Wachttijd mammografie 6 weken! *update pag 5*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:18

Ook in het ziekenhuis waar ik werk kunnen mensen over het algemeen dezelfde week nog terecht op de mammapoli! Ze gaan dan de hele molen door, en horen over het algemeen dezelfde dag nog de uitslag!
Ik zou zeker actie ondernemen, al is het voor je eigen gemoedsrust!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:11

Even je zorgverzekering inschakelen voor wachtlijstbemiddeling. Heb ik ook gedaan toen ik maanden moest wachten op een operatie. Mijn zorgverzekering heeft vervolgens gekeken waar de operatie eerder zou kunnen: een ziekenhuis in Leeuwarden, i.p.v. Heerenveen, kwam ik op uit; waar ik met een paar weken terecht kon. Het is het proberen waard zou ik zeggen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:57

Ik vind het eigenlijk vooral raar dat ze niet meteen een punctie inplannen ook (althans daar zeg je niks over :) ) ?

Een mammografie of echo doen ze volgens mij om vast te stellen of er inderdaad iets raars in je borst zit.

Zo ja , dan zullen ze dat bultje toch aan moeten prikken om wat celletjes te kunnen beoordelen.

Je hebt nu zelf al een bultje gevoeld dus er zit sowieso iets , en dat zal dan wel bevestigd worden tijdens die mammografie.
Maar dan ben je nog geen steek wijzer en moet je weer een afspraak maken voor een punctie , wie weet hoe lang je dan weer in onzekerheid moet zitten !

Ik zou dus wel even navragen of er eventueel direct na die mammografie ook een biopt genomen kan worden zodat je op die dag wel ook meteen echt wat "doet" zeg maar :)

LadyMadonna

Re: Wachttijd mammografie 6 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:16

Ik ben geen dokter en als mij niks verteld wordt over een punctie dan heb ik het daar ook niet over ;)

Het enige op dit moment is eerst een mamografie, en afhankelijk van wat ze daar wel of niet op zien een echo. Punctie is compleet niet over gesproken, dus dan zullen aan de hand van de foto en/of echo wel kunnen zien wat het wel of niet is, ofzo, weet ik veel.... ;)
En mochten ze dan alsnog een punctie willen doen (ieuw!) kan dat altijd nog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:17

Nouja , in principe is die mammografie / echo alleen om te kijken of ze iets zien zitten...als ze het zien dan kunnen ze adhv het beeld wel een vermoeden hebben wat het is , maar voor zekerheid daarover zullen ze het ding zelf toch moeten "testen"....

Ik bedoel: wat heb je er aan als er uit de mammografie / echo blijkt dat er inderdaad een hard stukje zit ?
Zover ben je nu ook al dat je dat weet , daarvoor hoef je geen 6 weken in spanning te zitten om dan al "oude" info te krijgen :P

De vraag is WAT het is en als je daar dan eenmaal bent is het wel zo fijn als ze meteen gewoon wat vocht/cellen wegnemen van dat rare ding zodat je echt z.s.m. wat zekerheid krijgt over wat het nu precies is , dat is op alleen beeld toch niet te zien zover ik weet...

In veel gevallen is dat ook de aanpak volgens mij , dat ze meteen de vervolgstappen kunnen doen wanneer dat nodig is om duidelijkheid te krijgen :)

Dus eerst mammografie , als dat niet duidelijk genoeg is dan een echo , en dan hebben ze beeld van de verharding en wellicht een vermoeden. Vervolgens wil je dan zekerheid en zullen ze het moeten aanprikken waarna het onderzocht gaat worden. Liever alles in 1 keer zodat je wat weet dan dat je weer opnieuw onzekerheid hebt en er nog eens doorheen moet totdat ze dan weer eens tijd hebben voor die punctie :=

Maar misschien weet iemand anders er meer over :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:19

wat ik begreep wat een vetbult niet op de mamo te zien en wel op de echo (of andersom, zoiets)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:27

Ik denk dat het ook echt per ziekenhuis verschilt wat de procedure is.

Ik had namelijk de mammografie en echo binnen 1,5 week, maar dan de uitslag bij de huisarts moeten halen.
Ze zagen wel iets maar leek niks ernstigs , maar ze gaan nu eerst nog een MRI van de borst maken om zeker te zijn.
Heb dus nog geen punctie gehad.

