Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:36

Chatelaine schreef:
BIj de bloedgasprik wordt er in de slagader geprikt in de pols waar dan de zuurstof en nog twee dingen in kan worden onderzocht. Wordt bij mij eigenlijk altijd gedaan als op de eerste hulp kom inverband met benauwdheid maar vind het echt de aller naarste prik!!

De vorige keer dat ze dat wilden doen heb ik geschreeuwd tegen de verpleegster, no way, wat doet dát zeer zeg! :oo
Al met al hebben ze een infuus in m'n pols gezet, was ook verre van prettig.

MB, ik denk dat een diëtiste een goede voor je moeder is, alleen... zie je moeder maar eens over die lijn te trekken.
Woont ze alleen of heeft ze ook nog een partner?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:44

Cayenne schreef:
Die prik ken ik niet, maar ik heb dan ook geen astma.
Kan me wel voorstellen dat het vervelend is!

Ik heb last in deze periode, dus het moment dat de temperatuur gaat schommelen tussen vriezen snachts en warmere temperaturen overdag. Die overgang is te groot.
Hebben mensen met astma daar eigenlijk ook last van? en van teveel sputum aanmaak?

@Mambobeach, ik heb geen last van gewichtsverlies, maar ik geloof dat dit ook pas in een later stadium is van de ziekte (hoeft natuurlijk niet). Ik zit nu alleen wel in een stadium dat ik mijn voeding moet gaan aanpassen in combinatie met de hoeveelheid beweging, maar dat is niet helemaal aan COPD te wijten. Ik had trouwens overgewicht (nog steeds een beetje :o ) maar ook dat kwam niet door de COPD.

Drinken jullie trouwens melk en fristi en dat soort dingen?
Daar kan ik dus niet tegen want ik krijg meteen last van slijmvorming en hoesten, terwijl ik melk altijd erg lekker vond ;(
En nu moet ik het gaan opvangen met andere producten waar veel calcium in zit, want dat heb ik dus ook tekort (naast IJzer, eiwitten, magnesium etc :+ ).

Jij was toch zo veel afgevallen?
Mijn moeder heeft altijd wel een buikje gehad hoor maar het wordt toch wat erger en ze doet gewoon weinig tot niets en dat vind ik jammer. Ze zegt ook dat ik niet kan weten hoe zij zich voelt en daar heeft ze ook gelijk in maar ze wil ook niets proberen. Ze heeft werkelijk waar overal een smoes voor. Ze heeft ook fysio nodig, VK had gezegd dat ze moest stoppen en weer een test moest doen of ze daar wel recht op heeft :? COPD is chronisch... Maargoed... Dan heb je aan mijn moeder precies een goede, want die denkt, dat is mooi, hoef ik niet meer naartoe. Maarja, ze heeft een dochter die ontzettend door kan drammen en nu gaat ze weer sinds deze week. Maar ze heeft een half jaar geen fysio gekregen, dat kan gewoon niet! Dan zegt ze dat de dokter niets zegt :roll: lekker makkelijk, dus stond ik al met de telefoon in mijn handen dat ik wel zou bellen. Nou, dan zou ze het toch zelf wel vragen. ;) Maargoed, ik vind het wel moeilijk allemaal.

Ik weet niet wie dat net zei dat mijn moeder het zelf in moet zien en moet accepteren en dat ik daar niets aan kan doen. Dat is ook zo natuurlijk maar het is wel mijn moeder. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:46

Quellian schreef:
Chatelaine schreef:
BIj de bloedgasprik wordt er in de slagader geprikt in de pols waar dan de zuurstof en nog twee dingen in kan worden onderzocht. Wordt bij mij eigenlijk altijd gedaan als op de eerste hulp kom inverband met benauwdheid maar vind het echt de aller naarste prik!!

De vorige keer dat ze dat wilden doen heb ik geschreeuwd tegen de verpleegster, no way, wat doet dát zeer zeg! :oo
Al met al hebben ze een infuus in m'n pols gezet, was ook verre van prettig.

MB, ik denk dat een diëtiste een goede voor je moeder is, alleen... zie je moeder maar eens over die lijn te trekken.
Woont ze alleen of heeft ze ook nog een partner?

