig mee bezig. Mijn spieren zullen toch sterker moeten worden, en ik blijf erbij dat hardlopen op den duur goed zal zijn en ook stevigheid zal geven. Paardrijden heb ik even een hard hoofd in, omdat het ergste in ellebogen en heupen zit. Maar mijn paardje is gelukkig nog niet zo oud, dus ik heb nog tijd 'om er over na te denken.'

Helaas is op dit moment mijn grootste 'probleem' school. Ik doe de opleiding goudsmid, met veel gehamer, gezaag en fysiek geweld. Ik twijfel heel sterk of ik het wel aan kan. Ik heb een jaar uitstel gekregen door medische omstandigheden, vanaf maart heb ik niks meer kunnen doen op school, maar ik twijfel sterk of ik het tweede jaar overnieuw wil doen. Ik twijfel sterk of ik het nog aankan. Het is een pittige opleiding, en ik wil niet halverwege het jaar aan mezelf toegeven dat het toch niks worden zal, maar ondertussen wel flink wat geld er aan uitgeven. :)

Ik heb wel een backupplan, maar zoals iedereen kan lezen heeft HMS er wel flink voor gezorgd dat mijn leven op z'n kop staat. Ik was een sportief, actief persoon die hard was voor zichzelf, en nu moet ik noodgedwongen een stap achteruit doen en eerst kijken of ik het wel aankan, voordat ik het ga doen. (Een stapel borden optillen, een paard borstelen, uitmesten, een wasmand dragen). En op sommige dagen heb ik gigantisch veel pijn, en op sommige dagen is er niks aan de hand. Wat voor mijn omgeving moeilijk in te schatten is, maar wat er schijnbaar ook voor zorgt dat mensen denken dat ze wel even voor mij kunnen bepalen wat ik wel of niet kan.

Dus tja :) freak zijn, jippie, helaas heeft hypermobiel voor mij vergaande gevolgen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:11

Ik heb dus ook iig HMS, ze zijn bij mij nu aan het uitzoeken of het een variant van Ehler Danlos of Stickler kan zijn.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:33

Dat kon de reumatoloog die ik had niet vaststellen, als ik dat wilde weten moest ik weer opnieuw naar de huisarts, andere testen etc. Wil ik op zich nog wel gaan doen, especially ED, wegens het feit dat ik om niks littekens en blauwe plekken krijg, wat op zich een teken er van is. :)

En zo blijven we bezig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:40

Hmm mijn nek kraakt ook,maar dat komt door de hernia die er zit.
Of is er een verschil in kraken van de gewrichten?
Is het echt Kraken of Knakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:53

Goede vraag :+
Denk eerder knakken? Hier in ieder geval toch .. als je bv. rechtstaat dat er even wat terugschiet (of wegschiet :+), kort knakje en dan is het weer voorbij (doet het vaak wel pijn :P ). Maar misschien ervaren anderen dat anders ;)

Ik heb ondertussen trouwens bij mij HA mijn Vitamine D laten testen, moest toch bloed laten trekken voor een allergische reactie, dus heb gevraagd of dat even meteen mee kon bepaald worden. Omdat je van een tekort ook last van je gewrichten kan hebben en heel erg moe kan zijn .. Maar dat gehalte is heel normaal bij mij.

Dus alles is zowat uitgesloten via bloed & foto's enzo ...
Er zit wel vanalles mis, de reumatoloog had een heel verslag waaruit toch wel bleek dat het niet allemaal goed zat :+ Maar of het onder 1 naam te vatten is .. ik weet het niet .. en ik weet ook niet of ik dat wel wil ... Denk dat het dan ofwel HMS is, ofwel fibromyalgie. Ofwel (en misschien zelfs eerder), een combinatie van beiden .. Ik weet het niet, maar die dingen geven voor mij de meeste herkenningspunten van wat ik tot nu toe ben tegengekomen, en aangezien mijn bloed & foto's verder niks zeggen ...