Mobiel bij borst, schadelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie89

Re: Mobiel bij borst, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:13

Ik vraag me af hoe vaak de mensen die hier zeggen op straling te letten en allemaal andere dingen waarvan nooit wetenschappelijk (!) is aan getoond, wel andere dingen doen om gezonder te zijn die wel bewezen zijn.

Ik denk persoonlijk dat gezond eten, veel bewegen, niet roken en altijd met SPF in de zon zitten je veeeeeel beter helpen dan je mobiel aan de andere kant van de kamer neerleggen.
Deze dingen helpen, maar ik doe dit zelf al te weinig, ik ga dus eerst maar aan deze dingen werken voordat ik me ga bezighouden met dingen die niet eens bewezen zijn.

DNA schade ook zoiets... van bijna alles krijg je DNA schade. Alleen 9 van de 10 keer wordt de schade gewoon weer verholpen. Van eten krijg je ook DNA schade of van maar heel eventjes in de zon zitten, toch wordt het weer verholpen. Dus de wetenschapper die zegt dat DNA beschadigd van elektriciteit kabels geloof ik wel, maar je moet het wel weer in het juiste perspectief zien.
Wat is trouwens de vouwing van DNA? De helix? Het chromatine? Of bedoelt deze beste meneer gewoon mutaties?

Verder plaatsen mensen hier veel 'gekleurde' websites. Als we een 'feit' posten zou ik liever het aan de bron zien dan een website als 'stop alle straling!!!!'.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:18

r_oo_sj_e schreef:
dat merk ik dus echt niet, of mn mobiel naast me ligt of niet :P

Ik ook niet.. Slaap al jaren met mijn mobiel onder mn kussen, nergens last van, ik heb wel moeite met wakker worden hahah...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:52

Tiggs schreef:
Want? Je draagt iedere dag je mobiel in je bh?

Ik kan me best voorstellen dat het schadelijk kan zijn, maar niet voor 1 avondje per week...

Ik dus wel, telefoon mee = telefoon in bh. :j in mijn broekzak wil ik hem niet, dan krijg je zo'n afdruk in je jeans, in mijn tas vind ik niet prettig, op deze manier is ie lekker makkelijk te pakken :)
Er zijn zoveel dingen die o zo slecht voor je zijn, ik heb nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek gezien dus hij blijft daar lekker zitten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:44

Leonie89 schreef:
Wat is trouwens de vouwing van DNA? De helix? Het chromatine? Of bedoelt deze beste meneer gewoon mutaties?.

Ik vermoed dat deze meneer de chromatine structuur bedoelt, fouten in de helix komen immers eigenlijk niet voor, ja wel dingen als heteroduplex etc., maar dat verstoort niet de helix. Knipen in de helix worden door toiposomerase en ligase opgelost, dus dat kan hij denk ik ook niet bedoelen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:56

Tja.. al die straling is sowieso niet goed voor je.
Maar één keer een röntgenfoto laten maken en je krijgt bij wijze van spreken 1000x zoveel straling binnen als wanneer je met je telefoon naast je kussentje slaapt.
Ik maak me er niet zo druk om. Als ik me druk moest maken om alles waar ik mogelijk kanker van kan krijgen dan zou ik de rest van m'n leven in angst zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:58

Colway schreef:
Hier de oplossing

Afbeelding

Signs! Hahahahahaha! _O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:00

InekeH87 schreef:
Ha Tara een medebioloog! Ik studeer molecular lifesciences. Welke universiteit zit jij?

Het maakt mij zelf trouwens niet zo veel uit waar ik onderzoek naar ga doen. Doe nu kleine onderzoekjes over de verschillende mutaties in moleculaire pathways bij bacteriën. Ik ga denk ik na de studie eerst maar eens een paar jaar het onderwijs in om geld te verdienen voor mijn huis :P.

Ik zit in Utrecht.

