Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:28

Quellian, dat komt dan doordat een kind dan kunstmatig wordt gevoed.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:29

Het is al een keer genoemd, maar samen boodschappen doen, samen iets uitkiezen en meehelpen met koken, klaar maken.

Dit heeft mijn kinderen een beetje op weggeholpen, verwacht geen wonderen maar alle beetjes helpen.

Mijn jongens zijn nu 10 en 7 jaar, de 10 jarige eet vanaf ong. 8 jaar heel redelijk en bij de 7 jarige eet wel steeds beter, maar groente gaat bv. nog per stuk, dus "nog 2 doperwten mam?"

En ook overleg ik nog in zeker mate de boodschappen met de jongens, ik geef ze bv. 2 of 3 keuze voor de avondmaaltijd, en daarbij wordt je vanzelf een snelle onderhandelaar, "als we gebakken aardappelen eten eten we bv. ook speciebonen" Nu is jouw zoontje nog vrij jong en zorg dat de tijd tussen boodschappen doen, koken en het daadwerkelijke eten kort is. Ik werk thuis dus ben hier in een gemakkelijke positie, maar als de jongste in een slechte periode zit ga ik om half 5 met hem boodschappen doen, daarna gelijk koken en om half 6 aan tafel.

Ik ben wel heel nieuwschierig wat een kinderarts zegt over het binnen krijgen van vezels, vitamines etc. komen ook in druppels en dat is een minder groot probleem om binnen te krijgen.

Mijn jongens hebben qua gewicht wel altijd op de ondergrens gezeten maar hebben nooit lichamelijke klachten zoals harde ontlasting gehad. Ik zou hem wel de roosvicee lacto geven, zodat hij niet de pijn bij het poepen gaat linken aan het eten.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het vaak steeds beter gaat naarmate ze ouder worden, maar daar heb je nu niets aan. Ik hoop dat een arts je meer uitsluitsel kan geven, en eventueel nog andere bruikbare tips heeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:31

fargo schreef:
Tja Quellian en wat bewijst dat en wat heeft TS daar aan?

TS heeft om advies gevraagd en dat heeft ze voldoende gekregen, maar er zitten hier een stel moeders die de boel lopen op te hitsen, die TS proberen angst aan te jagen en daar heeft TS echt helemaal niets aan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:33

Nou Quellian, mocht je mij daarmee bedoelen: mijn dochtertje heeft vorig jaar lange tijd met een maagsonde in het ziekenhuis gelegen en daarna thuis nog erg lang met een sonde gelopen. Dit wilde ik hier niet plaatsen om de TS geen schrik aan te jagen, maar doe het nu toch doordat jij wel op een erg akelige manier mensen wegzet.

*edit* dergelijke kinderen zijn wel uitzonderlijk, maar onderstrepen wel het gegeven dat het helemaal geen feit is dat kinderen een oer-instinct hebben dat altijd sterker is. Dus vandaar: eerst andere mogelijkheden uitsluiten en op basis daarvan je strategie bepalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:35

Ik loop niets op te hitsen.
Ik weet hoe belangrijk het is juist geen druk op het eten te zetten.
Maar het eten rustig en gezellig te houden.

Juist door er druk op te zetten wordt het een stressig gedoe en heb je kans dat ze eten als negatief gaan zien.
Dat bedoelde ik ermee, straf geven (erg op gaan dringen/laten zitten/op de gang zetten/) geeft juist nog meer negatieve lading aan het eten. En eten moet gezellig zijn.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:36

Ik hoor je niet over fruit? Eet hij dat wel?
En snoept hij kaas/worst?
Olijven zijn erg gezond, dus dat zou ik snel in huis halen voor hem :D
Tips die je hier krijgt van Odet en Boefje, zijn helemaal goed. 2,5 is gewoon een lastige peuterleeftijd. Komt goed, maar kan wat tijd kosten :(:)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:38

Die neemt jou flink in de maling! :o
Mijn zoontje is jonger, maar wanneer hij een bepaald voedsel weigert, blijf ik het net zo lang aanbieden tot hij het eet, en mocht het niet lukken krijgt hij daarna niks anders. Zodra hij honger krijgt bied ik het "vieze" eten weer aan. Vaak helpt het ook als ik mee eet zodat hij er vertrouwen in krijgt.
Klinkt misschien hard,maar mijn zoontje eet nu wel echt alles. in het begin kan het misschien even moeilijk zijn om je kind met honger te laten zitten, maar als je consequent bent hoeft dat niet lang te duren.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:40

Brainless schreef:
Ik loop niets op te hitsen.
Ik weet hoe belangrijk het is juist geen druk op het eten te zetten.
Maar het eten rustig en gezellig te houden.