Dat denk ik dus ook Q, maar inderdaad, trek haar er maar overheen...
Ze zegt dat het ver rijden is! _O- Nog geen 10 kilometer! :roll: Heb aangeboden dat ik dan met haar mee ga. :D

Mijn moeder heeft een partner! :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:49

Ik heb astma en was ook lang verkeerd behandeld namelijk voor (astmatische)bronchitis dus kreeg ventolin en seretide. Kreeg van de poedervariant ook hartkloppingen en werd ook echt benauwd als de ventolin was "uitgewerkt", dat had ik nog nooit gehad en vond ik erg vervelend dus ben toen weer op inhalers overgestapt. Voelde me met de poedervariant echt gehandicapt en dat mijn lichaam verslaafd en afhankelijk raakte van de ventolin. Met inhalers ging dat beter. Na longonderzoek bleek dat ik astma had en dus andere inhalers moest hebben: brycanil en pulmicort. Hierdoor heb ik echt meer adem gekregen, merkbaar als ik sport of lang telefoneer :D ;) . Krijg sinds aantal jaren griepprik en dat helpt goed. Verder heb ik hooikoorts en gebruik ook flexonasie/flexitide maar niet dagelijks, dan gaat mijn neus helemaal kapot, alleen als er echt wat speelt gebruik ik het en dan werkt het goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:55

Roosje1987 schreef:
Is dat slijmvorming in je keel of echt in je luchtwegen? Ik gebruik wel zuivel, veel zelfs. Maar voornamelijk mager en halfvol, dat scheelt denk ik wel.

Volgens mij allebei wel, maar vooral in de keel. Ik dronk ook halfvolle melk en toen had ik er wel last van.
Misschien dat mager inderdaad een optie is. Nu gebruik ik veel kwark en yoghurt.

MamboBeach schreef:
Jij was toch zo veel afgevallen?

Jep, maar dat is niet door de COPD hoor. Dat komt omdat ik als een idioot ben gaan sporten en veel minder ben gaan eten.
Ik had enorm veel overgewicht maar ook dat kwam niet door de COPD maar door niet te bewegen en wel veel (verkeerde dingen) te eten.
Ik woog veel te veel dus dan heb je het automatisch ook stukken benauwder natuurlijk. Ik kan wel merken dat het wat dat betreft al een heel stuk is verbeterd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:57

*meldt zich* ik heb astmatische bronchitis en loop de hele herfst/winter te blaffen als een zeehond.
Ik heb Alvesco puffer en slik Tavegil, dat heb ik ooit gekregen toen ik gordelroos had en het beviel prima, dus dat ben ik blijven slikken.

Als ik een goede periode heb, zeggen ze op mijn werk nog dat ik veel loop te hoesten......
Ik heb een eigen stal, dus ben dagelijks met kuil in de weer, ik merk het wel als ik "slechte" kuil heb, dan stik ik de moord.

Mijn flat is helemaal aangepast: zeil op de vloer en geen stoffen meubels en vooral LEEG.
Ik eet/drink geen zuivel meer, daar krijg ik teveel slijmvorming van.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:58

Dat is wel heel knap Cayenne! Ben zelf ook zwaar geweest en daar had ik nog nooit last van gehad, van overgewicht maar inderdaad, dat merk je goed, dat overgewicht! Ik was ook heel kortademig!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:59

Hebben jullie allen ook last van huisstofmijtallergie?

MB, heb je nog broers of zussen die eventueel met je moeder kunnen praten? Of haar partner (ik weet niet of het je vader is)?
Maar als ze niet wil dan heb je inderdaad 'geen poot om op te staan', of dan krijg je geen voet tussen de deur.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:03

ahaha, ja dat blaffen als een zeehond klinkt bekend :+ Ik kreeg vroeger altijd te horen dat ik niet zo moest blaffen en dat ik me aanstelde. Uh ja, achteraf bleek dat dus een ander verhaal. Ik krijg af en toe van de buren nog de vraag of ik weer last heb, want dan horen ze me in huis hoesten _O-
Geen idee of ik last heb van huisstofmijt. Wel ligt er hier nog steeds tapijt (gelukkig niet hoogpolig) en dat is er wegens omstandigheden nog steeds niet uit. Ik denk wel dat het erg zal schelen wanneer dat eruit is.
Ik doe wel iedere dag stofzuigen (ook ivm veertjes van vogels) en dat scheelt ook al een hele hoop.

En in de zomer en in de winter ook zoveel mogelijk deuren/ramen open en luchten die hap.

