De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:10

Paardenvd schreef:
Ik heb een vraagje of jullie ervaringen hebben mbt afwijzingen van een rolstoel.
Wij hebben hem aangevraagd, maar afgewezen omdat hij vond dat er niet genoeg onderzoek bij mij was gedaan omdat ik een rest diagnose heb gekregen; ME en CRPS.
Nu is het dus zo dat ze deze week mijn rolstoel op komen halen omdat ik al 2 keer 6 maanden een rolstoel heb geleend, en ik dan afhankelijk word van mn krukken waar ik niet al te ver mee kan lopen.

Wat vervelend dat je rolstoel is afgewezen. Wanneer heb je de beschikking gekregen (de brief waarin de afwijzing staat)? Binnen 6 weken zou je bezwaar aan kunnen tekenen. Heeft een arts van een adviesbureau je gezien ivm de aanvraag voor de rolstoel?
Het klopt dat er bij aandoeningen als ME en CRPS wat meer gekeken wordt naar welke onderzoeken en behandelingen er zijn geweest. Dat komt omdat deze aandoeningen wat moeilijker aantoonbaar zijn. Voorwaarde voor het toekennen van voorzieningen bij dergelijke aandoeningen is idd dat er een multidisciplinair behandeltraject is doorlopen.

Als je de beschikking minder dan 6 weken geleden hebt gehad kun je bezwaar aantekenen. Is het langer geleden dan kan dat helaas niet meer. Misschien kunnen jullie zelf een rolstoel aanschaffen? De modellen die ze oa bij de thuiszorg uitlenen zijn niet heel duur.

Als je wat meer informatie wilt over hoe de gemeente tot deze beslissing komt en hoe je eventueel bezwaar zou kunnen aantekenen kun je altijd PB-en!

nathalie_v

Re: De rolstoel komt toch wel heel dicht bij.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:55

Ja hoor, gister was het zo ver, de meneer van de welzorg kwam weer maar dit keer met de quickie xenon. Wat een geweldige stoel! Hij is zo ligt, makkelijk op te vouwen en die wielen kunnen er zo gemakkelijk af! Deze stoel zat voor mij beter als de neon (qua afmetingen). wel was hij iets te breed voor mij, de gene van de welzorg wou hem nou aangesloten hebben bij mijn heupen (zodat is 'opgesloten' zit)
Aangezien hij nog maar 1.5 maand uit is kwam dus die vertegenwoordiger ook mee, ik ben een van de eerste hier in de buurt die deze stoel krijg.. voel me wel een beetje vereerd :P . Zelf was de man van de welzorg er ook erg enthousiast over!!
Veder krijg ik een anti-kiepwiel er op, en een trap ding (om me op een stoepje te krijgen), ook een kussen wat iets voor gevormd is. De remmen worden iet de lichtste (ivm. motoriek van de handen) maar normale remmen.
Ook krijg ik gewone banen en geen extra grip (adviseerde de 2 heren mij om niet te doen ;) ). Veder is mijn voetenplank met 1 scharnier en klapt niet automatisch..
ook is mijn rug kussen niet luchtdoorlatend...
Naah dat waren mijn specificatie's wel zo'n beetje haha
De levertijd is 3 tot 6 weken... of ik dus nog 'heel even' geduld heb... _O-

Veder is het nog gezeur met de zorgverzekering ivm. medicatie aanvraag.. ben er bijna 3 maanden op aan 't wachten terwijl het 2 weken zou duren !! :wow:
Merk wel dat ik in 1.5 maand achteruit ben gegaan.. (terwijl ik dit normaal niet zou mogen merken.. pas op langer termijn). Flinke tegenslag dus!!

Ondanks dat het niet super gaat werk ik wel steeds meer (student die een kamer moet inrichten.. :') ).
heb nu de vrijdag hele dag gewerkt en zaterdag..ben nu wel aan 't einde van mijn latijn.
Maandag zal ik ook een paar uurtjes werken, en donderdag de hele dag, dan vrijdag avond en de zaterdag..
Eigenlijk veel te veel.. zal er wel spijt van krijgen :o :(:)

Hoe is het met jullie?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:39

*Komt ff binnen gevallen*sorry*
Ik ben zelf ook rolstoel gebruiker voor langere afstanden.