Maar 6 weken wachten is wel lang hoor....knap dat je dat kan.
Voor mij is wachten op de MRI al lang voor mijn gevoel en dat is maar 2 weken dan...
Laatst bijgewerkt door _Inge op 10-06-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:32

Ik heb pas ook een mamo laten maken en er is ter plekke een echo en punctie gedaan. S'morgens naar de huisarts, s;middags een mamo
en meteen een echo en punctie. Was dus heel snel bij mij :j
Gelukkig alles goed :)

En ik heb zelf gebeld voor de afspraak!!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:51

Je kan even je zorgverzekering bellen, die kunnen vaak wel zorgen dat je eerder terecht kan.
Ik hoop voor je dat het inderdaad goedaardig is!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:42

Ik wordt net door het ziekenhuis gebeld dat ik morgenmiddag terecht kan ivm uitvallers :j

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:43

Gelukkig maar, dat zal toch fijner zijn dan dat het nog zooo lang duurt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:21

Hee dat is fijn !

Hopelijk weet je dan meteen wat concreets en hoef je niet nog een tijd te wachten voor eventueel verder onderzoek :)

Succes morgen !

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:39

Succes morgen!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:53

Succes morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:57

Ik ga vanuit twente altijd naar het BovenIJ ziekenhuis in amsterdam. Dan kijken ze daar altijd raar dat ik van zo ver kom. Hier zijn de wachtlijsten ook zo belachelijk lang, gemiddeld 2 maanden. In het BovenIJ kan ik altijd binnen een week terecht. Ook zit je daar geen 2 uur in de wachtkamer zoals hier. Daar heb ik dat stukje rijden wel graag voor over.

Succes morgen :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:12

Ze hebben me verdikke in mn tiet geprikt! :+

naja, kom daar, eerst foto, niet prettig maar om nou te zeggen dat het echt pijn deed? Neuh....
Toen echo, en daarop zag ie wat, het leken 3 bultjes aan elkaar te zijn oid, "dan wil ik toch maar even prikken"
*poedersuiker!* (ik haat naalden ;) )
dus gebeld met chirurg, daar weer heen, weer uitkleden, die weer zitten voelen, en weer terug, prikken (adem in, adem uit...) en volgende week uitslag...

Dus ik weet nog niks ;)

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:35

by mij word maandag een knobbel verwijderd,n fybro nog wattes:P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:09

Hihi dus toch geprikt Stef :P

Wel fijn dat het allemaal meteen achter elkaar kon , top , dan krijg je ook weinig tijd om je zenuwachtig te maken :P !

Hebben ze met een normale dunne naald geprikt , zonder verdoving ?

Of echt met zo'n dikke naald waar dan echt een pijpje weefsel mee weggenomen wordt en waar je dan eerst een plaatselijke verdoving voor krijgt ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:10

Vind je t heel erg dat ik er niet naar gekeken heb Pmarena? :P (dan ga ik nl van mn stokkie ;) )
Iig geen verdoving gehad en de verpleegster had het over een dun naaldje. Voelde ook alleen het prikje door mn huid zeg maar

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:15

Hihi , dat je nog leeft :P

Ik neem aan dat ze dan denken dat het een cyste is ?

Voor het bevestigen van een goedaardig gezwelletje hebben ze namelijk wat meer weefsel nodig volgens mij (zodat ze genoeg hebben voor het onderzoeken , ook niet tof als je nog eens terug moet komen om opnieuw te prikken := ) en dat moet echt met een wat dikkere naald waarvoor de huid dan wel even verdoofd wordt van tevoren.

Bij een dunne naald gaan ze niet verdoven omdat dat natuurlijk onzin is , kunnen ze net zo goed meteen prikken :P

Hopelijk is de uitslag gewoon duidelijk en goed en ben je er volgende week vanaf :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:17

Nee, geen cyste maar bindweefsel (of is dat hetzelfde?)
term cyste is iig niet gevallen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:22

Cyste is een holte gevuld met vocht , daar kunnen ze met een dunne naald makkelijk wat vocht uit opzuigen. Bij een bindweefselknobbeltje zouden ze volgens mij toch echt een pijpje weefsel af moeten nemen zodat ze de cellen goed kunnen beoordelen of ze goed- of kwaadaardig zijn. Ik dacht dat er met een dun naaldje niet genoeg / intact weefsel uit gehaald kon worden om het met genoeg zekerheid te kunnen beoordelen. Maargoed ik weet er ook niet alles van :P

Kan wellicht geen kwaad om het toch eens na te vragen als je de uitslag gaat bespreken , of de conclusie die men getrokken heeft wel zekerheid geeft als er inderdaad gewoon een dunne naald is gebruikt.

Stel je voor dat er meer aan de hand is en ze dat niet zien , brrr. Dan toch liever zo'n enge dikke naald er in als dat meer zekerheid geeft :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:25

ja ja ja een fybromaaa.... jahaaaa.... nog wat ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:30

Ja weet ik hoe het allemaal heet , knap ingewikkelde materie :P

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:26

Ik gok een fybroadenoom!!!
Hopen dat dat het is, ik duim voor je mee!!!