borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borst voeding zorgt voor een betere band tussen moeder en kind?

eens
81 (59%)
oneens
56 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:27

Nathalie schreef:
Op het moment zelf was het het makkelijkst om te stoppen, maar op lange termijn toch niet meer.

Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik ben gestopt, was erg opgelucht :)
Zoals ik al zei zou ik het bij een eventuele tweede weer proberen, maar wederom niet ten koste van alles.

Cyntje, daarvoor hoef je niet op je achterhoofd gevallen te zijn hoor, maar als je bepaalde situaties niet kent dan kun je er ook niet over oordelen.

BE, inderdaad, precies :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:28

Hier ook in die situatie gezeten, maar ik wist voor de bevalling al; ik ga koste wat kost borstvoeding geven. En nee makkelijk was het niet, ik word bijna misselijk als ik er aan terug denk. Maar nu krijgt onze dochter toch alweer bijna 14 maanden borstvoeding, want ik wilde niet op geven.

Ik ga niet oordelen over andere moeders die stoppen. Maar ik ben het er wel mee eens dat er vaak heel erg makkelijk opgegeven wordt.

Nathalie

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:29

Dat is fijn Quellian, maar er zijn wel veel moeders die het achteraf toch liever doorgezet hadden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:29

Quellian schreef:
Nathalie schreef:
Op het moment zelf was het het makkelijkst om te stoppen, maar op lange termijn toch niet meer.

Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik ben gestopt, was erg opgelucht :)
Zoals ik al zei zou ik het bij een eventuele tweede weer proberen, maar wederom niet ten koste van alles.

Cyntje, daarvoor hoef je niet op je achterhoofd gevallen te zijn hoor, maar als je bepaalde situaties niet kent dan kun je er ook niet over oordelen.

BE, inderdaad, precies :)

Uhm,...jij gaat er ook maar klakkeloos vanuit dat ik alleen maar goede ervaringen heb met BV :+ dus wat dat betreft :')
Ik heb ook zeker dik 4 maanden in totaal met spruw en pijnlijke steken gezeten ;) en alle andere dingetjes waar menig moeder mee zit tijdens de BVperiode :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:30

Nathalie schreef:
Hier ook in die situatie gezeten, maar ik wist voor de bevalling al; ik ga koste wat kost borstvoeding geven.

Bij mij ging het ten koste van mijn kind en ten koste van mezelf, dan moet het toch gewoon ophouden?
Dan kan er wel een hele brigade voor je deur staan die borstvoeding staat te promoten en je aan alle kanten een schuldgevoel aan staat te praten, maar dan ben je júist sterk als je de knoop doorhakt en kiest voor je kind én voor jezelf.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:31

Nathalie schreef:
Hier ook in die situatie gezeten, maar ik wist voor de bevalling al; ik ga koste wat kost borstvoeding geven. En nee makkelijk was het niet, ik word bijna misselijk als ik er aan terug denk. Maar nu krijgt onze dochter toch alweer bijna 14 maanden borstvoeding, want ik wilde niet op geven.

Ik ga niet oordelen over andere moeders die stoppen. Maar ik ben het er wel mee eens dat er vaak heel erg makkelijk opgegeven wordt.
Nou, dat eerste geldt voor mij ook Nathalie en ik heb het ook een jaar volgehouden, bij allebei. Bij oudste ging het - na de eerste week - makkelijk en dat was extra motiverend voor bij jongste; als we hier dadelijk doorheen zijn, dan wordt het handig en fijn om te doen. Maar als je onvoorbereid in een dergelijke situatie terechtkomt en je hebt minder goede begeleiding, dan kan ik me voorstellen dat je het bijltje erbij neergooit.
Er zijn inderdaad best gevallen waarin veel te makkelijk wordt opgegeven. Maar er zijn er ook genoeg die alles geprobeerd hebben en bij wie het gewoon niet goed wil lopen. Dan moet je jezelf ook niet verder kwellen en is FV een prima alternatief. Vind ik.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:32

Roselie schreef:
.
Persoonlijk vind ik het wel het beste voor je kind, en ik denk elke vrouw ook borstvoeding kan geven. .

Totdat er nog maar 43 kilo van mij over was, en ik mijn kinderen zou vergiftigen door de medicatie. Ja ik kan besluiten om geen medicatie te nemen, maar dan kan ik dus niet functioneren, lijkt me ook niet de bedoeling of wel dan?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:40

@ Ik ga helemaal met Roselie mee met haar post.