Juist door er druk op te zetten wordt het een stressig gedoe en heb je kans dat ze eten als negatief gaan zien.
Dat bedoelde ik ermee, straf geven (erg op gaan dringen/laten zitten/op de gang zetten/) geeft juist nog meer negatieve lading aan het eten. En eten moet gezellig zijn.

Dit klopt helemaal, ook jonge kinderen zoeken een manier om in een machtspositie te komen, of extra aandacht te vragen en negatieve aandacht is ook aandacht. Net zoals sommige kinderen een oer- eetinstinct hebben voelen andere kinderen inwendige spanning van de ouders feiloos aan, en maken hier mis- gebruik van.

Hoewel ik onder de nuchtere moeders val, kan ik me de angsten en frustratie wel heel goed voorstellen, en denk ik dat als een bezoek aan een arts uitsluitsel geeft over de lichamelijke gesteldheid van een kind rust geeft.
En dat die rust overslaat op het kind, waardoor de kansen dat hij gaat eten vergroot worden.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:42

Mijn zoontje heeft ook tussen zijn 2e en 2,5 jaar bijna niets gegeten. Ik werd er ook gek van. Je vind het zielig om hem dan maar niets te geven en in het begin gaf ik er ook aan toe om hem dan maar alleen iets te geven wat hij lekker vond, het toetje of witte boterham, dat was het enige wat hij at. Toch ben ik daar vanaf gestapt, want kreeg door dat hij zoiets had van: "oh, ik krijg toch wel mijn toetje, dus de rest eet ik lekker niet op!" Jonge kinderen zijn best slim. Ik heb hem uiteindelijk toch een paar keer zonder eten naar bed gedaan, hoe erg ik dat ook vond. Wel alles aanbieden, qua avondeten, dus groente, vlees etc..
Ben uiteindelijk overgestapt op belonen. Dus als hij zijn eten opeet, krijg je daarna wat lekkers. Dit had hij erg snel door en eet nu wel. Nog niet op en top, maar paar happen van alles. Ze krijgen bij mij ook alleen snoep/chips/ lekkers als ze hun normale eten hebben gegeten en anders niet.

Ik denk dat veel kinderen een fase krijgen van slecht eten, maar wat al is gezegd, laat inderdaad ook eerst je kindje onderzoeken, zodat je weet dat niets mankeert.

Succes en hoop dat je snel rust vind en dat hij normaal gaat eten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:43

Ook ik val onder de nuchtere moeders en er zijn zat kinderen die misbruik maken/macht proberen uit te oefenen. En daar ging ik ook altijd vanuit; je gaat er ook immers vanuit dat het cb en je ha wel zullen weten waar ze over praten? Maar als je het niet vertrouwt, zorgen dat je bij de kinderarts terecht komt. Van daaruit kun je weer verder kijken: is het niks, weet je dat je "op je strepen kunt staan", is het wel iets, dan kan dat worden aangepakt.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:45

Pentax schreef:
Die neemt jou flink in de maling! :o
Mijn zoontje is jonger, maar wanneer hij een bepaald voedsel weigert, blijf ik het net zo lang aanbieden tot hij het eet, en mocht het niet lukken krijgt hij daarna niks anders. Zodra hij honger krijgt bied ik het "vieze" eten weer aan. Vaak helpt het ook als ik mee eet zodat hij er vertrouwen in krijgt.
Klinkt misschien hard,maar mijn zoontje eet nu wel echt alles. in het begin kan het misschien even moeilijk zijn om je kind met honger te laten zitten, maar als je consequent bent hoeft dat niet lang te duren.

Helaas gaat dit ook niet altijd op, mijn zoontje at om ons te plezieren, en daarna zijn gehele maaginhoud (en dat was echt niet veel) naast de tafel te deponeren.

Het blijft zoeken naar dingen die hij wel lust en binnen blijven, en hoe ouder hij wordt hoe meer verschillende dingen hij gaat eten, ook al blijven het kleine beetjes.

TS, ijsjes maken van vers fruit, eerst fijn pureren, daarna steeds grover zodat de vezels intact blijven.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:46

Kinderen spiegelen hun ouders, kijk bij fouten/problemen niet als eerste naar het kind, maar naar wat je zelf doet als ouder.
Hier lees ik over een kind die in principe de baas is, dat zegt mij dat als het kind maar vervelend genoeg is, dat hij toch zijn zin wel krijgt. =inconsequente ouders. Als je nee zegt, dan moet je je daar bij houden. Als je iets wilt, dan moet je je daar ook bij houden.