Ja wil je echt het onderwijs in? Ik weet nog niet wat ik na m'n master ga doen. De gedragsbiologie groep in Utrecht moet weg (vanwege bezuinigingen), dus dat wordt 'm iig al niet :=

Eefske, maar je hoeft jezelf er ook niet in zoverre druk om te maken. Het is echt gewoon mogelijk om er rustig bij te blijven maar dat soort dingen wel te mijden. Er wordt vaak gedacht dat mensen die op dingen letten (voeding/cosmetica/straling) meteen paranoide stresskippen zijn. Geloof mij maar dat dat echt niet zo is :P
Daarnaast is 't vast zo dat je van een rontgenfoto veel meer straling krijgt, maar voor zo'n foto kies ik niet. Dat is een "noodzakelijk kwaad" om 't zo maar even te noemen. Die GSM kan ik wel voor kiezen om die heel makkelijk bij mezelf vandaan houden. Zit toch wel een verschil in.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:09

Ik vraag me eigenlijk af wat er tegenwoordig nou niet schadelijk is.
Ik geloof het ook niet echt...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:01

CoronaLime schreef:
mang schreef:
ik slaap al sinds ik een mobiel heb elke dag met mn mobiel onder mijn kussen, is dat ook schadelijk ? :=
het is wel mijn wekken (op trillen) dus eigenlijk kan ik niet zonder :P

Dat doe ik soms ook,maar dan wel op vliegtuigstand zodat je geen straling hebt :)

Vliegtuigstand heeft wel nog stralingen hoor.
Waarom denk je dat hij in het vliegtuig niet op vliegtuigstand mag?
Enige optie is dan je gsm uitleggen en eens testen of je wekker afgaat.
Hangt af van gsm tot gsm.

Gsm in BH doe ik ook, broekzak/ jas-borstzakje, achterzak of m'n tas, die ik bijheb.
Anders ligt hij wel bij mij in de zetel/ op de bureau, ...
Meestal binnen de 2 meter.

Een factor die we (volgens mij) in deze discussie niet mogen vergeten is kankergevoeligheid.
Ik ken 2 meisjes van 25 à 30 die al beide borstkanker gehad hebben. Ene was enkel een stukje borst kwijt, de andere een volledige borst.
Beide gezonde meisjes, nooit gerookt, geen gsm-internet verslaafden, ...
Mijn grootouders, alle4 al 70+, hebben alle4 jaaaaren gerookt. Alle4 kankervrij.
Hoe verklaar je dat?

En dood gaan we sowieso toch, hoe grof het ook klinkt.
Dan liever door iets wat m'n eigen schuld is (borstkanker door gsmstraling) dan een dronkelap die me doodrijdt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:05

Straling in het vliegtuig is onzin, je GSM mag inprincipe gewoon aanblijven, je zou zelfs kunnen bellen aan boord. Mijn oom heeft meegewerkt aan dat onderzoek vandaar dat ik het weet.
Maar inmiddels is het al zo ingeburgerd dat men het bij de meeste maatschappijen niet accepteert. (Bij Ryanair mag je geloof ik wel weer bellen aan boord).

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:09

Laatste keer dat ik met Ryanair vloog (eeh ... eind maart) mocht het nog niet.

Maar wist niet dat 't zou mogen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:10

Hmm dan was het denk ik een andere maatschappij, maar ik weet zeker dat er een aantal zijn waar je inmiddels gewoon met je mobiele telefoon mag bellen. Maar het heeft ook geen invloed op op de meters e.d. van het vliegtuig dus in theorie zou het overal mogen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:14

tsja in een banaan zit ook straling. We leven in een wereld van straling, ik vraag me af in hoeverre dat kleine beetje straling extra dan uit maakt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:15

En nu het woord 'vliegen' is gevallen: op een paar kilometer hoogte is de dosis straling die je ontvangt ook net wat groter. Vliegend personeel dient daar tegenwoordig ook op gecontroleerd te worden. Weer een voorbeeld van straling die wij als mensen ontvangen, waar niet een 'hype' over is ontstaan en waar dientengevolge een stuk minder aandacht aan besteed wordt.

Nogmaals: natuurlijk is straling schadelijk, maar je moet het wel in perspectief blijven zien. :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:16

Dan doe ik het helemaal slecht, ik heb hem snachts altijd onder mijn kussen...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:16

:')

Denk ook niet dat't uitmaakt, als je er niet gevoelig aan bent

Ik heb 'm 's nachts niet onder m'n kussen, maar ernaast of er net boven op m'n nachtkastje.
Wil anders wel eens door m'n wekker slapen.

_Denisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:57

ligt er denk ik ook wel aan of je internet op je telefoon hebt,
schijnt dat je dan net zo goed een magnetron kan meeslepen aan straling :=

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:27

Wifi of 3G? :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:28

Internet op je telefoon heb je altijd... of je nu wel of geen internetabbo hebt. Tenzij je een telefoon uit het jaar kruik hebt misschien.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:34

Was net nog op tv wat er nu werkelijk van waar is. Bepaalde onderzoeken zeggen van wel, andere dan weer niet (maar die blijken gestuurd te zijn door de industrie). Als je de straling gaat opmeten bv. onder een hoogzendmast dan merk je op dat de straling in de gebieden daar omheen hoger ligt dan de maximaal toegelaten waarden. Maar mensen in de buurt beweren dat er niet meer mensen met kanker etc. voorkomen dan in andere buurten.
Er zal wel iets van waar zijn van die stralingen van die gsm's, ga toch eens beginnen met men gsm uit te schakelen 's nachts. Het is trouwens zo dat de meeste toestellen ookal zijn ze uitgeschakeld toch de wekker kunnen doen afgaan. Althans de mijne kan dat. Wanneer hij uitgeschakeld is en de wekker staat om 7uur, dan gaat de wekker gewoon om 7uur :P...

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:35

wanneer je mobiel trilt in je broekzak word je toch minder vruchtbaar. heb ik een keer gehoord

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:38

EvaaaXX schreef:
wanneer je mobiel trilt in je broekzak word je toch minder vruchtbaar. heb ik een keer gehoord

Je zou er ook kanker van krijgen.. Maar waarom krijgen dan zoveel mensen toch kanker die nooit een gsm in hun handen hadden? Vindt dit allemaal zo onwaarschijnlijk. En ook gewoon zoals al gezegd wordt. Overal zit straling in... Alles blijkt schadelijk te zijn of kankerverwekkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:46

Elixir schreef:
Je zou er ook kanker van krijgen.. Maar waarom krijgen dan zoveel mensen toch kanker die nooit een gsm in hun handen hadden?

Omdat straling niet de énige veroorzaker van kanker is.;)
Denk bijv. maar aan kanker die door het inademen van asbest veroorzaakt wordt.
Dat heeft niets met straling of mobieltjes te maken...

Ik draag mijn telefoon trouwens nooit op m'n lichaam. Altijd in een tasje.
Ligt ook nooit bij me in de slaapkamer, want ik slaap er slechter van als hij er wel ligt.
Ik voel het aan... Zo weet ik vaak ook wanneer ik gebeld wordt en wanneer ik een sms krijg, voordat hij daadwerkelijk af gaat.

Ach, sigaretten waren vroeger ook "goed" voor je, werd zelfs door artsen aangeraden....
Ze wisten toen niet wat voor ellende het allemaal veroorzaakt.
Dat is met telefoons en andere objecten die straling uitstoten nu precies zo. We geven er allemaal niet om, maar we hebben géén idee wat het effect is op ons lichaam.
Ik ben er voorzichtig mee.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:58

Ja, alleen nogal stom dat niemand ons er werkelijk over inlicht. Alles wordt stilgezwegen. En ik voel het ook werkelijk wanneer ik een sms ga krijgen of gebeld ga worden! Dus er moet wel iets van die straling zijn...
Ga er ook eens mee starten om hem 's nachts uit te schakelen, lijkt een goed idee. Nu dat ik ontdekt heb dat de wekker aan kan ookal staat het toestel uit!
Heb onlangs pathologie geleerd, en als je dan eens kijkt hoeveel exogene factoren er zijn die carcinomen veroorzaken.... We kunnen die oorzaken trouwens ook vaak niet wegnemen. Ze zijn er gewoon in onze maatschappij.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:43

Focussed schreef:
Internet op je telefoon heb je altijd... of je nu wel of geen internetabbo hebt. Tenzij je een telefoon uit het jaar kruik hebt misschien.

Dit snap ik niet? Als je geen internetabbo hebt, heb je toch ook geen internet?