Help! Problemen thuis wil weg!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Help! Problemen thuis wil weg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:07

TS: misschien kun je de kindertelefoonbellen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:14

@Xantaatje
Ik vind ook normaal dat ouders dat willen weten hoor.
Maar het hoeft niet in te houden dat ze van je houden/ om je geven.
Het kan ook veroorzaakt worden omdat ze te veel controle willen houden.

Love099

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:56

Nou dat ze het adres+Telefoon nummer willen weten vin ik een beetje overdreven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:41

Hhilde schreef:
DaniBanani schreef:
Ik vind reacties als 'nou, da's heel normaal, stel je niet zo aan' écht niet kunnen..van afstand is níet te beoordelen of een klap gerechtvaardigd is of onnodig en veel te hard, of dreigementen een enkele keer voorkomen of regelmatig.

TS, ik ga je even een pbtje sturen. :)

We horen een verhaal maar van één kant en wat je zegt is waar. Andersom is dat ook zo; van afstand is níet te beoordelen of de situatie echt zo is als TS omschrijft. Ik ken genoeg pubers die van zichzelf vinden dat ze een enorm nare thuissituatie hebben en ook zeker weten dat ze het heel goed doen (daar zijn ze op dat moment zelf écht van overtuigd) en achteraf is het meestal toch niet zo erg. Vind het ook verschrikkelijk naar dat ze dit soort dingen over haar eigen ouders op internet zet :\

Jij kan het weten, je bent zelf ook maar pas 16..... snap niet waar jij zo over oordeelt zeg.
En nee, slaan is NIET normaal. Misschien een "pak voor je broek" als je 5 bent, maar als je 16 bent niet. En het huis uitgezet worden OOK niet!
Ik hou me nu nog in, ik vind het echt belachelijk, en kan er heel kwaad om worden dat je dit zegt:

Hhilde schreef:
Vind het ook verschrikkelijk naar dat ze dit soort dingen over haar eigen ouders op internet zet :\

Ts kan het blijkbaar nergens anders kwijt. Wordt gepest, heeft haar mentor benaderd (wat moeilijk is!) en vraagt hier om adviezen. Niet om of een mede puber haar wel of niet wil geloven!!!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:16

VivaLaVida schreef:
Jij kan het weten, je bent zelf ook maar pas 16..... snap niet waar jij zo over oordeelt zeg.
En nee, slaan is NIET normaal. Misschien een "pak voor je broek" als je 5 bent, maar als je 16 bent niet. En het huis uitgezet worden OOK niet!
Ik hou me nu nog in, ik vind het echt belachelijk, en kan er heel kwaad om worden dat je dit zegt:

Ts kan het blijkbaar nergens anders kwijt. Wordt gepest, heeft haar mentor benaderd (wat moeilijk is!) en vraagt hier om adviezen. Niet om of een mede puber haar wel of niet wil geloven!!!

TS wordt niet het huis uitgezet. Zoals ik het lees niet frequent geslagen. Dat jij alles aanneemt wat je leest zegt wat over jou, niet over mij. Misschien dat jij het wel leuk vindt als je kind over je schrijft (op internet NB!) dat je alcoholist bent en dat je woedeaanvallen hebt.. Maar dan ben je denk ik een van de weinigen :) En ik zeg niet dat ze liegt. Ik geloof haar op haar woord. Maar houdt wel in m'n achterhoofd dat dit verhaal maar van een kant is.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:17

Brainless schreef:
@Xantaatje
Ik vind ook normaal dat ouders dat willen weten hoor.
Maar het hoeft niet in te houden dat ze van je houden/ om je geven.
Het kan ook veroorzaakt worden omdat ze te veel controle willen houden.

Dat kan maar waarom willen ze die controle hebben? :D

Citaat:
Nou dat ze het adres+Telefoon nummer willen weten vin ik een beetje overdreven

En waarom is dat overdreven? mes snijdt aan twee kanten he, soms wil ik dat ook weten , tja moeder gevoel he

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:30

TS ik vind het erg balen voor je dat je je zo voelt bij de hele situatie. Het lijkt wel iets dat heel moeilijk is op te lossen. Soms zitten twee partijen helemaal "vast" en zit er gewoon helemaal geen beweging meer in een situatie. Dat lijkt ook wel een beetje zo bij jou.

Aan de ene kant denk jij zelf: het heeft toch geen zin meer, ik wil gewoon weg. Ik heb hier geen zin meer in.
Aan de andere kant merken jou ouders dat ook natuurlijk (misschien zeg je het ook wel) en zij maken er zelf behoorlijk een potje van.

