Hoe werkt het bij jullie HA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:17

Oh bij ons is die regel van de doktersverklaring niet, bij ons bel je op en zeg je wat er is gebeurd en hoe ernstig het is, dan zeggen zij of je langs mag komen of niet.

* oh nee, weet het niet zeker, bij mij was het toen weekend.. even niet aan gedacht :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:55

superlise schreef:
Voor een oorontsteking wacht je dus maar een dag langer.. Ik weet niet hoe je mijn berichtje las, maar ik doelde niet op die oorontsteking, ik bedoelde het algemeen dat je gewoon niet moet miepen als je een dagje langer moet wachten.

Een dagje langer wachten betekend weekend, dus 3 dagen wachten en op maandag maar hopen dat er plek is. Dan nog kan men mij op een normale manier te woord staan, en nogmaals, je kan niet oordelen over een ander zijn pijn, of het wel of niet "nog een dagje kan wachten". Er zijn mensen die voor hun leven ziek zijn omdat ze zelf dachten dat ze "wel een dagje konden wachten". Je betaald zat voor de zorg, en dan hoort dat ook geregeld te zijn

just_kiki

Re: Hoe werkt het bij jullie HA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:59

Wij moeten tussen 8 en half 9 bellen :=
Bel je telaat, word je niet geholpen :n

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:01

Hier hebben ze een 24/7 huisartsenspost! En je kan een afspraak maken of gewoon naar binnen lopen.

Moeten ze misschien in NL over na gaan denken ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:06

Jij krijgt je huisarts nog te pakken... Als ik hier om 9 uur bel (bellen kan tussen 9 en 10) is hij constant in gesprek, of sta zo lang in de wacht dat de verbinding word verbroken. Het is me de afgelopen 3 jaar! niet gelukt de assistente te pakken te krijgen. Ik probeer het niet eens meer met bellen, ik ga gewoon langs. Zou het anders ook niet weten.

Mischien is dat voor jou ook een idee (voor de volgende keer), niet bellen maar gewoon langsgaan om een afspraak te maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:06

superlise schreef:
Voor een oorontsteking wacht je dus maar een dag langer.. Ik weet niet hoe je mijn berichtje las, maar ik doelde niet op die oorontsteking, ik bedoelde het algemeen dat je gewoon niet moet miepen als je een dagje langer moet wachten.

Ik heb in Zweden een blaasontsteking gekregen. Die dingen heb k wel vaker, en die gaan niet vanzelf over. Ik weet ook van mezelf dat ik bij de eerste tekenen net zo goed onmiddelijk naar de huisarts kan gaan om anti-biotica te halen. Dus ik bellen.
Krijg ik zo'n muts:
'ja je moet altijd minimaal 24 uur wachten'.
Ik : 'Dat kan, maar ik weet dat het niet over gaat, en ik weet ook dat ik vanavond niet meer kan lopen van de pijn'.
Zij: 'ja maar weet je ook dat je altijd zelf je blaasontsteking veroorzaakt? Want als je een nummer 2 hebt gedaan en je veegt verkeerd af, dan verplaats je de bacteriën'
Ik: 'ja, dat weet ik, maar ik wil nu graag de antibiotica'
Zij: 'Ja maar drink je wel genoeg?'
Ik: 'Ja ik drink genoeg'
Zij: 'Hoeveel dan?'
Ik: '2,5 tot 3 liter per dag'
Zij: 'Ja maar dat is ook niet genoeg, je moet 3 tot 4 liter per dag drinken'
Ik: 'In Nederland adviseren ze wat anders, in Ierland vonden ze ook dat ik veel drink'
Zij: 'ja maar je moet echt meer drinken. Ja, dan heb je hier nu een telefoonnummer en als je dan vanavond nog meer pijn hebt, als het ondragelijk is, dan moet je maar bellen'.

