Gips schoonmaken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amber2588

Re: Gips schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:28

Nee hoor, je bent niet de enige :P Het gaat nu al een tijdje goed (fingers crossed), maar mijn moeder heelt niet uit zichzelf als ze scheurtjes in spieren of bindweefsel krijgt (en die krijgt ze door een afwijking heel makkelijk), dus die heeft ondertussen zonder te overdrijven meer dan 80 keer in het gips gezeten. De langste keer was uit m'n hoofd 19 weken.
Dat de vellen er na een tijdje bij neer hangen is niet echt lekker, maar wel normaal, je huid kan nergens heen. Is je huid verder ook zeg maar exceem/allergie rood of denk je dat het alleen zweet/warmte van het gips is? Mijn moeder is namelijk ontzettend allergisch voor de sok die ze er standaard onder doen, en daar deed dit me even aan denken. Ze hebben in de meeste ziekenhuizen ook een helemaal katoenen alternatief, daar zou je ook naar kunnen vragen...

Trouwens, ik heb niet je hele topic doorgelezen, dus het kan zijn dat je m hebt, maar wist je dat er hoezen zijn waarmee je gewoon onder de douche kunt zonder dat je ellendig je arm omhoog buiten het gordijn moet houden? Het merk heet sealtight volgens mij...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 22:48

Eyoor; Insmeren met creme doe ik nu ook 2 keer per dag, 's ochtends als ik wakker word en 's avonds als ik ga slapen. Ook haal ik afentoe een doekje met omtsmettend spul over m'n vingers en een stukje van mijn hand, en daarna slakkenslijmgel. Heerlijk verfrissend _/-\o_

Ik slaap eigenlijk altijd al met een extra kussen onder mijn linkerhand :+ Heb veel last van m'n spieren, vooral links, met kussen is dat minder.
Maar mijn vingers blijfen dik.. mischien omdat ik gewoon doorwerk? En met mijn werk moet ik nogal wat doen met mijn handen (alles).

Amber2588: 80 keer!? :wow:
In m'n hand is het wel flink rood, maar verder gewoon normaal. Denk dus dat het van de warmte enzo komt, maar dat weet ik niet zeker.

In het foldertje die ik meekreeg las ik idd iets over zo'n douche hoes, maar eigenlijk vond ik die te duur := Maar denk dat ik er toch een neem, want zo douchen als je al zegt is een drama -O-

Vervelend trouwens dat ze nu de helft van mijn duim in het gips hebben gezet... mijn duim word achterover getrokken door 1 heel vervelende spier, en normaal houd ik mijn duim dus onder mijn wijsvinger. Dat lukt nu niet. En bij het witte lompe gips zat mijn duim helemaal in het gips waardoor hij niet achterover kon, veel fijner dus :Y)

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:20

ik denk dan haast toch dat je dan misschien toch teveel doet ;) dus ff wat rustiger aan doen zou ik zeggen om dat uit te sluiten.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:40

Daphne__ schreef:
Dispar_vulgo: Aj, dat is rot, hoe ging het bij de fysio?

Oja hebben jullie ook zo'n kapotte huid aan je gipsarm? M'n vingers en hand zien er niet uit.. helemaal ruw en vel los >;)

Fysio was toch iets minder optimistisch dan de dokters in de gips kamer. Volgens fysio is m'n duim niet met 2 weken beter :(
Volgens hem is het peesje aan de zijkant van m'n duim aan het uiteinden afgescheurd van m'n bot (+ stukje bot mee genomen)
op deze link is het volgens mij het peesje waar die naam bij staat, die zorgt er voor dat je gewricht stabiel is en alleen boven/beneden kan bewegen en geen andere kanten
ook zei hij dat dat zelden maar weer aangroeit, maar dat je gewricht het wel zelf oplost door stijf te worden ofzo?