De zin om de situatie dan nog echt te veranderen verdwijnt aan beide kanten dan ook en zo komt er geen verandering en een erg negatieve sfeer.

Daarom is mijn vraag: zijn er ook dingen die wel leuk zijn tussen je ouders en jou? Is er weleens een moment - hoe kort ook - waarop je denkt, nu is het eigenlijk best gezellig? Dat zijn eigenlijk de momenten waarop je dat ook letterlijk tegen je ouders moet zeggen. Vraag bijvoorbeeld dan: "zullen we dit eens vaker doen, want dat is leuk/gezellig". Heel misschien kun je zo zelf een wat positievere sfeer maken. Het kan natuurlijk zijn dat je ouders daar helemaal geen boodschap aan hebben, maar het is een poging waard.

Wat de vervelende momenten betreft, probeer ook daar er anders mee om te gaan. Schrijf eens voor jezelf op wat je zegt op de momenten dat het mis gaat. Probeer dan eens op te schrijven hoe je ook in die situatie iets positiefs zou kunnen toevoegen. Ik weet, het is ingewikkeld, maar soms helpt dat heel snel. Ik geef een voorbeeldje: als je ziet dat je vader bezig is om boos te worden, zeg jij vast weleens iets negatiefs waardoor hij "afgaat" (= woedend wordt). Ik zeg maar wat, iets van 'ik haat je" of "Jij bent ook altijd ...". Verander dat dan in iets wat positief is, bijvoorbeeld: "Pap, laten we even een kop thee (koffie) maken en er even gewoon over praten".

EDIT: ik bedoel hiermee dus allemaal niet te zeggen dat het allemaal aan jou ligt en dat jij daarom moet veranderen. Daarom mijn post ge-edit, om het wat duidelijker te maken. Ik bedoel: JIJ zit in deze situatie en hebt er last van. De enige die zal proberen er iets mee te doen, ben jij zelf. Vandaar de tip hoe je dat zou kunnen doen. Maar ik vind dus eigenlijk dat juist je ouders ook weleens wat beter hun best zouden kunnen doen. Alcoholisme is sowieso al een heel vervelend probleem dat snel een heel vervelende en nare sfeer in huis geeft . Maar iemand die dronken is, ... tsja, ... onbegonnen werk om dan te proberen de sfeer een beetje leuk te houden. Dat snap ik ook wel.

Maar ik weet dat dat heel moeilijk is hoor. Het lijkt me ook best een behoorlijk probleem.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 25-06-11 08:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:42

ik ben zelf opgegroeid met een vader die zwaar alcoholist was/is en een moeder die zichzelf begroef in haar werk om maar niet thuis te hoeven zijn.
ook mijn ouders waren erg conrolerend mbt adressen, nummers etc. dit had niks met bezorgdheid te maken, maar met sociale controle, en mij geen ruimte/vrijheid gunnen.
lichamelijk mishandeling kon ik het ook niet noemen, maar denk maar eens aan de geestelijke mishandeling , en ik denk dat juist dat gedeelte door heel veel mensen vreselijk wordt onderschat.
iemand die opgroeid binnen een "normaal" gezin , kan zich niet indenken wat dat allemaal met een kind/volwassene doet , en hoe zwaar het leven dan is.
het wordt makkelijk gebagatalliseerd , maar dat is echt onterecht.
ik vind het dus ook triest om te lezen hoe hier op de TS wordt gereageerd , denk jezelf eens in om zelf in zo"n situatie te zitten en je omgeving doet alsof je overdrijfd.......

TS ; het enige advies wat ik je kan geven is om professionele hulp in de schakelen , ik weet dat die stap groot en moeilijk is, maar daar zitten de mensen die je echt kunnen helpen, en die echt iets aan je situatie kunnen doen , ik wens je heel veel sterkte toe.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:50

Hhilde schreef:
Sorry hoor, maar ik vind dit best normaal. Mijn ouders willen ook altijd een adres weten en een telefoonnummer als ik ergens heen ga. En mijn moeder heeft me ook wel eens geslagen. En m'n vader is ook wel eens zo boos geweest dat hij me eruit wou en me klappen wilde verkopen. Komop zeg, je bent niet van suiker en waarschijnlijk ook nog puber.

We horen dit verhaal maar van een kant en misschien ben jij er van overtuigd dat je het slecht hebt; ik twijfel daaraan.

Ik geloof niet dat jouw moeder een alcolist is!!