Ik mocht absoluut geen anti-biotica. Ik weet verdorie toch zelf wel hoe mijn lichaam in elkaar zit. Dan kan iemand anders wel beslissen dat ik wel een dagje kan wachten, maar daar hoef je niet altijd genoegen mee te nemen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:39

Ik was van de winter met langlaufen in de bossen hier op de Veluwe gevallen en was bang dat mijn duim gebroken is. Ik bel de huisarts terwijl ik bij mijn vriend in de auto zit en we weer richting dorp rijden.
Ik mag alleen op de 1 toetsen voor spoedeisende dingen, volgens het keuzemenu. Ik denk, gebroken duim lijkt me wel spoed, krijg ik de assistente aan de lijn: mevrouw, u mag dit nummer alleen voor echt spoedeisende dingen bellen. Ik druk de telefoon dus weg, kwaad, emotioneel van de pijn...

Uiteindelijk blijkt dat ze met spoed levensbedreigende situaties bedoelen. Voor zoiets als dit bleek er nog verderop in het keuzemenu nog een andere optie te zijn die ik niet gehoord heb.

Mijn vriend belt nl terug en legt de situatie uit (die kon iets logischer redeneren, hij had geen pijn). We mogen alsnog langskomen en later leggen we de assistente uit dat we dit toch behoorlijk spoedeisend vonden.
Inmiddels hebben ze overigens het bandje wel aangepast en hoor je nu dus idd 'voor levensbedreigende spoed, toets 1' oid.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:44

ja, bij ons is het ook schandalig, mijn moeder die moest een keer naar de HA voor wondroos in haar oor, en ze vertelde toen dat ze ook nog bultjes kreeg door de antibiotica daarvoor. ja daar kon ze mooi een andere afspraak voor maken. m'n moeder heeft haar shirt uit gedaan en is gewoon blijven zitten. net zo lang blijven zitten totdat hij er toch naar gaat kijken.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:50

Ik heb echt een heilige huisarts vergeleken bij sommige :=

Het liefste willen ze dat je belt tussen 8 en 11 uur, want dan kan je dezelfde dag nog terecht (meestal dan). Maar ik kan ook gerust later bellen voor een afspraak, dat is geen enkel probleem! Ze zeuren ook nooit erover en zijn écht vriendelijk.. Ik belde een keer op vrijdag, 2 uur voor sluitingstijd, dat ik dacht dat ik een longontsteling kreeg (heb ik wel vaker) en toen kon ik nog gewoon die dag komen want anders moest ik naar de HA-post en dat vonden ze ook zo'n onzin :+ . Ik ben er echt blij mee :).

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:22

Wij moeten altijd voor 9 uur bellen. Bel je 5 minuten te laat dan heb je idd pech en had je gewoon eerder moeten bellen. Ergens ook wel logisch natuurlijk want die assistentes hebben wel meer te doen dan alleen telefoontjes beantwoorden. En als er meerdere bellers iedere keer na 9 uur gaan bellen kan ik me voorstellen dat ze daar genoeg van krijgen. Alleen voor spoed kun je tussendoor bellen. Verder is (geloof ik) tussen half 1 en 1 uur telefonisch spreekuur en kun je tussen 4 en 5 medicijnen ophalen.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:40

Dat telefonische spreekuur is ook zoiets, dan kunnen mensen bellen tussen 1 en half 2 bijvoorbeeld, maar iedereen wil natuurlijk liever een arts spreken dan een assistente. Dus iedereen belt tussen 1 en half 2, waardoor de lijn de heletijd bezet is en mensen er niet tussen kunnen komen. Dan bellen ze ook weer buiten de tijden om. De spoedlijn is natuurlijk altijd bereikbaar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:55

Ik belde ook eens na de standaard tijd, geen probleem kreeg een keuzemenu en kreeg daarna iemanmd aan de lijn na een paar min. Luisteren naar van die melodramatische muziek. Werd vriendelijk geantwoord en kon diezelfde middag nog terrecht. Hier dus een fijne ha