Maar heb 1 vraag TS: Waarom werden de extra grip hoepel afgeraden?

Zelf heb ik geen antikip op mijn stoel en dat heb ik ook nog nooit gehad.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:08

Omdat de stoel nog zwaarder zou zijn.
Daarnaast zou met een beperkte handfunctie de stoel nog goed te besturen zijn (aangezien je met de muizen van je duim rijdt.. en je niets moet 'vastpakken'.. Tenminste dat is wat ik begrepen heb

Nou ik vond anti-kiep wel zo slim..Ik ben een behoorlijke brokkenpiloot ... met de fiets, scooter, te voet, met machines zonder machines dat maakt voor mij niet uit... En die man van de welzorg had hem er al aangestreept voordat hij het vroeg :+ . mmm hij had vast een voorgevoel haha

Mag ik vragen waarom je in een rolstoel zit. Je zegt voor lange afstanden, dus naar de stad, winkelen, dagjes uit etc..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:12

Nathalie, zeker in het begin is het wel handig om antikiep op je rolstoel te hebben :j Misschien dat die er later wel af kan als je wat handiger bent met de rolstoel. Hij kan wel in de weg zitten als je zelf een stoepje op wil rijden bijvoorbeeld.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:15

ik kom ook dan even binnen vallen ondanks dat ik geen ervaringen heb met een rolstoel of ect
maar ik lees dit topic met wel wat angst,
Er is bij mij ook reuma geconstateerd door me HA en ik ben nog steeds niet over de schok heen, en behoorlijk ermee overvallen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:17

@ onley door je ha?? ben je niet naar een reumataloog gemoeten etc.

Figaro@ ja dat zij die man ook al.. ook kan dit wieltje (weet niet hoe het bij de andere zit :+ ) heel makkelijk 'ingeklapt' worden. Als ik 'm niet meer nodig heb mag ik bellen en halen ze hem er af (of ik doe het zelf :P )

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:18

foutje .. :+
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 14-05-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:26

Ik heb een verwijsbrief naar de Reumatoloog ja
daar kan ik pas terrecht over 5 maanden wegens een enorme wachtlijst
krijg ik te veel last moest ik direct naar de HA en ging ze regelen dat ik eerder erheen kan.

Ik snap het alleen niet want ik heb in principe op wat pijntje na die ik niet anders gewend ben, nergens last van.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:28

Maar je hebt geen x-rays of NMR's moeten maken.?? knap dat je ha dat kan.. ik ben er 2 jaar mee bezig geweest om het te horen te krijgen ;) .

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:29

Mijn werd supergrip vooral afgeraden, omdat bij afremmen op de hoepels de hoepels in je handen kunnen gaan branden. Qua gewicht maakt het volgens mij weinig uit, want het is gewoon een soort rubber laagje over de hoepels. Ik heb ook geen supergrip hoor, ik doe altijd wielrenhandschoentjes aan, krijg je ook minder gauw vieze handen als je eens ergens doorheen rijdt.

Ik heb normale hoepels en merk wel dat ik wat meer druk op de hoepels moet leggen zonder handschoentjes, dan met, omdat zonder de hoepels sneller onder me handen door schuiven als het ware. Toch geef ik de voorkeur aan handschoentjes.

Een vriend en mede-ms'er heeft weer wel hoezen om de hoepels, maar die heeft ook nauwelijks meer gevoel in z'n handen en daardoor dus ook minder grip, ookal pak je niet echt rond de hoepels. Dat doe je overigens wel als je de voorwieltjes op moet wippen voor een drempeltje oid! Of als je af wil remmen bv.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:34

Dit is wat ik opgevangen heb.. (pff die mannen kunnen praten!! :P )
ga toch eens kijken voor wielrenhandschoentjes.. misschien wel fijner (zeker in de winter ivm. ijshanden!)
Hij is iig wel in het groen besteld (die xenon hadden ze lekker niet op voorraad staan :P ). en de wielen heb ik op advies van jou gewoon zilver gelaten!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:56

Voor de winter zou je dan eventueel wielrenhandschoenen met hele vingers kunnen kopen.