Hier ook een bv mama ik heb zelf een enorme slechte start gehad doordat ze mij in het zknh totaal niet op weg hebben geholpen sterker nog ze hadden zomaar zonder pardon in mijn dossier gezet dat ik fv zou gaan geven, waar ik echt helemaal van over mijn toeren ben gegaan met als mededeling dat ze dat moeten veranderen want ik wil geen fv. Uiteindelijk heb ik toen ik net bevallen was en op de kraamafdeling lag helemaal zelf mijn kind gewoon opgepakt en bij mij in bed gelegd waarop ik een keer door een verpleegkundige daarop aangesproken werd dat ik niet zomaar ''mijn kind'' mocht oppakken en al helemaal niet bij mij in bed mocht hebben/neerleggen :( , en dat allemaal omdat hun in mijn dossier hadden vermeld dat ik fv zou gaan geven (dat hadden zij allemaal zelf lopen verzonnen ik had niks vermeld oid). Het is dat toen mijn zoon net geboren was ik erom bleef zeuren dat ik hem meteen op mijn huid wilde hebben en ik daardoor al mijn ventje meteen aan de borst heb gehad toen ie net geboren was ''godszijdank''.

Borstvoeding, is gewoon zo iets moois en als vrouw zijnde ben je daar ook wel voor gemaakt namelijk je eigen kind voeden met je eigen lichaam. Ik zelf heb mijn zoontje 7.5 maand voorzien van borstvoeding en daar mag ik al heel erg trots op zijn ik zelf heb absoluut niet gekozen om te stoppen met de borstvoeding maar onze zoon had er zelf al wel genoeg van en hebben we het samen heerlijk en fijn afgesloten op 31 december 2010.
Maar als hij nog gewoon borstvoeding wilde had ik ook echt gewoon door blijven gaan met het borstvoeden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:43

Quellian schreef:
Nathalie schreef:
Hier ook in die situatie gezeten, maar ik wist voor de bevalling al; ik ga koste wat kost borstvoeding geven.

Bij mij ging het ten koste van mijn kind en ten koste van mezelf, dan moet het toch gewoon ophouden?
Dan kan er wel een hele brigade voor je deur staan die borstvoeding staat te promoten en je aan alle kanten een schuldgevoel aan staat te praten, maar dan ben je júist sterk als je de knoop doorhakt en kiest voor je kind én voor jezelf.

Anderzijds hoor ik juist heel vaak dat een onzekere moeder (en elke moeder is met haar eerste kind onzeker) aan het twijfelen wordt gebracht door de omgeving die aan raad voor de fles te kiezen, want borstvoeding is zo'n gedoe. Vervolgens kloven doordat er niet goed geleerd wordt hoe een kind precies aan moet happen. Ziekenhuis personeel dat de eerste dagen vrolijk 's nachts een fles gaat geven zodat de zuigreflex in de war raakt en de bv niet goed op gang komt. En als het consternatiebureau daarnaast ook nog eens onzinadviezen gaat geven (nee er moet minstens zoveel uur tussen de voedingen zitten, vaker mag niet want dan creëer je een huilbaby. De baby groeit niet zo hard meer, ga maar beginnen met fruithap want hij is toch al 4 maanden. Je kindje groeit en eet niet volgens het schema...nee, duh, dat is een flesvoedingsschema) dan kan ik me voorstellen dat je daarvan in een depressie schiet en opgeeft. Dat is absoluut geen fout van de moeder, dat is een fout van hoe alle zorg georganiseerd is.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:44

Toen mijn Sammie geboren werd lag hij na 10 min naast mij in bed heerlijk te drinken!

En ik heb echt nooit moeite gehad met om de3 uur voeden s'nachts..ik vond het allemaal heerlijk en heb nooit geklaagd over moe zijn. Dat sliep ik er overdag wel weer bij.
Ik vind dat mensen tegenwoordig zo makkelijk doen, ow het lukt niet, nou ja dan maar flesvoeding.
Beetje moeite ben je wel verplicht naar je kind ..VIND IK dan :o
Medische redenen is uiteraard een heel ander verhaal.

En je niks van mensen om je heen aantrekken, want dan raak je helemaal in de war.
Ik ben altijd op mijn eigen gevoel af gegaan en het was en is allemaal nog steeds alleen maar leuk.
BV en kraamtijd was heerlijk, ik vertrouwde op mijn lijf en mijn kindje.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:46

odetteke schreef:
Anderzijds hoor ik juist heel vaak dat een onzekere moeder (en elke moeder is met haar eerste kind onzeker) aan het twijfelen wordt gebracht door de omgeving die aan raad voor de fles te kiezen, want borstvoeding is zo'n gedoe. Vervolgens kloven doordat er niet goed geleerd wordt hoe een kind precies aan moet happen. Ziekenhuis personeel dat de eerste dagen vrolijk 's nachts een fles gaat geven zodat de zuigreflex in de war raakt en de bv niet goed op gang komt. En als het consternatiebureau daarnaast ook nog eens onzinadviezen gaat geven (nee er moet minstens zoveel uur tussen de voedingen zitten, vaker mag niet want dan creëer je een huilbaby. De baby groeit niet zo hard meer, ga maar beginnen met fruithap want hij is toch al 4 maanden. Je kindje groeit en eet niet volgens het schema...nee, duh, dat is een flesvoedingsschema) dan kan ik me voorstellen dat je daarvan in een depressie schiet en opgeeft. Dat is absoluut geen fout van de moeder, dat is een fout van hoe alle zorg georganiseerd is.