Iedereen heeft wel eens een confrontatie met zijn ouders maar ook hier zit een groot verschil in...

dus kom op zeg niet oordelen voor je iets meer weet

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:27

Neem even wat afstand van elkaar..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:45

manfredie schreef:

Iedereen heeft wel eens een confrontatie met zijn ouders maar ook hier zit een groot verschil in...

Als jij nu even het hele topic doorleest, dan zou je reactie wat zinniger zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:59

Hhilde schreef:
VivaLaVida schreef:

TS wordt niet het huis uitgezet. Zoals ik het lees niet frequent geslagen. Dat jij alles aanneemt wat je leest zegt wat over jou, niet over mij. Misschien dat jij het wel leuk vindt als je kind over je schrijft (op internet NB!) dat je alcoholist bent en dat je woedeaanvallen hebt.. Maar dan ben je denk ik een van de weinigen :) En ik zeg niet dat ze liegt. Ik geloof haar op haar woord. Maar houdt wel in m'n achterhoofd dat dit verhaal maar van een kant is.

Echt he..... Als mijn kind met zoiets zou zitten en het ergens kwijt zou moeten (al is het op internet) zou ik me doodschamen, omdat ze blijkbaar heel erg met iets zit waar wij dan niks mee gedaan zouden hebben en dát zou ik erg vinden!!!!! En niet dat er anoniem wordt gezegd dat ik alcoholist ben en woedeaanvallen heb...
En of je nou frequent wordt geslagen of niet........... blijkbaar is dit meerdere keren gebeurd en dat kan gewoon niet. Dat is gewoon fout, hoe dan ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:06

Hhilde,
Je draagt nu niet echt bij aan een goed advies voor TS.
TS wil graag haar verhaal kwijt, jij hoeft niet te reageren.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:12

Electra63 schreef:
Hhilde,
Je draagt nu niet echt bij aan een goed advies voor TS.
TS wil graag haar verhaal kwijt, jij hoeft niet te reageren.

Dat ben ik helemaal met je eens....

Iedereen heeft recht op zijn verhaal en ieder verhaal heeft 2 kanten ...het lijkt er alleen steeds meer op hier dat mensen alleen nog maar op rel topics uit zijn ipv dat er advies gegeven wordt of er een luisterent oor geboden wordt....

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:09

Ik heb zelf ook veel problemen thuis, meeste herken ik wel. Wat mij echt helpt is een vertrouwenspersoon (op school), daar kun je gewoon je verhaal kwijt en zij/hij probeert jou daar mee te helpen. Alleen kan een vertrouwenspersoon niks thuis doen. Nu is het bij mij erger geworden thuis, dus ga ik in Augustus naar het NIM (Maatschappelijkwerk) die kan jou ook helpen thuis, met je ouders praten etc.

Trouwens vind ik het niet raar dat je ouders het nummer, adres etc. van je vriendinnen wilt hebben waar je naar toe gaat. Dat hebben mijn ouders ook, en dat vind ik niet meer dan normaal. Stel der gebeurd wat? Je neemt je telefoon niet op, kunnen ze altijd naar de ouders bellen of langs rijden.

Veel sterkte ermee!

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:32

als sommige mensen niks nuttigs te melden hebben, reageer dan gewoon niet :D
ik vind slaan namelijk echt niet normaal of dat je ouders er mee dreigen!
en wat maakt het nou uit wat ts over der ouders zeg als je soms ouders hoort over hun kinderen dus ik snap het hele proleem niet helemaal, ik vind het ook erg respectloos als ouder dat je je kind slaat!
maar dat is mijn menig en daar ga ik verder ook niet meer op in,
ts: zoals hier boven word gezegd met een vertrouwenspersoon op school praten kan erg helpen, heb ik zelf ook veel aan gehad, hopelijk kan dit jou ook helpen! en verder heb ik helaas niet veel advies, iig heel veel stertke!
en niks aantrekken van de mensen die zeggen dat dit normaal is want dat is het zeker niet!

Love099

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:12

manfredie schreef:

Dus jij gelooft niet dat mijn moeder alcolist is ? Nou sorry hoor maar dat jij niet ken geloven dat mensen dat kunnen zijn.
ik weet wel veel minder van mijn moeder an dat jij nu weet je kent der niet eens dus ik wil dat jij niet zomaar komt oordelen hier
Iemand zegt het niet zomaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:17

ze had het niet tegen jou TS ;)