Even goed opletten, want Lidl en Aldi hebben ze beide periodiek in de aanbieding voor weinig geld. Moet je er wel snel bij zijn, want ze gaan vaak hard, zeker in de kleinere maten. Bij de fietsenwinkel zijn ze vaak net even wat duurder.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:12

nathalie_v schreef:
Maar je hebt geen x-rays of NMR's moeten maken.?? knap dat je ha dat kan.. ik ben er 2 jaar mee bezig geweest om het te horen te krijgen ;) .

ja indd zonder x-rays of weet ik dat wat,
ze hebben een bloedtest gedaan en ik mocht diegene bedanken waar k het van geërfd had zei zei.
Ik woon trouwens niet Nl :+ (niet dat dat wat uitmaakt.)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 07:27

TS ik pb je!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 07:28

Annick75 schreef:
Voor de winter zou je dan eventueel wielrenhandschoenen met hele vingers kunnen kopen.

Even goed opletten, want Lidl en Aldi hebben ze beide periodiek in de aanbieding voor weinig geld. Moet je er wel snel bij zijn, want ze gaan vaak hard, zeker in de kleinere maten. Bij de fietsenwinkel zijn ze vaak net even wat duurder.

Klopt ik heb van de aldi fietshandschoentjes voor 3 euries.

Mijn probleem is dat ik het te stevig wil vastpakken en me duim steeds vast klem.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:09

Zijn paardrijhandschoenen dan niet net zo handig? Als je die toch al hebt?

Mijn aanvraag is vorige week op de post naar de gemeente gegaan.
Gisteren ben ik mee geweest naar een CH om voor te lezen, 's avonds wist ik niet meer hoe ik mijn benen moest gebruiken, en ook nu zijn mijn knieen en enkels moe en pijnlijk.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:22

@Klasien, geen idee, ik rij al sinds de middelbare school niet meer actief ;)

Vingertoploze wielrenhandschoentje vind ik in de zomer lekker, omdat ik ze in winkels niet elke keer aan hoef te trekken. Paardrijhandschoenen hebben geloof ik ook een soort anti-slip laag aan de binnenkant hè, dus dat zou een optie. Wielrenhandschoenen zijn vaak ook wat gewatteerd of van een gelvulling voorzien, die de druk wat beter verdeeld in je handen en dat kan fijn zijn, maar het hoeft niet.

Heb je bij de gemeente nog navraag kunnen doen? Misschien kan je ook info vinden op de website van de gemeente. Bij ons staat daar wel e.e.a. op en staan ook de aanvraagformulieren online, zodat je die niet speciaal hoeft op te vragen, Scheelt weer tijd.

@Rhine_, eh...heb ik soms ook last van hoor, ik moet duidelijk nog oefenen met goed hoepelen ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:26

@ Anick75 bij licht het iets moeilijker op die 5 jaar dat ik een rolstoel heb, heb ik er nog steeds heel veel last mee.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:26

@Rhine_, ik rij weliswaar (nog) niet fulltime in een rolstoel, maar gebruik er nu wel inmiddels sinds 2007 een. Mijn vorige was echter zo zwaar dat ik de hoepels echt goed moest aanpakken om überhaupt vooruit te komen, ook met handschoentjes aan. Verkeerde techniek dus en het is lastig die af te leren.

Ik krijg nu bij het revalidatiecentrum rolstoelvaardigheidtraining, op mijn eigen verzoek, juist om dat soort dingen eens goed/beter aan te leren. Maar elke situatie is anders natuurlijk.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:28

Annick heb je ff gepbt.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:12

:oo wat veel bokkers in een rosltoel!!!
Dacht altijd.. zou ik er een HK topic van maken.. maar dacht zijn er vast niet veel..

Ik zit helaas ook in een roltoel, door de ziekte van lyme.
Sinds juni 2010 in een leenrolstoel.. sinds gok nu klein maandje een eigen die echt opgemeten is.
http://img824.imageshack.us/img824/5694/ciesje18.jpg

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:01

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:48

Bedankt voor de tip van de wielerhandschoentjes met en zonder vinger topjes!! ga de eerst zijn (hoop ik) die als ze bij de lidl oid. komen voor de deur staat/zit/ligt :P !!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:49

Waar kun je die handschoentjes kopen?