050206051012

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:10

Veel luchten inderdaad, dat scheelt een hoop. En stofzuigen met de deur open (de HA zei me bij voorkeur niet meer te stofzuigen, maar te swifferen, vind dit alleen niet prettig met een kleine die over de vloer kruipt, want je komt met een swiffer niet in alle hoeken en gaten).
Wij hebben in huis nog weinig dat 'stof kan happen'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:19

fargo schreef:
Ik heb astma en was ook lang verkeerd behandeld namelijk voor (astmatische)bronchitis dus kreeg ventolin en seretide. Kreeg van de poedervariant ook hartkloppingen en werd ook echt benauwd als de ventolin was "uitgewerkt", dat had ik nog nooit gehad en vond ik erg vervelend dus ben toen weer op inhalers overgestapt. Voelde me met de poedervariant echt gehandicapt en dat mijn lichaam verslaafd en afhankelijk raakte van de ventolin. Met inhalers ging dat beter. Na longonderzoek bleek dat ik astma had en dus andere inhalers moest hebben: brycanil en pulmicort. Hierdoor heb ik echt meer adem gekregen, merkbaar als ik sport of lang telefoneer :D ;) . Krijg sinds aantal jaren griepprik en dat helpt goed. Verder heb ik hooikoorts en gebruik ook flexonasie/flexitide maar niet dagelijks, dan gaat mijn neus helemaal kapot, alleen als er echt wat speelt gebruik ik het en dan werkt het goed.

jeetje wat klinkt dit herkenbaar... ik heb net naar aanleiding van dit topic toch maar weer eens een afspraak bij de huisarts gemaakt. Ik weet eigenlijk ook niet wat ik nu precies heb, de ene keer zeggen ze astma, en volgende keer chronische bronchitis, ik dacht eigenlijk dat dit hetzelfde was, maar begrijp nu (eindelijk) door dit topic dat het toch niet zo is.
Ik ga er op staan dat ik nu eindelijk eens een longonderzoek wil. Ik heb daar al eerder om gevraagd, maar mijn huisarts vond dat toen niet nodig. Medicijnen krijg ik via de apotheek, dus waarschijnlijk weet de huisarts niet eens wat er allemaal speelt (heb niet zo'n hoge pet op van mn huisarts).

volgende week kan ik terecht, ben benieuwd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:21

Cayenne dat scheelt zeker heel erg en ik zou daar gauw wat aan doen!!

Ik had altijd alleen maar "een beetje"" bronchitis en hoefde niet te inhaleren.
Heb 2 jaar lang een apartement gehad waar iets van wollen vaste rullerige vloerbedekking lag. Toen begonnen mijn chronische benauwdheden; ben nog nooit zo vaak ziek en benauwd geweest als in die periode. Ook heel veel last van mijn hooikoorts dat jaar - was ook een raar jaar - maar mijn omgeving hielp zeker niet mee.
Toen ben ik voor het eerst gaan inhaleren maar dan met zo'n plastic voorzet ding eraan want ik had het zelfs te benauwd om goed gewoon te kunnen inhaleren :o. Daarna verhuisd naar een huis waar zeil lag en gladde vloeren en toen was alles ineens toch een stuk leefbaarder, ondanks dat ik toen zes katten had (en nu ook weer heb) en ik heb ook een kattenallergie. Ben indertijd (tijdens mijn hoogtij-benauwdheden) voor het eerst getest op allergieën omdat alles ineens zo heftig was, pollen, katten ;-) en huismijt en een bepaalde boomsoort kwamen er uit.
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-04-11 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:22

Juval wat ik begrepen heb van "mijn" analyse was dat bronchitis de longblaasjes (=eindstation) betreft en astma de longpijpjes (de weg naar de longblaasjes toe) betreft. Dus als de pijpjes dicht zitten, heb je er niet veel aan om de longblaasjes te behandelen, die waren wel in orde maar de pijpjes juist niet. Dus nu werken de pijpjes weer en heb ik lucht. Mijn longen bleken bij onderzoek ook gewoon een goede capaciteit te hebben..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:25

Waar ik heeeel erg veel aan heb gehad zijn die speciale hoezen om je dekbed en je kussen. Ik was altijd met name 'snachts zo verschrikkelijk benauwd. Dat is nu helemaal over; ik kan echt ontspannen in bed liggen zonder juist daar te beginnen te snotteren. Vriendlief doet zelfs dubbele portie om de kussens heen - just to be sure <3 <3