Love099

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:21

Ik ga hier nu even niet alles quoten maar ik heb wel alles gelezen
Ik heb ik gevraagd om 'advies' en niet om dingen wat wel of niet waar zijn ik schrijf dit niet zomaar ik kan op dit moment niet bij iemand anders terecht ik heb niet alles in mijn verhaal gezet ik ben een puber van 16 die totaal geen leuk thuis situatie heeft.
ik heb inderdaad meerdere malen met me ouders overlegt over de thuis situatie dat ik het totaal niet prettig vind thuis maar mijn ouder geloven het allemaal niet en ze zeggen het zal wel.
Als er thuis wat aan de hand is met mij dan zeggen ze ooh komt wel goed ooh het zal wel ooh komt wel goed, ze vragen totaal niet aan mij hoe het met me gaat of dat ze me ergens mee kunnen helpen.
Ik vind het heel lastig om er met iemand over te praten over me thuis situatie daarom doe ik het nu via Bokt.
En wat mijn ouders hier van vinden ? dat ik het zo op bokt zet krijgen ze niet te weten en waarom ? omdat ik dit niet aan ze wil vertellen en ik ga veder ook niet in discussie met jullie hier over.
Ik zeg dit niet tegen me ouders omdat ik anders weer een volle laag over me heen krijg en daar totaal geen zin in heb.
Als jullie hier zouden wonen zouden jullie ook het liefst weg willen uit huis.
Ik probeer nog een jaar vol te houden volgend jaar word ik 18 pas in November ik heb besloten om dan op me zelf te gaan wonen maar dan onder begeleiding dat ze me helpen.
ja ik wil NU het huis uit en ergens anders wonen maar ik weet even niet hoe ik alles moet aan pakken ik heb een tijd thuis gezeten de dokter heeft gezegd dat ik stress had 'overspannen' ja sommige denken vast een meisje van 16 dat kan niet maar door mijn thuis situatie wel.
Dus er is meer gaande dan wat ik in de OP heb gezet en wat er hier allemaal thuis gebeurt kan NIET!
En dat je vader je slaat maar dan ook slaat is ook totaal NIET Normaal

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:24

Het enige wat je op dit moment kunt doen en wat wijs is, is professionele hulp zoeken.
Klop aan bij jeugdzorg of de kinderbescherming. Dat is ook al meerdere malen opgenoemd hier.
Zij kunnen je verder helpen.

Sterkte :)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:48

Love099 schreef:
manfredie schreef:

Dus jij gelooft niet dat mijn moeder alcolist is ? Nou sorry hoor maar dat jij niet ken geloven dat mensen dat kunnen zijn.
ik weet wel veel minder van mijn moeder an dat jij nu weet je kent der niet eens dus ik wil dat jij niet zomaar komt oordelen hier
Iemand zegt het niet zomaar

nee ik had het niet tegen jouw ik neem het juist voor je op...
het is alleen maar goed om erover te praten....voel je vooral niet aangevallen dat is niet de bedoeling

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:50

Cayenne schreef:
Het enige wat je op dit moment kunt doen en wat wijs is, is professionele hulp zoeken.
Klop aan bij jeugdzorg of de kinderbescherming. Dat is ook al meerdere malen opgenoemd hier.
Zij kunnen je verder helpen.

Sterkte :)

kinderbescherming heb je niets aan....ehm...heb je misschien een dokter bij wie je terecht kunt
dat zijn vertrouwens personen en die kunnen je misschien op de juiste manier helpen...

heel veel sterkte met de situatie...ik kan me voostellen dat je graag weg wilt thuis

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:54

Oh trouwens. Ik ben naar de dokter gegaan met mijn thuis situatie, en die heeft geregeld voor mij dat ik bij een maatschappelijkwerkster kom.

En ik moet erbij zeggen, het helpt echt!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:08

Via school kan je ook terecht bij maatschappelijk werk.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:10

een meisje van 16 kan wel degelijk overspannen zijn.
maar ik denk dat je het jezelf wat moeilijker maakt dan dat het is.
bij mij gaat het thuis ook niet 'je van het' mijn vader is jong overleden en met mijn moeder heb ik vaak discussies wat flink uit kan lopen.

laat je ouders gaan en maak je niet teveel druk om ze.
ga lekker je eigen gang, doe je ding en probeer je best te doen op school.
het heeft blijkbaar geen enkele zin om je ouders op hun gedrag aan te spreken het komt toch niet bij ze binnen. ( ik ken het gevoel heel frustrerend).

weet wel dat als je hier later op terug kijkt je waarschijnlijk inziet dat het minder heftig is dan dat het nu lijkt!
probeer het gewoon vol te houden en niet teveel van ze aan te trekken, later kunnen ze nog eens goed van pas komen!

ik weet het, het is heel erg moeilijk en je concentratie met andere dingen gaat ook achteruit.
Sterkte meid!