Het was nogal een lang/technisch verhaal, maar ik schrok er toch wel even van. Het lijkt nu toch wel erger dan ik dacht!
Ik heb nu oefeningen meegekregen die ik 6/8x per dag moet doen, vooral buigen zonder belasting.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:42

Zit wel lekker tegen bij jou! Hopelijk knapt het toch nog snel op! :j

Ik moet morgen om 9 uur weer naar de gipskamer, dan krijg ik nieuw gips :+ Denk dat ik nou Groen kies :))

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:40

Afbeelding
Afbeelding

Mijn nieuwe gips 8-) Heb nu een zacht stukje tussen mijn duim en wijsvinger (dat zwarte op de foto).
Ook is mijn hand nu anders ingegipst, doet hartstikke veel pijn...

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:41

dacht dat je groen zou nemen ;) en nou ook je rust nemen dan he ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 16:01

Haha ja, maar dat was er niet meer :+ Mocht kiezen uit zwart, blauw, paars, roze, rood en geel.

Ik was vandaag vrij, dus heb vandaag zoiezo niks gedaan met mijn handen, morgen naar school dus dan weer rust :)

Heb trouwens mijn gips iets opgeleukt;

Afbeelding
Afbeelding
Zijn van die vilten figuurtjes, 80 cent voor een zakje, vond ik wel grappig :')

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:12

Paars is ook leuk!
Wel beter zeker dat je duim niet meer zo strak ingepakt zit?

Mijn duimpje gaat de goede kant op :) Hij beweeg al meer en ik heb er minder pijn aan.
Vandaag weer naar de fysio geweest. Ik mag nog steeds niet belasten, maar als ik hem stoot/blijf hangen ergens achter, dan kan dat op zich weinig kwaad. Wat oplichting is voor mij, want ik heb hem al tig keer gestoten :P

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:54

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 23:10

Dispar_Vulgo; Nou idd, kan nu wel ietsje meer, wel fijn :) Maar ze hadden hem beter ver in het gips kunnen laten, want nu doe ik vanalles wat eigenlijk niet mag :')
Super om te lezen dat het iets beter gaat! *\o/* M'n duim stoten heb ik ook vaak last van, eergisteren nog aan de onderkant van een plank.

Eyoor; Roze vind ik ook leuk, maar die kleuren werden me afgeraden :( Omdat ik nog behoorlijk lang moet...

Ik kan precies alle kleurtjes een keer kiezen als ik pech heb :')

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:36

eyoor schreef:
Paars is idd leuk, die heb ik 2weken gehad en 3weken roze gehad :P

me paarse gips:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=8TEQG7G7
me roze gips:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=SA6XMSCR
en me gipsbrace, dus situatie nu, ook al mag ik hem al minder gaan dragen :)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=NIXUUEOW

Hoevaak/lang moet je die brace om dan?

Ik heb nu wel een soort drukverband van de fysio. Omdat m'n duim zo dik was/is, moet ik iedere nacht eigenlijk (en liefst ook af en toe overdag) een verband om m'n duim doen, zodat het vocht weg gaat..
Ik graag t met name met paardrijden, dan is het lekker stevig :P

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:32

Dispar_Vulgo schreef:
eyoor schreef:
Paars is idd leuk, die heb ik 2weken gehad en 3weken roze gehad :P

me paarse gips:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=8TEQG7G7
me roze gips:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=SA6XMSCR
en me gipsbrace, dus situatie nu, ook al mag ik hem al minder gaan dragen :)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=NIXUUEOW

Hoevaak/lang moet je die brace om dan?

Ik heb nu wel een soort drukverband van de fysio. Omdat m'n duim zo dik was/is, moet ik iedere nacht eigenlijk (en liefst ook af en toe overdag) een verband om m'n duim doen, zodat het vocht weg gaat..
Ik graag t met name met paardrijden, dan is het lekker stevig :P

sinds eergister mag ik hem veel af doen en moet ik hem om als ik me arm belast en s'nachts in bed dus, moest eerst de hele dag hem om. maar mijn situatie is even anders dan die van jullie, ik heb een prothese in me pols gekregen en mijn pezen spieren en zenuwen moeten opgerekt worden.