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:26

Mijn kamer luchten vermijd ik het liefst in het voorjaar en de zomer :=
Anders lig ik wakker van mijn hooikoorts!
Ben verder allergisch voor katten, maar dat is redelijk onder controle.
Mijn eigen katten komen niet op mijn slaapkamer, dat scheelt.
Ik heb wel laminaat laten leggen in mijn kamer in verband met mijn astma.
Of dat echt gescheeld heeft, geen idee :')

Ik heb weer antibiotica voorgeschreven gekregen, nu nog hopen dat ik op tijd beter ben :))

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:28

juval schreef:
fargo schreef:

jeetje wat klinkt dit herkenbaar... ik heb net naar aanleiding van dit topic toch maar weer eens een afspraak bij de huisarts gemaakt. Ik weet eigenlijk ook niet wat ik nu precies heb, de ene keer zeggen ze astma, en volgende keer chronische bronchitis, ik dacht eigenlijk dat dit hetzelfde was, maar begrijp nu (eindelijk) door dit topic dat het toch niet zo is.
Ik ga er op staan dat ik nu eindelijk eens een longonderzoek wil. Ik heb daar al eerder om gevraagd, maar mijn huisarts vond dat toen niet nodig. Medicijnen krijg ik via de apotheek, dus waarschijnlijk weet de huisarts niet eens wat er allemaal speelt (heb niet zo'n hoge pet op van mn huisarts).

volgende week kan ik terecht, ben benieuwd.

Hier nog één!!
Ik ben vanmorgen bij de HA geweest omdat de ontsteking nog steeds niet over is.
Waar hij amper een maand geleden zei dat hij duidelijk hoorde dat ik astma had, zei hij vandaag dat hij nu meer dacht aan astmatische bronchitis.
Ik snap er niks meer van :\
Gelukkig heb ik 10 mei een longfunctietest, maar daar moeten m'n longen eerst schoon voor zijn.
Nu moet ik weer een nieuwe stootkuur, de prednison werkt niet meer dus krijg ik...dio...nogwattes :+
Vier keer per dag seretide en 4 keer per dag preventief ventolin + wanneer nodig ventolin.

Ik weet het nu helemaal niet meer, het enige dat ik te horen heb gekregen is dat ik hypersensitieve longen heb en of ik nou astma heb of astmatische bronchitis,volgens hem maakte het niet veel uit :?

Wie kan dat uitleggen voor mij? Wat is het wezenlijke verschil?

Mitnait

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:43

Ja heb helaas ook huisstofmijtallergie. Ik heb er een speciale hoes voor voor om mijn kussen, maar moet er nog 1 aanschaffen voor mijn matras en dekbed...Helaas zijn ze best prijzig :-(
Verder ben ik allergisch voor; katten, hooikoorts, berk, els en linde....
Ik vindt het zoooo jammer dat ik allergisch ben voor katten, ik zou er zo graag 1 willen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:45

Mitnait schreef:
Ja heb helaas ook huisstofmijtallergie. Ik heb er een speciale hoes voor voor om mijn kussen, maar moet er nog 1 aanschaffen voor mijn matras en dekbed...Helaas zijn ze best prijzig :-(

Krijg je het niet vergoed door de zorgverzekeraar?
Volgens mij vergoeden veel maatschappijen wel (of een deel). Ik moet er ook nog steeds een keer naar kijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:59

Tivoli: ik had ook altijd astmatische bronchitis zeiden ze
even mezelf gequote :o
wat ik begrepen heb van "mijn" analyse was dat bronchitis de longblaasjes (=eindstation) betreft en astma de longpijpjes (de weg naar de longblaasjes toe) betreft. Dus als de pijpjes dicht zitten, heb je er niet veel aan om de longblaasjes te behandelen, die waren wel in orde maar de pijpjes juist niet. Dus nu werken de pijpjes weer en heb ik lucht. Mijn longen bleken bij onderzoek ook gewoon een goede capaciteit te hebben..