_/-\o_

Echt précies zoals het gaat... HELAAS.

Ik ben iemand die nergens naar luisterd en alles zelf uit zoekt in boeken en op internet.
Niet iedere moeder doet dat, en dan ben je erg vatbaar voor dit soort dingen.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:46

MiniBoots,

wat ik er aan gedaan heb, ff denken...
tepelhoedjes, goed aanleggen, kolfen, masseren.
maar ik heb van mij zelf al hele gevoelige tepels, als ik met mijn hand er langs ga met douche wordt ik al niet blij.

na een week liep de melk productie terug en besloot ik maar te stoppen om dat het zo niet ging.
daarbij heb ik een natuurlijk stuitbevalling gehad van 24 uur en 3 dagen geen slaap dat ik gewoon te moe was.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:48

Nathalie, ik trek ook altijd mijn eigen plan, maar ben langer doorgegaan met borstvoeding dan dat ik wilde.
Ik denk dat het beide kanten op werkt, inderdaad zoals Odetteke zegt ben je al onzeker en je wilt van alles het beste, maar je moet keuzes maken. Alleen is het dan zo jammer dat mensen zich vaak geroepen voelen zich te mengen in jouw beslissingen, welke dat ook mogen zijn.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:49

xxStitchxx schreef:
MiniBoots,

wat ik er aan gedaan heb, ff denken...
tepelhoedjes, goed aanleggen, kolfen, masseren.
maar ik heb van mij zelf al hele gevoelige tepels, als ik met mijn hand er langs ga met douche wordt ik al niet blij.

na een week liep de melk productie terug en besloot ik maar te stoppen om dat het zo niet ging.
daarbij heb ik een natuurlijk stuitbevalling gehad van 24 uur en 3 dagen geen slaap dat ik gewoon te moe was.

Als jij vind dat jij er alles aan gedaan heb, dan is het toch goed!
Alleen ik had een heel mooi cremetje voor de gevoelige tepels en dat werkte perfect.
Gevoelige tepels zijn erg vervelend maar bij mij waren ze naar 1-2 minuten weg en voelde ik geen zeer meer.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:52

Mee eens Odetteke ;)

Nathalie schreef:
odetteke schreef:

_/-\o_

Echt précies zoals het gaat... HELAAS.

Ik ben iemand die nergens naar luisterd en alles zelf uit zoekt in boeken en op internet.
Niet iedere moeder doet dat, en dan ben je erg vatbaar voor dit soort dingen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:52

Quellian schreef:
Nathalie, ik trek ook altijd mijn eigen plan, maar ben langer doorgegaan met borstvoeding dan dat ik wilde.
Ik denk dat het beide kanten op werkt, inderdaad zoals Odetteke zegt ben je al onzeker en je wilt van alles het beste, maar je moet keuzes maken. Alleen is het dan zo jammer dat mensen zich vaak geroepen voelen zich te mengen in jouw beslissingen, welke dat ook mogen zijn.

Ben ik met je eens hoor.
Ik heb mijn mening, maar houd die altijd voor me. Het is ieders goed recht om je kindje te voeden met wat je zelf wilt.
Maar als iemand mijn mening vraagt, zal ik het ook eerlijk zeggen.
Maar ongevraagt advies, daar heb je niets aan. Ik heb het ook gehad hoor, maar dan dus de andere kant op.
Ik heb een erg zware zwangerschap gehad, voor mijn gevoel heeft mijn bevalling gewoon 10 weken geduurt, reacties van verpleegkundigen waren dus ook al snel, ga maar d efles geven meisje, je hebt het al zo zwaar. VRESELIJK vond ik dat hoor. Daar vraag je toch niet om?
En zo vind ik het ook voor KV moeders, ik zal echt niet zomaar zeggen dat iemand de borst had moeten geven. :n Blijft je eigen keus.
Begrijpen zal ik het (vaak) niet, maar dat is niet erg.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:56

Citaat:
En ik heb echt nooit moeite gehad met om de3 uur voeden s'nachts..ik vond het allemaal heerlijk en heb nooit geklaagd over moe zijn. Dat sliep ik er overdag wel weer bij.

Dat is knap, als je overdag ook iedere drie uur moet voeden en je ook nog een peuter hebt rondhobbelen.