Als ik wil dat mijn kind iets eet en hij weigert. Dan krijgt hij gewoon niks anders tot hij het wel eet. De eerste keer kan even duren, maar zodra ze doorhebben oh dit is menens, dan ben jij als ouder weer de kapitein van het huis.

chevax

Re: Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:47

Pentax, klinkt leuk, maar soms zijn er uitzonderingen.

Brainless

Regelmaat kan helpen.
Gewoon op bepaalde tijden aanbieden, niet eten ook goed. Straks weer een moment.

Bv 8 uur broodje/yoghurt
10 uur fruit/koekje (en dan echt gezellig samen koffiedrinken)

12 uur broodje/yoghurt

15 uur snoepje/koekje (theedrinken)

17:30 uur warm eten/toetje/fruit

19:00 uur fruit daarna naar bed.

Dit gaf ons ook meer rust. Mijn dochter bleek (ineens) een voorliefde te hebben voor krentenbollen en doordat wij daar geen probleem van maakte ging ze naar verloop van tijd ook andere dingen proberen.
Ze eet nog steeds heel veel dingen niet, maar het eten is wel een rustpunt geworden.

050206051012

chevax schreef:
Nou Quellian, mocht je mij daarmee bedoelen: mijn dochtertje heeft vorig jaar lange tijd met een maagsonde in het ziekenhuis gelegen en daarna thuis nog erg lang met een sonde gelopen. Dit wilde ik hier niet plaatsen om de TS geen schrik aan te jagen, maar doe het nu toch doordat jij wel op een erg akelige manier mensen wegzet.

Jij trekt het jezelf aan, ik heb juist geen namen genoemd, dus ik zou het op prijs stellen als je niet naar een ander wijst.
Ik zet mensen niet op een akelige manier weg, ik zeg alleen dat het geen zin heeft om TS zo ongerust te maken met enge verhalen. En om de trap na te geven doe je het toch?
MIJ maakt het niet uit wat je hier voor enge verhalen post hoor, voor mij is het nl. ver van mijn bed show, maar ik kan me voorstellen dat dit TS erg onzeker maakt.

Maar goed, ga vooral lekker door met elkaar bang maken en TS op de kast jagen, daar heeft ze écht wat aan! Chapeau!
Dus dan weet je het TS: vandaag nog naar de dokter, anders ligt je kind morgen in een kliniek met slangetjes in zijn neus, als je de dames hier moet geloven.

Ik blijf erbij dat Odetteke nog de meest bruikbare post in dit topic heeft gezet, dáár heeft TS wat aan, daar kan ze wat mee.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:49

chevax schreef:
phormicola, dat kan een kind wél!

Ja dat kind een kind zeker wel! Heb stage gelopen bij n Bureau Jeugdzorg en iid mmegemaakt dat een kind daadwerkelijk zwaar ondergewicht had, door het moeilijke eten. Dit komt echter bijna nooit voor en in 99 van 100 gevallen zal het kind wel gaan eten als het honger heeft, dus ga je daar alsjeblieft nu geen zorgen over maken, want dan wordt het alleen maar een nog groter issue!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:49

Bij mijn oppaskindjes (2 en 4) ben ik heel streng wat eten betreft. Vanaf half 4 tot etenstijd (5.15-5.30) geen eten meer, ook geen fruitje. Drinken natuurlijk wel. Als ik het eten ga klaarmaken, zeg ik altijd wat voor een lekkers we gaan eten (kunnen ze zich voorbereiden). Als ze dan al schreeuwen dat ze het niet lusten, zeg ik dat het heel speciaal is en niet zoals normaal.
Met opscheppen vraag ik hoeveel honger ze hebben en schep aan de hand hiervan op (beetje, veel). Klein snijden tot hapklare brokjes.

Van het eten maak ik een spelletje; wie het eerst zijn bord leeg heeft, is de winnaar! Omdat het zo ontmoedigend is om dan laatste te zijn, zeg ik dan altijd dat hun ouders de laatste zijn (want die zijn er niet). Dan is het kind dus altijd een winnaar :D
Laatst heb ik zelfs een verhaaltje verteld over wat het eten doet in je mond. Dat er een prikkeltje komt in je mond en die gaat naar je hersenen en zegt dat het lekker eten is (niet vies, altijd lekker!). De maaltijden erna riepen ze telkens vol vreugde dat ze een prikkeltje voelden :D Soms een klein prikkeltje (klein hapje), soms MEGAveel prikkeltjes (mega van MegaMindy, Vinden ze een leuke associatie).

En na het eten, als de bordjes leeg zijn, mogen ze een filmpje uitkiezen voor het slapengaan.

Ze eten vrijwel altijd hun bord leeg, zelfs tot verbazing van hun ouders ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:50

@Pentax
Ik heb 3 kinderen en mijn middelste is de enige met een eetprobleem.