Maar er is dus wel verschil! bronchitis betreft met name de longblaasjes, astma de longpijpjes
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-04-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:59

@ Tivoli, de uitleg van Fargo vond ik wel duidelijk.

waar koop je zulke hoezen, en wat kosten die ongeveer?
binnenkort ga ik ook verhuizen, en dan zal ik zeker letten op gladde vloeren etc.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:01

Mitnait schreef:
Verder ben ik allergisch voor; katten, hooikoorts, berk, els en linde....
Ik vindt het zoooo jammer dat ik allergisch ben voor katten, ik zou er zo graag 1 willen.

Ik ben ook allergisch voor katten, maar heb er 6!! Ben heel allergisch voor langharige of zwarte katten, witte of gevlekte witte zijn schoner, hebben andere haren en daar heb ik nauwelijks last van!!! Haren van zwarte katten zijn anders van structuur en irriteren meer!!! Dan zit ik te snotteren en te janken op de bank als reactie van mijn neus en ogen ;-)
Je hebt natuurlijk ook katten zonder haren hè?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:02

Quellian schreef:
Mitnait schreef:

Krijg je het niet vergoed door de zorgverzekeraar?
Volgens mij vergoeden veel maatschappijen wel (of een deel). Ik moet er ook nog steeds een keer naar kijken.

Vroeger werd alles vergoed, maar weet wel dat dit wijzigde.
Ik ben lid van het astma fonds en krijg maandelijks een blaadje met allerlei informatie, hier staan ook vaak handige tips in voor leefomgeving maar ook dit soort hoezen, etc. Heb indertijd nog een aantal hoezen in de aanbieding ergens kunnen scoren, die gingen eruit

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:08

fargo schreef:
Tivoli: ik had ook altijd astmatische bronchitis zeiden ze
even mezelf gequote :o
wat ik begrepen heb van "mijn" analyse was dat bronchitis de longblaasjes (=eindstation) betreft en astma de longpijpjes (de weg naar de longblaasjes toe) betreft. Dus als de pijpjes dicht zitten, heb je er niet veel aan om de longblaasjes te behandelen, die waren wel in orde maar de pijpjes juist niet. Dus nu werken de pijpjes weer en heb ik lucht. Mijn longen bleken bij onderzoek ook gewoon een goede capaciteit te hebben..

Maar er is dus wel verschil! bronchitis betreft met name de longblaasjes, astma de longpijpjes

Klopt helemaal :j
Ik heb vorig jaar een longfunctietest laten doen bij mijn huisarts omdat we een meningsverschil hadden over wat het nou precies was.
Dan moet je in zo'n ding blazen en proberen om boven een digitaal balkje te komen, pas dan is de meting accuraat.
Maar ik haalde dat minimale balkje al amper _O- en de dokter maar roepen dat ik harder moest blazen. Ik lag bijna op de grond van het gebrek aan lucht := en dan valt het bij mij nog redelijk mee.
Daarna moest ik medicatie tegen astma inhaleren en nogmaals ademen in dat ding, maar er was geen verschil te merken.
Conclusie: ik reageer niet op medicatie tegen astma en heb dus ook geen astma maar chronische bronchitis.
Dat had ik haar ook wel kunnen vertellen :+ Vond die test wel erg interessant trouwens.
Kan een huisarts ook een longinhoud test doen? (dus meten voor hoeveel % je longblaasjes nog werken?)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:11

Cayenne ik heb ooit een "prive" meter gekregen waarmee ik zelf kan blazen en zie ik hoeveel kracht er achter zit. Vond mijn HA goed idee zodat ik kon monitoren hoe het ging. Voordat ik op juiste medicijnen overging zat ik max aan de "400" en nadertijd richting 550 a 600 dacht ik. Maar waar de getallen nou voor staan???

Die test vond ik verschrikkelijk, moest inderdaad ook aantal keren inhaleren met astma medicijn, werd er echt benauwd van, maar bleek toen wel effect te hebben, dus zo bleek dat ze bij mij het verkeerde behandelden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:13

Heet die privemeter toevallig een SpiroTiger of iets dergelijks?
Die heeft mijn tante namelijk ook en dat vind ik echt ondingen :o heb hem ook weleens uitgeprobeerd en die meet dus ook dmv blazen of je een goed ademritme hebt en hoeveel inhoud je gebruikt.

Jaaa, die test dus :D Ik blazen en de HA maar gillen dat het nog harder moest, ja hallo zeg :')
Als het niet lukt, dan lukt het niet :n

Edit: dit is dus een SpiroTiger:

Afbeelding