Echt, ik vind net zo goed dat bv het beste is voor je kindje, maar ik denk wel dat er mensen zijn die er heel erg makkelijk over doen. Het is gewoon niet altijd zo simpel.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:58

Quellian schreef:
Ik denk dat het beide kanten op werkt, inderdaad zoals [***] zegt ben je al onzeker en je wilt van alles het beste, maar je moet keuzes maken. Alleen is het dan zo jammer dat mensen zich vaak geroepen voelen zich te mengen in jouw beslissingen, welke dat ook mogen zijn.

Het is vooral jammer dat je van de mensen die je in die onzekere periode horen te adviseren niet op aan kan (kraamzorg, cb, ha etc.) Ik weet zeker dat als moeders echt goede adviezen de gemiddelde duur dat er borstvoeding wordt gegeven enorm omhoog zou gaan. Als die zorg goed is vanaf het kraambed voorkom je vaak dat moeders uberhaubt zo onzeker worden dat ze het gevoel krijgen een keuze tussen stoppen en doorgaan moeten maken.

Het is ook dat ik zo'n intens lieve en goede kraamzorg had die me de eerste week heeft doorgesleept, rustig een uur langer bleef om met de volgende voeding te helpen, de verloskundige verbeterde etc, anders had ik het niet gered.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:59

Met een 2e lijkt het me inderdaad zwaarder. Bij een 1e kun je bijslapen als je kindje slaapt.
Maar ons kindje sliep niet zoveel, overdag en snachts niet. Bijslapen ging hier dus net zo goed niet. EN ja dat was écht wel zwaar. Ik ben zelfs naar de huisarts gegaan dat er iets moest gebeuren, omdat ik bang was dat het een x fout zou gaan. Maar ik heb nooit gedacht te stoppen met de borstvoeding, want die had er niets mee te maken.
Onze dochter kwam niet iedere 3 uur, maar iedere 25 minuten.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:00

MiniBoots , dank je wel.

ik me wel heel lang schuldig gevoeld en was ik boos op mijn lijf.
je zou zeggen dat vrouwen er voor gemaakt zijn? nou ik niet :(

maar die kleine lieve baby was voor mij niet zo lief meer en dat werkt ook niet.

waarschijnlijk ga ik het bij de volgende niet eens proberen maar dat zien we dan wel ;)

en ja iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt en niet wat andere zeggen.
maar de meeste zijn bij hun 1e kindje onzeker of krijgen niet genoeg/verkeerde informatie.
aan het ziekenhuispersoneel en consultaiebureau heb je vaak niks 8)7

de kraam week was ook niet echt bepaald leuk,
heel mijn lijf deed zeer, ik was moe, geen leuke kraamzorg en was de meeste tijd alleen.

soms twijfel ik of ik nog een 2e wil, in iedergeval niet op deze manier... zoo zonde!
Laatst bijgewerkt door xxStitchxx op 30-05-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:01

Ik heb slechte begeleiding gehad van het ZKH én de kraamzorg. Het is dat ik een moeder heb die ervaring heeft met borstvoeden. Zonder mijn moeder, had ik het ook opgegeven. Het is dus inderdaad echt jammer dat er zo'n slechte hulp is.

Maar ik vind dat ook de drempel om een LK te bellen verlaagd moet worden. Bijvoorbeeld wekelijks een BV spreekuur op het consultatiebureau of zo iets.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:01

IndianLady schreef:
Vanuit het kindoogpunt: onzin. Ik ben een flessenkind en ben altijd een mama's kindje geweest, dit in tegenstelling tot mijn broer die borstvoeding kreeg.

:+

Denk wat jij beschrijft gewoon moederinstinct is.

Dat is bij ons inderdaad ook zo ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:03

Citaat:
Onze dochter kwam niet iedere 3 uur, maar iedere 25 minuten.

Die van mij kwam niet. Gewoon niet. Die sliep alleen maar. Al liet je haar 6 uur liggen, dan nog zou ze niet aangeven dat ze honger had. Dus moesten we iedere 3 uur klaarstaan met dat spuitje, in het begin, toen zij en ik nog in het ziekenhuis lagen, zelfs iedere 2 uur. Daar was dan wel het voordeel dat ik gewoon flink kolfde voor ik ging slapen en de verpleegsters dat dan 's nachts wel met zo'n spuitje gaven, dan kon ik nog een beetje slapen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:04

Ik ben ook een flessenkind. Het is wel geprobeerd mij borstvoeding te geven maar ik wou dat niet ofzo.
Ik geloof echt niet dat de band met mijn moeder beter zou zijn geweest als ik borstvoeding zou hebben gehad. Mijn zusje is ook een flessenkind en een mammakindje van heb ik jou daar.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:04

In het begin kwam ze elke 2,5 uur, en dan voeden met de fles, en kolven. Was een uur bezig, ook midden in de nacht.
Van 3 mnd t/m 6 mnd kwam ze iedere 25 minuten. De kinderarts kon niet verklaren waarom.