@Quellian
Het heeft helemaal niet met bang maken te maken, wel dat straffen juist vaak tegenstrijdig werkt en je het probleem (die er mss nog helemaal niet is) groter maakt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:51

chevax schreef:
Pentax, klinkt leuk, maar soms zijn er uitzonderingen.

Tuurlijk zijn die er. Maar het is als ouder ook wel heel makkelijk om te roepen dat jouw kind z'n uitzondering is, om maar niet naar je eigen falen te hoeven kijken.
Hiermee val ik jou trouwens niet persoonlijk aan, dit is meer algemeen.
Als ik zie hoeveel moeders in mijn omgeving wel niet roepen dat ze een onhandelbaar kind hebben, maar vervolgens zelf totaal geen consequentie bieden :=
Daarom zeg ik, eerst naar jezelf kijken, dan naar je kind.
Medische problemen tellen daar niet bij natuurlijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:52

Mijn broertje was er ook zo eentje. Die at brood en dronk yoki en verder zo goed als niks.

Hij had ook erg veel allergien ook voor sommige etenswaren.

Mijn moeder heeft zich er bij neer gelegd uiteindelijk omdat hij wel netjes brood met beleg at.
Mijn broertje is nu 22 en is 182 cm en is uiteindelijk zelfs kok geworden en heeft een aantal jaren dus faantiek gekookt. Hij eet nu meer 'gekke' dingen dan ik.

Ik zou dus ook kijken of je inderdaad iets lichamelijks kan uitsluiten en als hij verder wel brood eet en aardappels het er bij laten zitten zolang hij goed op gewicht blijft.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:53

Daar heb je gelijk in Pentax, het is soms een dunne lijn en niet altijd even duidelijk.

fiona1

chevax schreef:
Ook ik val onder de nuchtere moeders en er zijn zat kinderen die misbruik maken/macht proberen uit te oefenen. En daar ging ik ook altijd vanuit; je gaat er ook immers vanuit dat het cb en je ha wel zullen weten waar ze over praten? Maar als je het niet vertrouwt, zorgen dat je bij de kinderarts terecht komt. Van daaruit kun je weer verder kijken: is het niks, weet je dat je "op je strepen kunt staan", is het wel iets, dan kan dat worden aangepakt.

Mijn oudste is heel slecht ter wereld gekomen, daardoor hebben wij het eerste jaar veel bij een kinderarts gelopen. Deze man was heel stellig "Alleen de ouders kennen een kind door en door niet het cb niet de ha, maar jullie en als je het niet vertrouwd of als je denkt dat er iets mis is blijf je net zo lang op je strepen staan tot jij denkt dat het goed is" Nu 10 jaar later gaat het heel goed met onze zoon, maar ik laat me nergens weg sturen of afpoeieren.

Dus ik ben het geheel met je eens geen kind is gelijk, en als TS zich niet goed voelt bij deze situatie moet ze naar een kinderarts, net zo lang tot de rust terug is in het gezin.

050206051012

Brainless schreef:
@Quellian
Het heeft helemaal niet met bang maken te maken, wel dat straffen juist vaak tegenstrijdig werkt en je het probleem (die er mss nog helemaal niet is) groter maakt.

Ik heb het ook niet over straffen, integendeel.
Maar TS heeft niets aan enge verhalen, snap je wat ik bedoel? TS heeft een moeilijke eter thuis, heel vervelend voor haar en ik kan me voorstellen dat dit een steeds groter issue wordt, maar ik vind het jammer dat er dan op bokt zo tegen elkaar op 'geboden' wordt ('nou MIJN kind hee, jeeeeeeeeetje die lag zo slecht'), dáár heeft TS niets aan.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:54

tips heb ik niet..maar wil wel de TS veel sterkte wensen....want ik zou als ik de TS was, ook echt veel zorgen maken....dan kan je kindje met 5 jaar wel lekker slank zijn..het zal wel maar geef mij mn meiden met hun 4 jaar maar met een gezonde maat 122 en 22 kilo....en die zijn ook slank!..

dus TS..ga naar de HA..sluit eerst alles uit wat er uit te sluiten valt..er komen hier echt goede tips voorbij...zelf vertel ik idd ook altijd mn kids waarom ze iets moeten eten of drinken....meehelpen, uitzoeken..geen probleem van maken etc. maar ook dat blind proeven helpt!!...en kan je echt een leuk spelletje van maken(elkaar voeren en dan raden)
1 van mn meiden gaat ook heel moeilijk naar het toilet...en ook dat is geen pretje om mee te maken...succes!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:55

@Quellian
TS geeft ook aan dat haar kind eczeem (en bloed in zijn ontlasting) heeft.
Het is altijd goed na te laten kijken waar dat vandaan komt.